Inloggen
PRESTO - ID 5252

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1936
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
IMO nummer: 5093375
Nat. Official Number: 1087 Z LEID 1936
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks, 1 winch.
Lift Capacity: 2 ton each.
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepsbouwwerf 'De Industrie', D. & Joh. Boot N.V., Alphen aan den Rijn, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 1099
Launch Date: 1936-00-00
Delivery Date: 1936-12-19
Technical Data

Engine Manufacturer: D. & Joh. Boot N.V., Motorenfabriek 'De Industrie', Alphen aan den Rijn, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 3
Power: 150
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Industrie nr. 3063 Type 3VD6A (280x400)
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 197.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 90.00 Net tonnage
Deadweight: 230.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 12950 Cubic Feet
Bale: 12280 Cubic Feet
 
Length 1: 38.00 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 35.85 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.54 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.24 Meters Depth, moulded
Draught: 2.12 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1936-12-04 PRESTO
Manager: Pieter Bakker, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Pieter Bakker, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PGVG

Date/Name Ship 1942-02-16 PRESTO
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: N.V. Vrachtvaartmaatschappij 'Annie', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PGVG

Date/Name Ship 1947-11-22 PELIKAAN
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Roelf Klein, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PGRU

Date/Name Ship 1961-01-30 DOUWE-S
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Hendrik Steenstra, Genemuiden, Overijssel, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Kampen / Netherlands
Callsign: PDSA

Date/Name Ship 1971-04-14 DOUWE-S
Manager: C.A. Clarke, Bridgetown, Barbados
Eigenaar: C.A. Clarke, Bridgetown, Barbados
Shareholder:
Homeport / Flag: Bridgetown / Barbados

Date/Name Ship 1974-09-00 DOUWE-S
Manager: Lionel Pinar, Kingstown, St. Vincent (and Grenadines)
Eigenaar: Douwe S Ltd., Kingstown, St. Vincent (and Grenadines)
Shareholder:
Homeport / Flag: Kingstown / St. Vincent (and Grenadines)

Ship Events Data

1936-12-07: Op 07-12-1936 als PRESTO, zijnde een zeemotorkustschip, groot 196.67 bruto register ton, liggende te Alphen a/d Rijn, door A. Kraijenbrink, scheepsmeter te Amsterdam, ten verzoeke van Pieter Bakker, kapitein te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1087 Z LEID 1936 op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant lichtkap motorkamer.
1942-08-00: Te Rotterdam in Duitse handen. Overgedragen aan de Transportflotte Speer Abt. Kiel. Voer in hoofdzaak op Noorwegen. In november 1944 zwaar beschadigd na een aanval van Russische vliegtuigen nabij Neksö (Bornholm). In augustus 1945 gevonden in Bergen (Noorwegen) zonder masten en stuurhut. Gesleept naar de werf van P. Smit te Rotterdam voor reparatie. In januari 1946 weer in de vaart.
1946-07-14: Uitspraak Raad voor de Scheepvaart in zake het uit elkaar springen van een drinkwatertank waardoor de motorkamer volliep en het schip aan de grond gezet moest worden. Het schip was op 11 juli 1946 vanuit Antwerpen vertrokken met bestemming Grangemouth beladen met bouwstenen. Op 14 juli werd om 23.00 uur bij Inch Keith de loods voor Grangemouth overgenomen en voer de Presto de Firth of Forth op. Te 23.55 uur, toen de Presto zich ongeveer een halve mijl oost van de Forth Bridge bevond werd een krachtige explosie bij het achterschip ter hoogte van de motorkamer gehoord. Niemand van de opvarenden bleek gewond maar het schip maakte snel water in de motorkamer. Daar het schip dicht bij de wal was en de motor nog draaide werd het door de kapitein onder loods aan-wijzing op 15 juli om 0.05 uur aan de noordzijde van de Firth of Forth aan de grond gezet. Kapitein H. Oosting meende dat de ontploffing buiten boord was geweest. Toen het om 04.00 uur hoogwater was bleken de motorkamer en de verblijven in het achterschip vol water te staan, in het ruim stond aan de achterkant 40 cm water. Om 09.00 bij laagwater stond het schip geheel droog en toen de kapitein met de stuurmansleerling de machinekamer in ging, werd bevonden dat een deksel van de watertank was afgerukt en dat de uitlaatpijp van het privaat in het achterschip met buitenboord afsluiter en de inlaatpijp van het koelwater voor de hoofdmotor achter de afsluiter waren weggeslagen.
Oordeel van de Raad is dat de ontploffing aan boord van de Presto veroorzaakt is door een te hoog opgelopen luchtdruk van de in de machinkamer opgestelde drinkwatertank en dat dientengevolge delen van pijpen en kranen van de w.c. uitlaat en de inlaat van het koelwater zijn weggeslagen zodat zeewater kon binnen stromen. De Raad vindt dat het gebruik van luchtdruk voor het opstuwen van drinkwater valt af te keuren maar laat in het midden of deze ramp met een scherpere controle voorkomen had kunnen worden. Indien personeel in de machinekamer aanwezig was geweest, zou dit aan levensgevaar hebben blootgestaan en indien het schip niet terstond aan de grond gezet had kunnen worden zou de ontploffing de Presto zeer waarschijnlijk noodlottig zijn geworden. Daarom ligt in het gebeurde een ernstige waarschuwing. Van enige straf maatregel wordt niet gesproken. Gepubliceerd in de Nederlandse Staatscourant op 31 december 1946.
1961-02-07: NvhN 07-02-1961: PELIKAAN verkocht. Het Delfzijlse motorkustvaartuig PELIKAAN van de heer R. Klein is verkocht aan de heren H. en J. Steenstra te Kampen, die het schip hebben herdoopt in Douwe-S. Thuishaven wordt Kampen. De Pelikaan behoort tot het gladdektype, heeft een draagvermogen van circa 230 ton, en heeft reeds eerder gevaren onder de naam Presto. Het schip werd in 1936 gebouwd bij de N.V. Scheepswerf D. en Joh. Boot te Alphen aan de Rijn. In de machinekamer staat een 120 p.k. motor opgesteld.
1984-11-07: Final Fate:
Door een vloedgolf a.g.v. orkaan Klaus op de kade van Woodbridge Bay bij Roseau, Dominica geworpen en total loss. Brandde 12 november 1984 uit. (Het wrak lag er in 2005 nog.)

Afbeeldingen


Omschrijving: De PRESTO op de Rijn bij de passage van de Lorelei.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: PRESTO
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: PELIKAAN
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: De PELIKAAN
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Zeeopname

Omschrijving: DOUWE S
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: DOUWE S at Roseau, Dominica.
Gemaakt door: Kajuiter, D. (Dirk)