Inloggen
PRES. ROOSEVELT - ID 5251


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1948
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5403063
Nat. Official Number: 2357 Z GRON 1948
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Bodewes Scheepswerven N.V., Martenshoek, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 364
Launch Date: 1948-04-24
Delivery Date: 1948-05-25
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 360
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 10053 Type 6ED (290x450)
Speed in knots: 9.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 397.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 201.00 Net tonnage
Deadweight: 550.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 30000 Cubic Feet
Bale: 28200 Cubic Feet
 
Length 1: 47.75 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 45.71 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.20 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.66 Meters Depth, moulded
Draught: 3.16 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1948-05-19 PRES. ROOSEVELT
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Hendrik Oldenburg & Reina Buining-Siersema, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PGVE

Date/Name Ship 1953-01-09 PRES. ROOSEVELT
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Rederij Motorschip President Roosevelt, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PGVE

Date/Name Ship 1960-03-17 COMET
Manager: Kenneth Eliasson, Stockvik, Sweden
Eigenaar: Rederiet för m.s. Comet, Stockvik, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Stockvik / Sweden
Callsign: SHZC

Date/Name Ship 1963-07-00 DANAFJORD
Manager: E.J. Johansson, Styrsö, Sweden
Eigenaar: E.J. Johansson, Styrsö, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Styrsö / Sweden
Callsign: SHZC

Date/Name Ship 1974-00-00 MINDE
Manager: Henning B.E. Hansen, Marstal, Denmark
Eigenaar: Henning B.E. Hansen, Marstal, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Marstal / Denmark

Ship Events Data

1948-05-21: Op 21-05-1948 als PRES. ROOSEVELT, zijnde een stalen motorschip, groot 1125.27 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 20-05-1948 no. 7356, liggende te Martenshoek, door A. Kraaijema, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2357 Z GRON 1948 op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant dekhuis, 4.30 m. uit de hekplaat, 0.95 m. uit de lengteas, 1.34 m. boven dek.
1948-05-27: NvhN 27-05-1948: Proefvaart „PRES. ROOSEVELT”. Op de Eems te Delfzijl werd de goed geslaagde proeftocht gehouden met het nieuwe motorkustschlp „Pres. Roosevelt" gebouwd bij Bodewes' Scheepswerven te Martenshoek. Het schip is een raised quarterdektype groot ca. 550 ton D.W. en is gebouwd onder klasse British Corporation en Scheepvaartinspectie Atlantische Vaart voor rekening van de Erven J. Buining en de heer H. Oldenburg te Groningen ter vervanging van het door oorlogshandelingen verloren gegane schip „Prinses Irene". Het schip heeft dubbele bodem, motorhijslieren en ankerspil, koud en warm stromend water, electrisch licht, centrale verwarming en is voorzien van een 360 p.k. Brons motor, welke het schip een snelheid gaf van ca. 11 mijl, het meet bruto 397 en netto 200 Reg. ton, en vertrok heden naar Emden om te laden voor Engeland.
1975-02-22: Final Fate:
03-2012: Informatie van Bent Mikkelsen: She did only sail a very few months as MINDE. From October 16, 1974 to February 22, 1975, when she caught fire in the engine room. She was assisted to Nyborg (from Great Belt) by Svitzers tug Bjarke. Then she was declared CTL. In april 1975 the wreck including a cargo of gravel was sold to shipagent Poul Christensen of Nakskov, and shortly after resold to Birger Svendsen & Sønner of Fredrikstad, Norway. They cut her down to a barge. It turned out that MINDE was towed to Fredrikstad and was renamed SAPO V, which is short for SA = sand PO = pokk, the Norwegian word for gravel. However by some error the name CAPOL V was welded on the hull. After some time it turned out that ship wasn't suitable as a barge. It took too much water in the quaterdeck in the forpart. So it was laid up at Lisleby. In 1979 the company went bankrupt, and nobody wanted to buy Sapo V, so instead is was scuttled in Dramstadbukta in the Drammensfjord in 1980.

Afbeeldingen


Omschrijving: PRES. ROOSEVELT, liggende aan de kompaspaal in het Verbindingskanaal te Groningen; foto mei 1948.
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Foto Folkers, Groningen

Omschrijving: PRES. ROOSEVELT proefvaart en overdracht
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: PRES. ROOSEVELT
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: PRES. ROOSEVELT
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: PRES. ROOSEVELT
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Hill, Charlie A.

Omschrijving: PRES. ROOSEVELT
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: PRES. ROOSEVELT
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Skyfotos Ltd.
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: DANAFJORD
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: SAPO V wordt tot zinken gebracht. zie gebeurtenissen waarom er CAPOL V op het schip staat
Collectie: Mikkelsen, Bent
Vervaardiger: Jensen, Tom Bjørge
Algemene informatie

 

NNO 270548
Op de Eems  te Delfzijl werd de goed geslaagde proeftocht gehouden met het nieuwe motorkustschip PRES. ROOSEVELT, gebouwd bij Bodewes' Scheepswerven te Martenshoek. Het schip is een raised quarterdeck type, groot ca. 550 ton dwt. en is gebouwd onder klasse British Corporation en Scheepvaartinspectie Atlantische Vaart voor rekening van de Erven J. Buining en de heer H. Oldenburg te Groningen, ter vervanging van het door oorlogshandelingen verloren gegane schip PRINSES IRENE.
Het schip heeft dubbele bodem, motorhijslieren en ankerspil, koud en warm stromend water, elektrisch licht, centrale verwarming en is voorzien van een 360 pk Brons motor, welke het schip een snelheid gaf van ca. 11 mijl, het meet bruto 397 en netto 200 reg. ton, en vertrok heden naar Emden om te laden voor Engeland.