Inloggen
POOLSTER - ID 5232


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1962
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5282031
Nat. Official Number: 11354 Z ROTT 1962
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: Koelschip
Type Dek: Shelterdeck open/closed
Rig: 1 crane, 2 derrricks, 2 winches.
Lift Capacity: Crane 3 ton, derricks 2 ton each.
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepswerf 'Friesland' N.V., Lemmer, Friesland, Netherlands
Werfnummer: 260-33
Launch Date: 1962-05-11
Delivery Date: 1962-10-19
Technical Data

Engine Manufacturer: Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg A.G., Augsburg, German Federal Republic
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 9
Power: 2450
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: 2 x MAN nr. DN402649 en DN 402650 Type G9V30/45 (300x450) 400 rpm. elk 1310 EPK
Speed in knots: 15
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1070.00 GRT (open)
Gross Tonnage 2: 1786.00 GRT (closed)
Net Tonnage: 433.00 NRT (open)
Net Tonnage 2: 913.00 NRT (closed)
Deadweight: 1454.00 tons deadweight open (1016 kg)
Deadweight 2: 2013.00 tons deadweight closed (1016 kg)
Refrigerated: 91000 Cubic Feet
 
Length 1: 91.53 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 87.16 Meters Length overall (Loa BB)
Beam: 12.03 Meters Breadth, moulded
Depth: 6.85 Meters Depth, moulded
Draught: 5.258 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1962-10-19 POOLSTER
Manager: Wm H. Müller & Co. N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Wm H. Müller & Co. N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PGUW

Date/Name Ship 1966-03-15 POOLSTER
Manager: Wm H. Müller & Co. (Batavier) N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Wm H. Müller & Co. (Batavier) N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PGUW

Date/Name Ship 1970-11-00 POOLSTER
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Kroonburgh', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Kroonburgh', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder: KNSM Group N.V.
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PGUW

Date/Name Ship 1974-10-00 GOGOFRIO
Manager: Grundstads Rederi A/S, Stavanger, Norway
Eigenaar: Great Kern Shipping Corporation (Antilles) N.V., Willemstad (NA), Netherlands Antilles
Shareholder:
Homeport / Flag: Willemstad (NA) / Netherlands Antilles
Callsign: PJUS

Date/Name Ship 1980-07-00 GOGO REEFER
Manager: Atlantic Reefer Ltd., Georgetown, Demerara, Cayman Islands
Eigenaar: Atlantic Reefer Ltd., Georgetown, Demerara, Cayman Islands
Shareholder:
Homeport / Flag: Georgetown, Demerara / Cayman Islands
Callsign: ZGIB

Date/Name Ship 1982-06-00 CHIOS FROST
Manager: Diana Shipping Agencies S.A., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Elmara Shipping Co. S.A., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece

Date/Name Ship 1983-00-00 CHIOS FROST
Manager: Diana Shipping Agencies S.A., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Elmara Shipping Co. S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: 3EFB2

Date/Name Ship 1984-00-00 ATLANTIC REEFER
Manager: Nasser Ali Mohammed Ibrahim, Sharjah, United Arab Emirates
Eigenaar: Nasser Ali Mohammed Ibrahim, Sharjah, United Arab Emirates
Shareholder:
Homeport / Flag: Sharjah / United Arab Emirates

Date/Name Ship 1985-00-00 ATLANTIC REEFER
Manager: Nasser Ali Mohammed Ibrahim, Sharjah, United Arab Emirates
Eigenaar: Floaters Shipping Co. Ltd., San Lorenzo, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras
Callsign: HQCV

Ship Events Data

1962-05-11: NvhN 11-05-1962: Koelschip te water. Bij de scheepswerf Friesland N.V. te Lemmer werd met goed gevolg het nieuwe koelschip POOLSTER te water gelaten. Het wordt gebouwd voor rekening van de rederij William H. Muller te Rotterdam. De Poolster is het koelschip van het open/gesloten shelterdeck type, groot 2064 ton gesloten en 1454 d.w. open en heeft een lengte van 91.40 m. De voortstuwing zal geschieden door twee motoren, elk van 1310 pk. Binnenkort zal de kiel worden gelegd voor een gladdek coaster, groot 300 ton. welke voor Franse rekening gebouwd zal worden.
1962-10-10: Friese Koerier 10-10-1962: Spectaculair transport over IJsselmeer. POOLSTER in touwen van Lemmer naar Harlingen. Lemmer — Er heerste gistermiddag en vannacht grote activiteit op de scheepswerf Friesland NV te Lemmer, waar de laatste toebereidselen werden getroffen aan het grootste zeeschip, dat tot nu toe in Lemmer gebouwd werd: de „Poolster." Alvorens het schip vanmorgen om zes uur kon vertrekken waren er nog heel wat moeilijkheden opgelost. De belangrijkste: het schip ligt te diep en moest derhalve voor de vaart naar Harlingen van achteren worden opgelicht door een speciaal uit Amsterdam overgekomen reusachtige bok van de firma Goedkoop. Met het schip een meter omhoog in de touwen begon de spectaculaire reis vanmorgen in zeer dikke mist. De sleep wordt getrokken door twee sleeboten, terwijl een loodsboot de schepen escorteert. Na aankomst in Harlingen zullen de laatste technische handelingen worden verricht, waaronder het compenseren van het kompas, waarna de „Poolster" gereed is voor de officiële proefvaart. Het schip is gebouwd in opdracht van de firma W. M. Muller en Co. te Rotterdam. Het is-een fruitkoelschip meet 2064 ton en zal voorlopig ingelegd worden vóór het vervoer van aardappelen van Marokko naar Europa. Reeds eerder werd een dergelijk schip voor dezelfde rederij op de werf in Lemmer gebouwd. De Poolster is op 11 mei van dit jaar te water gelaten en werd toen gedoopt door de echtgenote van de hoofdboekhouder van het bedrijf. Het volgende schip, dat de werf hoopt af te leveren, is een coaster van 300 ton voor een Franse opdrachtgever.
1962-10-11: Leeuwarder Courant 11-10-1962: POOLSTER in greep mist en ondiepten IJsselmeer. Gistermorgen om zes uur is het in Lemmer gebouwde koelschip „Poolster" zijn eerste reis begonnen, een korte reis, want Harlingen was het einddoel. Daar zal het schip kompasseren en wat dies meer nodig is om het vaarklaar te krijgen voor de wereldzeeën. Gehoopt wordt, dat het schip volgende week woensdag zijn technische proefvaart kan maken. Daarvoor heeft men dus nog speling en dat mag ook wel, want de „Poolster" is gisteren niet in Harlingen gekomen. Even buiten Lemmer zat het al aan de grond. Dat was van de wal af te zien, dus ver was het schip beslist niet, want door de mist was er heel weinig zicht. Die mist was een extra tegenslag, waar als gevolg van de weersvoorspelling op was gerekend, al had men vurig gehoopt, dat men in dit geval met De Bilt bedrogen uit zou zijn gekomen. De tocht van de „Poolster" zou immers toch al moeijk- genoeg worden, omdat het schip te diep ligt om zonder gevaar van vastlopen van Lemmer naar Kornwerderzand te varen. Achter steekt het 3.60 meter diep en in de geulen zijn plaatsen, waar niet eerlijk zo veel water staat. Daarom was uit Amsterdam een grote drijvende bok gecharterd, die het achterschip stevig in de takels kreeg. Zo zou het over de ondiepten kunnen worden getild. Dat tillen viel nog lang niet mee, want gisteravond omstreeks zeven uur was men nog niet verder gevorderd dan de Rotterdammerhoek bij de Noordoostpolder. Van dat punt zou dus in noordelijke richting naar Kornwerderzand moeten worden gekoerst. Voorlopig werd er echter het anker uitgeworpen in de hoop, dat de mist wat zou optrekken. Wanneer dat het geval zou worden, zou de „Poolster" met behulp van de maan over het donkere IJsselmeer kunnen worden geloodst door de beide sleepboten, die het schip trekken. Het koelschip vaart namelijk niet op eigen kracht vanwege het gevaar van vastlopen. De hoop, dat gistermiddag tussen vier en zes uur Kornwerderzand zou worden bereikt, is dus al vroeg in rook, beter gezegd mist, opgegaan. Men wilde vroeg in de middag in de sluis van de Afsluitdijk zijn, omdat ook deze een hindernis is op de weg naar Harlingen. De sluis, die veertien meter breed is, heeft een voor schepen toegestane breedte van twaalf meter, terwijl tot een diepgang van 2.80 meter geschut mag worden. Uitzonderingen zijn echter mogelijk en voor de „Poolster" wordt een uitzondering gemaakt. Het schip is twaalf meter breed, hetgeen dus niet het grootste bezwaar is. Met de diepgang zit het echter moeilijker en daarom zal met hoog water moeten worden geschut. Om zeven uur gisteravond zou de vloed op de Waddenzee het hoogst zijn, dus moest het schip voor die tijd door de sluis om ook met de geringste risico's naar Harlingen te kunnen worden gesleept. Dit lukte dus niet. Pas twaalf uur later, vanmorgen om half acht, ging de „Poolster" bij hoog water door de sluis.
1962-10-11: Als "POOLSTER, zijnde een motorschip, metende "3031.43 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 12657 d.d. 03-10-1962, liggende te Harlingen, door A. Jonkers, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 11354 Z ROTT 1962 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in het achterschot van het dekhuis op het shelterdek, 5.25 m. uit hekplaat, 2.65 m. uit de lengteas en 1.45 m. uit dek.
1962-10-18: NvhN 18-10-1962: Proefvaart m.s. POOLSTE koelschip van 91 meter. Van Harlingen uit heeft op de Noordzee de geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe koelschip Poolster, dat werd gebouwd bij de scheepswerf Friesland N.V. te Lemmer, voor rekening van de rederij Wm. H. Muller te Rotterdam. De Poolster is een koelschip van het open/gesloten shelterdecktype van 1454/ 2064 ton d.w. De lengte over alles bedraagt 91.10 meter. De voortstuwing geschiedt door twee motoren van elk 1310 p.k., waarmee het schip tijdens de proefrt een snelheid van circa 16 knoop behaalde. De Poolster is geschikt voor het vervoer van alle mogelijke vries- en koelprodukten, zoals fruit en vlees. De vier vries, en koelruimen, die onafhankelijk van elkaar tot —20 graden Celsius gekoeld kunnen worden, hebben een gezamenlijke inhoud van 90.000 feet 3 Het schip heeft een plastic motorreddingboot aan boord voor 31 personen en verder een gewone reddingboot voor 34 personen.
1988-12-21: Final Fate:
Onderweg van Koeweit naar Dubai, ten gevolge van brand in de machinekamer op 40 mijl van Kuwait, Sharjah binnengesleept en total loss verklaard. Op 4 april 1989 aankomst Gadani Beach, was voor de reis van Sharjah naar Gadani Beach omgedoopt in 'Voyager I', en vervolgens gesloopt door M.H. & Company (Pvt) Ltd. De sloop was 30 april 1989 gereed.

Afbeeldingen


Omschrijving: POOLSTER
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving: POOLSTER
Collectie: Maritiem Museum Rotterdam collectie Arense/Lazet
Vervaardiger: Kramer, C., Fotobureau
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: POOLSTER
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving:
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: POOLSTER
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: POOLSTER
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: POOLSTER Londonderry
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: POOLSTER in KNSM kleuren
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: GOGOFRIO
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: GOGO REEFER 30 juli 1982
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Anderiesse, Jan H.

Omschrijving: GOGO REEFER in maart 1982 tijdens vertrek uit de haven van Scheveningen.
Collectie: Dulk, Wim den
Vervaardiger: Dulk, Wim den
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: GOGO REEFER in maart 1982 tijdens vertrek uit de haven van Scheveningen.
Collectie: Dulk, Wim den
Vervaardiger: Dulk, Wim den
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: GOGO REEFER
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: GOGO REEFER
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: CHIOS FROST
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown