Inloggen
POLLUX - ID 5210


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1931
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5081413
Nat. Official Number: 1497 Z GRON 1931
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepswerven v/h Gebr. G. & H. Bodewes, Hasselt (O.), Overijssel, Netherlands
Werfnummer: 789
Launch Date: 1931-06-00
Delivery Date: 1931-08-25
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Kromhout Motoren Fabriek D. Goedkoop Jr., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 180
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Kromhout Type 4H4 (265x350)
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 250.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 161.00 Net tonnage
Deadweight: 320.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 16000 Cubic Feet
 
Length 2: 37.12 Meters Registered
Beam: 7.19 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.39 Meters Depth, moulded
Configuration Changes

Datum 00-00-1949
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: 1949 andere hoofdmotor: 4tew 8 cil Pk Aciéres de la Marine, St. Chamond. Type (240x300)

Ship History Data

Date/Name Ship 1931-08-12 POLLUX
Manager: Doeko Oosting, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Motorschip 'Pollux' N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PQKH
Additional info: 1934 callsign PGUL

Date/Name Ship 1934-12-07 POLLUX
Manager: Adriaan Hamelink, Antwerp, Belgium
Eigenaar: Adriaan Hamelink, Antwerp, Belgium
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PGUL

Date/Name Ship 1935-02-25 POLLUX
Manager: Doeko Oosting, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Motorschip 'Pollux' N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PGUL

Date/Name Ship 1935-10-31 ANDRÉ CONSTANT
Manager: Soc. Rouenaise de Cabotage, Rouen, France
Eigenaar: Soc. Rouenaise de Cabotage, Rouen, France
Shareholder:
Homeport / Flag: Rouen / France
Callsign: TTXQ

Date/Name Ship 1937-03-21 GEORGES & HENRI
Manager: Scotto Ambrosino Pugliese Fils & Co, Oran, Algeria
Eigenaar: Scotto Ambrosino Pugliese Fils & Co, Oran, Algeria
Shareholder:
Homeport / Flag: Oran / France
Callsign: TTXQ

Date/Name Ship 1939-12-12 COURDANNES
Manager: S.A. des Ciments de Dannes, Boulogne, France
Eigenaar: S.A. des Ciments de Dannes, Boulogne, France
Shareholder:
Homeport / Flag: Boulogne / France
Callsign: TTXQ

Date/Name Ship 1956-00-00 COURDANNES
Manager: S.A. des Ciments de Dannes, Bordeaux, France
Eigenaar: S.A. des Ciments de Dannes, Bordeaux, France
Shareholder:
Homeport / Flag: Paimpol / France
Callsign: TMRI

Date/Name Ship 1960-00-00 COURDANNES
Manager: Guy Garrouste, Bordeaux, France
Eigenaar: Transports Maritimes du Sud-Ouest, Bordeaux, France
Shareholder:
Homeport / Flag: Bordeaux / France
Callsign: TMRI

Date/Name Ship 1962-00-00 COURDANNES
Manager: Jérôme Tavera, Bordeaux, France
Eigenaar: Jérôme Tavera, Bordeaux, France
Shareholder:
Homeport / Flag: Bordeaux / France
Callsign: TMRI

Ship Events Data

1931-08-15: Op 15-08-1931 als POLLUX, zijnde een stalen motorschip, groot 706.900 m3, liggende te Hasselt, door F. Post, scheepsmeter te Meppel, ten verzoeke van de N.V. Motorschip Pollux, gevestigd te Delfzijl, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1497 Z GRON 1931 op het achterschip in zijkant ingang kajuit, stuurboordzij.
1931-08-24: N.v.h.N. 24.08.1931: Nieuwe inschrijvingen: N.V. Motorschip POLLUX, Delfzijl. Oude Schans 8, exploiteeren van een motorschip Dir.: D. Oosting Delfzijl. Comm.: J. Goedkoop, Amsterdam en H W. Bodewes. Martenshoek. Maatsch. kap. f 3600 geheel gepl. en volgestort. (Ned. St.Crt. van Dinsdag 14 Juli 1932 no. 134.)
1931-08-25: Voorwaarts 25-08-1931: Op de Zuiderzee werd een geslaagde proeftocht gehouden met het nieuwe motorvrachtschip voor de kustvaart POLLUX, gebouwd voor rekening van de N.V. Pollux te Delfzijl (dir. D. Oosting) en gebouwd op de werf te Hasselt van de N.V. Scheepswerven v.h. Gebrs. G. en H. Bodewes te Martenshoek. Het schip heeft een laadvermogen van 300 ton; de hoofdafmetingen bedragen: lengte 37.00 M. breedte 7.15 M en holte 2.70 M. In de motorkamer zijn opgesteld een viercylinder Kromhout hoogdruk scheepsmotor, type 4-H-4 van 200 epk en 1 één cylinder Kromhout hoogdruk motor van 6 1/2 epk., welke laatste direct gekoppeld ls aan een Kromhout luchtcompressor voor het vullen der aanzetluchttanks en aan een 3 kw dynamo voor levering van stroom voor verlichting en voor een electro-motor, welke de ballastpomp aandrijft. De hoofdmotor drijft tevens een 1 kw dynamo voor verlichting tijdens de vaart aan. De geheele electrische installatie werd uitgevoerd door het Electro-Technisch Bureau H. G. Eekels te Hoogezand.
1934-12-07: 07.12.1934 verkocht aan A. Hamelink & Coen Capellen, Antwerpen, België. De koop ging achteraf echter niet door en het schip bleef eigendom van D. Oosting. (25.02.1935)
1934-12-21: Het Vaderland 21.12.1934: Schepenverkoop. Het ms. „Pollux groot bruto 220 ton, gebouwd in 1931, van de reederij D. Oosting te Delfzijl, is verkocht aan A. Hamelink te Antwerpen.
1935-10-31: De Tijd 31.10.1935: Schepenverkoop. Het m.s. „Pollux", groot 250 ton bruto, gebouwd in 1931, van D. Oosting te Delfzijl, is naar Frankrijk verkocht.
1941-10-00: Voer van 10.1941 tot 07.1944 in Duitse dienst.
1969-00-00: In 1969 opgelegd te Paimpol, Frankrijk en daar later gezonken. In 1970 verkocht aan een sloper te Le Havre, daarheen gesleept en eind 1970/begin 1971 gesloopt.

Afbeeldingen


Omschrijving: De POLLUX tijdens de proefvaart (25-08-1931)
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: POLLUX
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: COURDANNES
Gemaakt door: Unknown