1960-10-07: |
NvhN 07-10-1960: Tewaterlating m.s. Pollendam.
Bij de Scheepswerf Harlingen te Harlingen werd te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Pollendam, dat wordt gebouwd voor rekening van de heren J. en C. van der Schoot te Harlingen. De Pollendam is van het gladdektype en meet 780 ton. De voortstuwing zal geschieden door een motor van 525 pk. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een kempenaar groot 540 ton, voor rekening van de heer H. Dost te Harlingen. Dit is de eerste van een serie van vijf kempenaars voor diverse opdrachtgevers. Dit schip zal worden uitgerust met een 232 pk motor.
Leeuwarder courant 07-10-1960: „Pollendam” te water gelaten. Harlingen — Vlot en zonder moeilijkheden gleed donderdagmiddag, een paar minuten nadat mevr. R. v.d. Schoot het met champagne tot „Pollendam" had gedoopt, het nieuwste schip van de werf „Harlingen" het water in. Het is het grootste, tot nog toe op deze werf gebouwd, namelijk 800 ton, met een lengte van 56 meter, een breedte van 3.70 en een holte van 3.70 m. De directeur van de werf, de heer J. W. Thiecke, had vooraf de rederij J. v. d. Schoot & Zn. van harte met de nieuwe aanwinst gelukgewenst. Het is het eerste schip van deze nieuwe rederij. Hij hoopte, dat het niet het laatste zal zijn. De heer G. v. d. Schoot, een van de beide reders, zal straks zelf als kapitein op het schip gaan varen. Men hoopt in november a.s. geheel met de „Pollendam" klaar te zijn. Thuishaven wordt Harlingen, maar de bevrachting is in handen gelegd van het scheepvaartkantoor Holwerda in Heerenveen. Op de vrijgekomen werf werd reeds dadelijk de kiel gelegd voor een nieuw schip, een 500 ton metende Kempenaar voor rederij H. K. Dost uit Harlingen. |