Inloggen
POLARIS - ID 5202

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1936
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Nat. Official Number: 1757 Z GRON 1936
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepswerf J.J. Pattje & Zonen, Waterhuizen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 166
Launch Date: 1936-08-06
Delivery Date: 1936-10-06
Technical Data

Engine Manufacturer: D. & Joh. Boot N.V., Motorenfabriek 'De Industrie', Alphen aan den Rijn, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 240
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Industrie Type (250x350)
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 322.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 166.00 Net tonnage
Deadweight: 375.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 24000 Cubic Feet
 
Length 2: 38.63 Meters Registered
Beam: 7.42 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.47 Meters Depth, moulded
Ship History Data

Date/Name Ship 1936-10-06 POLARIS
Manager: Freight Express Ltd, London, Great Britain
Eigenaar: Wietze Schuitema Oegezn., Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PGUK

Date/Name Ship 1939-00-00 POLARIS
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Wietze Schuitema Oegezn., Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PGUK

Date/Name Ship 1940-00-00 HILFSSCHIFF 62
Manager: Kriegsmarine, Berlin, Germany
Eigenaar: Kriegsmarine, Berlin, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Berlin / Germany

Date/Name Ship 1942-06-30 SAT 15
Manager: Kriegsmarine, Berlin, Germany
Eigenaar: Kriegsmarine, Berlin, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Berlin / Germany

Ship Events Data

1936-04-08: Akgemeen Handelsblad 08-04-1936: Bouw van motor. Kapitein W. Schuitema heeft aan D. en Joh. Boot N.V., motorenfabriek De Industrie te Alphen a/d. Rijn, de levering opgedragen van een 4 cyl. 4 tact compressorlooze „Industrie" Dieselmotor, 250 PK. in een kustbootje, te bouwen door de fa. J. Pattje, Waterhuizen bij Groningen.
1936-08-06: NvhN 07-08-1936: Waterhuizen, 6 Augustus. Van de scheepswerf „Waterhuizen" van de heer J. Pattje, alhier, is met goed gevolg te water gelaten een modern motorkustschip, bouwnr. 166, gebouwd onder hoogste klasse Bureau-Veritas en Scheepvaartinspectie, voor de Atlantisch vaart. Het is voorzien van een Raised-Quaterdeck, waardoor een zeer groote ruiminhoud werd verkregen. Het zal worden uitgerust met 250 P.K. 4 tact Dieselmotor en is bestemd voor kapt. W. Schuitema te Groningen. Het d.w bedraagt ca. 380 ton en het is in het ruim voorzien van een z.g. lagen, dubbelen bodem, waardoor het schip een ballast capiciteit heeft van ca. 90 ton. Dadelijk werd de kiel gelegd voor bouwno. 167 eveneens een motorkustschip, bestemd voor kapt. Fr. Alberts te Groningen. Dit schip wordt gebouwd onder toezicht van Germ. Lloyd en Scheepvaartinspectie, groote kustvaart. Het d.w. hiervan bedraagt ca. 260 ton en het zal worden uitgerust met een 150 P.K. Industrie 4 tact Dieselmotor.
1936-10-06: De Eemsbode 09.10.1936: Dinsdag j.l. werd op de Eems een welgeslaagde proeftocht gehouden met het nieuwe motorschip 'Polaris', kapitein W. Schuitema van Groningen. Dit schip is gebouwd onder toezicht Scheepvaart-Inspectie en Bureau Veritas op de werf van de firma J. Pattje en Zn. te Waterhuizen en is 375 ton dw. De motor is een 250 Pk Industrie Diesel waarmee een snelheid van plm 10 mijl werd behaald. Het schip is modern uitgerust en van alle gemakken voorzien.
1936-10-06: NvhN 07-10-1936. Proefvaart m.s. „POLARIS”. Gisteren vond onder groote belangstelling op de Eems te Delfzijl de goed geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe motorschip „Polaris”, gebouwd op de scheepswerf „Waterhuizen” van den heer J. Pattje te Waterhuizen voor rekening van kapt. W. Schuitema & Zn. te Groningen. Het schip is van het raised-quarterdeck type met kruiserhek en het is gebouwd met plaatsteven onder klasse Bureau Veritas en Scheepvaart-Inspectie, Atlantische vaart. Om de zeewaardigheid van het schip zoo hoog mogelijk op te voeren, is het over de volle lengte, behalve onder de motorkamer, van een lagen dubbelen bodem voorzien. Met inbegrip van de voor- en achter piektanks bedraagt de gezamenlijke ballasteapaciteit ca. 100 ton. Hiermede is het schip onder alle omstandigheden als uiterst zeewaardig te beschouwen. Het scheepsmodel is wetenschappelijk onderzocht en vastgesteld door het Scheepvaartkundig Proefstation te Wageningen. De mast met twee laadboomen en twee lieren is in het midden van het schip geplaatst, met aan de voorzijde alsmede aan de achterzijde een motorlier met een hijschvermogen van twee ton. Deze lieren worden elk aangedreven door een Lister motor van 12 P.K,, die onder dek opgesteld is. Het complete laad- en losgerei is geleverd met een certificaat van de Inspectie van Havenarbeid. Het laadvermogen bedraagt 375 ton met een bruto tonnage van 322 en een netto tonnage van 165 Reg. ton. Voor de voortstuwing is in de motorkamer een Industrie Diesel motor opgesteld met een vermogen van 250 P.K. Deze motor werd geleverd en ingebouwd door de Gebr. van der Helm te Groningen, vertegenwoordigers der Industrie motorenfabriek te Alphen aan de Rijn. Verder is in de motorkamer nog een Lister motor van 12 P.K. als hulpmotor geplaatst, voor het aandrijven van de pompen en de dynamo De geheele verlichting geschiedt electrisch. Deze installatie werd geleverd door het Technisch Bureau Herman G. Eekels te Hoogezand. Het schip is met een stroomlijn-ballansroer uitgerust, waarmede het op de proefvaart uitstekend bestuurbaar bleek, terwijl eveneens zeer goed met het schip kon worden gemanoeuvreerd. Het behaalde in ballast een snelheid van 10 mijl. Na de proefvaart werd het schip, dat ruimschoots aan alle gestelde eisen voldeed, met volle tevredenheid door den kapitein overgenomen.
1936-10-07: Op 07-10-1936 als POLARIS, zijnde een motorvrachtschip, inhoud 912.46 m3, liggende te Groningen, door J. Gerrits, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Wietze Schuitema te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1757 Z GRON 1936 op het achterschip aan bakboordzijde in achterkant lichtkap motorkamer.
1940-00-00: Final Fate:
Als HILFSSCHIFF 62 gevorderd voor Aktion Seelöwe. Op 23 september 1941 naar Duitsland overgebracht en in 1942 bij H. Usinger, Hamburg verbouwd tot Schwere Artillerieträger 'SAT 15'. In 1944 in dienst bij het 24. L-Flottille. Op 5 februari 1945 gezonken te Pillau na geraakt te zijn door bommen bij een Russische aanval terwijl ze met vluchtelingen probeerde te ontsnappen. 21 mensen vonden de dood en er waren een groot aantal gewonden waarvan er nog veel in het ziekenhuis overleden. Op 9 augustus 1947 werd het wrak door een bergingsteam uit Rostock gelicht. In 03.1948 gesloopt te Baltiysk (Pillau) USSR.
- 05.02.1945 + ~Pillau / 2 sowj. FliBo Schiffschronik : - 07.04.1941 Gemäß Fahrzeugliste KMD Rotterdam vom OKM als für Umbau zum SAT mit einem 15-cm Geschütz brauchbar an KMD Wilhelmshaven gemeldet.[4] - 00.00.1942 bei der Werft Usinger, Hamburg, zu SAT umgebaut.[6]
- 20.05.1942 SAT POLARIS bei der 4. Gruppe der 17. Landungsflottille gemeldet.[3] - 30.06.1942 SAT "Polaris" in Hamburg für 17. Landungsflottille in Dienst gestellt, Kommandant: Oblt.z.S. Molle.[1] - 00.06.1943 24. Landungsflottille durch Artillerieträgergruppe, darunter SAT POLARIS, verstärkt.[3]
- 20.08.1943 bei der 24. Landungsflottille gemeldet.[4] - 00.00.1944 bei der 21. Landungsflottille.[4] - 05.02.1944 bei Luftangriff auf Pillau gesunken.[2]
- 01.12.1944 SAT POLARIS bei der 6. Gruppe (Artillerieträgergruppe) der 24. Landungsflottille gemeldet. Gruppe ist z.Zt. der 3. Vp.-Flottille zugeteilt.[3]
- 21./22.12.1944 SATs POLARIS und NIENBURG geleiten 5 Transporter von Libau nach Pillau und wehren am 22.12. morgens mehrere Angriffe eines sowj. Uboots ab.[3]
- 01.01.1945 an die 3. Artillerieträgerflottille übergeben.[1] - 30.01.-01.02.1945 SAT POLARIS und JOOST laufen im Königsberger Seekanal zur Proviantübernahme nach Königsberg und dann nach Pillau zurück. Unterwegs Beschuss russischer Truppen, die beiderseits Königsberg zur Küste des Frischen Haffs durchgestoßen sind.[3]
- 03./04.02.1945 SAT JOOST und POLARIS laufen von Pillau nach Neukuhren, um Verwundete abzuholen. POLARIS auf der Rückfahrt auf Grund geraten, aber durch S/tg PFUNDBUDENWEG wieder freigeschleppt.[3] - 05.02.1945 SAT POLARIS erhält vor Pillau zwei Bombentreffer und sinkt. Überlebende Besatzungsmitglieder durch F 802 abgeborgen.[3] - 09.08.1947 durch ein Bergungsunternehmen aus Rostock gehoben.[7]
- 00.03.1948 zum Abbruch nach Baltijsk verkauft.[7]
Verlust am : 05.02.1945. Verlustort : bei Pillau. Verlustart :gesunken. Verlustursache : Fliegerbomben, Gegnernation :Sowjetunion, Gegnertyp : Flugzeuge
Quellen [1] Geheimer Nordseestationstagesbefehl Nr. 39/1942 [2] OKM-Verlustliste A-Liste Nr. 1565 [3] Kugler: Chronik der amphibischen Verbände [4] Archiv Theodor Dorgeist
[5] Verlustliste C. Boie [6] Archiv Dirk Flößer. Bron: Historisches MarineArchiv, Duitsland
1945-07-06: Op 06.07.1945 overlijdt Willem Schuitema, zoon van de eigenaar Wietze Schuitema, op 52 jarige leeftijd te Groningen.

Afbeeldingen


Omschrijving: POLARIS tijdens de proefvaart.
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: POLARIS tijdens de proefvaart. ( Op dat moment staat Reinder Slangenberg achter het roer.)
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: POLARIS
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: POLARIS
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: De POLARIS in de Oosterhaven te Groningen (foto eind 30er jaren)
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: De POLARIS met neutraliteits-kenmerken
Gemaakt door: Onbekend **
Overige afbeeldingen


Omschrijving: POLARIS gasten aan boord tijdens de proefvaart.
Onderwerp: Proefvaart