Inloggen
POLARBORG - ID 5201

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1982
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 8019318
Nat. Official Number: 5210 Z GRON 1981
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: Gearless
Rig: 2 cranes
Lift Capacity: 16 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Nieuwe Noord-Nederlandsche Scheepswerven, Groningen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 402
Launch Date: 1982-03-27
Delivery Date: 1982-05-22
Technical Data

Engine Manufacturer: A/B Bofors-Nohab, Trollhättan, Sweden
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 12
Power: 1985
Power Unit: kW
Eng. additional info: Nohab nr. 3149 Type F312V (250x300)
Speed in knots: 11
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1599.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1230.00 Net tonnage
Deadweight: 3760.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 5889 *** Onbekend ***
Teu: 146
 
Length 1: 82.38 Meters Length overall (Loa BB)
Length 2: 74.53 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 15.83 Meters Breadth, extreme
Depth: 8.72 Meters Depth, moulded
Draught: 6.011 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1982-05-22 POLARBORG
Manager: Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Butraco B.V. (North Sea Petroleum B.V.), Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PGTW

Date/Name Ship 1995-06-02 HENDRIK-B
Manager: Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Rederij H. & F. Bruins C.V., Hardinxveld-Giessendam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hardinxveld-Giessendam / Netherlands
Callsign: PEQL

Date/Name Ship 2002-05-27 ARKAIM 3
Manager: Interests associated with Bjorn Sylversen, Phnom Penh, Cambodia
Eigenaar: Interests associated with Bjorn Sylversen, Phnom Penh, Cambodia
Shareholder:
Homeport / Flag: Phnom Penh / Cambodia
Callsign: XUKZ8

Date/Name Ship 2004-05-00 ARKAIM 3
Manager: Joint Venture Arkaim (S/P Arkaim), Vanino, Russia
Eigenaar: Tenera Ltd, Vanino, Russia
Shareholder:
Homeport / Flag: Phnom Penh / Cambodia
Callsign: XUKZ8

Date/Name Ship 2016-00-00 ARKAIM 3
Manager: Joint Venture Arkaim (S/P Arkaim), Vanino, Russia
Eigenaar: Tenera Ltd, Vanino, Russia
Shareholder:
Homeport / Flag: Lome / Togo
Callsign: 5VDW3

Ship Events Data

0000-00-00: Op 13-10-1981 als schip, nog zonder naam, bouw no. 402 van de B.V. Nieuwe Noord Nederlandse Scheepswerven te Groningen, zijnde een motorvrachtschip in aanbouw, nog niet gemeten, liggende te Groningen, door J. Spakman, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, voorlopig van brandmerk 5210 Z GRON 1981 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in het ruimlangsschot op spant 65, - m. uit hekplaat, 6.55 m. uit de lengteas en 2.60 m. uit vlak.
1982-03-12: NvhN 12-03-1982: (bekort) Groninger oliehandelaar laat schip bouwen 'Bare boat charter' mogelijk nieuwe impuls scheepsbouw. Door onze sociaal-economische redacteur Egbert Zijlema)
Een schip, gebouwd in opdracht en voor rekening van een niet-reder, die het schip vervolgens "kaal" dus zonder bemanning) verhuurt aan een scheepvaartbedrijf. Dat wordt misschien een nieuwe „trend" in de scheepvaart. Voor de Noordelijke werven zou deze vorm van scheepsfinanciering een" forse economische impuls kunnen betekenen, vooral nu „traditionele" rederijen er steeds minder gemakkelijk in slagen de enorme sommen op tafel te leggen, die met het laten bouwen van een modern schip zijn gemoeid. Het eerste Groninger schip, dat op deze wijze in de vaart komt is de Polarborg, die over twee weken, zaterdag 27 maart,, te water gaat bij de Nieuwe Noord Nederlandse Scheepswerven aan het. Wihschoterdiep in Groningen. Eigenaar is Butraco, een volle dochter van het eveneens in Groningen gevestigde North Sea Petroleum, dat het vijftien miljoen gulden kostende schip heeft gefinancierd met... winsten uit de oliehandel. „Bare boat charter" heet de nog jonge vorm van scheepvaart, waarbij niet de eigenaar, maar de huurder, in dit geval Wagenborg Scheepvaart Delfzijl, de feitelijke rederijtaak op zich neemt en verantwoordelijk is voor zaken als bemanning, bevrachting en verzekering. Wagenborg heeft de Polarborg voorlopig voor vijfjaar in charter genomen, overigens met de bedoeling dat het contract daarna verlengd wordt. Cor Brongers, directeur van North Sea Petroleum, benadrukt dat hij met zijn dochtermaatschappij Butraco geen redersambities wil najagen. „Ik ben oliehandelaar en blijf dat. Voor mij geldt wat dat betreft het schoenmaker blijf bij je leest. Ik heb echter wel zoveel vertrouwen in de toekomst van de Noordelijke scheepvaart, dat ik dit een verantwoorde investering vind. Je moet dit gewoon zien als een nieuwe vorm van samenspel tussen kapitaal en kennis". De Polarborg, betaald met oliewinsten, wordt zaterdag 27 maart - vóór de altijd weer spectaculaire, dwarse stapelloop - gedoopt door mevrouw L.J. Brongers uit Delfzijl, echtgenote van de eigenaar. IJsbreker.
De Polarborg is een 3800 ton (DWAT) metend schip, dat houtprodukten uit Scandinavië over de hele wereld gaat vervoeren. Het is zo gebouwd dat het op eigen kracht Poolijs kan breken. Het geldt als het zwaarste schip, dat ooit bij de Nieuwe Noord Nederlandse Scheepswerven tot stand is gekomen.
Moderne houtschepen zijn niet meer te vergelijken met de boten waarop vroeger ruwe boomstammen vervoerd werden. Tegenwoordig gaat het om gezaagde en. geschaafde houtprodukten, die onbeschadigd op hun bestemming moeten arriveren. Dat stelt speciale eisen aan dergelijke schepen en dat maakt investeringen in die sector ook steeds hoger. „Om de zware concurrentie toch te kunnen volhouden stond Wagenborg voor de noodzaak de vloot uit te breiden met modern materieel. De vraag was alleen waar het geld vandaan moest komen. In gesprekken is toen uiteindelijk het idee van de bare boat charter uit de bus gekomen," aldus Brongers.
De Polarborg (Fins-Zweedse IJsklasse IA), waaraan 120 man tien maanden hebben gewerkt, is 82,37 meter lang en 15,40 meter breed en heeft een ruiminhoud van 210.000 kubieke voet. Het schip haalt bij 2500 PK motorvermogen een snelheid-van 11,5 knopen. Het wordt uitgerust met twee kranen van elk zestien ton draagvermogen. Nieuw is dat de Polarborg ondanks zijn omvang op zware stookolie kan worden voortgestuwd, wat een aanzienlijke brandstolkostenbesparing oplevert. Het schip krijgt een bemanning van tien koppen.
1982-03-29: NvhN 29-03-1982: POLARBORG te water. Bij de Nieuwe Noord-Nederlandse Scheepswerven in Groningen is zaterdagmorgen het 3800 ton DWAT metende m.s. Polarborg te water gelaten. Het schip, dat is gebouwd in opdracht van Buraco BV, zal worden ingezet om bosprodukten uit de Scandinavische landen over de gehele wereld te vervoeren. Het schip, is zo gebouwd dat het op eigen kracht zwaar poolijs kan breken. De tewaterlating van de dwarshelling verliep in een paar minuten en was voor het talrijke publiek nogal spectaculair, omdat de Polarborg tot nu toe het zwaarste schip is dat in het Winschoterdiep te water is gelaten. Het schip, dat in charter is genomen door Wagenborg Scheepvaart BV, kan een snelheid bereiken van 11,5 knopen bij een motorvermogen van 2500 pk. Het is uitgerust met twee kranen, van elk 16 ton draagvermogen en een reikwijdte van 20 meter. De hoofdmotor zal om op de brandkosten te kunnen besparen worden voortgestuwd door middel van zware stookolie.
1982-05-13: Op 13-05-1982 als "POLARBORG", zijnde een motorvrachtschip, metende 4530.63 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no.20466 d.d. 02-04-1982, liggende te Groningen, door D. Hilgen, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, definitief van brandmerk 5210 Z GRON 1981 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in de achterwand van het dekhuis op de kampanje, 4.20 m. uit hekplaat, 3..50 m. uit de lengteas en 1.50 m. uit dek.
2006-01-01: Op 01-01-2006, onderweg van Vanino naar Toyama met een lading hout, aan de grond gelopen in de Tatar Strait, Sakhalin. 03-01-2006 weer vlot met boeg en bodem schade.

2018-12-07: Final Fate: Broken up

07 -12-2018 arrived at Chittagong anchorage to be 'Broken Up'. Beached 23-12-2018.

Afbeeldingen


Omschrijving: Polarborg 1982 on 22.05.1982 River Eems on trials.
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: Polarborg 1982 in aanbouw.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Polarborg 1982 te water.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Polarborg 1982
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Polarborg 1982
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Polarborg 1982 the 17th August 1990 on River Ems inward bound for Delfzijl.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: Hendrik-B 1982 ex Polarborg at Delfzijl 29.05.1995.
Gemaakt door: Schmaal, G.J. (Gerrit)

Omschrijving: Hendrik-B 1982 ex Polarborg at Delfzijl 01.06.1995.
Gemaakt door: Schmaal, G.J. (Gerrit)

Omschrijving: Hendrik-B 1982 ex Polarborg on 03.06.1995 Delfzijl
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)