Inloggen
POINCIANA - ID 5194

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1961
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5280277
Nat. Official Number: 5743 Z AMST 1961
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Shelterdeck open
Masten: Two masts
Rig: 6 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Nieuwe Noord-Nederlandsche Scheepswerven, Groningen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 317
Launch Date: 1961-02-22
Delivery Date: 1961-04-14
Technical Data

Engine Manufacturer: Werkspoor N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 1250
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Werkspoor nr. 2215 Type TMABS338 (330x600)
Speed in knots: 12
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 498.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 274.00 Net tonnage
Deadweight: 1070.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 73000 Cubic Feet
Bale: 68000 Cubic Feet
Refrigerated: 9000 Cubic Feet
 
Length 1: 69.08 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 66.35 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 10.27 Meters Breadth, moulded
Depth: 6.10 Meters Depth, moulded
Draught: 3.72 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1961-04-14 POINCIANA
Manager: Firma Vinke & Co, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomboot-Maatschappij 'Hillegersberg', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PGTU

Date/Name Ship 1966-01-20 POINCIANA
Manager: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Oostzee', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Oostzee', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PGTU

Date/Name Ship 1967-08-30 POINCIANA
Manager: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Oostzee', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Oostzee' (Curaçao), Willemstad (NA), Netherlands Antilles
Shareholder:
Homeport / Flag: Willemstad (NA) / Netherlands Antilles
Callsign: PJLA

Date/Name Ship 1972-03-00 POINCIANA
Manager: Poincianas Shipping Corp. Ltd., Georgetown, Cayman Islands
Eigenaar: Poincianas Shipping Corp. Ltd., Georgetown, Cayman Islands
Shareholder:
Homeport / Flag: Georgetown / Cayman Islands
Callsign: ZCYW

Ship Events Data

1961-02-28: NvhN 28-02-1961: Tewaterlating m.s. POINCIANA. Bij de Noord Nederlandse Scheepswerven N.V. te Groningen werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Poinciana, dat wordt gebouwd voor Nederlandse rekening. De Poinciana is van het shelterdektype. meet ca. 1000 ton d.w. en heeft de volgende afmetingen: lengte o.a. 69 m., lengte tussen de loodlijnen 63 m., breedte op spanten 10.25 m. en holte 3.756.10 m. De beladen diepgang bedraagt 3.70 m. De voortstuwing zal geschieden door een 1250 pk motor. Het schip heeft twee luiken en een vriesruim van 10.000 cft. De bouw geschiedt onder toezicht van Lloyd's Register of Shipping 100 A I en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart.
1961-04-04: Als "POINCIANA", zijnde een motorschip, metende 1410.87 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 12099 d.d. 18-03-1961, liggende te Groningen, door A. Jonkers, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 5743 Z AMST 1961 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in het achterschot van het dekhuis op het shelterdek, 5.20 m. uit hekplaat, 1.80 m. uit de lengteas en 1.57 m. uit dek.
1961-04-13: NvhN 13-04-1961: Proefvaart m.s. POINCIANA. Op de Eems heeft de geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Poinciana, dat werd gebouwd bij de Noord Nederlandse Scheepswerven N.V. te Groningen voor Nederlandse rekening. De Poinciana is van het shelterdecktype. meet ca 1070 ton d.w. De voortstuwing geschiedt door een 1250 P.K. motor, waarmee het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van ca 12% knoop. Het schip heeft twee luiken en drie vriesruimen van totaal 9000 cft.
1961-04-13: De Poincana werd ingezet in de New York - Bermudalijn.
1982-09-22: Tijdens de reis van Miami naar Port aux Prince op Haiti met een lading vrachtwagens en gevaarlijke chemicalien in drums en containers gezonken in de Miami River. Het schip lag 50 graden slagzij en op een elektriciteitskabel van 69000 Volt en blokkeerde de vaarweg.
1987-09-23: Final Fate:
Na onttakeld en uitgesloopt te zijn, op vier mijl ten noorden van Port Everglades Cut (voor de kust van Fort Lauderdale) als kunstmatig rif tot zinken gebracht als 'Jim Atria Reef'. Ze kwam op haar bakboordzijde in 33 meter diep water terecht in pos. 26.09.52. N – 80.04.76 W. In 1992, ten gevolge van de orkaan Andrew, kwam ze op een kwart mijl van haar eerste positie terecht en staat nu rechtop in veertig meter diep water. Ze is een geliefd duikobject.

This Dutch built freighter, originally named Poinciana, was built in 1961. She was 227 feet long, had a 34 foot beam, and was powered by an eight cylinder Werkspoor diesel. She gained notoriety after she capsized and sank in the Miami River. The vessel was raised, towed offshore and then sunk as an artificial reef on September 23, 1987. She now sits on her port side in 112 feet of water.
23-09-1987 Quick Description: The Jim Atria, a 240-foot Dutch freighter originally named the Poinciana, rests in 135 feet of water 4.5 miles north of Port Everglades and 1.75 miles off of the beach at Oakland Park Blvd. N 26° 09.870' W 080° 04.225' Jim Atria Artificial Reef. Lat 26 09.520 Lon 80 04.760 Location. Four miles north of the Port Everglades Cut; just outside the third reef line. In September 1987, the Broward County Artificial Reef Program sank the 240-foot Dutch freighter Poinciana, built in 1961 on her port side in 110 feet of water. The name was changed to Jim Atria, after Jim Atria who is a Broward County developer, diver and sport fisherman. Atria played a major role in having the ship sunk, his way of thanking the community that had been so good to him over the years. On right side is picture of Jim Atria at Dry Dock in Hoboken, NJ in 1964. Also in the photo is Evert Seuter (Red) a Gentleman that worked in the early 1960's at ship for two years and in April 2004 he came down to dive the Atria with us. Please notice her 2 masts and the Empire State building in the background. In 1992, Hurricane Andrew moved the ship more than 1/4 mile offshore and sitting upright to a depth of 132 feet. Her 2 masts are intact, rise to 70 feet, the highest point of the wreck and are covered by various corals and sea fans, providing great photo opportunities when ascending from the main deck. Other beautiful spots for memorable shots are the corner of the main deck as it meets the wheelhouse on the starboard side which, in itself is covered with staggering growth, and several open hatches adorned with tremendous growth. Wreck divers are invited to explore the inside of several openings at the wheelhouse at 95 feet. For the naturalist, Black Groupers, and Hogfish can be found under the hull at the sand, Glassy Sweepers and Squirrelfish in the cargo hold, thousands of Snappers and Grunts hiding in nooks, schools of Barracuda hovering as you descend and Amberjacks speeding through thousands of swimming baitfish above. Seventeen years of growth has made for a beautiful site, teeming with sea life, a favorite among local divers, standing out as one of the best. In September 1987, the Broward County Artificial Reef Program sank the 240-foot Dutch freighter Poinciana, built in 1961 on her port side in 110 feet of water. The name was then changed to Jim Atria, after Jim Atria who is a Broward County developer, diver and sport fisherman. In 1992, Hurricane Andrew moved the ship more than 1/4 mile offshore and sitting upright to a depth of 135 feet. Her 2 masts are intact, rise to 70 feet, the highest point of the wreck and are covered by various corals and sea fans, providing great photo opportunities when ascending from the main deck. Other beautiful spots for memorable shots are the corner of the main deck as it meets the wheelhouse on the starboard side which, in itself is covered with staggering growth, and several open hatches adorned with tremendous growth. Wreck divers are invited to explore the inside of several openings at the wheelhouse at 95 feet. For the naturalist, Black Groupers, and Hogfish can be found under the hull at the sand, Glassy Sweepers and Squirrelfish in the cargo hold, thousands of Snappers and Grunts hiding in nooks, schools of Barracuda hovering as you descend and Amberjacks speeding through thousands of swimming baitfish above. Occasionally, you might see a spotted eagle ray glide by. Twelve years of growth has made for a beautiful site, teeming with sea life, a favorite among local divers, standing out as one of the best. Originally the Jim Atria rested on her port side, until a storm righted her in 1996. You commonly see larger schooling game fish.

Afbeeldingen


Omschrijving: POINCIANA proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: POINCIANA
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: POINCIANA
Gemaakt door: Unknown