Inloggen
PLUTO - ID 5181


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1905
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: Two masts
Rig: 6 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Maatschappij voor Scheeps- en Werktuigbouw Fijenoord N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 201
Launch Date: 1905-07-29
Delivery Date: 1905-09-06
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Maatschappij Voor Scheeps- & Werktuigbouw Fijenoord, IJsselmonde, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 680
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: (17,5, 28 & 45-36)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1156.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 709.00 Net tonnage
Deadweight: 1793.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 81086 Cubic Feet
Bale: 74760 Cubic Feet
 
Length 1: 72.59 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 70.06 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.76 Meters Breadth, moulded
Depth: 4.97 Meters Depth, moulded
Draught: 3.65 Meters Draught, maximum
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
2 0 0 0 29 31
Ship History Data

Date/Name Ship 1905-09-06 PLUTO
Manager: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PQKB

Date/Name Ship 1918-03-21 PLUTO
Manager: United States Shipping Board - Emergency Fleet Corporation, New York (N.Y.), U.S.A.
Eigenaar: United States Shipping Board - Emergency Fleet Corporation, New York (N.Y.), U.S.A.
Shareholder:
Homeport / Flag: New York (N.Y.) / U.S.A.

Date/Name Ship 1919-00-00 PLUTO
Manager: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PQKB
Additional info: Call sign after 1934 = PGTK.

Date/Name Ship 1941-04-17 PLUTO
Manager: Cie. De Navigation Paquet S.A., Marseille, France
Eigenaar: Gouvernement van Vichy, France
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / France

Date/Name Ship 1942-01-10 PLUTO
Manager: Deutsches Reich - Mittelmeer Reederei GmbH., Germany
Eigenaar: Deutsches Reich - Mittelmeer Reederei GmbH., Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Germany

Ship Events Data

1916-03-08: De Tijd 08-03-1916: De „PLUTO”. Volgens een Lloyds bericht uit Londen d.d Maart, is het s.s. „Pluto" bij Gibraltar in aanvaring geweest. Omtrent de schade, die het schip beloopen heeft, is niets bekend, terwijl ook andere bijzonderheden ontbreken.
1918-03-21: Door de Amerikaanse regering in beslag genomen ingevolge het Droit d' Angarie en onder Amerikaanse vlag gebracht. Weer aan de eigenaren teruggeven in 1919.
1927-09-12: Liggende te Amsterdam van een nieuw brandmerk voorzien: 640 Z AMST 1927
1930-06-14: Het Volk 14-06-1930: Aanvaring tusschen „PLUTO” en „BATAVIER III”. Beide schepen beschadigd. Amsterdam, 14 Juni. — Het s.s. „Pluto" van de K.N.S.M., dat gisteren van Rotterdam naar de Middellandsche Zee vertrok, is op de Noordzee in aanvaring geweest met de Nederlandsche Londen-boot „Batavier III". De „Pluto" bekwam schade boven de waterlijn en voer naar Amsterdam, waar het schip hedenmiddag werd verwacht. De „Batavier" arriveerde hedenochtend te Rotterdam met een gat aan den stuurboordboeg en verlies van anker.
1930-06-15: Het Vaderland 15-06-1930: De aanvaring van de PLUTO. Bij aankomst te IJmuiden is gebleken, dat de Pluto, die in aanvaring is geweest met de Batavier III, aan stuurboordzijde aan de voorpiek een gat boven de waterlijn heeft opgeloopen, terwijl ook de brug beschadigd is. De Pluto is naar Amsterdam vertrokken om gerepareerd te worden.
1931-04-08: Leeuwarder Nieuwsblad 08-04-1931: Nederl. Stoomschip in aanvaring. In de haven van Kopenhagen. Het stoomschip „PLUTO" uit Amsterdam, toebehorende aan de Kon. Ned. Stoomboot Maatschappij, gezagvoerder kapitein Molenaar, is Maandag in aanvaring geweest. Toen de „Pluto" de haven van Kopenhagen binnenstoomde, ontmoette zij het Amerikaansche schip „Carplaka". Om een ernstige aanvaring te vermijden, moest de „Pluto" een scherpe wending maken. De „Carplaka" bleef onbeschadigd, maar de „Pluto" liep op de boeg van het Deensche schip „Georgia". De „Pluto" en de „Georgia" werden beschadigd.
1938-02-07: Nabij Bornholm aangevaren door het Griekse s.s. EKATERINI PEPA en kreeg hierdoor een groot gat in het voorschip. Het schip werd op het strand van Bornholm gezet. Door twee bergingsvaartuigen vlot gebracht en naar Sassnitz gesleept.
1938-02-11: Leeuwarder Courant 11-02-1938: De aanvaring van de PLUTO. Het schip te Sassnitz binnengebracht. Volgens telefonisch bij de K.N.S.M. te Amsterdam ontvangen bericht is de Pluto door twee bergingsvaartuigen Sassnitz binnengesleept, waar het nu langszij de kade gemeerd liet. Het schip, dat zwaar beschadigd is, wordt door voortdurend pompen drijvende behouden. De Pluto zal vermoedelijk in Sassnitz moeten lossen.
1941-04-17: De PLUTO, op reis tussen Marokko en Frankrijk kreeg opdracht de haven van Oran binnen te lopen, waar zij op 22 juni 1940 arriveerde. Intussen capituleerde Frankrijk, en de PLUTO werd te Oran door het bewind van Vichy Frankrijk vastgehouden, op 17 april 1941 in beslag genomen en onder Franse vlag gebracht.
1942-01-10: Door de Duitsers overgenomen en onder Duitse vlag.
1943-09-17: Final Fate:
De PLUTO is op 17 september 1943 in de Aegeïsche zee, ten noorden van Stampalia, ten gevolge van een geallieerde luchtaanval gezonken en verloren gegaan. Zij was op reis van Piræus naar Rhodos.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1905
Kapitein: Ouwehand, .A.
Overige informatie: 0

Familiegegevens

 

Johannes werd geboren op 05.12.1858 te Amsterdam als z.v. Jacobus Hermanus van der Woude (koopman) en Trijntje Krabbendam.  

Johannes (27) (varensgezel) trouwde op 07.05.1886 te Amsterdam met Elisabeth Maria Wilhelmina Knipscheer (31) – geb. 03.06.1854 te Amsterdam – d.v. Peter Jacob Knipscheer en Geertruij Elizabeth Neijgh van Lier.

Elisabeth Maria Wilhelmina Knipscheer overleed op 01.04.1937 te Doorn (82).

Johannes overleed op 11.06.1907 te Amsterdam (48).   (Overlijdensadvertentie in Het Nieuws v.d. Dag 15-06-1907)

Begraafplaats De Nieuwe Ooster.

 

Kinderen

-    Jacobus Hermanus

-    Jannetje

 

Opleiding

 

Behaalde het diploma 3e stuurman grote stoomvaart op 18.02.1880 te Amsterdam.

Behaalde het diploma 2e stuurman grote stoomvaart in 1883 te Dordrecht

Behaalde het diploma 1e stuurman grote stoomvaart op 15.10.1890 te Rotterdam

 

De schepen van de kapitein

 

*   04/1902 – van het s.s. AURORA 

*   06/1902 – van het s.s. SIRIUS

*   08/1902 – van het s.s. OBERON

*   10/1902 – van het s.s. NIOBE

*   04/1903 – van het s.s. AURORA

*   04/1904 – van het s.s. MERCURIUS

*   01/1906 – van het s.s. PLUTO

 

Overige bijzonderheden

 

J. van der Woude kwam op 18.03.1880 in dienst van de KNSM als derde stuurman op het s.s. COMEET.

 

Voer als gezagvoerder bij de K.N.S.M.

Datum vanaf: 1906
Kapitein: Woude, Johannes van der

 

Familiegegevens

Dirk werd geboren op 05 nov. 1870 te Nes op Ameland als z.v. Frederik Kat (landbouwer) en Pietje Dirks Portegies.

Dirk (26) (zeeman) trouwde op 29 mei 1897 op Ameland met Getje Visser (26) – geb. te Hollum – d.v. Gosse Goois Visser (zeeman) en Dirkje Jobs Visser.

- Getje Visser overleed op 24.07.1939 te Heemstede (69).

Dirk overleed op 08 febr. 1944 te Haarlem (73). Hij werd op 12 febr. 1944 begraven op de Algemene Begraafplaats te Heemstede.

 

Kinderen

Frederik Dirk 

??

 

Opleiding

 

Behaalde het diploma 3e stuurman Grote Zeilvaart met aanvulling 3e stm. G.St.V. in juli 1893 te Rotterdam.

Behaalde het diploma 2e stuurman Grote Zeilvaart in november 1893 te Amsterdam.

Behaalde het diploma 1e stuurman Grote Stoomvaart op 22.02.1900 te Amsterdam.

 

De schepen van de kapitein

Kwam in dienst bij de K.N.S.M. op 27.11.1893 als derde stuurman op het s.s. OBERON.

Eerste aanstelling als kapitein op 22.03.1907 – s.s. PLUTO.

 

*   03/1907 – 07/1907  van het s.s. PLUTO – geb. in 1905

*   07/1907 – 02/1908  van het s.s. STELLA – geb. in 1871

*   02/1908 – 03/1908  van het s.s. MINERVA – geb. in 1880

*   03/1908 – 09/1908  van het s.s. ORION – geb. in 1896

*   09/1908 – 02/1909  van het s.s. NIOBE – geb. in 1902

*   02/1909 – 07/1909  van het s.s. HEBE – geb. in 1889

*   07/1909 – 09/1909  van het s.s. TITAN – geb. in 1891

*   09/1909 – 08/1911  van het s.s. NEPTUNUS – geb. in 1906

*   08/1911 – 04/1914  van het s.s. ATLAS – geb. in 1906

*   04/1914 – 05/1914  van het s.s. NIOBE – geb. in 1902

*   05/1914 – 11/1916  van het s.s. AGAMEMNON – geb. in 1914

*   11/1916 – 09/1917  van het s.s. HERCULES – geb. in 1914

*   09/1917 – 12/1917  van het s.s. MEDEA – geb. in 1916

*   12/1917 – 10/1920  van het s.s. ULYSSES – geb. in 1918

*   10/1920 – 04/1921  van het s.s. JASON – geb. in 1912

*   04/1921 – 11/1925  van het s.s. BRIELLE – geb. in 1921

 

Op 01.12.1925 gepensioneerd.

 

Overige bijzonderheden

Gezagvoerder bij de K.N.S.M.

 

Zie verslag RvdS 1911 – nr. 53 – Brand in de lading van s.s. NEPTUNUS op 28.06.1911.

Zie verslag RvdS 1915 – nr. 8 – Stoten op een voorwerp onder water met s.s. AGAMEMNON op13.01.1915.

Zie verslag RvdS 1923 – nr. 69 – Aan de grond lopen van s.s. BRIELLE op 05.06.1923.

De rouwadvertentie staat in het Alg.H.blad van 09.02.1944

Datum vanaf: 1907
Kapitein: Kat, Dirk

Familiegegevens 

 

Gerrit werd geboren op 27.10.1865 op Terschelling als z.v. Ariën Bos en Ime Groendijk.

Gerrit (29) (zeeman) trouwde op 25.07.1895 te Terschelling met Trijntje Rab (31) – geb. 04.10.1863 te Terschelling – d.v. Klaas Pieters Rab (loodsschipper) en Aaltje Rijns Klijn. 

Gerrit overleed op 14.10.1929 te Diemen (N.H.) (63) 

 

Kinderen

-    Anna Petronella – geb. ca. 1898 te Amsterdam

-    A. C.

 

Opleiding

Kreeg zijn opleiding aan de Zeevaartschool op Terschelling.

Behaalde het diploma 3e stuurman grote stoomvaart ??

Behaalde het diploma 2e stuurman grote zeilvaart op 16.09.1891 te Den Helder.

Behaalde het diploma 1e stuurman grote stoomvaart in september 1897 te Amsterdam

 

Kwam op 16.10.1891 in dienst bij de KNSM als derde stuurman op het s.s. TITAN.

 

De schepen van de kapitein

 

*   11/1906 – van het s.s. SATURNUS (tijd.)

*   07/1907 – van het s.s. PLUTO

*   05/1908 – van het s.s. ADONIS

*   01/1909 – van het s.s. VENUS

*   04/1909 – van het s.s. ADONIS

*   02/1912 – van het s.s. CHARON

*   07/1912 – van het s.s. JASON

*   09/1914 – van het s.s. POSEIDON

*   02/1915 – van het s.s.JASON

*   03/1919 – van het s.s. ALMELO

 

Op 01.05.1921 gepensioneerd. 

 

Overige bijzonderheden

Gezagvoerder bij de K.N.S.M.

Datum vanaf: 1907
Kapitein: Bos, Gerrit

Familiegegevens

Hielke Thomas van Slooten werd geboren op 16.10.1865 te Harlingen als z.v. Thomas van Slooten en Antje Bijlstra.  

Hielke Thomas (28) stuurman) trouwde op 04.10.1894 te Amsterdam met Johanna Cornelia Wacker (26) - geb. 21.02.1868 te Amsterdam – d.v. Gerrit Hendrik Wacker (goudsmid) en Maria Sophia Hempel.

Johanna Cornelia Wacker overleed op 26.01.1946 te Bennebroek (77). 

Hielke Thomas overleed op 17 april 1938 te Amsterdam (72). 

(Overlijdensbericht in het Alg. Handelsblad van 19-04-1938)

 

Opleiding

 

Behaalde het diploma 3e stuurman grote zeilvaart in april 1886 te Rotterdam

Behaalde het diploma 2e stuurman grote zeilvaart in juli 1886 te Amsterdam

Behaalde het aanv.diploma 2e stuurman grote stoomvaart in nov. 1889 te Amsterdam

Behaalde het diploma 1e stuurman grote stoomvaart in april 1891 te Amsterdam

 

De schepen van de kapitein

 

*   1903 – 1903 van het s.s. ORION (tijd.)

*   1906 – 19.. van het s.s. FLORA

*   1906 – 1906 van het s.s. ORION

*   1906 – 1907 van het s.s. APOLLO

*   1907 – 1908 van het s.s. AURORA

*   1908 – 1908 van het s.s. PLUTO

*   1908 – 1908 van het s.s. THEMIS

*   1908 – 1911 van het s.s. PLUTO

*   1911 – 1911 van het s.s. AURORA

*   1911 – 1912 van het s.s. ADONIS

*   1912 – 1912 van het s.s. NEREUS

*   1912 – 1913 van het s.s. NEPTUNUS

*   1913 – 1913 van het s.s. NEPTUNUS

*   1913 – 1913 van het s.s. JUNO

*   1913 – 1915 van het s.s. VULCANUS

*   1915 – 1915 van het s.s. THEMIS

*   1915 – 1916 van het s.s. VULCANUS

*   1916 – 1916 van het s.s. CALYPSO

 

Overige bijzonderheden

H.T. van Slooten kwam op 28.11.1889 in dienst bij de K.N.S.M. als derde stuurman a/b van het s.s. JASON.

Hij nam ontslag op eigen verzoek op 23.10.1916.

 

Zie ook: Verslag RvdS 1912 Nr. 35 – Stoomschip ADONIS a/d grond in Noordzeekanaal op 25.01.1912

Zie ook: Verslag RvdS 1912 Nr. 60 – Klacht tegen gezagvoerder van s.s. NEPTUNUS op 04.05.1912

 

Datum vanaf: 1908
Kapitein: Slooten, Hielke Thomas van

Familiegegevens

Hielke Thomas van Slooten werd geboren op 16.10.1865 te Harlingen als z.v. Thomas van Slooten en Antje Bijlstra.  

Hielke Thomas (28) stuurman) trouwde op 04.10.1894 te Amsterdam met Johanna Cornelia Wacker (26) - geb. 21.02.1868 te Amsterdam – d.v. Gerrit Hendrik Wacker (goudsmid) en Maria Sophia Hempel.

Johanna Cornelia Wacker overleed op 26.01.1946 te Bennebroek (77). 

Hielke Thomas overleed op 17 april 1938 te Amsterdam (72). 

(Overlijdensbericht in het Alg. Handelsblad van 19-04-1938)

 

Opleiding

 

Behaalde het diploma 3e stuurman grote zeilvaart in april 1886 te Rotterdam

Behaalde het diploma 2e stuurman grote zeilvaart in juli 1886 te Amsterdam

Behaalde het aanv.diploma 2e stuurman grote stoomvaart in nov. 1889 te Amsterdam

Behaalde het diploma 1e stuurman grote stoomvaart in april 1891 te Amsterdam

 

De schepen van de kapitein

 

*   1903 – 1903 van het s.s. ORION (tijd.)

*   1906 – 19.. van het s.s. FLORA

*   1906 – 1906 van het s.s. ORION

*   1906 – 1907 van het s.s. APOLLO

*   1907 – 1908 van het s.s. AURORA

*   1908 – 1908 van het s.s. PLUTO

*   1908 – 1908 van het s.s. THEMIS

*   1908 – 1911 van het s.s. PLUTO

*   1911 – 1911 van het s.s. AURORA

*   1911 – 1912 van het s.s. ADONIS

*   1912 – 1912 van het s.s. NEREUS

*   1912 – 1913 van het s.s. NEPTUNUS

*   1913 – 1913 van het s.s. NEPTUNUS

*   1913 – 1913 van het s.s. JUNO

*   1913 – 1915 van het s.s. VULCANUS

*   1915 – 1915 van het s.s. THEMIS

*   1915 – 1916 van het s.s. VULCANUS

*   1916 – 1916 van het s.s. CALYPSO

 

Overige bijzonderheden

H.T. van Slooten kwam op 28.11.1889 in dienst bij de K.N.S.M. als derde stuurman a/b van het s.s. JASON.

Hij nam ontslag op eigen verzoek op 23.10.1916.

 

Zie ook: Verslag RvdS 1912 Nr. 35 – Stoomschip ADONIS a/d grond in Noordzeekanaal op 25.01.1912

Zie ook: Verslag RvdS 1912 Nr. 60 – Klacht tegen gezagvoerder van s.s. NEPTUNUS op 04.05.1912

 

Datum vanaf: 1908
Kapitein: Slooten, Hielke Thomas van

Familiegegevens

 

Karel Hendrik werd geboren op 04.03.1878 te Amsterdam als z.v. Pieter Wijdekop (kruier) en Cornelia Koster.

Karel Hendrik (26) (stuurman) trouwde op 29.09.1904 te Amsterdam met Stijntje Jacoba Albert (25) – geb. 30.12.1878 te Amsterdam – d.v. Andries Johan Hendrik Albert (stoker) en Stijntje Jacoba Ronnenbergh.

Stijntje Jacoba Albert overleed op 08.12.1958 te Hilversum (79).

Karel Hendrik overleed op 20.04.1956 te Hilversum (78).  

(Overlijdensadvertentie in de De Gooi- en Eemlander van 21-04-1956)

 

Kinderen

Geen.

 

Opleiding

 

Behaalde het diploma 3e stuurman grote stoomvaart A in mei 1898 te Amsterdam.

Behaalde het diploma 2e stuurman grote zeilvaart A in mei 1898 te Amsterdam.

Behaalde het diploma 1e stuurman grote stoomvaart op 21.02.1906 te Amsterdam.

 

De schepen van de kapitein

 

*   07/1913 – van het s.s. PLUTO 

*   09/1913 – van het s.s. FLORA

*   01/1914 – van het s.s. POMONA

*   02/1914 – van het s.s.FLORA

*   08/1914 – van het s.s. MARS

*   11/1914 – van het s.s. HELENA

*   06/1917 – van het s.s. ZEUS

*   09/1917 – van het s.s. HELENA

*   05/1919 – van het s.s. URANUS

*   10/1921 – van het s.s. JUNO

*   11/1921 – van het s.s. DEUCALION

*   03/1923 – van het s.s. POLLUX

*   01/1925 – van het s.s. CERES

*   02/1925 – van het s.s. ALMELO

*   02/1925 – van het s.s. JASON

*   05/1925 – van het s.s. DEUCALION

*   07/1926 – van het s.s. SATURNUS

*   05/1927 – van het s.s. GANYMEDES

*   11/1929 – van het s.s. CERES

*   08/1930 – van het s.s. ALKMAAR

*   04/1931 – van het s.s. SUMATRA 

*   09/1931 – van het s.s. ALKMAAR

*   12/1931 – van het s.s. VENUS

*   02/1932 – van het s.s. PROTEUS

*   04/1932 – van het s.s. AJAX

*   05/1932 – van het s.s. HELDER

*   04/1933 – van het s.s. BENNEKOM

*   12/1933 – van het s.s. AMSTERDAM

*   07/1934 – van het s.s. ALKMAAR

 

Overige bijzonderheden

 

K.H. Wijdekop kwam op 13.11.1901 in dienst bij de KNSM als derde stuurman op het s.s. HEBE.

Was Ridder in de Orde van Oranje Nassau.

Ingaande 06.12.1935 werd hij gepensioneerd met een pensioen van NLG 1.749,60 per jaar.

 

Voer als gezagvoerder bij de K.N.S.M.

 

De Courant 24-05-1916

MARSEILLE, 22 Mei. (Reuter). Het Franse stoomschip LANGUEDOC van 1612 ton is Zaterdag (opm: 20 mei) op de Middellandse Zee door een Duitse duikboot in den grond geboord. De kapitein werd gevangengenomen, omdat het schip tegenstand bood bij den aanval door de duikboot Er waren geen passagiers aan boord. De bemanning is opgepikt. De LANGUEDOC behoorde aan de Société Générale de Transport Maritime à Vapeur te Marseille. 

 

Het Vaderland 10-09-1918

De chef van de Marinestaf, kapitein ter zee Umbgrove, heeft gisterochtend in het Departement aan de heer K. H. Wijdekop, kapitein van het Ned. s.s. HELENA een gouden horloge met toepasselijk inschrift uitgereikt. Het horloge was hem toegekend door de Franse Minister van Marine, als herinnering aan den 4e Mei (opm: moet zijn 20 Mei) 1916, toen hij 30 man van de bemanning van het Franse s.s. LANGUEDOC heeft gered, welk schip door een duikboot was vernield. Hij gaf de geredden aan een Frans patrouillevaartuig over.

 

Nieuwe Rott. Courant 04-10-1922

De brand te Smyrna. (gedeeltelijk overgenomen)

Het N. v. d. D. heeft van particuliere zijde een relaas omtrent de brand te Smyrna ontvangen, waaraan het volgende is ontleend: De brand ontstond in de namiddag van de 13de September in de Basmahanewijk, bij hei station, van de Franse spoorweg, en scheen eerst niet veel te betekenen. Maar in weerwil van de pogingen, door de brandweer aangewend, greep het vuur snel om zich heen. Enz.

Die dag is de verwoesting van Smyrna voltooid. Slechts één wijk van de benedenstad: La Pointe, schijnt onaangetast te zijn gebleven, en dan, natuurlijk, het Turkse stadsgedeelte. De waarnemend Nederlandse consul-generaal en kapitein Wijdekop, van de DEUCALION, vrezende, dat de Turken konden besluiten, het vertrek van de buitenlandse handelsvaartuigen te beletten, kwamen overeen, dat de DEUCALION zich naar het eiland Mytilene zou begeven. Tegelijk met ons vertrok naar dezelfde bestemming nog het andere Nederlandsche schip, de STELLA, en een Italiaans, de SARDEGNA; alle overvol vluchtelingen. Onderweg nam ons stoomschip nog een zeventigtal Grieken op, mannen en vrouwen, die in bootjes rondzwierven. Toen wij de engte doorgingen, die de haven van Smyrna verbindt met de baai, gaf de kapitein last, dat ieder, die zich aan dek bevond, moest gaan liggen; hetzij dat hij wilde doen, alsof het schip ledig was, of om een mogelijke fusillade van de Turken op de vluchtelingen te vermijden. Zonder incident bereikte de DEUCALION het schone en rustige Mytilene, waar de onderweg opgenomen, Grieken dadelijk worden ontscheept, Zij riepen: Leve Holland! Love de kapitein!

De 19e 's avonds stoomde de DEUCALION naar de Dardanellen.

Verreweg do meesten zijn aan boord van het schip gekomen met niets dan hun kleren en enig geld; gelijk iedereen te Smyrna waren zij naar de DEUCALION gegaan onder de indruk, dat na enige dagen van spanning en gevaar, alles terecht zou komen on zij weer aan hun werk in de stad zouden kunnen gaan. Sommigen hadden nauwelijks de nodige kleren. Het was uiterst moeilijk, zoveel vluchtelingen aan boord te verzorgen, maar kapitein Wijdekop en zijn gehele bemanning hebben zich daarvoor uitgesloofd met een toewijding, die boven alle lof verheven is; zelfs hun eigen hutten tot onze beschikking stellend.

 

De Standaard 21-11-1935

AFSCHEID KAPITEIN K. H. WIJDEKOP. Een der bekendste gezagvoerders van de K.N.S.M. 

Een der bekendste gezagvoerders van de Kon. Ned. Stoomboot Mij., de heer K. H. Wijdekop, heeft gistermiddag aan boord van het s.s. „Alkmaar”, waarmede hij zijn laatste reis gemaakt had, afscheid genomen van de stuurlieden, machinisten en andere functionarissen. Ook de inspecteur voor de Scheepvaart, de heer C. A. G. van der Boom, was bij het afscheid aanwezig. Kapitein Wijdekop, wien thans een welverdiende rust ten deel zal vallen, heeft de K.N.S.M. 34 jaar gediend, waarvan 22½ jaar als gezagvoerder. Hij is een bekwaam zeeman, wiens opgewektheid onder zijn collega’s, schier spreekwoordelijk was. In 1922 heeft hij zich bijzonder onderscheiden toen hij met zijn schip, tijdens de grote brand van Smyrna, op de rede lag en door zijn doortastend en moedig optreden het leven van vele inwoners van die stad heeft gered. De heer Wijdekop is destijds voor dit feit een Koninklijke onderscheiding toegekend.

 

 

De Gooi- en Eemlander 23-04-1956

Kapitein Wijdekop overleden.

Te Hilversum is overleden de heer K. H. Wijdekop, oud-gezagvoerder van de Koninklijke Nederlandse Stoomboot Maatschappij De heer Wijdekop werd in 1878 geboren. In 1901 trad hij als derde stuurman in dienst van de K.N.S.M. In 1913 werd hij gezagvoerder. Verscheidene grote vrachtschepen heeft hij gecommandeerd, waaronder de AMSTERDAM toentertijd het grootste vrachtschip van de Nederlandse koopvaardijvloot. In 1935 werd de heer Wijdekop gepensioneerd. Hij was Ridder in de orde van Oranje-Nassau. De crematie vindt morgen in Velsen plaats.

Datum vanaf: 1913
Kapitein: Wijdekop, Karel Hendrik

Datum vanaf: 1931
Kapitein: Molenaar
Overige informatie: 0

Familiegegevens

 

Jacob Willem werd geboren op 21.09.1889 te Amsterdam als z.v. Hendrikus Antonius Korthagen en Maria Alida Kool. 

Jacob (35) (stuurman ter Koopvaardij) trouwde op 09.04.1925 te Amsterdam met Anna Maria de Jagher (41) d.v. Emile Alphonse Theophile Edouard de Jagher en Flora Augustine Felice Egeria de Bock. 

 

De scheiding vond plaats op 17.08.1931 te Amsterdam en werd ingeschreven op 14.09.1931 te Amsterdam. 

Jacob (46) (gezagv. KNSM) hertrouwde op 14.04.1936 te Lisse met Elisabeth van Til (29) – geb. 30.07.1906 te Lisse - d.v. Jacobus Matthijs van Til (bloemist) en Maria London. 

Jacob overleed op 07/08?.02.1961 te Amsterdam (71). (Het Parool 09-02-1961)

 

Jacob was gezagvoerder van het s.s. SATURNUS (geb. 1909) van de KNSM – 

Op reis in ballast van Hull via Sydney, NS naar Montreal was ze op 13.09.1942 van Sydney in konvooi naar Montreal vertrokken. Ze werd op 15.09.1942 getorpedeerd ter hoogte van Cape des Robiers, in pos. 48.49. NB en 64.06. WL door de Duitse onderzeeboot U 517 en tot zonken gebracht. Eén van de opvarenden van de SATURNUS verloor hierbij het leven.

 

Kinderen

??

 

Opleiding

 

Behaalde het diploma 3e stuurman Grote Stoomvaart op 24.03.1911 te ‘s-Gravenhage

Behaalde het diploma 2e stuurman Grote Stoomvaart op 20.12.1918 te ‘s-Gravenhage

Behaalde het diploma 1e stuurman Grote Stoomvaart 10.09.1919 te ‘s-Gravenhage

 

 

De schepen van de kapitein

 

*   06/1927 – 06/1927 van het s.s. AJAX – geb. in 1923

*   06/1927 – 03/1928 van het s.s. NERO

*   03/1928 – 07/1929 van het s.s. DOROS

*   07/1929 – 09/1929 van het s.s. ZEUS

*   09/1929 – 12/1929 van het s.s. ERATO

*   12/1929 – 09/1930 van het s.s. PERSEUS

*   10/1930 – 09/1931 van het s.s. IRIS

*   01/1932 – 02/1932 van het s.s. BAARN

*   12/1934 – 01/1935 van het s.s. PLUTO

*   03/1935 – 03/1936 van het s.s. IRIS

*   08/1936 – 12/1936 van het s.s. EUTERPE

*   12/1936 – 06/1937 van het s.s. ORPHEUS

*   06/1937 – 10/1937 van het s.s. MEROPE

*   11/1937 – 12/1937 van het s.s. FLORA

*   12/1937 – 05/1938 van het s.s. IRENE

*   06/1938 – 06/1939 van het s.s. NEREUS

*   06/1939 – 1940 van het s.s. VENUS 

*   19.. – 19.. van het s.s.  ???

*   19.. – 09/1942 van het s.s. SATURNUS – geb. 1909

 

 

Overige bijzonderheden

Kwam op 17 februari 1909 in dienst bij de K.N.S.M. als stuurmansleerling op het s.s. VULCANUS.

Gezagvoerder bij de K.N.S.M.

 

Datum vanaf: 1934
Kapitein: Korthagen, Jacob Willem

Familiegegevens

 

Gilles werd geboren op 01.01.1890 te Palembang als z.v. Gilles Nicolaas Zacharias Wallin en Jozina Emilia Broens.  

Gilles (37) (stuurman) trouwde op 13.01.1927 te Haarlem met Gerarda Petronella Klomp (26) – geb. 21.03.1900 te Haarlem – d.v. Cornelis Klomp en Gerarda Petronella Hanou.  

Gerarda Petronella Klomp (85) overleed in april 1985 – zij woonde toen in Lynbrook, New York 11563, USA.

Gilles overleed op 20.02.1968 te Lynbrook, New York 11563, USA (78).

 

Kinderen

een

 

Opleiding

G. Wallin kreeg zijn opleiding aan de Zeevaartschool te Amsterdam.

Behaalde het diploma 3e stuurman grote stoomvaart op 10.03.1912 te ’s-Gravenhage.

Behaalde het diploma 2e stuurman grote stoomvaart op 10.12.1915 te ’s-Gravenhage.

Behaalde het diploma 1e stuurman grote stoomvaart op 26.11.1918 te ’s-Gravenhage. 

 

 

 

De schepen van de kapitein

 

*   02/1938 – 12/1938  van het s.s. EUTERPE 

*   12/1938 – 03/1939  van het s.s. PLUTO 

*   03/1939 – 07/1939  van het m.s. ATLAS 

*   07/1939 – 12/1939  van het s.s. ASTREA 

*   12/1939 – 02/1940  van het s.s. AMAZONE 

*   02/1940 – 19..  1e stuurman van het s.s. BENNEKOM ????

 

Overige bijzonderheden

G. Wallin kwam op 23.04.1912 in dienst bij de KNSM als 3e stuurman a/b s.s. VESTA.

 

Voer als gezagvoerder bij de K.N.S.M.

 

Verslagen:

Het verslag van de RvdS 1928 Nr. 2 – Aan de grond lopen op 10.09.1927 van het s.s. FAUNA in Griekenland.

(G. Wallin was toen 1e stuurman)

 

Datum vanaf: 1938
Kapitein: Wallin, Gilles

Familiegegevens

 

Jacobus werd geboren op 04.02.1893 te Amsterdam als z.v. Jacobus Lits en Anna Frederika Giesbers.

 

Jacobus (27) (stuurman) trouwde op 31.12.1920 te Arnhem met Alida van Harreveld (30) – geb. 19.01.1890 te Ransdorp – d.v. Jan van Harreveld en Johanna Catharina Jansen. 

Alida van Harreveld overleed op 03.02.1946 te ?? (56).

Jacobus overleed op  ???

 

Kinderen

???

 

Opleiding

Behaalde het diploma 3e stuurman grote stoomvaart op 17.09.1915 ’s-Gravenhage.

Behaalde het diploma 2e stuurman grote stoomvaart op 19.09.1919 ’s-Gravenhage.

Behaalde het diploma 1e stuurman grote stoomvaart op 08.02.1924 te ’s-Gravenhage.

 

 

De schepen van de kapitein

 

*   12/1939 – 03/1940  van het s.s. PLUTO – geb. in 1905

*   04/1940 – 1940 van het s.s. AJAX – geb. in 1923

*   1940 – 1945 heeft tijdens WO II op de schepen AJAX / ARIADNE / MEROPE en HELDER gevaren.

 

Overige bijzonderheden

Kwam op 17 september 1909 in dienst bij de KNSM als stuurmansleerling a/b van het s.s. ACHILLES, 

gage 5 gulden/maand.

Kreeg op 02.12.1939 de aanstelling als gezagvoerder op het s.s. PLUTO.

Was gezagvoerder van het s.s. AJAX toen dit schip op 08.08.1940 werd aangevallen door Duitse vliegtuigen ten westen van het Isle Wight en tot zinken gebracht. Hierbij kwamen 4 bemanningsleden om.

 

Gezagvoerder bij de K.N.S.M.

 

Datum vanaf: 1939
Kapitein: Lits, Jacobus

Afbeeldingen


Omschrijving: Pluto 1905.
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Pluto 1905.
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: PLUTO
Collectie: Grootenboer, Ton
Vervaardiger: Nautical Photo Agency, Suffolk
Onderwerp: Kade

Omschrijving: PLUTO
Collectie: Grootenboer, Ton
Vervaardiger: Nautical Photo Agency, Suffolk

Omschrijving: PLUTO
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Kade