Inloggen
PIROLA - ID 5172


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1927
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Nat. Official Number: 470 Z GRON 1927
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Aux. Sailing Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 1 derrick
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Gebr. Niestern, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 154
Delivery Date: 1927-09-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Deutz A.G., Motorenfabrik, Cologne (Köln), Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 2
Power: 50
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz Type (195x300)
Speed in knots: 6
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 99.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 63.00 Net tonnage
Deadweight: 160.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 28.28 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 27.71 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 5.09 Meters Breadth, moulded
Depth: 1.80 Meters Depth, moulded
Draught: 1.67 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1934
Type: Shiptype/category changed
Omschrijving: Naar binnenvaart.

Datum 00-03-1938
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Voorzien van een nieuw motor: 70 PK Deutz. 8 Kn.

Ship History Data

Date/Name Ship 1927-00-00 PIROLA
Manager: Pieter van Streun, Bierum, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Pieter van Streun, Bierum, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Bierum / Netherlands
Callsign: PQJK
Additional info: 1931 Delfzijl. 1934 (gedeeltelijk) in binnenvaart. Niet meer in Moorman.

Date/Name Ship 1940-02-03 PIROLA
Manager: Roelof en Harm Holwerda, Gasselternijveen, Drenthe, Netherlands
Eigenaar: Roelof en Harm Holwerda, Gasselternijveen, Drenthe, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Gasselternijveen / Netherlands
Callsign: PGTG
Additional info: (Gedeeltelijk) in binnenvaart?

Date/Name Ship 1947-03-26 PIROLA
Manager: Geert Kornelis Poelman, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Geert Kornelis Poelman, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PGTG
Additional info: Sommige bronnen noemen eigendom van 1939 tot 1940. Kadaster zegt 1947 gekocht.

Ship Events Data

1927-00-00: Het schip was door iemand anders besteld, maar kon door opdrachtgever niet worden betaald. De platen waren al gesneden en het schip lag dus als het ware als bouwpakket op de werf. Van Streun had nieuwbouwplannen voor een schoener en was zodoende al met Niestern in overleg. Toen bleek dat Niestern graag van dat bouwpakket af wilde heeft van Streun opdracht gegeven om het dan maar voor hem in elkaar te zetten. De naam 'Pirola' komt van een bloempje dat vooral op de Waddeneilanden voorkomt.
1927-07-26: Op 26-07-1927 als PIROLA, zijnde een motorschip, groot 279.76 m3, liggende te Delfzijl, door H. Mulder, beëdigd scheepsmeter te Groningen , ten verzoeke van Pieter van Streun, schipper te Delfzijl, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 470 Z GRON 1927 op het achterschip op de achterplaat van het achtererf, stuurboordzijde.
1927-09-06: NvhN 06-09-1927: Delfzijl, 5 sept. Heden heeft op de Eems proef gevaren het op de werf van de Gebr. Niestern alhier nieuw gebouwde motorschip "Pirola", kapitein en eigenaar P. van Streun te Bierum. Het is voorzien van een Dieselmotor van 50-60 PK., is groot 131 ton en behaalde op zijn proefvaart een snelheid van 7 mijl.
1927-09-24: NRC 24.09.1927: Enkhuizen, 23 september: Het motorschip 'Pirola' is heden ten zuiden van Enkhuizen wegens een motordefect gestrand. Het vaartuig was geladen met tarwe van Norden (Duitsland) naar Amsterdam. Het is met sleepboothulp alhier in de haven aangekomen.
Het Centrum 26.09.1927: Het met tarwe geladen motorschip 'Pirola' komende van Kollum met bestemming naar Amsterdam, kapitein E. van Streun, geraakte bezuiden Enkhuizen aan de grond door motordefect en had het door de zware golven, welke aanhoudend over het dek sloegen, zwaar te verantwoorden. Kapitein van Streun was genoodzaakt de noodvlag te hijsen, op wel sein de sleepboot 'Johanna', van de Maatschappij tot Uitvoering van Zuiderzeewerken (M.U.Z.), kapitein H. van Dijk ter assistentie uit de Enkhuizer haven vertrok. Het gelukte kapitein van Dijk de 'Pirola' behouden binnen te brengen.
1937-02-05: Eemsbode 05.02.1937: M.s. 'Arbo' heeft opnieuw pech. Door de m.s. 'PIROLA' geramd en beschadigd. Gistermorgen kwam het motorschip 'Pirola' kapitein P. van Streun beladen met briketten op weg van de Rijn naar Norderney, op het Eemskanaal te Delfzijl in aanvaringmet het gemeerd liggende motorschip 'Arbo' kapitein J. de Boer dat beladen met meel uit Groningen zou vertrekken. De roerganger van de 'Pirola' maakte een verkeerde vertrek en ramde de 'Arbo' waardoor de 'Arbo' een scheur boven de waterlijn kreeg. De schade wordt thans te Delfzijl hersteld.
1938-03-00: De Eemsbode: 01.03.1938:
Gisteren werd op de Eems een goedgeslaagde proefvaart gehouden met het motorschip 'Pirola', kapitein P. van Streun, welk schip te Hoogezand van een nieuwe 70 PK Deutz Dieselmotor is voorzien. Het schip maakte een goede snelheid, ruim 8 mijl, en de motor werd na de proeftocht door de kapitein overgenomen.
1940-02-02: Eemsbode 02.02.1940: m.s. 'Pirola' verkocht. Het te Delfzijl thuisbehorende motorschip 'Pirola', kapitein P. van Streun, is onderhands verkocht aan kapitein R. Holwerda van Gasselternijveen. De 'Pirola' werd gebouwd bij de Scheepswerf Niestern te Farmsum en is van een Deutz Dieselmotor voorzien. Het schip zal thans in hoofdzaak dienst doen in de binnenvaart.
1940-05-00: In 1940 gevorderd door de Duitsers. 12 December 1942 door KMD Rotterdam gevorderd om als 'Beobachtungsboot fur die Ostsee' dienst te gaan doen (ook datum 8 oktober 1942 wordt genoemd.) 23 Oktober 1942 door KMD Rotterdam overgenomen van eigenaar. Op 3 februari 1943 In Kiel-Friedrichsort in dienst gesteld en voorlopig ingedeeld bij Küstenschutzflottille Westliche Ostsee. Later als 'JK 31' ingedeeld bij Hafenschutzflottille Kopenhagen. 1 Oktober 1943 Hafenschutzflottille Kopenhagen omgenoemd in 8. Vorposten-Sicherungflottille. Gestationeerd in Kopenhagen, herdoopt 'Vs 841'. Op 16 oktober 1944 overgegaan naar de 16. Vorpostenflottille als 'V 1616'. In december 1945 vertrokken uit Kopenhagen en op 31 december uit Wilhelmshaven via het Eems-Jade-Kanaal. Op 8 maart 1946 door Naval Disarmament Control Staf vrijgeven aan eigenaar.
1947-04-00: Uit de zeevaart, de teboekstelling als zeeschip wordt op 16.04.1947 doorgehaald, en bij Scheepswerf Barkmeijer te Vierverlaten verbouwd tot tankertje. Het kreeg een nieuw brandmerk: 2214 B GRON 1947. (vroeger 470 Z GRON 1927). Omschrijving: Tankschip met een dek, een twee cylinder compressorloze 2 tact Deutz dieselmotor van 70-75 pk, met pompinstallatie voor het laden en lossen, achterop verzonken woonroef, daarvoor stuurhut, verdeeld in vier afzonderlijke tankruimten, een kofferdam, met achterpiektank (het woord ‘ruim’ staat nergens, maar dat zijn natuurlijk die vier tanks. GM). Verplaatsing 125,851 m³. Het werd ingezet als bunkerschip in de havens van Rotterdam, eigenaar M. Smit (???, zou niet kloppen met Kadaster die Poelman als koper noemt).
1947-04-16: Op 16-04-1947, als PIROLA, zijnde een stalen motortankschip, groot 125.851 m3 verplaatsing, volgens meetbrief d.d. 06-09-1946 no. G7422N, liggende te Groningen, door A. Kraaijema, scheepsmeter te Groningen, van brandmerk 2214 B GRON 1947 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan SB zijde in de achterkant van de roef, 0.85 m. uit hekplaat, 0.90 m. uit lengteas en 1.13 m. boven dek. (Opm.: De oude merken 470 Z GRON 1927 noch andere merken van de teboekstelling ten hypotheekkantore of sporen daarvan zijn gevonden.)
1950-10-31: Final Fate:
N.V. Sleepdienst 'De Roode Ster', Joseph Roelofs, Rotterdam. Nieuwe scheepsnaam OLIEBRON. Naam per 8 maart 1951 ROBU I. 8 Augustus 1968 eigenaar: N.V. Jos. Roelofs, Rotterdam, 14 mei 1973: B.V. Jos. Roelofs, Rotterdam, 24 mei 1976 N.V. ITO Handelscompagnie, Rotterdam, 24 november 1976: Buter B.V., Arnhem. Spoedig hierna werden de gegevens van de motor doorgehaald en werd het schip ‘bestemd tot opslagschip’. Dit was waarschijnlijk voor FINA Nederland B.V., die toen NLG 10.000 hypotheek verstrekte. 29 December 1981: Oliehandel keizer Karel B.V., Weurt, 26 februari 1987: Johan Anton, scheepsreparateur (geb. 28.08.1955), Arnhem. 18 april 1990: Hendrikus Antonius Theodorus Stegers, schipper te Arnhem; gedomicilieerd Winkelschip 'Roelofje', Nieuwe Kade te Arnhem, nieuwe scheepsnaam HENDJE. 14 December 1999: Jeronimus Johannes Clement, PTT medewerker te Arnhem, ongehuwd, geb. Leiden 23 juni 1971. De economische overdracht van eigendom tussen Stegers en Clement had ‘destijds’ al plaatsgevonden; de juridische levering vond op 15 december 1999 plaats. Nieuwe scheepsnaam: SCYLLA PIROLA.
2003-00-00: Het schip heet 'Scylla Pirola' en is in gebruik als film- en videostudio en voor mediapresentaties en ligt aan de Rijnkade in Arnhem. Over Studio Scylla: Doelstelling: Studio Scylla stelt zich tot doel een internationaal podium te bieden aan jonge film- en mediakunstenaars waarbij zij de aandacht wil vestigen op het raakvlak tussen beide disciplines. Middelen: Studio Scylla heeft een schip tot haar beschikking. Het 28 meter lange schip, de 'Pirola' werd in 1927 gebouwd als Wad- en Sontvaarder op de werf van Niestern in Delfzijl. Na de oorlog is ze omgebouwd tot bunkerschip en bevoorraadde schepen in de havens van Rotterdam. Na restauratie is het schip teruggebracht in haar authentieke staat, en omgedoopt tot 'Scylla Pirola'. Het ruim van het schip wordt zodanig ingericht dat er twee soorten activiteiten kunnen plaatsvinden; een vertoningsplek voor film-, video- en mediapresentaties en een werkplek waar workshops gehouden kunnen worden. Activiteiten/presentaties: Het schip is een mobiele vertoningsplek. Door de "Scylla Pirola" als podium te gebruiken wordt het mogelijk produkties in verschillende, over waterwegen bereikbare, steden te presenteren. Omdat steden in de meeste gevallen over centraal gelegen waterwegen beschikken is het vaak mogelijk om met het schip een goed bereikbare ligplaats in te nemen. Deze mobiliteit vergroot de mogelijkheid om met diverse (internationale) festivals een samenwerking aan te gaan en festivalprogramma's uit te wisselen. Studio Scylla biedt de organisatie van het betreffende festival een extra vertoningsplek onder voorwaarde dat er ook sprake kan zijn van een eigen inbreng van Studio Scylla. Komend najaar zijn er twee manifestaties aan de rijnkade in Arnhem, een wederzijdse interesse bestaat om Studio Scylla daarbij aanwezig te laten zijn. Vanaf mei volgend jaar wordt een tour van een half jaar voorbereid, vanuit Nederland naar Berlijn onderwijl een tiental festivals aan te doen. Workshops: De "Scylla Pirola" als werkplaats voor workshops. Aan boord zijn faciliteiten aanwezig om te werken met verschillende media; film, video, computer. In deze studio kan door kleine groepen kunstenaars (zes tot acht personen) gedurende een bepaalde periode deelgenomen worden aan een project. Deze workshops kunnen (bij voorkeur) een onderdeel zijn van de programmering van voornoemde festivals en manifestaties. De bedoeling is dat deze workshops worden begeleid door gerenommeerde kunstenaars, door het aanwezig zijn op (internationale) festivals en manifestaties is er de mogelijkheid om workshopbegeleiders te werven uit de reeds aanwezige deelnemers aan het betreffende festival of manifestatie.
2007-03-00: Het schip ligt ter (verdere) restauratie bij de museumwerf in Vreeswijk. Er wordt o.a. een authentiek lijkende mast opgezet.
2008-05-09: Mevr. Marion Wilhelmina Busker en de heer Ernest Lo, beide wonende Waternimf 16, 5231 WN ’s-Hertogenbosch; gehuwd, en voornemens het schip te gaan bewonen. Nieuwe omschrijving: stalen Wad- en Sontvaarder, afm. 28,56 m. lang en 5,09m. breed, en verplaatsing van 125,851 m³. Het schip heeft een dek, een salonroef, stuurhuis, een ruim, een machinekamer. Het schip wordt voortbewogen door een 5 cylinder 140 PK M.A.N., waarvan het motornummer onbekend is, dat zou 482693-94 kunnen zijn, aangebracht in het midden van cyl. 1 aan s.b.; die notitie staat ergens tussen handgeschreven eerste omschrijving ingetikt, maar is handmatig doorgehaald). (GM) Koopprijs € 95.000. Nieuwe naam: PIROLA

Afbeeldingen


Omschrijving: PIROLA
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: PIROLA na te zijn herbouwd.
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: PIROLA als tankscheepje.
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: PIROLA op 13-02-2016 Oude Haven, Rotterdam.
Collectie: Goudriaan, J. (Koos)
Vervaardiger: Goudriaan, J. (Koos)
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: PIROLA op 13-02-2016 Oude Haven, Rotterdam.
Collectie: Goudriaan, J. (Koos)
Vervaardiger: Goudriaan, J. (Koos)
Onderwerp: Havenopname
Overige afbeeldingen


Omschrijving: PIROLA Akte d.d. 09-08-1940.
Vervaardiger: Unknown