Inloggen
PINTA - ID 5167


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1959
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
Nat. Official Number: 3639 Z GRON 1959
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Half shelterdeck
Masten: Three masts
Rig: 6 winches, 6 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Bodewes Scheepswerven N.V., Martenshoek, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 440
Launch Date: 1958-11-07
Delivery Date: 1959-01-20
Technical Data

Engine Manufacturer: Klöckner-Humboldt-Deutz A.G., Cologne (Köln), Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 740
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz nr. 2199858/865 Type RBV8M545 (320x450)
Speed in knots: 10.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 284.00 Net tonnage
Deadweight: 1005.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 55644 Cubic Feet
Bale: 52630 Cubic Feet
 
Length 1: 59.20 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 56.60 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.54 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.10 Meters Depth, moulded
Draught: 3.90 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1959-01-20 PINTA
Manager: Dammers & Van der Heide's Scheepvaart- & Handelsbedrijf N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Dammers & Van der Heide's Scheepvaart- & Handelsbedrijf N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PGTE

Date/Name Ship 1959-10-30 PINTA
Manager: Dammers & Van der Heide's Scheepvaart- & Handelsbedrijf N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Zeerederij 'Holland-Utrecht', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PGTE

Ship Events Data

1958-11-07: NvhN 07-11-1958: Tewaterlating m.s. Pinta. Bij Bodewes' Scheepswerven N.V. te Martenshoek is met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Pinta. dat wordt gebouwd voor rekening van Dammers en Van der Heide's Scheepvaart- en Handelsbedrijf te Rotterdam. De Pinta is van het half shelterdektype en meet. 1000 ton d.w. De afmetingen zijn; lengte over alles 59.50 m. breedte 9.50 m, holte 4.07/6.07 m. Er is een 740 p.k. motor aan boord. Het schip werd gebouwd onder toezicht van Lloyds Register of Shipping AI en de Scheepvaartinspectie voor de onbeperkte vaart. Op de vrijgekomen helling werd de kiel gelegd voor een zusterschip van de Pinta voor rekening van dezelfde maatschappij.
1959-01-12: Op 12-01-1959 als "PINTA", zijnde een motorschip, metende 1416.19 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 11234 d.d. 06-01-1959, liggende te Martenshoek, door C.J.A. Matthijssen, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 3639 Z GRON 1959 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in achter dekhuis op de verlengde kampanje, 2.95 m. uit hekplaat, 0.30 m. uit de lengteas en 1.42 m. uit dek.
1959-01-21: NvhN 21-01-1959: Proefvaart m.s. Pinta. Op de Eems had een geslaagde proefvaart plaats van het motorschip Pinta, dat werd gebouwd bij Bodewes' Scheepswerven N.V. te Martenshoek voor rekening van Dammers en Van der Heide's Scheepvaart- en Handelsbedrijf N.V. te Rotterdam. Het schip is van het halfshelterdeck-type en meet 1005 ton d.w. Het schip is voorzien van een 740 p.k. motor, waarmee tijdens de proefvaart een snelheid werd behaald van 11 knopen. De bouw geschiedde onder toezicht van Lloyd Register of Shipping 100 AI en Scheepvaartinspectie voor de onbeperkte vaart.
1963-05-07: Final Fate:
Onderweg van Puerto Limon via Newport News naar Newark (New York) met 250 ton hout en 3 ton algemene lading gezonken op 13 mijl zuid van Ambrose lichtschip na een aanvaring met het Britse m.s. 'City of Perth' (storing in de automatische stuurinrichting) in pos. 40.13.18.N. – 73.50.01.W. De bemanning werd gered.
1963-05-07: Final Fate:
Het Vrije Volk 08-05-1963: Door Brit geramde kustvaarder zinkt: bemanning gered. (Van een onzer verslaggevers) Vijftien mijl ten zuiden van New York verging dinsdagavond de 499 b.r.t. metende Nederlandse kustvaarder PINTA, nadat het schip was aangevaren door de veel grotere Britse vrachtvaarder City of Perth. De opvarenden van de Pinta — elf mannen en een vrouw — konden de zwaar beschadigde coaster ongedeerd verlaten. Zij stapten in de boten en werden door de Brit aan boord genomen. Gisteravond nog arriveerde de City of Perth met de Nederlanders in New York. Naar de eerste berichten willen moet de oorzaak van de botsing gezocht worden in een weigering van de automatische stuurinrichting van het 7547 ton metende Engelse vrachtschip De City of Perth liep met een vaart van vijftien mijl plotseling uit haar roer en ramde de Pinta aan bakboordzijde. Had de boeg van de Brit zich vijftien meter meer naar achteren in de flank van de kustvaarder geboord, dan was hij in de bemanningsverblijven terecht gekomen en zouden er ongetwijfeld slachtoffers zijn geweest.De kapitein van de Pinta, de heer A. Korpershoek uit Katwijk, liet onmiddellijk na de aanvaring SOS maken. Hij meldde dat zijn schip een groot gat had opgelopen dat zich tot ver onder de waterlijn uitstrekte en dat de coaster zware slagzij maakte. Schepen en vliegtuigen van de Amerikaanse kustwacht snelden toe. Zij behoefden echter geen hulp te verlenen. De City of Perth is naar een werf gegaan: het schip was ook beschadigd. Het bleef de Nederlanders echter voorlopig onderdak bieden. Vandaag of morgen zullen die bemanningsleden die bij de verzekeringsformaliteiten en de getuigenissen niet nodig zijn, per vliegtuig naar Holland gerepatrieerd worden. De vrouw aan boord was de echtgenote van de eerste stuurman, mevrouw Wolleswinkel uit Utrecht. De Pinta was eigendom van Dammers en Van der Heide's Scheepvaart en Handelsbedrijf N.V. in Rotterdam.
1963-05-09: Leeuwarder Courant 09-05-1963: Bemanning van ,PINTA' aan land gezet. De bemanning van het Nederlandse vrachtschip „Pinta", dat dinsdagavond voor de kust van New Yersey na een aanvaring is gezonken, is woensdag in Hoboken aangekomen. De kapitein van het schip, Arie Korpershoek, weigerde in te gaan op de toedracht van de aanvaring. Tegenover verslaggevers zei hij: „We zijn er met zij allen in geslaagd in één reddingboot te ontkomen. Meer kan ik niet zeggen". De bemanning bestaat behalve de kapitein uit tien leden, waaronder een vrouw. Een Pakistaanse zeeman aan boord van de „City of Perth", het schip, waarmee de „Pinta" in botsing kwam en dat de bemanning heeft overgenomen, zei, dat na de aanvaring de „Pinta" sterk naar bakboord begon over te hellen. Na enige tijd kapseisde het schip en verdween onder het wateroppervlakte. De „City of Perth" vertoonde alleen een geringe beschadiging aan de boeg dicht bij de waterlijn toen dit schip gisteren afmeerde.

Afbeeldingen


Omschrijving: De PINTA op proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: PINTA
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Havenopname