Inloggen
PIJNACKER HORDIJK - ID 5164

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1914
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Passenger-/cargovessel
Type Dek: Shade deck
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: Maatschappij voor Scheeps- en Werktuigbouw Fijenoord N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 262
Date Laid Down: 1914-02-21
Launch Date: 1914-09-17
Delivery Date: 1914-11-17
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Maatschappij Voor Scheeps- & Werktuigbouw Fijenoord, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1600
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 22, 36 1/2 & 60-42.
Speed in knots: 11
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 2982.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1810.00 Net tonnage
Deadweight: 3315.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 159000 Cubic Feet
Bale: 128000 Cubic Feet
 
Length 1: 325.5 Feet (British) Registered
Beam: 44.1 Feet (British) Registered
Depth: 22.7 Feet (British) Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
28 26 0 1338 0 1392
Ship History Data

Date/Name Ship 1914-11-00 PIJNACKER HORDIJK
Manager: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Eigenaar: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands East Indies
Callsign: TGWJ

Date/Name Ship 1918-03-00 PIJNACKER HORDIJK
Manager: British India Steam Navigation Company Ltd., London, Great Britain
Eigenaar: The Shipping Controller, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain

Date/Name Ship 1919-02-00 PIJNACKER HORDIJK
Manager: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Eigenaar: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands East Indies
Callsign: TGWJ
Additional info: Call sign later: PKEM

Ship Events Data

1918-03-00: Op 20/21 maart 1918 te Singapore door de Britse regering ingevolge het Droit d'Angarie in beslag genomen en onder Britse vlag gebracht.
1919-02-00: In februari 1919 weer aan de eigenaren teruggeven.
1942-02-22: Final Fate:
Op reis van Tjilatjap naar Oosthaven is de PIJNACKER HORDIJK op 22 februari 1942 door de Japanse onderzeeboot I 58 op ongeveer 200 mijl ten zuiden van Tjilatjap, in positie 08º-28' ZB en 107º-10' OL, met geschutvuur zwaar beschadigd, vervolgens getorpedeerd en dezelfde dag gezonken en verloren gegaan. Alle opvarenden konden zich redden.

Afbeeldingen


Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown
Algemene informatie

AH 180914
Scheepsbouw. Gisteren werd van de werf van de Maatschappij voor Scheeps- en Werktuigbouw Fijenoord met goed gevolg te water gelaten het stoomschip PIJNACKER HORDIJK, in aanbouw voor rekening van de Koninklijke Paketvaart Maatschappij te Amsterdam. Lengte, breedte en holte bedragen resp. 325’-0", 43’-10" en 25’-0", terwijl de waterverplaatsing op een diepgang van 17 voet, 4.710 ton zal bedragen. Een triple-expansie machine met een vermogen van 1.660 ipk, zal aan het schip een snelheid van 11½ mijl moeten geven. Het schip wordt gebouwd onder bijzonder toezicht van Bureau Veritas en is bestemd voor vracht- en passagiersvervoer.

AH 181114
Koninklijke Paketvaart Maatschappij.
Opnieuw werd aan de vloot van de Koninklijke Paketvaart Maatschappij een stoomschip toegevoegd. Werd in september j.l. het stoomschip VAN IMHOFF door de Maatschappij voor Scheeps- en Werktuigbouw Fijenoord aan haar opgeleverd, thans volgde, na goedgeslaagde proeftcht op 17 dezer, het zusterschip PIJNACKER HORDIJK, eveneens door het etablissement Fijenoord gebouwd. Na te Rotterdam lading ingenomen te hebben, vertrekt het stoomschip PIJNACKER HORDIJK eerstdaags naar Indië.

 

.