Inloggen
PIETRONELLA - ID 5163


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1908-11-09 / 1955-04-14 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1908
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5222976
Nat. Official Number: 7119 GRON 1908
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoeneraak
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma Gebr. Barkmeijer, Noordhorn, Netherlands
Launch Date: 1908-08-14
Delivery Date: 1908-11-09
Technical Data

Gross Tonnage: 136.34 Gross tonnage
Net Tonnage: 106.12 Net tonnage
Deadweight: 180.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 8500 Cubic Feet
Bale: 8000 Cubic Feet
 
Length 1: 33.67 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 30.03 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 5.94 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.44 Meters Depth, moulded
Draught: 2.20 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1924
Type: Fitted with engine
Omschrijving: Omgebouwd bij Scheepswerf Niestern te Delfzijl en voorzien van een 2tew 2 cil 80 Pk Densil Type (325x350), 6,5 mijl. Proefvaart 8 september 1924.

Datum 00-00-1937
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Bij Joh. Boot in Alphen a/d/ Rijn van een nieuwe hoofdmotor voorzien: 4tew 3 cil 90 Pk Industrie nr. 3099 Type 3VD5 (230x320), 7 Kn.

Datum 00-00-1956
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Bij Scheepswerf Julius Diedrich in Oldersum een nieuwe hoofdmotor: 2tew 3 cil 180 Pk Darmstad Type (225x300) 7 Kn.

Datum 00-00-1960
Type: Lengthened
Omschrijving: Verlengd bij Scheepswerf Martin Jansen in Leer: Brt 175, Nrt 114, Dwat 225. Loa 36,05.

Ship History Data

Date/Name Ship 1908-11-09 PIETRONELLA
Manager: Harmannus Mooi, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Harmannus Mooi, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PQJD

Date/Name Ship 1920-02-16 TEUNA
Manager: Sjoerd Dost, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Sjoerd Dost, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PTMH
Additional info: Aankoopprijs HFl. 37.500,--

Date/Name Ship 1929-12-19 TEUNA
Manager: Klaas de Vries, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Klaas de Vries, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PTMH
Additional info: after 1934 - call sign PHXM

Date/Name Ship 1940-12-03 TEUNA
Manager: Willem Boot (scheepsbouwmeester), Alphen aan den Rijn, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Willem Boot (scheepsbouwmeester), Alphen aan den Rijn, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Alphen aan den Rijn / Netherlands
Callsign: PHXM

Date/Name Ship 1942-05-20 TEUNA
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: C.V. A. Polder's Scheepvaartbedrijf, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PHXM

Date/Name Ship 1942-10-00 HR 29
Manager: Kriegsmarine, Kiel, Germany
Eigenaar: Kriegsmarine, Kiel, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Kiel / Germany

Date/Name Ship 1945-07-17 TEUNA
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: C.V. A. Polder's Scheepvaartbedrijf, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PHXM

Date/Name Ship 1949-11-02 TEUNA
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Jan Pinkster, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PHXM

Date/Name Ship 1953-04-20 TEUNA
Manager: David Christiaan van Splunter, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Scheepvaart Maatschappij Wolsbergen, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PHXM

Date/Name Ship 1953-08-26 CORMORAN
Manager: C. Holscher's Scheepvaartbedrijf (Holscher Shipping) N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Sibrand Wijnhold, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PDLO

Date/Name Ship 1955-04-14 MARIA-LENA
Manager: Josef Gerdes, Haren/Ems, German Federal Republic
Eigenaar: Josef Gerdes, Haren/Ems, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Haren/Ems / German Federal Republic
Callsign: DCDB

Date/Name Ship 1963-03-01 MARIA-LENA
Manager: Gerhard Gerdes, Haren/Ems, German Federal Republic
Eigenaar: Gerhard Gerdes, Haren/Ems, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Haren/Ems / German Federal Republic
Callsign: DCDB

Date/Name Ship 1971-06-00 MARIA-LENA
Manager: Motorenfabrik Johann Klene, Haren/Ems, German Federal Republic
Eigenaar: Motorenfabrik Johann Klene, Haren/Ems, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Haren/Ems / German Federal Republic
Callsign: DCDB

Ship Events Data

1908-11-10: Dagregister deel 18 nummer 92 den elfden November 1900acht. Eigendomsverklaring. Ik ondergeteekende Harmannus Mooi, schipper gedomicilieerd te Groningen, verklaar bij deze te zijn de eenige eigenaar van het schoeneraakschip genaamd ”Pietronella” in dit jaar volbouwd en nieuw te water gebracht van de werf van de Heeren Gebroeders Barkmeijer, scheepsbouwmeesters te Noordhorn, gemeente Zuidhorn, volgens meetbrief afgegeven te Briltil den 16 October 1908 onder no. 1865, groot bruto 386.30 kubieke meter of 136.34 tonnen van 2.83 kubieke meter en netto 300.61 kubieke meter of 106.12 tonnen van 2.83 kubieke meter. Verder verklaar ik dat het bovengenoemde schip nog nimmer in eenig kantoor van hypotheken of scheepsbewijzen is te boek gesteld. Groningen, tien November 1900acht. H. Mooi. (In de kantlijn staat bijgeschreven 7119 en Opnieuw teboekgesteld 3/1038
1908-11-13: Eerste meting op 13-11-1908 te Groningen. Meetnummer: G1107N. Lengte: 31 m 50 cm, breedte: 5 m 91 cm, waterverplaatsing: 206,887 ton. Eigenaar: H. Mooi, domicilie: Groningen.
1928-10-19: Sjoerd Dost, schipper te Delfzijl, werd teboekgesteld als enige eigenaar van het motorschoenerschip 'Teuna', gebouwd te Noordhorn, gem. Zuidhorn, in het jaar 1908, metende 389,17 kubieke meter bruto. Het is gebouwd van staal, heeft 1 dek en 2 masten, vóór volkslogies, verder een laadruim en een machinekamer waarin een 80 PK Dens motor is geplaatst en op het dek een woonroef. Het is een zeilschip met hulpmotor, bestemd voor zeeschip, thuis behorende / liggende te Delfzijl, welk schip vroeger was teboekgsteld ten kantore van Groningen en gebrand 7119 Gron 1908.
1928-11-06: Het nieuwe brandmerk (1038 Z GRON 1928) wordt op 06.11.1928 te Aalborg (Denemarken) overeenkomstig de brandingsakte aangebracht op de TEUNA zijnde een zeilschip met hulpmotor, metende 389,17 kubieke meter bruto en toebehoorend aan Sjoerd Dost, schipper te Delfzijl, welk schip vroeger was gemerkt 7119 GRON 1908.
1942-10-29: Te Amsterdam door de Duitsers in beslag genomen en overgedragen aan de Deutsche Marine, Kiel en in Hamburg hernoemd in 'HR 29'. In juni 1945 weer terug in Amsterdam en na reparatie bij Scheepswerf 'Westerdok' op 19 november weer in de vaart.
1952-09-27: Uitspraak Raad voor de Scheepvaart naar aanleiding van het aan de grond lopen van de Teuna nabij Segelsär in de Stockholmer Scheren. De Teuna was op weg van Nystad naar Helmond, beladen met 65 standaard gezaagd hout waarvan 25 standaard aan dek was gestuwd. De Teuna was om 16.00 uur van Nystad vertrokken. Kapitein Pinkster besloot door de scheren te varen en nam, daar hij ter plaatse goed bekend is, geen loods. Doordat er kort daarvoor enkele boeien en prikken waren veranderd en verplaatst was de kapitein niet op de hoogte van deze wijzigingen. In plaats van een boei en een baken beide aan bakboord te houden, nam hij zijn koers daar tussen door. Toen het baken dwars aan bakboord was liep de Teuna vast, met 6 mijl volle kracht varend. De kapitein stond zelf aan het roer. Het lukte niet op eigen kracht vlot te komen. Het schip was voor vast gelopen, dichtbij Segelskär. Op 28 september om 03.00 uur kwam het schip vlot met behulp van het bergingsvaartuig Atlas. Te Stockholm is de schade voorlopig gerepareerd. Oordeel van de Raad is de Teuna aan de grond is gelopen omdat de kapitein niet wist dat er een baken en ton verlegd waren. De kapitein heeft bij het varen door de scheren te veel vertrouwd op zijn plaatselijke bekendheid. Deze mag zeer belangrijk zijn, maar dan toch alleen zolang de betonning niet wordt veranderd. Kapitein Pinkster heeft na het aanschaffen van de door hem gebruikte kaart in 1948 deze nooit laten bijwerken. Hierdoor is de kapitein schuldig aan het vastlopen van het schip. Bij het bepalen van de straf houdt de Raad er rekening mee, dat de kapitein zijn fout inziet en door dit ongeval ernstig is benadeeld. De Raad straft mitsdien kapitein Jan Pinkster, geboren 19 april 1907 en wonende te Groningen, door het uitspreken van een berisping. Gepubliceerd in de Nederlandse Staatscourant op 19 mei 1953.

1968-00-00: Final Fate:
Tijdens de vaart op de Oostereems machineschade op gelopen en naar Haren/Ems gesleept. Reparatie was economisch niet verantwoord en het schip in in 1971 verkocht aan Motorenfabrik Johann Klene, Haren/Ems, Duitsland en in gebruik als opslagschip. In oktober 1974 gesloopt door Evert Heeren te Leer, Duitsland.

Afbeeldingen


Omschrijving: Getuigschrift aanbrengen brandmerk d.d. 06-11-1928 te Aalborg.
Collectie: Onbekend
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Als TEUNA - De man achterop aan het roer is Jan Tuil, toen stuurman op de Teuna.
Collectie: Tuil, J. (Jan)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: TEUNA
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: De TEUNA in 1942 op de helling bij Scheepswerf Westerdok, Gebr. Velthuizen.
Collectie: Tuil, J. (Jan)
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Werf

Omschrijving: TEUNA
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Als CORMORAN
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: nog een foto van de CORMORAN
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Als MARIA-LENA
Collectie: Tuil, J. (Jan)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: De MARIA-LENA omstreeks 1970 in de haven van Haren/Ems, Dld.,
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: De MARIA-LENA omstreeks 1970 in de haven van Haren/Ems, Dld.,
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown