Inloggen
PIETRONELLA - ID 5161


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1900-03-28 / 1918-08-02 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1900
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Nat. Official Number: 5635 GRON 1900
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoener
Masten: Two masts
Material Hull: Iron
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Gebr. J. & G.. Verstockt, Martenshoek, Groningen, Netherlands
Delivery Date: 1900-03-31
Technical Data

Gross Tonnage: 192.96 Gross tonnage
Net Tonnage: 156.92 Gross tonnage
Deadweight: 295.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 35.89 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 32.15 Meters Registered
Beam: 7.15 Meters Registered
Depth: 2.99 Meters Breadth, moulded
Draught: 2.55 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1900
Datum agenda: 1900-04-05
Register nr: 0
Scheepsnaam: PIETRONELLA
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Kramer, K.
Plaats: Groningen
Opmerkingen: voorlopige
1900-04-06, uitreiking107-

Ship History Data

Date/Name Ship 1900-03-28 PIETRONELLA
Manager: Warnder Kramer, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Warnder Kramer, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PQJF

Date/Name Ship 1914-02-17 REMKE
Manager: Engelhard Brouwer, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Engelhard Brouwer, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PRFQ
Additional info: Aankoopprijs Hfl 16.000,--

Date/Name Ship 1916-06-10 REMKE
Manager: Maatschappij Zeilschip Remke, Terneuzen, Zeeland, Netherlands
Eigenaar: Maatschappij Zeilschip Remke, Terneuzen, Zeeland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Terneuzen / Netherlands
Callsign: PRFQ
Additional info: Aankoopprijs Hfl. 35.000,-- (Herman Willem Rudolf Kramer)

Date/Name Ship 1917-03-00 REMKE
Manager: George Wilhelm Speulman, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Scheepvaartmaatschappij 'Piet Hein', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PRFQ
Additional info: Aankoopprijs Hfl. 63.750,--

Ship Events Data

1900-03-28: Dagregister deel 15 nummer 44 den acht en twintigsten Maart negentienhonderd. Eigendomsverklaring. Ik ondergetekeende, Warnder Kramer, schipper gedomicileerd te Groningen, verklaar dat het ijzeren zeil-gaffelschoenerschip genaamd “Pietronella”, hebbende een dek en twee masten, gemeten bruto 546.57 kubieke meter of 192.93 tonnen van 2.83 kubieke meter en netto op 444.54 kubieke meter of 156.92 tonnen van 2.83 kubieke meter en gevoerd wordende door mij ondergeteekende, aan mij in eigendom toebehoord, dat ik Nederlander ben, hier te lande woonachtig, dat het bestuur van hetgeen tot het onderhoud van het schip, de uitrusting en het victualieeren of bevrachten van hetzelve vereischt wordt te Groningen wordt gevoerd en dat genoemd schip niet op voet van oorlog is uitgerust noch door mijn toedoen of gedoogen in strijd met de onzijdigheid van den Staat op voet van oorlog uitgerust zal worden. Hoogezand, den 28 Maart 1900. W. Kramer. In de kantlijn staat bijgeschreven 5635.
1903-08-00: AH 25.08.1903: Heden is de schoener “PIETRONELLA” onder kapitein Kramer vertrokken van Delfzijl naar Cardiff.
1905-03-00: NRC 08.03.1905: Londen, 7 maart. De Nederlandse schoener “Pietronella”, kapt. W. Kramer, is met verlies van de
voortopmast en andere schade van Faro te Falmouth aangekomen. NRC 10.03.1905: Falmouth, 7 maart.
Het met locustbonen van Faro alhier aangekomen schip “Pietronella” heeft niet alleen de fokkesteng verloren, maar ook de boegspriet en al het daaraan verbonden tuig.
1918-08-02: Final Fate:
02.08.1918 onderweg van Rotterdam naar Londen met een lading gloeilampen en technische onderdelen op de Noordzee getorpedeerd en binnen 10 minuten gezonken.
Het Centrum: 07.08.1918:
Volgens een bericht van de Nederlandse consul-generaal te Londen aan het Departement van buitenlandse zaken is het aan de scheepvaartmaatschappij Flandria behorende schip “FLEVO X” 2 augustus des voormiddgs door geschutvuur van een Duise duikboot in de grond geboord. De bemanning, die 10 uur in een open boot heeft moeten doorbrengen, is in Southwold geland en is nu in Londen. Het Nederlandse schip “REMKE”, dat tegelijkertijd met de “FLEVO X” naar Londen is vertrokken, is eveneens 2 dezer voormiddags tot zinken gebracht. Ook de bemanning van de “REMKE” is te Londen aangekomen. Beide schepen waren beladen met gloeilampen.

Nieuwe Tilburgsche Courant 11-09-1918: De REMKE en de FLEVO X tot zinken gebracht. Met het stoomschip Rijnstroom zijn gisteren uit Londen te IJmuiden teruggekeerd de gezagvoerders en de nog achtergebleven opvarenden van den tot zinken gebrachten vracht logger FLEVO X en van den gaffelschoener Remke. Kapitein Willem Bolt uit Delfzijl, gezagvoerder van de FLEVO X, deelde mede, dat hij met zijn schip, toebehoorende aan de scheepvaarmaatschappij Flandria te Rotterdam den 1en Augustus van Maassluis was vertrokken met een lading electrische lampen voor Londen, 2 Augustus op 40 mijl Oost van Schipwasch, gegist bestek, hoorde hij te 5.30 's morgens aanhoudend schieten en ontdekte eindelijk een onderzeeër. Alle opvarenden gingen in de scheepsboot de duikboot toegemoet. Onderwijl ging de duikboot met vuren door. De commandant van de duikboot gelastte allen op een na aan boord van den duikboot te komen. Daar werden de scheepspapieren onderzocht en in beslag genomen. Daarop gingen allen in de scheepsboot terug, waar zij getuigen waren van het met kanonschoten tot zinken brengen van hun schip. Al zeilende bereikten zij de haven van Southwold, van waar zij naar Londen vertrokken.

De verklaringen van den kapitein van den schoener REMKE, Joannes Jonk van Groningen komen ongeveer overeen met die van den kapitein van de FLEVO X. Zijn schip behoorde aan de maatschappij Piet Hein," eveneens te Rotterdam en zijn schip was met eenzelfde lading 30 Juli van Rotterdam naar Londen vertrokken. Zijn schip werd onder dezelfde omstandigheden op 58 mijlen W.N.W. van den Hoek van Holland tot zinken tot zinken gebracht. Beide schepen waren dus diep in het versperde gebied en zijn waarschijnlijk door dezelfde duikboot tot zinken gebracht. Aan boord van de duikboot werd Duitsch gesproken. Ook van de Remke werden de scheepspapieren door de duikbootcommandant ingehouden.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1900
Kapitein: Kramer, Warnder
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1918
Kapitein: Jonk, Joannes
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: Remke 1900 (ex Pietronella)
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: De REMKE tijdens de eerste wereldoorlog.
Collectie: Klootwijk, Jan
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Oorlogsschildering
Bronnen
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk