Inloggen
PIETRONELLA - ID 5160


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1897-06-26 / 1902-03-06 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1896
Nat. Official Number: 5203 GRON 1896
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Galjoot
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Niestern & te Velde, Martenshoek, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1896-00-00
Delivery Date: 1896-11-17
Technical Data

Gross Tonnage: 162.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 154.00 Net tonnage
 
Length 1: 32.46 Meters Length overall (Loa)
Beam: 6.71 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.57 Meters Depth, moulded
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1897
Datum agenda: 1897-06-26
Register nr: 0
Scheepsnaam: PIETRONELLA
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Koning, J.
Plaats: Groningen
Opmerkingen: eerste
1897-06-26, uitreiking75-

Ship History Data

Date/Name Ship 1896-11-17 PIETRONELLA
Manager: Jan Koning, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Koning, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PQJK

Ship Events Data

1896-11-17: Dagregister deel 14 nummer 85 den drie en twintigsten November 1800 zes en negentig. In ondergetekende, Jan Koning, gedomicilieerd te Groningen, verklare bij dezen te zijn de eenige eigenaar van het stalen galjootschip genaamd “Pietronella”, gebouwd te Martenshoek, hebbende een dek en twee masten, zijnde groot ongeveer honderd veertig tonnen van twee en drie en tachtig honderdste kubiek meter, thans liggende te Martenshoek en gevoerd wordende door mij schipper. Geteekend te Sappemeer, den 17 November 1800 zes en negentig. (In de kantlijn staat bijgeschreven: 5203.)
1902-03-06: Gezonken na een aanvaring met het stoomschip IBEX (91/1062) bij het lichtschip Haaks nabij Texel, op weg van Hamburg naar Southampton met een lading lijnkoeken. De opvarenden werden aan boord genomen van de IBEX waarbij de vrouw van de kapitein J. Koning verdronk.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Jan Koning werd geboren 12 april 1868 te Groningen als zoon van schipper Louwe Koning en Willemina Kramer.

Hij trouwde op 22 april 1897 te Groningen als schipper met Pietronella Nienhuis, geboren te Groningen op 09 december 1872 als dochter van de schipper Berend Cornelis Nienhuis en Grietje Kort. Pietronella overleed door verdrinking in de Noordzee op 06 maart 1902. Het overlijden is vermeld in het overlijdensregister akte 278 dd 14 maart 1902 te Groningen.

Jan hertrouwde op 25 augustus 1914 als “expert” met Abeldina Jetses, geboren te Groningen 13 december 1884  als dochter van de conducteur, later assistent Jan Jetses en Klaaske Olthoff. Abeldina overleed op 25 december 1958 te Groningen, 72 jaar, weduwe.

Jan Koning overleed op 09 december 1946 te Groningen, 78 jaar

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.Koning was effectief lid van het Groninger zeemanscollege “De Groninger Eendracht” met vlagnummer 16 in de periode 1895 t/m 1902.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.Koning als gezagvoerder gedurende:

*    1893 t/m 1896 van de stalen 2-mastschoener “Tasman”, gebouwd in 1893 bij J.Mulder te Vierverlaten, 134 ton n.m., varend voor de Scheepvaart Maatschappij “Groningen” te Groningen. Het is in 1902 gestrand bij New Foundland;

*    1897 tot nà 1900 van de ijzeren galjoot “Petronella”, gebouwd in 1897 bij Niestern en te Velde te Martenshoek, 154 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip is vernoemd naar de vrouw van de kapitein.

 

Tasman

 

Overige bijzonderheden

In het tijdschrift “De Zee” Jg.1892, p.263 staat vermeld dat de Rijkscommissie tot het examineren van stuurlieden ter koopvaardij in mei 1892 het diploma voor 2e stuurman Groote Zeilvaart met aanvulling Stoomvaart heeft toegekend aan J.Koning.

Het is niet zeker dat het hier slaat op de latere gezagvoerder van de “Petronella”.

 

Een foto van het schip “Pietronella” is op p.53 afgebeeld in Groninger Scheepvaart en Scheepsbouw vanaf 1600 door F.Post. Uitg. Profiel te Bedum, 1997, 220 pp.

Onderschrift van de foto is: “De 162 brt. metende galjoot Pietronella werd in 1897 bij scheepswerf Niestern & Te Velde te Martenshoek gebouwd. Eigenaar was J.Koning te Groningen. Op de foto wordt te Andernach drijfsteen geladen voor Christiana in Noorwegen.”

 

Provinciale Groninger Courant 03 april 1893114

Groningen, 1 april. De directeur der N.V. Scheepvaart Maatschappij Groningen deelt ons mede, dat in de loop dezer week op de werf van de heer J. Mulder te Vierverlaten kiel en stevens gesteld en de spanten gericht zijn van het voor rekening van deze maatschappij in aanbouw zijn de stalen schoenerschip, dat TASMAN zal worden geheten, circa 150 registerton groot en bevaren zal worden door kapt. J. Koning.

 

 

 

Datum vanaf: 1896
Kapitein: Koning, Jan
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving:
Collectie: Onbekend
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: PIETRONELLA
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Onbekend
Algemene informatie

 

PGC 070302
Groningen, 6 maart. Hedenmiddag is door loodskotter TEXEL 10, schipper Honingstein, te Nieuwediep aangebracht de equipage van de hier thuisbehorende galjoot PETRONELLA (opm: PIETRONELLA), kapitein J. Koning, van Hamburg naar Southampton bestemd geweest, hedenochtend op de hoogte van Eierland, in 14 vadem water gezonken, door aanvaring met het Engelse stoomschip IBEX, van Hamburg naar Newport. De echtgenote van kapitein Koning verdronk; alle anderen werden door de IBEX gered en op de loodskotter overgebracht.

PCG 130502
Amsterdam, 12 mei. De raad van tucht voor de koopvaardij heeft hedenavond kapt. J. Koning, gezagvoerder van het Nederlandse galjootschip PIETRONELLA, welk schip op 6 maart ter hoogte van Texel door het Engelse s.s. IBEX is aangevaren, met het gevolg dat de PIETRONELLA onmiddellijk zonk en de vrouw van de kaptein in de golven omkwam, vrijgesproken aangezien uit het onderzoek was gebleken dat de aanvaring in geen enkel opzicht te wijten was aan een daad van slecht zeemanschap of een nalatigheid van kapt. Koning.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten