Inloggen
PIET HEIN - ID 5146

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1939
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
IMO nummer: 5066516
Nat. Official Number: 1885 Z GRON 1939
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf 'Vooruitgang' (L.J. Mulder & J. Suurmeijer) (1924 - 1940), Foxhol, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 104
Launch Date: 1938-11-05
Delivery Date: 1939-02-01
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Machinefabriek 'Bolnes' v/h J.H. van Cappellen, Bolnes, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 450
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Bolnes Type (300x400)
Speed in knots: 9.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 399.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 204.00 Net tonnage
Deadweight: 475.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 47.00 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 43.70 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.98 Meters Breadth, moulded
Depth: 4.98 Meters Depth, moulded
Draught: 2.98 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1943
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofdmotor ingebouwd in Hamburg na motorschade: 8 cil 4t ew 400 PK Deutz nr. 800239 Type V8M345 - 9½ Kn.

Ship History Data

Date/Name Ship 1939-02-01 PIET HEIN
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: N.V. Scheepvaartmaatschappij 'Piet Hein', Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder: Jacob Koopman en A. Koopman-Pot
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PGSZ

Date/Name Ship 1941-02-06 FORTSCHRITT
Manager: Johs. Thode G.m.b.H. & Co., Hamburg, Germany
Eigenaar: Partenreederei ms 'Fortschritt', Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: DKFH

Date/Name Ship 1945-07-17 PIET HEIN
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Staat der Nederlanden, The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PGSZ

Date/Name Ship 1947-08-04 ALICE
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Geert Kuur, Zwartsluis, Overijssel, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Zwartsluis / Netherlands
Callsign: PCLV

Date/Name Ship 1952-06-25 MARWIT
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Kustvaart-Reederij van Dudok de Wit & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PFVT

Date/Name Ship 1955-11-01 ALTHO
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf Gruno, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Thomas Broekema, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PCNZ

Date/Name Ship 1957-02-04 ALTHO
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno' en Willem Jan Oosterveld (Amersfoort), Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PCNZ
Additional info: Elk 1/2 deel.

Date/Name Ship 1957-08-19 CAWI
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno' en Willem Jan Oosterveld (Amersfoort), Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PDKE

Date/Name Ship 1966-02-08 EMERALD TRADER
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PDXT

Date/Name Ship 1969-11-25 EMERALD TRADER
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Scheepvaartbedrijf "Gruno", Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO2934

Date/Name Ship 1972-07-19 EMERALD TRADER
Manager: Silemar Shipping Company S.A., Lisbon (Lissabon), Portugal
Eigenaar: Silemar Shipping Company S.A., Lisbon (Lissabon), Portugal
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO2934

Date/Name Ship 1979-07-14 MARIA CATANIA
Manager: Giuseppe Strano, Catania, Italy
Eigenaar: Giuseppe Strano, Catania, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Catania / Italy
Callsign: IPOK

Ship Events Data

1938-11-08: NvhN 08-11-1938: Foxhol. Van de N.V. Scheepswerf „Vooruitgang" te Foxhol, Dir. Mulder en Suurmeijer, is met goed gevolg te water gelaten het motorkustvaartuig „PIET HEIN", gebouwd onder toezicht van Klasse British Corporation en Scheepvaart-Inspectie Groote Kustvaart in aanbouw voor den heer J. Koopman te Groningen. Het schip groot 500 Eng. tonnen zal worden voorzien van een 450 P.K. Bolnesmotor. De doopplechtigheid geschiedde door de dochter van den reeder. Direct daarna werd de kiel gelegd voor een motorkustvaartuig, groot 265 ton d.w. voor rekening van den heer A. Wester te Groningen, in welk vaartuig zal worden geplaatst een 150 P.K. Industrie-motor.
1939-01-23: Op 23-01-1939 als PIET HEIN, zijnde een motorvrachtschip, groot 1130.98 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 28-01-1939 no. 5875, liggende te Foxhol, door J. Frik, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1885 Z GRON 1939 op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant dekhuis op verhoogd achterdek.
1939-02-03: Zaans Volksblad 03-02-1939 Geslaagde proefvaart. Het bij de N.V. Scheepswerf „Vooruitgang", directie Mulder en Suurmeyer te FoxhoL voor de rederij J. Koopman te Groningen gebouwde m.s. „PIET HEIN", heeft een goed geslaagde proeftocht gehouden. Het schip meet bruto 399 ton en is voorzien van een Bolnesmotor, met een capaciteit van 450 P.K.
NvhN 02-02-1939: Delfzijl. Op de Eems vond de goed geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe m.s. PIET HEIN. Dit schip werd gebouwd bij de N. V. Scheepswerf „Vooruitgang", dir. Mulder en Suurmeyer te Foxhol, voor rekening van de reederij J. Koopman te Groningen, onder klasse British Corporation en Scheepvaart-Inspectie, groote kustvaart. Het schip is van het raised-quarter dek type met de mast en de beide laadboomen midscheeps. Deze zijn ingericht voor lasten van twee ton, terwijl voor de bediening hiervan twee motorlieren zijn opgesteld, die elk door een C.L.M. motor van 10 p.k. aangedreven worden. De ankerlier wordt eveneens door een motor aangedreven. Het schip meet bruto 399.24 Reg. ton en netto 204,14 Reg. ton. Het heeft een laadvermogen van 500 Eng. tonnen op het wintermerk. De afmetingen zijn 47x8x3.25 meter. Voor de voortstuwing is in de motorkamer een Bolnes motor van 450 p.k. geplaatst, terwijl hier verder nog een hulpmotor opgesteld is voor het aandrijven van de pompen en de dynamo. Het schip is voorzien van een Oertz roer. Het behaalde in ballast een snelheid van 10 mijl. Het is verder uitgerust met een radio-peilinstallatie en het voldeed ruimschoots aan alle gestelde eischen, zoodat het na de proefvaart zeer ten genoegen werd overgenomen.
1940-05-00: Lag in mei 1940 met motorschade te Dordrecht. In februari 1941 verkocht naar Duitsland en naar Hamburg gesleept. 02-1941 FORTSCHRITT van Partenreederei m.s.”Fortschritt”, Johannes Thode, DKFH, Hamburg. 29-05-1941 bij de Kriegsmarine, Unternehmen BLAUFUCHS. 31-07-1941 FORTSCHRITT van Partenreederei m.s.”Fortschritt”, Johannes Thode, DKFH, Hamburg. In 1943 in Hamburg gehermotoriseerd: Klöckner-Humboldt Deutz Type: V8M345 nr: 800239 4 tew 8 cil. Vermogen: 395 Pk.snelheid 9,5 mijl. 1943 FORTSCHRITT van Joh. Thygesen DKFH Lubeck. 12 mei 1945 teruggevonden in Hamburg. Op eigen kracht naar Delfzijl en bij Scheepswerf Sander gerepareerd. Eigendom van de Staat der Nederlanden.
1947-08-07: Op 07.08.1947 door A. Tromp, scheepmeter te Rotterdam, liggende te Kralingsche Veer voorzien van een nieuw brandmerk: 2264 Z GRON 1947. (Opm. De vroegere merken van teboekstelling zijnde 1885 Z GRON 1939 zijn door doorhaling verwijderd.)
1952-07-15: 15-07-1952, tijdens de reis van Amsterdam naar Agadir met een lading cement, te Brest binnengelopen met averij aan de hoofdmotor.
1953-11-13: 13-11-1953, tijdens de reis van Swansea naar Amsterdam, naar Swansea terug gekeerd met machineschade. Op 16-11-1953 reparaties voltooid en reis naar Amsterdam vervolgd.
1954-03-08: Op 08-03-1954 aangekomen te Kiel met schade aan roer en schroef; schade opgelopen tijdens de reis van Kopenhagen naar Dublin in ijsgang. Te Kiel ingedokt en schade hersteld. Op 15-03-1954 reis naar Dublin vervolgd na herstel ijsschade.
1955-11-12: NvhN 12-11-1955: De MARWIT verkocht. Het in 1939 bij de scheepswerf Vooruitgang te Foxhol gebouwde motorschip Marwit (ex-Alice, Piet Hein en Fortschritt) is door de N.V. Kustvaartrederij Dudok de Wit & Co. te Amsterdam verkocht aan de heer J. Th. Broekema te Hoogezand. Het schip zal onder de nieuwe naam ALTHO in de vaart worden gebracht. De Marwit heeft een deadweight van ca. 435 ton en behoort tot het raised quarterdektype: in de machinekamer staat een 395 p.k. motor opgesteld. De nieuwe thuishaven wordt Hoogezand.
1956-05-23: NvhN 23-05-1956: Brand in Nederlandse kustvaarder. Dinsdagmiddag is brand uitgebroken in de 440 ton metende Nederlandse kustvaarder ALTHO, die met een lading gerst uit Denemarken in de Franse haven Caen was aangekomen. De ernstige brand kon eerst na anderhalf uur worden bedwongen. De blussers moesten zich van rookmaskers voorzien, om de vuurhaard te kunnen benaderen. De Altho werd ernstig beschadigd en de kustvaarder zal grondig hersteld moeten worden, alvorens weer zee te kunnen kiezen.
1958-09-16: Op 16-09-1958, tijdens de reis van Karlsborg naar Shoreham met een lading hout op de rede van Holtenau in aanvaring met de Oost Duitse trawler “Bundeskongress III”. De opgelopen schade aan de boeg moest in Holtenau hersteld worden om de reis te mogen vervolgen.
1959-01-10: Op 10-01-1959, tijdens de reis van Livorno naar Praia, Terceira, met averij aan de machine te Ponta Delgada binnengelopen voor reparatie. Op 12-01-1959 de reis naar Terceira vervolgd na uitgevoerde reparaties.
1963-11-25: Op 25-11-1963, tijdens de reis van Terneuzen naar Ballina met 429 ton zetmeel voor de haven van Ballina gestrand op een zandbank in de Killala Bay. Hierbij roerschade opgelopen. Op 28-11-1963-28 vlotgekomen en afgemeerd te Ballina. De roerschade is hersteld in een dok te Londonderry.
1965-06-24: Op 24-06-1965, tijdens de reis van Oporto naar Bremerhaven met 500 ton stenen op 170 mijl van Ile d’Yeu averij aan de motor opgelopen en door de Nederlandse kustvaarder “Sporonia”1958-499 BRT op sleep genomen en naar de loodsstation van St. Nazaire gebracht. Daar werd de sleep overgenomen door de Franse sleepboot “Guerande” 1958-183 BRT, die de “Cawi” naar St. Nazaire sleepte. Op 29-06-1965, na uitgevoerde reparatie door de bemanning, reis naar Bremerhaven vervolgd.
1968-12-24: Op 24-12-1968, tijdens de reis van Terneuzen naar Ballina te Killala Bay aangekomen met roerproblemen. Het was onverantwoord om Ballina binnen te varen; Naar Killybegs voor inspecties waarna naar Londonderry voor een dokking om de schade aan het roer te herstellen.(Aankomst 02-01-1969)
1970-11-05: Op 05-11-1970 een mayday uitgezonden na ernstige averij aan de hoofdmotor varend op 15 mijl noord-noord-oost van Ile Vierge, Brittany waarna op drift geraakt. De Franse sleepboot “Saint Gilles” 1958-183 BRT de volgende dag bij de “Emerald Trader” aangekomen en een sleepverbinding tot stand gebracht, waarna naar Brest gesleept voor reparatie. Op 09-11-1970, na reparatie, reis vervolgd naar Lorient.
1978-10-27: Classed BC until 27/10/78, then RI
1982-08-00: Final Fate:
Op 22-07-1982 machine-uitval varend ten zuidwesten van Zante Island, zware machineschade. Naar Katakolo gesleept en opgelegd. Naar Perama gesleept en daar op 16-10-1992 begonnen met de sloop. Sloop 11-11-1992 voltooid.

Afbeeldingen


Omschrijving: De proefvaart en oplevering van de Piet Hein op 1 febr. 1939.
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Piet Hein
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Alice
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Alice
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Marwit
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: Altho
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: Altho
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Cawi
Gemaakt door: Real Photographs

Omschrijving: Cawi
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: The Cawi at Teignmouth. (Summer 1961)
Gemaakt door: Walker, T. (Tom)

Omschrijving: De Cawi inmiddels zonder de reddingssloepen op het sloependek.
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: Emerald Trader
Gemaakt door: Kleyn, R. (Ruud)

Omschrijving: Emerald Trader
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: Emerald Trader
Gemaakt door: Monteny, G.

Omschrijving: Onder de vlag van Italie als Maria Catania
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Maria Catania
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Maria Catania
Gemaakt door: Unknown