1937-06-10: |
NvhN 10-06-1937: Proefvaart ”PIA”. Op de Eems vond gisteren de goed geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe motorschip „Pia", gebouwd op de werf van de N.V. Scheepswerf „Delfzijl" v/h. Gebr. Sander te Delfzijl voor rekening van kapt. J. Klugkist te Groningen onder klasse British Corporation en Scheepvaart-Inspectie, groote kustvaart. Het schip is van het raised quarterdek type met kruiserhek en het is voorzien van een gedeeltelijke dubbele bodem, die, evenals de vooren achterpiektank voor waterballast dienst doet. De gezamenlijke ballastcapaciteit bedraagt 85 ton, terwijl bovendien nog 20 ton olie en nog 4 ton drinkwater kan worden meegenomen. Het schip meet bruto. 304. en- netto 153 Reg ton en de afmetingen zijn als volgt: lengte over alles 41 M., breedte over alles 7.40 M. en holte tot vrijboorddek 2.85 M., tot het verhoogde dek 3.70 m. Het deadweight bedraagt 410 ton. In de motorkamer, is voor de voortstuwing een twee tact Brons motor geplaatst. Deze motor is een vier cylinder uitvoering met een vermogen van 200 P.K. Behalve deze hoofdmotor is hier verder nog een Lister motor van 6 P-K- hulpmotor geplaatst, voor het aandrijven van de hulpwerktuigen. Aan dek zijn twee motorlieren opgesteld, die elk door een Lister motor van 12 P.k. aangedreven worden. Het laad- en losgerei is geleverd met een certificaat van de Inspectie van Havenarbeid. Het schip is voorzien van een stroomlijnbalans roer, waarmede het zeer gemakkelijk te besturen bleek, terwijl eveneens zeer goed met het vaartuig kon worden gemanoeuvreerd. Het is keurig afgewerkt en betimmerd, zoodat het na de proefvaart zeer ten genoegen door den kapitein werd overgenomen. Het behaalde in ballast een snelheid van ruim 9 mijl.
|