Inloggen
PIA - ID 5141

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1937
Classification Register: British Corporation Register of Shipping and Aircraft (BC)
Nat. Official Number: 1791 Z GRON 1937
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf 'Delfzijl' v/h Gebr. Sander, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 148
Launch Date: 1937-04-16
Delivery Date: 1937-06-09
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 195
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 5709 Type T (x)
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 304.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 152.00 Net tonnage
Deadweight: 370.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 20554 Cubic Feet
Bale: 20000 Cubic Feet
 
Length 1: 41.00 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 38.49 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.36 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.56 Meters Depth, moulded
Draught: 2.35 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1937-06-09 PIA
Manager: Freight Express Ltd, London, Great Britain
Eigenaar: Jan Klugkist, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PGSW

Date/Name Ship 1939-00-00 PIA
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Klugkist, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PGSW

Ship Events Data

1937-04-16: NvhN 17-04-1937: Defzijl, 17 April. Gisteren werd bij de N.V. Scheepswerf „Delfzijl" v. h. Gebr. Sander te Delfzijl met goed gevolg een stalen motorschip te water gelaten. Het schip is gebouwd onder klasse British Corporation en Scheepvaart-inspectie, groote kustvaart, voor rekening van kapt. J. Klugkist te Groningen. De afmetingen van het schip zijn 41 x 7.40 x 2.85 M. met een D. W. van 400 ton.Het zal worden voorzien van een Brons-motor van 200 P.K.De kiel werd gelegd voor eenzelfde schip te bouwen voor rekening van kapt. H. Nieboer te Groningen.
1937-05-29: Op 29-05-1937 als PIA, zijnde een motorvrachtschip, metende 862.02 m3, liggende te Appingedam,door J.L. Kleijn, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Jan Kugkist te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1791 Z GRON 1937 op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant ingang verblijven.
1937-06-10: NvhN 10-06-1937: Proefvaart ”PIA”. Op de Eems vond gisteren de goed geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe motorschip „Pia", gebouwd op de werf van de N.V. Scheepswerf „Delfzijl" v/h. Gebr. Sander te Delfzijl voor rekening van kapt. J. Klugkist te Groningen onder klasse British Corporation en Scheepvaart-Inspectie, groote kustvaart. Het schip is van het raised quarterdek type met kruiserhek en het is voorzien van een gedeeltelijke dubbele bodem, die, evenals de vooren achterpiektank voor waterballast dienst doet. De gezamenlijke ballastcapaciteit bedraagt 85 ton, terwijl bovendien nog 20 ton olie en nog 4 ton drinkwater kan worden meegenomen. Het schip meet bruto. 304. en- netto 153 Reg ton en de afmetingen zijn als volgt: lengte over alles 41 M., breedte over alles 7.40 M. en holte tot vrijboorddek 2.85 M., tot het verhoogde dek 3.70 m. Het deadweight bedraagt 410 ton. In de motorkamer, is voor de voortstuwing een twee tact Brons motor geplaatst. Deze motor is een vier cylinder uitvoering met een vermogen van 200 P.K. Behalve deze hoofdmotor is hier verder nog een Lister motor van 6 P-K- hulpmotor geplaatst, voor het aandrijven van de hulpwerktuigen. Aan dek zijn twee motorlieren opgesteld, die elk door een Lister motor van 12 P.k. aangedreven worden. Het laad- en losgerei is geleverd met een certificaat van de Inspectie van Havenarbeid. Het schip is voorzien van een stroomlijnbalans roer, waarmede het zeer gemakkelijk te besturen bleek, terwijl eveneens zeer goed met het vaartuig kon worden gemanoeuvreerd. Het is keurig afgewerkt en betimmerd, zoodat het na de proefvaart zeer ten genoegen door den kapitein werd overgenomen. Het behaalde in ballast een snelheid van ruim 9 mijl.
1940-05-18: Final Fate:
Op reis van Antwerpen via Nieuwpoort en Duinkerken naar Boulogne in ballast met het Nederlandse jacht 'Albatros III' op sleeptouw om ongeveer 13.45 uur op een mijn gelopen bij Gravelines en gezonken. Van de elf opvarenden kwamen zes bemanningsleden en vier anderen om het leven. De 'Albatros III' bracht de enige overlevende naar Boulogne en later naar Engeland.
(18-05-1940 vertrokken uit Nieuwpoort naar Duinkerken met op sleep de Nederlandsche jacht Albatros III. 18-05-1940 aangekomen in Duinkerken en na instructies dezelfde dag vertrokken met bestemming Boulogne, Frankrijk maar nabij Gravelines op een mijn gevaren waarna gezonken. Kapitein Pekelder en zijn vrouw, alsmede 4 bemanningsleden en 4 passagiers, waarvan 2 van de Albatros III worden vermist. 1 bemanningslid werd gered. De Albatros III heeft de geredde eerst naar Boulogne en later naar Folkestone, Engeland gebracht. De omgekomenen zijn: Kapitein A. Pekelder en zijn vrouw, stuurman A. Vos, machinist J. Drevel, matroos J. Lettinga en kok J. Toering. De vier passagiers waren de eigenaar van het jacht, de heer Bootsgezel en zijn zuster en twee onbekende Nederlandse vluchtelingen. De stoffelijke overschotten van deze tien personen zijn nooit gevonden.)
1940-06-00: De Eemsbode (geen datum): Mej. Drevel-Delies te Siddeburen, ontving deze dagen bericht, via het Rode Kruis, dat haar man B. Drevel, motordrijver aan boord van het m.s. 'Pia' op weg van Engeland vermoedelijk de 18e mei 1940 is verongelukt. Het m.s. 'Pia' is omstreeks die datum vermoedelijk op een mijn gelopen, waaarbij alleen de kok is gered. Het schip was groot 304 bruto register ton. Eigenaar was de heer J. Klugkist te Groningen.
1941-02-19: Nieuwsblad van Friesland 19-02-1941: Droevige tijding. Harlingen, 14 Febr. De familie Lettinga heeft dezer dagen van het Roode Kruis 'bericht ontvangen, dat hun zoon Hiele Lettinga bij het vergaan van het Nederlandse m.s. „PIA" is verongelukt. Hij was 17 jaar oud. Het m.s. „Pia", dat tot de categorie kustvaarders behoorde, had kort voor het uitbreken van den oorlog in Mei met bestemming Goole onze haven verlaten.

Afbeeldingen


Omschrijving: Pia 1937 on trials.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Pia 1937
Gemaakt door: Monteny, G.