Inloggen
PHOENIX - ID 5138

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1941
Classification Register: American Bureau of Shipping (AB)
IMO nummer: 5218602
Nat. Official Number: 2151 Z AMST 1947
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: C.V. G. J. van der Werff's Scheepsbouw, Westerbroek, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 209
Launch Date: 1940-12-19
Delivery Date: 1941-05-05
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 360
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 10008 Type 6ED (290x450)
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 399.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 260.00 Net tonnage
Deadweight: 540.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 28000 Cubic Feet
Bale: 26000 Cubic Feet
 
Length 1: 47.45 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 44.44 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.04 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.67 Meters Depth, moulded
Draught: 3.11 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1941-05-05 GESCHWISTER
Manager: Reederei Fritz Raabe, Rostock, Germany
Eigenaar: Reederei Fritz Raabe, Rostock, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Rostock / Germany

Date/Name Ship 1947-06-14 PHOENIX
Manager: Staat der Nederlanden, The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Staat der Nederlanden, The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: The Hague / Netherlands
Callsign: PGSS

Date/Name Ship 1947-07-14 PHOENIX
Manager: W.F. Kampman's Bevrachtings- & Controlebedrijf, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Zeevaartmaatschappij 'Navigare', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PGSS

Date/Name Ship 1955-10-07 RANSEL
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jannes Teerling, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PGYN

Date/Name Ship 1956-05-01 RANSEL
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: V.o.F. Kustvaartbedrijf J. Teerling en Zonen, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder: Jannes & Leonardus Hemme Teerling, Schelte Hemme en Dirk Jan Petersen
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PGYN

Date/Name Ship 1956-10-18 MALTA
Manager: Scheepvaartkantoor Oceaanvaart (Shipping Office 'Oceancross') N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Pieter Jagersma 3/5, Jan Borg (Hansweert) 1/5, Jan Mud (Arnhem) 1/10, Lammert Schoustra (Amsterdam) 1/10 deel, Meppel, Drenthe, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Meppel / Netherlands
Callsign: PFTH

Date/Name Ship 1965-04-14 EMERALD ISLE
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PDXQ

Date/Name Ship 1969-11-25 EMERALD ISLE
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO4538

Ship Events Data

1940-12-23: Algemeen Handelsblad 23-12-1940: Scheepsbouw. M.s. „PHOENIX”. Westerbroek, 21 Dec. Van de werf van Van der Werff's Scheepsbouw, alhier, is met goed gevolg te water gelaten het kustvaartuig „Phoenix", groot 550 ton D.W. onder klasse Britisch Corporation en Nederl. Scheepvaartinspectie Atlantische vaart, in aanbouw voor Nederlandsche rekening. Het zal van een 360 P.K. viertact Bronsmotor worden voorzien.
1941-00-00: De bouw van het schip werd in opdracht gegeven door P/R Phönix te Gelfle, Zweden. Tijdens de bouw werd het schip, nog voor de mei-dagen, verkocht aan de Rederij m.s. Phoenix te Groningen. Op 13 mei 1940 werd de werf door Duitse troepen bezet. In aanbouw zijnde schip in 1941 verkocht aan Fritz Raabe, Seestadt/Rostock. Op 19 december 1940 te water als 'Geschwister'. Op 5 mei 1941 in de vaart. Op 29 juli door de KMD Hamburg in beslag genomen als 'Nachschubschiff'en bij de KMD Danzig in dienst. In november 1941 mogelijk bij Scheepswerf Sietas te Hamburg verbouwd tot kabelschip en herdoopt in 'V 121' maar deze mutatie is zeer dubieus (zie foto). Op 5 december 1941 terug bij de rederij. Op 9 mei 1945 teruggevonden in Aarhus en eerst nog ingezet voor diverse taken alvorens vrijgegeven te worden. Op 19 juli 1945 in Kopenhagen prijsverklaard door de Britse marine en op 20 juli als GESCHWISTER aan het Nederlandse Ministerie van Scheepvaart overgedragen. Door de sleepboot 'Nestor' naar Boele, Bolnes gesleept, gerepareerd en weer verbouwd tot kustvaartuig. Op 14 juni 1947 weer in de vaart na onderhandelingen tussen de Nederlandse en Zweedse regeringen over het eigendom van het schip. (opm: op de foto van de voorsteven van de GESCHWISTER ziet het schip er niet uit als kabelschip)

Informatie van Theo Dorgeist:
1940: Verkauf des unfertigen Neubaues an Rederij ms. PHOENIX in Groningen. 10.Mai: Beim deutschen Angriff auf die Niederlande noch auf Stapel.
13. Mai: Bauwerft von deutschen Truppen besetzt. Eine Besichtigungskommission der Kriegsmarinewerft Wilhelmshaven meldet den geplanten Stapellauf für August 1940 und die Fertigstellung für September 1940. 1940/41: Ankauf des unfertigen Schiffes durch Fritz Raabe, Seestadt. Rostock. 19. Dez.: Stapellauf des Schiffes als GESCHWISTER ( ?? ) 1941, 5.Mai: Nach erfolgreicher Probefahrt um 17:30 Uhr von der Reederei Fritz Raabe, Seestadt Rostock übernommen. 20. Mai: Um 18:40 Uhr durch die Reederei in Dienst genommen. 29.Juli: Von der KMD Hamburg erfaßt als Nachschubschiff und der KMD Danzig zugeteilt. Aug.: Durch die KMD Königsberg an das Luftgau- Kommando I übergeben für Transporte der Luftwaffe im Osten. 5.Dez.: Von der Kriegsmarine an die Reederei zurück gegeben. 1942, 22.Sept.: Morgens um 6:25 Uhr mit der Nordmole des Hafenbecken II von Gotenhafen (opm: Gdynia) zusammen gestoßen und dabei größere Schäden erhalten. 1944, 9. Okt.: Durch Luftangriff in Memel beschädigt. 1945, 9. Mai: Bei Kriesende in Aarhus/ Dänemark. Das Schiff wird in den folgenden Wochen von der alliierten Kommission über die Seetransportstelle Kopenhagen für Verpfegungstransporte und Munitionsversenkungen eingesetzt. 19. Juli: Im Freihafen von Kopenhagen von einen Beamten des British Ministery of War Shipping um 10:30 Uhr zur Prise erklärt. Die 10 köüfige (ML: ???) deutsche Besatzung mußte das Schiff in einer Stunde verlassen. 20. Juli: MS GESCHWISTER wird (in Aarhus ?) an das Nederlandsche Ministerie van Scheepvaart übergeben. Nach Überführung für den Staat der Nederlanden ‘s-Gravenhage, als PHOENIX [PGSS] eingetragen. 1947, 14. Juni: Neu in Fahrt gekommen nach Verhandlungen zwischen der Niederländischen und schwedischen Regierung über das Eigentum an das Schiff. 27. Aug.: Verkauf des Schiffes durch die Niederländische Regierung an N. V. Zeevaart Maatschappij Navigare (W. F. Kampman’s Bevrachtings- & Controlebedrijf, Mngrs) in Amsterdam und weiter als PHOENIX eingesetzt.

1947-08-21: Op 21-08-1947 als PHOENIX, zijnde een stalen motorvrachtschip, groot 1131.68 m3 bruto inhoud volgens meetbrief afgegeven te 's Gravenhage d.d. 06-03-1941, no. 6275, liggende te Amsterdam, door H. ter Haar, scheepsmeter te Amsterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2151 Z AMST 1947 op het achterschip achterkant messroom, 5.00 m. uit hekplaat, op de lengteas en 1.40 m. boven het dek.
1954-04-16: Het schip redde 19 opvarenden van de in brand staande Britse mijnenveger 'AM MMS 1558' op ongeveer 30 kilometer ten noorden van Duinkerken. Het Franse stoomschip 'Tunesië' redde 12 opvarenden. Toen alle opvarenden waren gered zonk de mijnenveger. De geredden werden in Vlissingen aan wal gezet.
De Waarheid 17-04-1954: Britse mijnenveger in brand. Den Haag, 17 April. — De Britse mijnenveger AM MMS 1558, met 34 man aan boord, is vannacht op 30 kilometer ten Noorden van Duinkerken In brand gevlogen en gezonken. Negentien opvarenden werden gered door het Nederlandse schip PHOENIX. Het schip is op weg naar Vlissingen. Het Franse schip Tunisie heeft vanmorgen dertien opvarenden aan wal gebracht. Een ander schip zou nog twee opvarenden van de mijnenveger aan boord hebben.
1955-10-11: NvhN 11-10-1955: PHOENIX wordt RANSEL. De Zeevaart Maatschappij „Navigare" te Amsterdam heeft het motorschip Phoenix verkocht aan de heer J. Teerling te Delfzijl, die het schip onder de nieuwe naam Ransel in de vaart zal brengen. De Phoenix behoort tot het raised-quarterdektype en werd in 1941 gebouwd bij de scheepswerf G. J. van der Werff 'CV. te Westerbroek. Het deadweight van deze coaster bedraagt ca. 540 ton. In de machinekamer staat een 360 p.k. motor opgesteld. De thuishaven wordt van Amsterdam gewijzigd in Delfzijl.
1956-10-19: NvhN 19-10-1956: De RANSEL verkocht. Het motorschip Ransel (ex m.s. Phoenix) van de rederij J. Teerling te Delfzijl is verkocht aan een Nederlandse combinatie. De Ransel behoort tot tet gladdektype en werd in 1941 gebouwd bij de n.v. Scheepswerven G. J. van der Werff te Westerbroek. Het draagvermogen is plm. 540 ton, terwijl in de machinekamer een 360 pk motor staat opgesteld.
1957-06-04: Op 04-06-1957, tijdens de reis van Agadir naar Hamburg met een lading vismeel, op 12 mijl NW van Borkum in positie 53.45 .19 N, 06.29.07 O averij aan de hoofdmotor opgelopen en door de Nederlandse sleepboot “Watergeus” 1956-66 BRT naar Delfzijl gesleept voor reparatie. 15-06-1957 reparatie voltooid en reis naar Hamburg vervolgd.
1958-09-17: Op 17-09-1958 geladen met een lading aluminium met bestemming Duisburg te Alesund gedokt voor reparatie vlakschade na grondberoering.
1959-09-04: Op 04-09-1959 tijdens afmeermanoeuvres in de Rank’s Mill, Old Harbour te Hull zowel schade aan de kade van Central Dry Dock als schade aan de voorsteven aangebracht cq opgelopen.
1971-04-03: Final Fate:
Mayday uitgezonden in een zeer zware storm na averij aan de hoofdmotor op 60 mijl van Ushant in positie 49.02 N, 04.28 W. Werd door de Franse sleepboot 'Saint Gilles' Brest binnengebracht. Vervolgens naar Amsterdam gesleept door de Duitse sleper 'Fairplay XI'. De beschadigde motor werd gedemonteerd en de bruikbare delen werden verkocht. Casco in derde kwartaal voor Fl. 10.000,-- verkocht voor de sloop aan 'De Koophandel' te Nieuw Lekkerland.

Afbeeldingen


Omschrijving: Nadat de GESCHWISTER bij de haveningang van Gotenhafen (opm: Gdynia) op 22 september 1942 op een strekdam was gevaren, werd het schip met schade aan de boeg naar de Neptunwerft te Rostock gebracht en daar gerepareeerd - de foto is genomen bij de Neptunwerft, winter 1942/43
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Werf

Omschrijving: De PHOENIX
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Zeeopname

Omschrijving: PHOENIX
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: RANSEL
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: MALTA
Gemaakt door: Clarkson, J. (John)

Omschrijving: MALTA
Gemaakt door: Duncan, Alex

Omschrijving: EMERALD ISLE
Gemaakt door: Lindenborn, M. (Marien)