Inloggen
Menu
Home
Over ons
Doelstelling
Organisatie
Bestuur
Medewerkers
RvA
ANBI rapportage
Beleidsplan
Jaarverslag 2023
Jaarverslag 2022
Jaarverslag 2021
Jaarverslag 2020
Privacy
Sponsoren
Zoeken
Schip
Database
Kronieken
Zeebrievenregister (19e Eeuw)
Akten (19e Eeuw)
Gebeurtenissen
Scheepstypen/kenmerken
Rederij/scheeps(mede-)eigenaar
Database
Part Eigenaren (19e Eeuw)
Zeebrievenregister (19e Eeuw)
Akten (19e Eeuw)
Scheepswerf
Werf informatie
Werf bouwlijsten
Machinebouwer
Gezagvoerder
Zeemanscollege
Kronieken
Monsterrollen
Scheepsnaam
Familienaam
Gebeurtenissen
Foto's
Historie
Bronnen
Maritiem Portal
Koopvaardijvloot
Research
Omvang en Mutaties
Lijsten Koning
Koopvaardijvloot 1826
Zuidelijke Nederlanden 1830
Collecties
Gezagvoerders 19e eeuw
Zeemanscolleges
Kaaphoornvaarders
Sonttol registers
Maritiem Digitaal
Publicaties
Scheepsregisters
Boeken/Naslagwerken
Zeebrieven Teun van der Zee
Diverse
Links
Contact
PHIDIAS - ID 5132
Terug naar het overzicht
In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:
0000-00-00 / 0000-00-00
Identification Data
Bouwjaar:
1954
Classification Register:
Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer:
5276941
Nat. Official Number:
3731 Z AMST 1954
Categorie:
Cargo vessel
Voorstuwing:
Motor Vessel
Type:
General Cargo schip
Type Dek:
Shelterdeck open
Masten:
Two masts
Rig:
6 winches, 6 derricks
Lift Capacity:
2x6 ton, 4x3 ton
Material Hull:
Steel
Dekken:
2
Construction Data
Scheepsbouwer:
N.V. Scheepswerf 'Gideon' v/h J. Koster Hzn.
, Groningen, Groningen, Netherlands
Werfnummer:
232
Launch Date:
1953-10-24
Delivery Date:
1954-03-04
Technical Data
Engine Manufacturer:
Werkspoor N.V.
, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type:
Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders:
6
Power:
750
Power Unit:
BHP (APK, RPK)
Eng. additional info:
Werkspoor nr. 1513 Type TMAS396 (390x680)
Speed in knots:
10.50
Number of screws:
1
Gross Tonnage:
496.00 Gross tonnage
Net Tonnage:
226.00 Net tonnage
Deadweight:
920.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain:
66000 Cubic Feet
Bale:
61000 Cubic Feet
Length 1:
64.84 Meters Length overall (Loa)
Length 2:
61.01 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam:
9.84 Meters Breadth, moulded
Depth:
2.72 Meters Depth, moulded
Draught:
3.70 Meters Draught, maximum
Ship History Data
Date/Name Ship
1954-03-04
PHIDIAS
Manager:
Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V.
, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar:
N.V. Nieuwe Kustvaart Maatschappij
, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag:
Amsterdam / Netherlands
Callsign:
PGSP
Date/Name Ship
1972-01-07
STAVROULA XIII
Manager:
George P. Hondrogiannoglou & Partners
, Mytilene, Greece
Eigenaar:
George P. Hondrogiannoglou & Partners
, Mytilene, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag:
Mytilene / Greece
Callsign:
SVIR
Additional info:
1972 homeport Piraeus, call sign: SV3768
Date/Name Ship
1981-00-00
HUSSEIN
Manager:
Jendin Bernard
, Beirut (Beyrouth), Lebanon
Eigenaar:
Jendin Bernard
, Beirut (Beyrouth), Lebanon
Shareholder:
Homeport / Flag:
Beirut (Beyrouth) / Lebanon
Callsign:
ODZE
Date/Name Ship
1981-00-00
HUSSEIN
Manager:
Moustafa Abdel Halim Yassin & Abdul Razzak Yamak
, Beirut (Beyrouth), Lebanon
Eigenaar:
Moustafa Abdel Halim Yassin & Abdul Razzak Yamak
, Beirut (Beyrouth), Lebanon
Shareholder:
Homeport / Flag:
Beirut (Beyrouth) / Lebanon
Callsign:
ODZE
Date/Name Ship
1982-01-00
HOUSSEIN
Manager:
Faros Maritime Enterprises Company Ltd
, Piraeus, Greece
Eigenaar:
Livorno Maritime Co. Ltd
, Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag:
Panama / Panama R.P.
Callsign:
HO3876
Ship Events Data
1953-10-24:
NvhN 24-10-1953: Tewaterlating m.s. Phidias. Bij de N.V. Scheepswerf Gideon v.h. J. Koster Hzn. te Groningen werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Phidias. dat wordt gebouwd voor rekening van de K-NSM. te Amsterdam. De doopplechtigheid werd verricht door mejuffrouw J. P. Kruseman uit Hilversum, oudste dochter van een der directeuren der KN.S.M. De Phidias is van het shelterdecktype. meet 900 ton d.w. (plm 500 brt) en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 64.84 m.. lengte tussen de loodlijnen 59.74 m., breedte 9.80 m. en holte 3.73 m. tot 5.79 m. De voortstuwing zal geschieden door een 750 pk motor. De bouw geschiedt onder klasse Lloyds met certificaat Scheepvaartinspectie voor de onbeperkte vaart. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een zusterschip der Phidias voor dezelfde reder
1954-02-01:
Als "PHIDIAS", zijnde een motorschip, metende 1404.19 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 9324 d.d. 20-01-1954, liggende te Groningen, door A. Jonkers, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 3731 Z AMST 1954 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in het achterschot van het brughuis op het shelterdek, 9.10 m. uit hekplaat, 0.50 m. uit de lengteas en 1.36 m. uit dek.
1954-03-03:
NvhN 03-03-1954: Proefvaart m.s. Phidias. Op de Eems heeft een geslaagde technische proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Phidias. dat bij de N.V. Scheepswerf Gideon te Groningen werd gebouwd voor rekening van de K.N.S.M. te Amsterdam. De Phidias is van het shelterdektvpe, meet ca. 500 b.r.t. bij een draagvermogen van 945 ton en uitgerust met een 750 as-pk motor, waarmede het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van 12.5 mijl per uur. Krachtens een traditie bij de K.N.S.M. werd ook dit schip een naam gegeven, geput uit mythologie en oudheid Phidias was de beroemdste, beeldhouwer uit de tijd van Pericles. die alle grote beeldhouwwerken van Athene heeft geschapen o.a. een groot en kostbaar beeld van Zeus. De bouw van het ms "Phidias vond plaats onder Klasse Llovd's met certificaat Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart.
1954-03-05:
De Waarheid 05-03-1954: „Phidias” maakte zijn eerste tocht. Amsterdam. 5 Maart — De „Phidias", een bij de KNSM gebouwd vrachtschip van 945 ton, is vandaag in de Amsterdamse haven terug gekeerd van een geslaagde proeftocht. Het schip heeft een dieselmotor van 750 P.K., welke het een snelheid geeft van bijna 12 mijl per uur. Het is voorts uitgerust met de meest moderne nautische instrumenten. Morgen begint de ,Phidias" zijn eerste reis met een volle lading stukgoed naar Kopenhagen—Gothenburg.
1982-04-30:
Final Fate:
Onderweg van Constanza, Roemenië naar Tulcea, Roemenië aan de grond gelopen in de monding van de Donau. Op 17 mei vlotgebracht en naar Tulcea gesleept maar op 17 mei total loss verklaard. Vervolgens naar Perama (Griekenland) gesleept, opgelegd en gesloopt. Aanvang sloop 5 september.
Afbeeldingen
Omschrijving:
PHIDIAS
Collectie:
Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger:
Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp:
Proefvaart
Omschrijving:
PHIDIAS op proefvaart
Collectie:
Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger:
Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp:
Proefvaart
Omschrijving:
PHIDIAS op proefvaart
Collectie:
Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger:
Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp:
Proefvaart
Omschrijving:
PHIDIAS
Collectie:
Lindenborn, Marien
Vervaardiger:
Unknown
Omschrijving:
PHIDIAS
Collectie:
Lindenborn, Marien
Vervaardiger:
Unknown
Onderwerp:
Luchtfoto
Omschrijving:
PHIDIAS
Collectie:
Lindenborn, Marien
Vervaardiger:
Unknown
Omschrijving:
PHIDIAS
Collectie:
-
Vervaardiger:
Onbekend *
Onderwerp:
Luchtfoto
Omschrijving:
PHIDIAS 23.5.1968 bij Gibraltar (foto Dr. George Wilson)
Collectie:
Cranfield, Malcolm
Vervaardiger:
Onbekend *
Onderwerp:
Zeeopname
Omschrijving:
STAVROULA XIII Bosporus 21.12.1975
Collectie:
-
Vervaardiger:
Cranfield, Malcolm
Onderwerp:
Havenopname
Omschrijving:
HOUSSEIN tijdens sloop in 1982.
Collectie:
Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger:
Unknown
Onderwerp:
Sloop
Terug naar het overzicht