Inloggen
PEURSUM - ID 5129


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1922
Nat. Official Number: 7083 AMST 1922
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Shelterdeck open
Rig: G
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: A. Vuyk & Zonen, Capelle aan den IJssel, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 461
Launch Date: 1922-02-08
Delivery Date: 1922-06-00
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Koninklijke Maatschappij 'De Schelde', Flushing (Vlissingen), Zeeland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1250
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 21, 35 & 57-39
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1972.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1120.00 Net tonnage
Deadweight: 3540.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 201000 Cubic Feet
Bale: 180000 Cubic Feet
 
Length 1: 85.85 Meters Registered
Beam: 12.24 Meters Registered
Depth: 6.50 Meters Registered
Draught: 6.17 Meters Registered
Configuration Changes

Datum 19-11-1926
Type: Remeasurement
Omschrijving: Liggende te Rotterdam voorzien van een nieuw brandmerk: 5 Z AMST 1926

Ship History Data

Date/Name Ship 1922-06-00 PEURSUM
Manager: Firma Vinke & Co., (1932 Firma Warnderink Vinke & Zoon, 1947 Firma Vinke & Zonen), Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Oostzee', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PQCS
Additional info: 1934 PGSL

Date/Name Ship 1934-00-00 CORTE REAL
Manager: Companhia de Navegaçao 'Carregadores Açoreanos', Ponta Delgada (Azores), Portugal
Eigenaar: Companhia de Navegaçao 'Carregadores Açoreanos', Ponta Delgada (Azores), Portugal
Shareholder:
Homeport / Flag: Ponta Delgada (Azores) / Portugal

Ship Events Data

1929-11-02: Stranded
Op reis van Jacksonville naar Bristol met een lading hars en tabak begon de PEURSUM op 2 november 1929 tijdens zware mist op de rivier Avon zware slagzij te maken en rustte met het achterschip aan bakboordszijde op de achtersteven van het stoomschip BRISTOL CITY, dat aan het roerraam zwaar werd beschadigd. De volgende dag werd de PEURSUM weer vlotgebracht en naar Bristol gesleept. Het schip maakte veel water in ruim 4. (NRC 041129)
1941-10-13: Final Fate:
Bij Lissabon met geschutvuur tot zinken gebracht door een Duitse onderzeeboot. Captured, torp. and sunk by U-83 (Hans-Werner Kraus), 12 Oct 1941, about 80 miles west of Lisbon, voy. Lisbon - Madeira & New York, (Starke-Schell Register 1922.)
Position - Grid CG 5445. Complement 42 (0 dead and 42 survivors). Convoy Route Lisbon - Madeira - New York. Cargo Cork, dyes, watches, wine and tinned food
History Completed in June 1922 as Dutch Peursum for NV Stoomvaart Mij Oostzee (Vinke & Co), Amsterdam. 1934 sold to Portugal and renamed Corte Real.
Notes on event. At 14.00 hours on 12 Oct 1941 the neutral Corte Real was stopped for inspection by U-83 80 miles west of Lisbon. It was established that they were carrying contraband because most of the cargo was bound for Canada and Australia, so Kraus ordered the crew and passengers (among them women and children) to abandon ship in the three lifeboats. The U-boat then opened fire with the deck gun, setting the ship on fire and finally sank her with two torpedoes at 16.54 hours. When it was noticed that one of the lifeboats was taking on water, the Germans transferred the occupants to the other two boats and took them in tow towards the coast for 3 hours. The lifeboats later landed near Lisbon.

Afbeeldingen


Omschrijving: Peursum 1922
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Peursum 1922
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: De PEURSUM, op 2 november 1929 op de Avon bij Bristol met slagzij aan de grond gelopen en met het achterschip leunend tegen de BRISTOL CITY.
Collectie: Cranfield, Malcolm
Vervaardiger: Onbekend

Omschrijving: PEURSUM River Avon in charter KNSM
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: PEURSUM, in 1929 in de River Avon aan de grond gelopen en ernstige bodemschade opgelopen. (opm: het originele glasnegatief is 6/2021 in bezit J.G. Nierop, Almere)
Collectie: Nierop, J.G.
Vervaardiger: Nautical Photo Agency, Suffolk
Onderwerp: Schade

Omschrijving: Na vlotgebracht te zijn wordt de PEURSUM op 3 november 1929 naar Bristol gesleept.
Collectie: Keen, E.R.
Vervaardiger: Onbekend

Omschrijving: CORTE REAL
Collectie: Schell, W.A
Vervaardiger: Onbekend **

Omschrijving: CORTE REAL in september 1939 in New York. Vaart voor Eastern 'ols Dominian' dienst tussen New York en Norfolk.
Collectie: Schell, W.A
Vervaardiger: Onbekend **
Onderwerp: Havenopname
Algemene informatie

 

(Voorwaarts, sociaal-democratisch dagblad, 10-02-1922).

 EEN HUMAAN PATROON! - Men schrijft ons uit Capelle aan den IJssel: Een 8-tal arbeiders, werkzaam aan werf 1 van de firma A. Vuyk & Zn. alhier, hadden voor het te water laten van het aan genoemde werf gebouwde stoomschip PEURSUM een 60-tal boekstaven weggedragen benevens een aantal zware steigerjukken en een aantal planken. Blijkbaar aangevuurd door zijn jonge patroon, de heer A. Vuyk Wzn., maakte de fabrieksbaas aanmerking, dat het werk niet vlug genoeg ging. Toen de mensen zich tegenover hun baas verdedigden, begon de jonge heer V., welke daarbij tegenwoordig was, op zodanige wijze tegen de mensen uit te varen en hen allerlei scheldwoorden toevoegde, die alle perken te buiten gingen en zeker van een christelijk opgevoed jongmens niet verwacht mochten worden. Aangezien er grote werkloosheid in de gemeente heerst en aan genoemde werf ook niet veel werk is, konden de mensen niets terug zeggen, want anders waren zij bovendien waarschijnlijk ook nog wel de keien op gesmeten. 

RN 100222

 Scheepsbouw. Amsterdam, 9 februari. Te Capelle a/d. IJssel is gisteren te water gelaten het stoomschip PEURSUM gebouwd voor rekening der Stoomvaart Mij. Oostzee alhier. De PEURSUM met afmetingen van 280' x 40' x 21'4" heeft een laadvermogen van circa 3.550 ton d.w. en is gebouwd onder speciaal toezicht van Lloyds Register voor de hoogste klasse. Het schip zal worden voorzien van een triple-expansie machine van 1.150 pk. welke wordt vervaardigd door de Koninklijke Maatschappij ‘De Schelde’ te Vlissingen. 

 

RN 290322

Vlissingen, 28 maart. Het stoomschip PEURSUM, dat onderweg was naar Vlissingen om machines en ketels in te nemen en in het Zijpe aan de grond liep, is thans in het droogdok te Middelburg opgenomen. 

 

(Voorwaarts: Sociaal-Democratisch Dagblad, 01-04-1922).

Vlissingen, 31 maart. Het op de werf van de firma A. Vuyk & Zonen a/d. IJssel nieuw gebouwde stoomschip PEURSUM is, na gehouden bodemonderzoek in het droogdok te Middelburg, overgebracht naar de werf van de Koninklijke Mij. ‘De Schelde’ te Vlissingen, teneinde aldaar van machines en ketels te worden voorzien. 

 

(Voorwaarts: Sociaal-Democratisch Dagblad, 02-06-1922).

Scheepsbouw. Het stoomschip PEURSUM, in aanbouw voor de Stoomvaart Mij. "Oostzee", te Amsterdam, dat aan de werf der Kon. Mij. ‘De Schelde’ te Vlissingen van machines en ketels is voorzien is naar de werf van de firma A. Vuyk & Zonen te Capelle a/d. IJssel, alwaar het gebouwd werd, vertrokken ter verdere afwerking.