Inloggen
PERGO - ID 5114


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1976
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 7519438
Nat. Official Number: 7552 Z AMST 1976
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: Gearless
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Van Goor's Scheepswerf en Machinefabriek N.V., Monnickendam, Noord-Holland, Netherlands
Werfnummer: 660
Launch Date: 1976-03-17
Delivery Date: 1976-05-29
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 750
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons nr. 15346 Type 6GV-H (220x380) 375 rpm.
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 734.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 466.00 Net tonnage
Deadweight: 1041.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 63.02 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 59.77 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.52 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.81 Meters Depth, moulded
Draught: 3.118 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1976-05-29 PERGO
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Gijsbert de Vries Gzn, Zandvoort, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Zandvoort / Netherlands
Callsign: PGSG

Date/Name Ship 1987-04-15 FIVEL
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: V.o.F Vega & Zoon, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder: Cornelis Veninga & Zonen
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PECF

Date/Name Ship 1991-12-30 FIVEL
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Ype ten Hoor, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PECF

Date/Name Ship 1995-00-00 REMA
Manager: Herbert Trading Ltd., San Lorenzo, Honduras
Eigenaar: Herbert Trading Ltd., San Lorenzo, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras
Callsign: HQRW5

Date/Name Ship 1997-00-00 REMA
Manager: Herbert Trading Ltd., Belize City, Belize (British Honduras)
Eigenaar: Herbert Trading Ltd., Belize City, Belize (British Honduras)
Shareholder:
Homeport / Flag: Belize City / Belize (British Honduras)

Ship Events Data

1976-03-30: Het schip in aanbouw wordt op 30-03-1976 bij het Kadaster teboekgesteld als PERGO, eigendom van Gijsbert de Vries, reder te Zandvoort. Op 20-04-1976 van V.o.f. G. de Vries en Zoon, gevestigd te Zandvoort , waarvan de vennoten zijn: Gijsbert de Vries, Gerritszoon, reder te Zandvoort en Gerrit Fredrik de Vries, stuurman, wonende te Zandvoort. Voltooid op 28-05-1976. Op 15-04-187 eigendom van Ferus Smit B.V. gevestigd te Foxhol en op dezelfde dag van Veninga, Cornelis, kapitein kleine handelsvaart, wonende te Delfzijl 1/2, Reinder Klaas Veninga,kapitein kleine handelsvaart, wonende te Delfzijl 1/4 en Marten Tjark Veninga, kapitein kleine handelsvaart, wonende te Delfzijl 1/4 deel. Op 30-12-1991 van Wagenborg Shipping B.V., gevestigd te Delfzijl en op dezelfde dag van Jan Ype ten Hoor, kapitein kleine handelsvaart, wonende te Zuidland.
1976-04-02: Op 02-04-1976 als "PERGO", zijnde een motorvrachtschip in aanbouw onder bouw no. 660 bij Scheepswerf van Goor te Monnickendam, nog niet gemeten, liggende te Monnickendam, door F.C. Schouwenaar, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Amsterdam, van brandmerk 7552 Z AMST 1976 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in achterwand dekhuis, 3.22 m. uit hekplaat, 0.40 m. uit de lengteas en 1.35 m. uit dek.
1984-01-13: Tijdens een vliegende storm, op reis van Landskrona naar Montrose in Schotland met een lading van 940 ton kunstmest in zakken t.h.v. het Ekofisk-veld, ongeveer vierhonderd kilometer ten oosten van Edinburgh, kreeg de 'PERGO' er in het zware weer er zo van langs dat Kapitein G. de Vries, zoon van de eigenaar, het raadzaam achtte het schip te verlaten. Op uitgezonden noodberichten arriveerde een helicopter van één van de booreilanden in het Ekofisk veld. De vijfkoppige bemanning, volgens Wagenborg waren het er zeven, van boord gehaald. Deze reddingsaktie was slechts mogelijk omdat kapitein De Vries de motor draaiende hield en het schip in de hoge zee koers liet houden op de automaat. De bemanning werd 14 januari naar Stavanger gevlogen en op zondag 15 januari 1984 naar Nederland. De 'Pergo' vervolgde haar koers echter als 'spookschip' en ploegde onbemand door de zware storm richting Schotland. In de loop van zaterdag strandde de coaster op het strand nabij Dunbar in de zuidelijke ingang van de Firth of Forth. Uiterlijk was het schip onbeschadigd. Op 14/15 januari rond middernacht werd de 'Pergo' door drie Schotse vissersschepen vlotgebracht. Ze ontdekten het schip op 25 mijl uit de Schotse kust voordat het strandde, en naar Leith, de havenstad van Edinburgh, gesleept. Een eerste inspectie door duikers heeft uitgewezen dat het schip enige bodemschade heeft opgelopen, maar niet ernstig lek is geraakt. Een groep Schotse vissers eisten ruim vier en een half miljoen gulden voor het bergen van de 'Pergo'. De lading kunstmest is op een klein deel na onbeschadigd gebleven en te Leith gelost en per vrachtauto naar Montrose gebracht. Op 2 februari na langdurige onderhandelingen, na beslaglegging door de Schotse vissers, door de Schotse rechtbank vrijgegeven en na inspekties in een droogdok weer bezet door de Nederlandse bemanning. 10 Februari vertrokken op eigen kracht uit Leith naar Rotterdam en voor reparatie bij Scheepswerf Van der Brink in de Waalhaven in dok gegaan.
1984-01-19: NvhN 19-01-1984 „Mensenlevens tellen meer dan schip en lading" Eigenaar 'spookschip' PERGO: „Het was een hel aan boord"
Van onze verslaggever Henk Kuipers. Zandoort/ Edinburgh. - "Het was een hel aan boord. Een vliegende storm met windstoten van 180 kilometer per uur en golven van meer dan 29 meter hoog. Zeer terecht dat kapitein en bemanning het schip hebben verlaten. Dat heeft niets met lafheid te maken, maar met gezond verstand. Mensenlevens tellen heel wat meer dan een schip en de lading". Dat zegt de geëmotioneerde Zandvoortse eigenaar G. de Vries van het Nederlandse 'spookschip' Pergo dat zonder bemanning in twee dagen de halve Noordzee is overgevaren, soms gevaarlijk dicht langs booreilanden is gekomen en dat tenslotte bij de Schotse plaats Dunbar op de rotsen is gelopen. Daar is deze moderne versie van de Vliegende Hollander door vissers geborgen die nu een bergloon van ongeveer 4,5 miljoen gulden eisen. In opdracht, van Wagenborg in Delfzijl vervoerde de 980 ton metende kustvaarder Pergo kunstmest van de Zweedse haven Landskrona naar Montrose in Schotland. Vrijdagmiddag kwamen de bijna dertigjarige kapitein Gerrit de Vries (zoon van de eigenaar) en zijn zes bemanningsleden in zulk zwaar weer terecht dat de mogelijkheid vaneen ramp heel groot leek. Daarom werd besloten van boord te gaan. De mannen weden van, het, schip getakeld en naar een booreiland gebracht. "Om deze riskante operatie mogelijk te maken, moest het schip met de kop in de wind worden gehouden. Dan slingert het namelijk minder. Dat is de enige reden dat de motor op halve kracht is blijven draaien. Ook de hulpmotor is aangebleven, want die levert stroom aan de stuurmachine. Mijn zoon is als laatste van boord gehaald. Hij wilde eerst blijven, maar de helicopterpiloot vond het niet verantwoord om terug te komen of in de buurt te blijven ", zegt de heer De Vries. Kapitein De Vries is er volgens zijn vader zonder meer van uit gegaan dat de Pergo als verloren moest worden beschouwd. "Binnen 24 uur, dachten, hij en de stuurman, zouden de motor en de hulpmotor het begeven, waardoor de besturing zou wegvallen. Vervolgens zou de Pergo dwars op de golven komen en vergaan. Om de een of andere reden is dat gelukkig niet ge-, beurd. Tot onze stomme verbazing zijn die motoren twee dagen lang door blijven draaien," waardoor het schip helemaal naar Schotland is gevaren en daar op de rotsen is gelopen". De nacht na de redding heeft de bemanning van de Pergo op een booreiland doorgebracht. Volgens de heer De Vries sr. hebben de mannen zich tijdens de noodsituatie kranig en gedisciplineerd gedragen. "Ze waren wel bang, maar er is geen moment paniek geweest". Zaterdag zijn de opvarenden met een helicopter naar Stavanger gevlogen en nog dezelfde dag zijn ze doorgereisd naar Nederland. "Mijn zoon kwam doodop en spierwit thuis. Hij is het weekend wat tot rust gekomen en is daarna, net als de andere jongens, naar Leith bij Edinburgh gegaan, waar de Pergo in de haven ligt. Op dat moment is iedereen weer aan boord. Er zit een gat in de scheepsromp dat dichtgemaakt moet worden. Ik denk dat het schip de eerste maand niet kan uitvaren", zegt scheepseigenaar De Vries. Vanuit Edinburgh wordt gemeld dat mensen op de wal het schip recht op de rotsen zagen afkomen. Er zijn waarschuwende vuurpijlen afgeschoten en er is - uiteraard tevergeefs - radiocontact met de Pergo gezocht. Nadat het schip was gestrand is het door vissers losgetrokken die het naar Leith hebben gebracht. Ze hebben via een advocaat, een bergloon van een miljoen pond (4 1/2 miljoen gulden) geëist. Eigenaar De Vries en de assuradeurs vinden deze eis nogal overdreven omdat schip en lading een waarde van drie miljoen gulden vertegenwoordigen. "Het wordt nu een juridisch gevecht tussen de advocaat van de bergers en de advocaten van de verzekeraars. Ik geloof nooit dat die vissers viereneenhalf miljoen gulden krijgen, maar een paar honderdduizend gulden zit er voor hun misschien wel in". Vreemd vindt de heer De Vries het feit dat de ladingspapieren niet meer aan boord waren. "Er was helemaal niks weg. Zelfs de tas niet waarin allerlei papieren zaten; Maar alleen de ladingspapieren waarop de waarde van de kunstmest stond vermeld, waren verdwenen. Ik denk echt dat die vissers er een flink slaatje uit proberen te slaan. Dat moeten ze zelf weten. De verzekering zoekt het verder wel uit. Wat ik het belangrijkste vind is dat iedereen ongedeerd van het schip is gekomen. We proberen de Pergo nu zo snel mogelijk weer in de vaart te krijgen want elke dag dat het schip stil ligt kost mij dik geld",
1984-04-03: Het Vrije Volk 03-04-1984: Spookschip PERGO weer in de vaart. Zandvoort — Het spookschip Pergo is weer in de vaart. Volgens de eigenaresse van het schip, de Zandvoortse rederij De Vries heeft het schip lange tijd in dok in Schotland gelegen en is het na terugkomst in Nederland, inmiddels weer op weg naar Schotland met een lading sojabonen. De Pergo legde op vrijdag 13 januari op de Noordzee zon 220 mijl af zonder bemanning. Het schip was, op weg met een lading kunstmest van Denemarken naar Schotland, bij Noorwegen in een zware storm terechtgekomen en door de bemanning verlaten toen het reddeloos verloren leek. Schotse vissers troffen de Pergo, enkele dagen later voor de Schotse kust aan en brachten het naar Leith bij Edinburgh. In eerste instantie eisten ze een bergingsloon van 4,5 miljoen gulden. Volgens reder De Vries is dat bedrag inmiddels gezakt naar 2 miljoen gulden. Maar ook over deze claim is volgens De Vries het laatste woord nog niet gezegd.
1985-01-17: NvhN 17-01-1985. Raad voor de Scheepvaart: Kapitein 'spookschip' handelde verantwoord. Westerbork — Kapitein Gerrit de Vries (30) uit Westerbork, die op 14 januari 1984 tijdens een orkaanachtige storm op de Noordzee met zijn bemanning de küstvaarder Pergo heeft verlaten, heeft niet onverantwoord gehandeld en wordt dus ook niet disciplinair gestraft. Zo luidt het oordeel van de Raad voor de Scheepvaart die deze zaak uitvoerig heeft behandeld. De heer G. de Vries uit Zandvoort, vader van de van elke smet gezuiverde Drentse kapitein en eigenaar van de Pergo, zegt dat zijn zoon erg blij is met de uitspraak van de Raad. "Hy heeft zich natuurlijk grote zorgen gemaakt over wat de Raad zou vinden. Maar anderzijds heeft hij altijd volgehouden dat zijn beslissing om het schip te verlaten juist was". Tegen de verwachting in is de verlaten Pergo niet vergaan. Als een soort Vliegende Hollander heeft het 'spookschip' bijna vierhonderd kilometer afgelegd en is op 16 januari bij het Schotse plaatsje Dunbar op de rotsen gelopen. De vissers die de Pergo hebben losgetrokken en die ruim vier miljoen gulden bergloon hebben geëist, wachten overigens nog steeds op een beloning. De hoogte van het bedrag is nog niet bekend. Daarover wordt nog steeds onderhandeld door advocaten.

1998-04-25: Final Fate:
Onderweg van Berwick upon Tweed naar Terneuzen met een lading stenen, door onbekende oorzaak gezonken in pos. 54.42.N. - 00.08.W. (20 mijl van Whitby). De 5 bemanningsleden kwamen om het leven. Een helicopter lokaliseerde een reddingsvlot in een olieveld. Later is het schip op de zeebodem gelokaliseerd.

Afbeeldingen


Omschrijving: PERGO
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Kleyn, R. (Ruud)

Omschrijving: PERGO
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: FIVEL
Collectie: Bolhuis, R.J. van (Riemer)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: FIVEL 20 januari 1990 op de Westerschelde
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Anderiesse, Jan H.

Omschrijving: FIVEL
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: FIVEL op 06-11-1989 op het IJsselmeer t.h.v. Lelystad.
Collectie: Bolhuis, R.J. van (Riemer)
Vervaardiger: Bolhuis, Riemer J. van

Omschrijving: REMA aan de Parkkade Rotterdam in aug. 1997.
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Johannes, L.M. (Leo)
Onderwerp: Kade