Inloggen
PENDRECHT - ID 5109

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1953
Nat. Official Number: 8637 Z ROTT 1953
Categorie: Tanker
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: Tanker, Oil
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Dok- en Werf Maatschappij Wilton-Feijenoord N.V., Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 735
Date Laid Down: 1952-12-03
Launch Date: 1953-06-15
Delivery Date: 1953-09-17
Technical Data

Engine Manufacturer: Dok- & Werf Maatschappij Wilton Fijenoord N.V., Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 7350
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Doxford diesel engine - 27 9/16 x 91 5/16.
Speed in knots: 14
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 13150.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 7561.00 Net tonnage
Deadweight: 19995.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 28000 Cubic Feet
Bale: 26000 Cubic Feet
 
Length 1: 542.1 Feet (British) Registered
Beam: 74.0 Feet (British) Registered
Depth: 41.0 Feet (British) Registered
Ship History Data

Date/Name Ship 1953-09-17 PENDRECHT
Manager: Phs. van Ommeren N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Maatschappij Zeeschip 'Pendrecht', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PGRX

Date/Name Ship 1965-10-00 SPYROS LEMOS
Manager: Lemos & Pateras Ltd, London, Great Britain
Eigenaar: Marcosta Compania Naviera S.A., Monrovia, Liberia
Shareholder:
Homeport / Flag: Monrovia / Liberia

Ship Events Data

1953-09-10: Proefvaart 10-09-1953.
1965-01-21: Op reis van Aruba naar enige havens nabij Buenos Aires met 19.000 ton schone olieproducten is de PENDRECHT op 21 januari 1965 op de Rio de la Playa op een zandbank gestoten. Na te zijn vrijgekomen, knikte zij op 26 januari 1965 op deze rivier (Indio Channel) plotseling ten dele door, iets achter midscheeps en om breken te voorkomen aan de grond gezet. De lading werd in andere tankers overgepompt. Omdat herstel ter plaatse niet mogelijk was, werd de PENDRECHT op 2 maart 1965 doormidden gesneden en beide delen werden in één sleep door de Nederlandse sleepboot ELBE naar Schiedam gesleept, waar zij op 21 juni 1965 aankwam. Zij lag tot oktober 1965 voor herstel bij de Dok- & Werf Maatschappij Wilton Fijenoord N.V. te Schiedam, maar werd intussen in juli 1965 aan Griekse reders verkocht en als SPYROS LEMOS weer in de vaart gebracht.
1968-11-08: Final Fate:
Op reis met een lading ruwe olie van Bajo Grand naar Killingholme brak de SPYROS LEMOS op 1 november 1968 op ongeveer 14 mijl van Vigo (N.W. Spanje) in tweeën. Het achtergedeelte zonk op 8 november 1968 in positie 42-24 NB en 09-32 WL en het voorgedeelte werd in de avond van 9 november 1968 op 45 mijl ten westen van Cabo Finisterre door een Spaans fregat tot zinken gebracht, daar dit niet meer te bergen was en gevaar voor de scheepvaart opleverde.

Afbeeldingen


Omschrijving: Pendrecht 1953
Gemaakt door: Duncan, Alex

Omschrijving: Pendrecht 1953
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Pendrecht 1953
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: De doormidden gesneden Pendrecht als sleep ter reparatie onderweg naar Schiedam.
Gemaakt door: Unknown