Inloggen
PELIKAAN - ID 5104


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1931
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Nat. Official Number: 61 Z APPING 1931
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Masten: One mast
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf 'Delfzijl' v/h Gebr. Sander, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 127
Launch Date: 1931-08-17
Delivery Date: 1931-09-30
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 3
Power: 90
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 1636 Type C/D (270x340)
Speed in knots: 7
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 179.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 108.00 Net tonnage
Deadweight: 220.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 11455 Cubic Feet
 
Length 1: 32.56 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 30.05 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.11 Meters Depth, moulded
Depth: 2.55 Meters Depth, moulded
Draught: 2.25 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1931-09-22 PELIKAAN
Manager: Roelf Klein, Appingedam, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Roelf Klein, Appingedam, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Appingedam / Netherlands
Callsign: PNWF
Additional info: 1934 Call Sign: PGRV

Ship Events Data

1931-09-25: Op 25-09-1931 als PELIKAAN, zijnde een motorvrachtschip, groot 508.17 m3, liggende te Delfzijl, door H. Mulder, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Roelf Klein, schipper gedomicilieerd te Appingedam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 61 Z APPING 1931 op het achterschip op de lichtkap motorkamer, bakboordzijde.
1931-10-01: NvhN 01-10-1931: Scheepsbouw. Gisteren met goed gevolg op de Eems te Delfzijl proefgestoomd het nieuwe motorschip "PELIKAAN", gebouwd onder klasse Germ. Lloyd en Scheepvaart-Inspectie, kleine kustvaart met uitbreiding op de werf van de N.V. Scheepswerf „Delfzijl" v. h Gebrs. Sander te Delfzijl, voor rekening van kapt. R. Klein aldaar. Het schip heeft afmetingen van 32 50 bij 6.08 bij 2.40 M. en is groot netto 108.09 Reg. tor., 306 21 M 3. en bruto 179 38 Reg. ton, 508.17 M 3. Voor de voortstuwing is in de machinekamer een 90 P.K 4 tact Bronsmotor opgesteld, waarmee het een snelheid behaalde van 8 mijl. Verder bevindt zich in de machinekamer een 5—6 P.K. Väner hulpmotor. Deze hulpmotor drijft een compressor en een lenspomp aan. Voor het laden en tossen bevindt zich aan dek achter de mast een 5—6 P.K. Väner motordeklier. Het schip, dat in alle opzichten uitstekend voldeed, werd na de proef vaart zeer ten genoegen overgenomen.
1937-04-00: Op 03.04.1937 op de IJssel (tussen Katerveer en Kampen) in aanvaring gekomen met het Duitse m.s. “Gertrud”. (zei uitspraak van de Raad voor de Scheepvaart nr. 71 in Staatscourant van 16 augustus 1937, nr. 156)
1937-07-30: Het volksdagblad 30-07-1937: De aanvaring van de „PELIKAAN”. Inzake de aanvaring van het Nederlandse motorschip „Pelikaan" met het Duitse motorschip „Gertrud" op de Gelderse IJssel, is de Raad van oordeel, dat ten deze van enige onjuiste navigatie aan de zijde van de „Pelikaan" niet is gebleken, al had het zeer zeker aanbeveling verdiend, dat de kapitein het sein 1 korte stoot had herhaald. Van de zijde van het Duitse schip is echter de navigatie verkeerd opgezet. De kapitein van de „Gertrud" had geen bijzonder sein gegeven, daargelaten nu, of de „Pelikaan" op de IJssel zich daarnaar had behoren te gedragen. Alleen verklaarde hij een sein van 2 korte stoten te hebben gegeven, welk sein echter op de „Pelikaan niet is gehoord.
1941-03-00: Final Fate:
In 03.1941 te Groningen door de Duitsers in beslag genomen en overgedragen aan de "Sonder-unternehmen Veltjens" te Brest. In Hamburg herdoopt in " N.K. 29 " **. Op 14.12. 1941 op een mijn gelopen en gezonken op ca. 6 mijl van Calais. Het wrak werd in 10.1947 door een Frans bergingsbedijf opgeblazen omdat er al drie schepen schade aan het wrak hadden opgelopen.
** Dit blijkt niet juist te zijn. Nadere informatie (op 05-06-2017) van Rene Bouwmans (vrijwilliger bij het NIMH (Nederlands Instituut voor Militaire Historie) leert: Bij het schip Pelikaan (1931-1941) van Roelf Klein staat dat het als NK29 voor de Duitsers heeft gevaren. Ik probeerde dat te verifiëren en zag toen dat dit nummer niet aan de Nederlandse Pelikaan was toegewezen maar aan een in beslag genomen vissersboot met de naam Pelikan uit 1919. Mbt deze vissersboot heb ik nog geen nadere gegevens kunnen vinden. NK staat voor Norwegen-Kristiansand-Süd Hafenschutz.

Afbeeldingen


Omschrijving: De proefvaart en oplevering van de PELIKAAN op 30 sept. 1931
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Schepel
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Proefvaart
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Proefvaart