Inloggen
PEGASUS - ID 5098


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1956
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Nat. Official Number: 3429 Z GRON 1956
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: Two masts
Rig: 2 winches, 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: C.V. G. J. van der Werff's Scheepsbouw, Westerbroek, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 277
Launch Date: 1956-06-12
Delivery Date: 1956-07-23
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Machinefabriek 'Bolnes' v/h J.H. van Cappellen, Bolnes, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 400
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Bolnes nr. 1548 Type (290x350)
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 399.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 227.00 Net tonnage
Deadweight: 556.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 31500 Cubic Feet
Bale: 29000 Cubic Feet
 
Length 1: 49.34 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 47.30 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.20 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.58 Meters Depth, moulded
Draught: 3.17 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1956-07-23 PEGASUS
Manager: W.F. Kampman's Bevrachtings- & Controlebedrijf, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Hendrik Johannes Timmer, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PGRT

Ship Events Data

1956-06-12: Op 12-06-1956 als "PEGASUS", bouw no. 277, zijnde een motorschip in aanbouw, nog niet gemeten, liggende te Westerbroek, door J. Frik, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 3429 Z GRON 1956 voorzien door het inbeitelen op het achterschip in achterkant dekhuis op verhoogd achterdek, 3.55 m. uit hekplaat, 0 m. uit de lengteas en 1.45 m. uit dek.
1956-06-12: NvhN 12-06-1956: Tewaterlating m.s. Pegasus. Bij de N.V. G. J. van der Werff's Scheepsbouw te Westerbroek werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Pegasus, dat wordt gebouwd voor rekening van de heer H. J. Timmer te Groningen. De Pegasus is van het raised-quarterdektype, meet 565 ton d.w. en zal worden uitgerust met een 400 pk motor. De ruim-inhoud bedraagt 29.000 cft. balespace en 30.000 cft. grainspace. De bouw geschiedt onder klasse Bureau Veritas en Scheepvaartinspectie van de onbeperkte vaart. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een gladdekcoaster, groot 480 ton d.w. voor rekening van de fa. Houtstra en Zonen te Rotterdam. Dit schip krijgt een motor van 240 pk.
1956-07-24: NvhN 24-07-1956: Proefvaart m.s. PEGASUS. Op de Eems heeft de geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Pegasus, dat bij de n.v G. J. van der Werff's Scheepsbouw te Westerbroek werd gebouwd voor rekening van de heer H J. Timmer te Groningen. De Pegasus (bouwno. 277) is van het raised-quarterdektype, meet 565 ton d.w. (plm. 399 b.r.t.) en heeft de volgende afmetingen: lengte o.a. 49.50 m., lengte tussen de loodlijnen 45 m., breedte 8.15 ni. en holte 3.30/4.20 m. De beladen diepgang bedraagt 3.14 m. De voortstuwing geschiedt door een 400 pk. motor, waarmede het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van ca. 10 knoop. In de machinekamer zijn voorts twee luchtgekoelde hulpmotoren van 15—20 pk. geplaatst. De uitrusting bestaat uit twee masten met twee laadbomen, met een hijsvermogen van twee ton, twee lieren. waarbij luchtgekoelde hulpmotoren van 16 pk., stuurgerei in oliebad, ankerlier met 8 pk. hulpmotor, elektrische lichtinstallatie van 110 volt, twee dynamo's van 6 Kw radiotelefonie, richtingzoeker, olie gestookte centrale verwarming. De ruiminhoud bedraagt 29000 cft. balespace en 30000 cft. grainspace. De ballastcapaciteit is 191 ton, bunkercapaciteit inclusief reserve 44 ton en drinkwatercapaciteit 8 ton. De bouw geschiedde onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en Scheepvaartinspectie voor de onbeperkte vaart.
1956-12-31: De Waarheid 31-12-1956: Deklading van Nederlands schip ontplofte „PEGASUS" beleefde critieke uren. Het Nederlandse schip Pegasus (400 ton) heeft gistermiddag op de Noordzee enkele critieke uren doorgemaakt, toen de deklading van carbid en natrium plotseling begon te ontploffen. De Pegasus was op weg van Liverpool naar Rotterdam en bevond zich op dat moment 25 mijl ten zuidwesten van Portland (ZW-Engeland). Het seinde, dat zijn positie „zeer gevaarlijk" was. Een gelukkige omstandigheid was, dat er geen brand uitbrak. Een aantal schepen, waaronder de Nederlandse Vindicat en de reddingboot van Weymouth, zette onmiddellijk koers naar het in nood verkerende schip. De Engelse luchtmacht stuurde een verkenningsvliegtuig en de marine zond de torpedobootjager Tumult ter assistentie. Later op de middag seinde de reddingsboot van Weymouth, dat zij de Pegasus had bereikt en het schip naar rustiger wateren zou begeleiden. Om 6 uur werd het noodverkeer opgeheven. Op de rede van Weymouth werd de deklading van de Pegasus met een laag schuim bedekt.
1966-03-22: Final Fate:
Gezonken in de monding van de Taag na aangevaren te zijn door het Duitse m.s. 'Transilvania'. Het schip was onderweg van Lissabon naar Leixoes in ballast. De bemanning werd gered.
1966-03-23: NvhH 23-03-1966: Groninger coaster PEGASUS vergaan na aanvaring op Taag. De 399 ton metende Groninger coaster Pegasus is gisteravond op de Taag bij Lissabon in aanvaring gekomen met het Westduitse vrachtschip Transsylvania en gezonken. De kapitein van het vaartuig, de heer Leiseboer, en de 10 andere opvarenden werden gered door de Portugese sleepboot „Gisela", die binnen één minuut na de aanvaring ter plaatse was. De aanvaring had plaats bij een nieuwe in aanbouw zijnde brug over de Taag, toen de Pegasus uit de haven vertrok en het Duitse schip binnenliep. Het schip zonk enkele minuten na de aanvaring. Op het moment dat de „Pegasus" onder water verdween, deed zich in het schip een ontploffing voor, waarschijnlijk veroorzaakt door de barstende stoomketel. De vrouw van de kapitein raakte gewond en werd met een paar gebroken ribben in een ziekenhuis in Lissabon opgenomen. Volgens kapitein Leiseboer bevindt zich aan boord van het gezonken schip veel geld. Het schip dat eigendom is van de heer H. J. Timmer uit Groningen vaart voor Kampman's bevrachtingskantoor in Amsterdam.

Afbeeldingen


Omschrijving: PEGASUS op proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: PEGASUS op proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart