Inloggen
PAX I - ID 5094

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1930
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
IMO nummer: 5340364
Nat. Official Number: 1358 Z GRON 1930
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: G.J. van der Werff, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 197
Launch Date: 1930-06-12
Delivery Date: 1930-08-05
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 120
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 1638 Type C/D (270x340)
Speed in knots: 7.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 200.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 123.00 Net tonnage
Deadweight: 260.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 12700 Cubic Feet
Bale: 12100 Cubic Feet
 
Length 1: 36.58 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 33.75 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.65 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.76 Meters Depth, moulded
Draught: 2.47 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1967
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Andere hoofdmotor: 4tew 4 cil 200 Pk Industrie nr. 3562 (1954), Type 4VD6A (280x400) 7,5 Kn

Ship History Data

Date/Name Ship 1930-08-05 PAX I
Manager: N.V. Scheepvaart Maatschappij 'Pax I', Apeldoorn, Gelderland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Scheepvaart Maatschappij 'Pax I', Apeldoorn, Gelderland, Netherlands
Shareholder: Jacob Christiaan van der Veen en Roelof Eggens
Homeport / Flag: Apeldoorn / Netherlands
Callsign: PGRQ

Date/Name Ship 1932-08-12 PAX I
Manager: Roelof Eggens, Apeldoorn, Gelderland, Netherlands
Eigenaar: Roelof Eggens, Apeldoorn, Gelderland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Apeldoorn / Netherlands
Callsign: PNVH
Additional info: Call sign 1934: PGRQ

Date/Name Ship 1941-04-30 PAX
Manager: Jan Boerma, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Boerma, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PGRQ
Additional info: Fl. 77.500

Date/Name Ship 1942-11-30 PAX I
Manager: Nederlandsche Oost Reederij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Nederlandsche Oost Reederij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PGRQ

Date/Name Ship 1945-05-00 PAX I
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Staat der Nederlanden, The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: The Hague / Netherlands
Callsign: PGRQ

Date/Name Ship 1950-10-15 LYRA
Manager: Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Mello Wedema, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PFPX

Date/Name Ship 1953-05-12 LYRA
Manager: Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jannes Westers, Jan Roelf Mulder & Mello Wedema, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PFPX
Additional info: Elk 1/3 deel.

Date/Name Ship 1961-07-26 STELLA MARIS
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Johannes Wilhelm Teuben, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PHSI

Ship Events Data

1930-07-25: Op 25-07-1930 als PAX I, zijnde een motorvrachtschip, groot 565.87 m3, liggende te Appingedam, door J. Gerrits, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van de N.V. Scheepvaartmaatschappij Pax I te Apeldoorn, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1358 Z GRON 1930 op het achterschip op achterkant grootluik stuurboordzijde.
1930-08-07: Voorwaarts 07-08-1930: Scheepsbouw. Met goed gevolg heeft op de Eems proefgestoomd het nieuw gebouwde motorschip PAX I. Dit schip groot bruto 566 kub M. en netto 350 kub. M., is gebouwd op de werf van den heer G. J. van der Werff te Hoogezand voor rekening van de heeren Eggens en Van der Veen te Apeldoorn onder klasse Germ. Lloyd groote kustvaart. Het is voorzien van een 120 P.K. Bronsmotor en behaalde een snelheid van ruim 8 mijl; verder is in de machinekamer nog een hulpmotor opgesteld voor aandrijving van een dynamo een compressor en een lenspomp, terwijl op het voordek een motordeklier is geplaatst.
1940-00-00: In de herfst van 1940 met een storm gestrand op Langeroog. Vlotgekomen en bij Barkmeijer te Vierverlaten gerepareerd.
1941-03-00: In Rotterdam in Duitse dienst en overgedragen aan de Deutsche Marine. In december 1941 in dienst bij de Deutsche Baudirektion. 25 November 1942 'verkocht' aan de Nederlandsche Oost-Reederij te Rotterdam voor fl. 134.260,--. Eind 1944 door de Kriegsmarine gevorderd en met een Duitse bemanning in Noorwegen ingezet. Lag op 9 januari 1945 voor reparatie in Sarpsborg (Noorwegen). In mei 1945 in zwaar beschadigde toestand gevonden in Bremen. Overgedragen aan de Staat der Nederlanden. Bij scheepswerf Pot in Bolnes hersteld en weer in de vaart gebracht.
1955-07-11: NvhN 11-07-1955: De LYRA omhooggelopen en weer vlot gekomen. Het Nederlandse kustvaartuig Lyra is Zondagavond bij Hartlepool (Oost- Engeland) in de dichte mist aan de grond gelopen. De reddingboot van Hartlepool voer uit om te trachten een lijn aan boord van het 200 ton metende gestrande schip te krijgen. Dit gelukte vanmorgen vroeg en het schip heeft zijn reis voortgezet naar Middlesbrough, waar het de aan boord zijnde stukgoederen zal lossen en lading voor Parijs zal opnemen. Kapitein van de Lyra is de heer M. Wedema uit Groningen. Het schip is te Groningen geregistreerd.
1961-07-28: NvhN 28-07-1961: LYRA wordt STELLA MARIS. De kustvaarder Lyra is door rederij Wedema te Groningen verkocht aan reder-kapitein J. Teuben te Groningen. De Lyra wordt herdoopt in Stella Maris. De vroegere Stella Maris van de heer Teuben is onlangs naar Griekenland verkocht.
1961-08-04: Op 04-08-1961 als LYRA, zijnde een motorschip, metende 565.87 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te Groningen no. 2717 d.d. 12-07-1930, liggende te Harlingen, door A. Kraaijema, ambtenaar van de Scheepsmetingsdienst te Groningen opnieuw van brandmerk 1358 Z GRON 1930 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde achter in het verhoogd dek, 1.00 m. uit hekplaat, 1.00 m. uit lengteas en 0.00 m. uit dek. (Opm.: Bij onderzoek zijn geen merken van teboekstelling ten hyptoheekantore op sporen daarvan gevonden.)
1973-07-00: Final Fate:
Opgelegd bij Scheepswerf Welgelegen te Harlingen. 14 December 1973 dekhuis verwijderd en in gebruik als opslagschip. In november 1974 gesloopt door Frans Rijsdijk te H.I. Ambacht.

Afbeeldingen


Omschrijving: Pax I 1930
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: LYRA
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: Stellamaris 1930 ex Lyra ex Pax I ex Pax ex Pax I.
Gemaakt door: Onbekend **

Omschrijving: Stellamaris 1930 ex Lyra ex Pax I ex Pax ex Pax I.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Stellamaris 1930 ex Lyra ex Pax I ex Pax ex Pax I.
Gemaakt door: Unknown