Inloggen
PAVONIS - ID 5088

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1976
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 7529366
Nat. Official Number: 4751 Z GRON 1976
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Masten: Gearless
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma Hijlkema & Zonen Scheepsbouw, Martenshoek, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 220
Launch Date: 1976-09-23
Delivery Date: 1976-10-28
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 1000
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 15485 Type 8GV-H (220x380)
Speed in knots: 11
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1000.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 628.00 Net tonnage
Deadweight: 1560.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 2030 Cubic Meters
Bale: 1985 Cubic Meters
 
Length 1: 65.84 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 59.97 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 10.80 Meters Breadth, extreme
Depth: 5.11 Meters Breadth, moulded
Draught: 4.303 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1976-00-00 PAVONIS
Manager: Wagenborg Shipping B.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Rederij 'Pavonis', Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PGRJ
Additional info: HFl. 4.728.000,--

Date/Name Ship 1986-05-01 PAVONIS
Manager: Rivel Shipping and Trading Company B.V. & Holland Maritime Groningen B.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Rivel Shipping and Trading Company B.V. & Holland Maritime Groningen B.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PGRJ
Additional info: Fl. 2.300.000,-- (resp. 39/40 en 1/40 deel.

Date/Name Ship 1986-07-30 PAVONIS
Manager: Rederij Pavonis B.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Rederij Pavonis B.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PGRJ

Date/Name Ship 1992-05-14 AVOSET
Manager: Swinship Management B.V., Ridderkerk, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Alligator Ltd., Kingstown, St. Vincent (and Grenadines)
Shareholder:
Homeport / Flag: Kingstown / St. Vincent (and Grenadines)
Callsign: J8GG3

Date/Name Ship 1996-00-00 AVOSET
Manager: Dalmulder Transport Service B.V., Ridderkerk, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Alligator Ltd., Kingstown, St. Vincent (and Grenadines)
Shareholder:
Homeport / Flag: Kingstown / St. Vincent (and Grenadines)
Callsign: J8GG3

Date/Name Ship 1996-00-00 AVOSET
Manager: Unity Chartering B.V., Papendrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Marítima Santa Catalina, Isla de San Andres, Colombia
Shareholder:
Homeport / Flag: Kingstown / St. Vincent (and Grenadines)
Callsign: J8GG3

Date/Name Ship 1997-01-00 NANI
Manager: Marítima Santa Catalina, Isla de San Andres, Colombia
Eigenaar: Marítima Santa Catalina, Isla de San Andres, Colombia
Shareholder:
Homeport / Flag: Isla de San Andres / Colombia

Date/Name Ship 1998-00-00 NANI
Manager: Marítima Santa Catalina, Isla de San Andres, Colombia
Eigenaar: Marítima Santa Catalina, Isla de San Andres, Colombia
Shareholder:
Homeport / Flag: Belize City / Belize (British Honduras)
Callsign: V3WN8

Date/Name Ship 2002-09-04 SOS
Manager: Howard & Compania, Sociedad en Comandita Simple, Isla de San Andres, Colombia
Eigenaar: Howard & Compania, Sociedad en Comandita Simple, Isla de San Andres, Colombia
Shareholder:
Homeport / Flag: Isla de San Andres / Colombia

Date/Name Ship 2003-04-14 ANANCY
Manager: Howard & Compania, Sociedad en Comandita Simple, Isla de San Andres, Colombia
Eigenaar: Howard & Compania, Sociedad en Comandita Simple, Isla de San Andres, Colombia
Shareholder:
Homeport / Flag: Isla de San Andres / Colombia

Date/Name Ship 2006-02-00 PRINCESS AVIV
Manager: Vivelar Naviera, Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Vivelar Naviera, Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO4296

Ship Events Data

1976-00-00: 1976: Casco gebouwd bij Fa. Hijlkema & Zn. te Martenshoek (dit was het laatste schip dat hier gebouwd is), afgebouwd bij Scheepswerf “Voorwaarts” v/h E.J. Hijlkema.
1976-02-23: Op 23-02-1976 bij het Kadaster teboek gesteld als schip in aanbouw PAVONIS, eigendom van De Rederij Pavonis, gevestigd te Groningen, waarvan de enige leden zijn: Roelof Salomons, reder te Groningen 54/100, Salomon Salomons te Groningen 20/100, Willem Oudman te Farmsum 16/100 Gerard Salomons te Groningen 10/100 deel. Op 03-09-1976 neemt Peter Gerrit Salomons, haveninspecteur te Terneuzen 5/100 deel over van Roelof Salomons. Voltooid 19-10-1976.
1976-02-26: Op 26-02-1976 als schip nog zonder naam, bouw no. 220 van Scheepswerf Voorwaarts te Hoogezand, zijnde een motorvrachtschip in aanbouw, nog niet gemeten, liggende te Hoogezand, door T. van 't Hof Besten, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, voorlopig van brandmerk 4751 Z GRON 1976 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in het motorkamerschot op spant 19, - m. uit hekplaat, 1.55 m. uit de lengteas en 3.30 m. uit het vlak.
1976-09-21: NvhN 21-09-1976: (Van een onzer verslaggevers) Scheepswerf Hijlkema en Zn. in Hoogezand heeft voor zijn 20 personeelsleden ontslag moeten aanvragen, omdat het ministerie van Economische Zaken deze scheepsbouwer een rentesubsidie voor een nieuwe, reddende order lijkt te gaan weigeren. Donderdagmorgen loopt bij Hijlkema het laatste schip van stapel; de 1500 ton metende kustvaarder Pavonis, die in opdracht van scheepswerf Voorwaarts werd gebouwd voor rederij Salomons in Groningen. De Hoogezandster werf had al een
nieuwe, grote opdracht van een Nederlandse reder, voor een „multi-purpose vessel" (ook geschikt voor containervervoer) van 2200 ton zo goed als rond. Deze opdracht, waarmee 6 tot 7 miljoen gulden is gemoeid, loopt men echter mis. De reden daarvan is dat de Beleidscommissie Scheepsbouw, waarin werkgevers, werknemers en Economische Zaken zijn vertegenwoordigd, heeft laten weten zeer negatief te staan tegenover een aanvraag om rentesubsidie. Hijlkema werd in overweging gegeven maar samen te gaan met de noordelijke scheepsbouwcombinaties Conoship of Nescos om kans te maken op rentesubsidie. Die subsidie heeft men nodig om de nieuwe order uit te kunnen voeren. Hijlkema wenst echter zelfstandig te blijven, en verbaast zich er over dat andere zelfstandige noordelijke werven in het verleden wèl zo'n subsidie kregen. „Door dit negatieve standpunt van de 'Beleidscommissie Scheepsbouw worden wij vleugellam gemaakt," aldus de directie.
Het bedrijf overweegt stappen te ondernemen — onder meer via de NOM (Noordelijke Ontwikkelingsmaatschappij) — om de Beleidscommissie en daarmee Economische Zaken (dat de subsidie moet verlenen) tot andere gedachten te brengen, en zo een stukje werkgelegenheid aan het Winschoterdiep te redden. Met de nu gemiste order zouden 50 tot 60 mensen — Hijlkema had in verband met de haast achter het werk zelf nieuwe mensen nodig, en had andere bedrijven moeten inschakelen — een jaar werk hebben gehad.
Bij Hijlkema vraagt men zich geërgerd af hoe het met elkaar is te rijmen, dat enkele jaren geleden voor tientallen miljoenen guldens de kunstwerken in het Winschoterdiep werden verbreed, en nu een dergelijk standpunt wordt ingenomen. Daardoor worden opdrachtgevers naar elders gestuurd en dat gaat ten koste van de werkgelegenheid hier, zo zegt men.
Zoals gemeld is de Beleidscommissie Scheepsbouw bezig een structuurplan op te stellen om de 20 tot 30 procent overcapaciteit in de Nederlandse scheepsbouwindustrie af te bouwen. In scheepsbouwkringen vreest men dat Den Haag daarvoor instrumenten zal gebruiken als het selectiever verstrekken van kredietgaranties en rentesubsidies. „Laat men dat dat doen bij bedrijven die niet levensvatbaar meer zijn, maar niet bij bedrijven als het onze," aldus de directie van Hijlkema.
1976-10-20: Op 20-10-1976 als "PAVONIS", zijnde een motorschip, metende 2832.62 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 17792 d.d. 12-10-1976, liggende te Hoogezand, door K. den Besten, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, definitief van brandmerk 4751 Z GRON 1976 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in het achterschot van het dekhuis op de kampanje, 3.25 m. uit hekplaat, 3.00 m. uit de lengteas en 1.45 m. uit dek.
2006-00-00: Final Fate:
22.11.2006 in aanvaring met het m.s. “Liberty”. Cargo M/V Liberty -- in collision Nov. 24 with -- M/V Princes Aviv which rifted into the other ship's port side as storm raged through the Port of Colon. Sinds vandaag 19 okt. 2010 is de Princess Aviv, ex Pavonis, uit Equasis verwijderd. Ik krijg bericht terug uit Londen waarschijnlijk gesloopt in de nabijheid van het ongeval.

Afbeeldingen


Omschrijving: Pavonis 1976
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: Pavonis 1976.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Pavonis 1976 on 28-07-1981.
Gemaakt door: Zee, T. van der (Teun)

Omschrijving: Avoset 1976 ex. Pavonis
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Avoset 1976 ex. Pavonis on Pilotstation Westereems the 11th December 1996.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: Avoset 1976 ex. Pavonis on Pilotstation Westereems the 11th December 1996.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: Prinsess Aviv 1976 ex Anancy ex Sos ex Nani ex Avoset ex Pavonis (broken up.)