Inloggen
PAVO - ID 5085

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1941
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5043071
Nat. Official Number: 627 Z HAARL 1950
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Zaanlandsche Scheepsbouw Maatschappij, Zaandam, Noord-Holland, Netherlands
Werfnummer: 430
Delivery Date: 1944-01-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Motoren Werke 'Mannheim' A.G. (MWM), Mannheim, Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 400
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Benz nr. 182682 Type RH248SM (320x480)
Speed in knots: 8.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 497.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 340.00 Net tonnage
Deadweight: 753.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 37000 Cubic Feet
Bale: 35000 Cubic Feet
 
Length 1: 54.59 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 47.63 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.67 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.71 Meters Depth, moulded
Draught: 3.35 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1964
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofdmotor: 4tew 6cil 550 Pk MAK Type (320x480) 9 Kn.

Ship History Data

Date/Name Ship 1944-01-00 HANS-NT 24
Manager: Kriegsmarine, Netzsperrflottille Mitte (Ostsee), Hamburg, Germany
Eigenaar: Kriegsmarine, Netzsperrflottille Mitte (Ostsee), Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany

Date/Name Ship 1950-06-21 PAVO
Manager: Scheepvaartkantoor J. Tavenier (ca. 1959 N.V.), Zaandam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Reederij Pavo, Zaandam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder: N.V. Houthandel voorheen William Pont
Homeport / Flag: Zaandam / Netherlands
Callsign: PGRP

Date/Name Ship 1955-12-29 PAVO
Manager: Scheepvaartkantoor J. Tavenier (ca. 1959 N.V.), Zaandam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Reederij 'Ponza', Zaandam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder: N.V. Houthandel voorheen William Pont
Homeport / Flag: Zaandam / Netherlands
Callsign: PGRP

Date/Name Ship 1960-03-18 BERTZ
Manager: Bernhardine, G., L. & Anton Schepers, Haren/Ems, German Federal Republic
Eigenaar: Bernhardine, G., L. & Anton Schepers, Haren/Ems, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Haren/Ems / German Federal Republic
Callsign: DCMK

Date/Name Ship 1964-00-00 BERTZ
Manager: Anton Schepers, Haren/Ems, German Federal Republic
Eigenaar: Anton Schepers, Haren/Ems, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Haren/Ems / German Federal Republic
Callsign: DCMK

Date/Name Ship 1970-00-00 ANNA
Manager: Nikolaos Barbas, N. Kariotis & V. Gigilinis, Thessaloniki, Greece
Eigenaar: Nikolaos Barbas, N. Kariotis & V. Gigilinis, Thessaloniki, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Thessaloniki / Greece
Callsign: SZMP

Date/Name Ship 1976-00-00 ANNA
Manager: Michail Gigilinis, Thessaloniki, Greece
Eigenaar: Nikolaos Barbas, Thessaloniki, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Thessaloniki / Greece
Callsign: SV3278

Date/Name Ship 1979-00-00 ANNA
Manager: Nikolaos Barbas & Michael Gigilinis, Thessaloniki, Greece
Eigenaar: Nikolaos Barbas & Michael Gigilinis, Thessaloniki, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Thessaloniki / Greece
Callsign: SV3278

Ship Events Data

1941-11-20: Door de Duitsers op de helling staand in beslag genomen en zou in dienst komen als Netztender 'NT 6', echter door de moedwillige vertraging bij de afbouw pas in januari 1944 in dienst met de naam 'Hans' als Netztender 'NT 24' (de Kriegsmarine nummerde de nettenleggers in volgorde van diensttreding). In oktober 1944 in dienst bij de Netzsperrflotille Mitte. Na de overgave van Duitsland werd de 'Hans' aan de Britten overgedragen, omdat ze niet herkend werd als Nederlands eigendom. In de herfst van 1945 was de bewapening ontmanteld en werd ze aan de fa. Spiess overgedragen om te worden gebruik voor wrakopruiming op de Rijn. Pas in 1948 of 1949 kwam het schip terug in Nederland en werd bij De Groot & van Vliet weer in de oorspronkelijke staat hersteld.
1950-06-21: Op 21-06-1950 als PAVO, zijnde een stalen motorschip, groot 1416.36 m3 bruto inhoud volgens meetbrief afgegeven te 's Gravenhage d.d. 19-06-1950, no. 8107, liggende te Slikkerveer, door A. Tromp, scheepsmeter te Rotterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 627 Z HAARL 1950 op het achterschip aan B.B. zijde in achterwand dekhuis, 3.30 m. uit hekplaat, 1.25 m. uit lengteas en 1.50 m. boven dek.
1953-09-16: Leeuwarder Courant 18-09-1953: Nederlands schip redt drie Zweedse zeelieden. Het Nederlandse kustvaartuig „PAVO" heeft Woensdagavond drie Zweedse zeelieden opgepikt, die zich na een ontploffing aan boord van hun zeilschip „Gustaf" in de Oostzee in de reddingboot hadden begeven. Het 500 ton metende Nederlandse schip, dat aan de rederij Tavenier te Zaandam toebehoort, bracht de mannen te Hudiksvall (Zweden) aan wal.
1980-00-00: Final Fate:
Door onbekende slopers in Griekenland gesloopt.

Afbeeldingen


Omschrijving: De Pavo 1941 als Hans in Duitse dienst
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Pavo 1941 outbound Delfzijl.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: 'Pavo' (bj 1941)
Gemaakt door: Bunschoten, G.

Omschrijving: m.s. 'Bertz' (ex 'Pavo' - bj 1941))
Gemaakt door: Unknown