Inloggen
PATRIA - ID 5073

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1938
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5271707
Nat. Official Number: 1822 Z GRON 1938
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: One mast
Rig: 2 winches, 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf 'Foxhol' v/h Gebr. Muller, Foxhol, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 44
Launch Date: 1937-11-30
Delivery Date: 1938-01-13
Technical Data

Engine Manufacturer: Motoren Werke 'Mannheim' A.G. (MWM), Mannheim, Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 300
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MWM Nr. 39534 Type (285x420)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 343.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 168.00 Net tonnage
Deadweight: 410.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 23309 Cubic Feet
Bale: 21896 Cubic Feet
 
Length 1: 43.44 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 41.44 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.55 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.60 Meters Depth, moulded
Draught: 2.83 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1938-01-17 PATRIA
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Hendrikus Groen, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PGRL

Date/Name Ship 1940-00-00 PATRIA
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Hendrikus Groen, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PGRL

Date/Name Ship 1967-12-22 GEORGIOS HATZIOANNOU
Manager: Demitrios Hatzioannou, Ikaria, Greece
Eigenaar: Demitrios Hatzioannou, Ikaria, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SWAN

Date/Name Ship 1971-00-00 ASPA
Manager: Syrianos Bros., Mytilene, Greece
Eigenaar: Syrianos Bros., Mytilene, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Mytilene / Greece
Callsign: SWAN

Date/Name Ship 1976-00-00 ASPA
Manager: Mavrona Bros., Mytilene, Greece
Eigenaar: Mavrona Bros., Mytilene, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Mytilene / Greece
Callsign: SV3304

Date/Name Ship 1983-00-00 ELENITSA
Manager: Mavrona Bros., Piraeus, Greece
Eigenaar: Mavrona Bros., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Mytilene / Greece
Callsign: SV3304

Date/Name Ship 1985-00-00 BARBA-GIORGOS
Manager: Spencen Overseas Comp. Inc., San Lorenzo, Honduras
Eigenaar: Spencen Overseas Comp. Inc., San Lorenzo, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras
Callsign: HQC13

Date/Name Ship 1988-00-00 METIS
Manager: Spencen Overseas Comp. Inc., San Lorenzo, Honduras
Eigenaar: Spencen Overseas Comp. Inc., San Lorenzo, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SW5098

Ship Events Data

1938-01-13: De Telegraaf 14-01-1938. Proefvaart. Delfzijl, 13 Jan. Heden vond op de Eems de goed geslaagde proefvaart van het nieuwe motorschip “PATRIA” gebouwd op de scheepswerf “Foxhol” dir. Mulder en Bröerken te Foxhol, voor rekening van kapt. H. Groen te Groningen onder klasse British Corporation en Scheepvaart-Inspectie. Het schip is gebouwd met raised-quarter dek met de stalen mast midscheeps, die aan de voor zowel als aan de achterzijde van een stalen laadboom voor lasten van twee ton is voorzien. Op het mastdek zijn twee motorlieren geplaatst, die door een Listermotor aangedreven worden. Het schip meet 43.50 X 7.50 x 2.90 M. en heeft een d.w. van pl.m. 420 ton. De voortstuwing geschiedt door middel van een M.W.M. Benz patent motor van 300 PK. waarmede een snelheid van pl.m. 9½ mijl werd behaald. Verder is in de motorkamer nog een hulpmotor geplaatst voor het aandrijven van hulpwerktuigen Het schip is voorzien van een stroomlijn-roer waarmede het op de proefvaart zeer gemakkelijk bleek te besturen, terwijl verder uitmuntend met het schip kon worden gemanoeuvreerd.
1938-01-17: Op 17-01-1938 als PATRIA, zijnde een motorkustschip, groot 971.92 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 23-12-1937 no. 5548, liggende te Delzijl, door A. Kraaijema, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1822 Z GRON 1938 op het achterschip aan stuurboordzijde in achterkant dekhuis op verhoogd achterdek.
1940-05-16: Overgenomen door de Netherlands Shipping & Trading Committee, Londen, Engeland, Freight Express Ltd managers, later S. William Coe & Co. Ltd, Liverpool. 24 Mei 1940 In timecharter bij Ministry of Shipping, Londen, Engeland. Heeft, onder Britse vlag en met een Britse bemanning, van 26 mei tot 1 juni 940 deelgenomen aan de evacuatie van Duinkerken (operatie 'Dynamo') en redde 1400 personen. Op 4 juni 1940 weer onder Nederlandse vlag. 08-06-1944 In konvooi met in totaal 36 schepen zonder begeleiding vertrokken uit Barry met bestemming Seine Bay. De “Brandaris” 1938-249 BRT, de “Cresendo” 1938-348 BRT, de “Nato” 1939-399 BRT en de “Njord” 1939-343 BRT waren de ander Nederlandse deelnemers aan het konvooi genaamd EBC.5 Op 11-06-1944 is het konvooi EBC.5 aangekomen in de Seine Bay.
Op 1 juni 1945 terug aan H. Groen, Groningen.
1957-12-08: Op 08-12-1957 gestrand bij Sheep Haven in Noord-Ierland. Later geborgen.
Leeuwarder Courant 09-12-1957: De Nederlandse kustvaarder „PATRIA" (341 ton, eigenaar H. Groen Groningen) is in de nacht van zaterdag op zondag door een zware storm bij de Scheephaven-baai, op de westkust van lerland aan de grond gelopen en lek geslagen. Gezagvoerder W. van Houten en de acht koppen tellende bemanning zijn gered. Drie of vier leden van de bemanning gingen zaterdagavond aan land, nadat de „Patria" de beschutting van de kust had opgezocht. De storm was al hevig en de mannen, die aan boord gebleven waren, vreesden dat de anderen omgekomen waren. Daarom werd het anker opgehaald en begon de „Patria" een zoektocht. De mannen aan de wal, die de kustvaarder in beweging zagen komen, seinden naar het schip, dat het te dicht onder de kust kwam en in gevaarlijk water kwam. Het duurde even voor de signalen goed begrepen werden, maar toen koerste de „Patria" naar dieper water en werd geankerd. Zondagmorgen vroeg nam de storm in kracht toe. Het anker begon te krabben en de „Patria" werd in de richting van de rotsachtige kust gestuwd. De leden van de bemanning, die nog aan boord waren, sprongen overboord en zwommen naar de wal. Het schip is hoog op de kust geworpen en lek gestoten.
Leeuwarder Courant 23-12-1957: De Groninger kustvaarder „PATRIA" (400 t), die twee weken geleden te Downings-strand in Noord-lerland aan de grond gelopen is, is zaterdag vlot gebracht. Het schip zal naar Belfast of Londonderry gesleept worden.
1967-12-22: Op 22-12-1967 wijziging van de inschrijving bij het Kadaster van de eigenaren. Nu Erven Hendrikus Groen, t.w. Aaltje Bloemker, z.b., wed. van Hendrikus Groen, Marten Groen, machinist kustvaart te Groningen, Magrietha Gerredina Groen z.b. te Groningen m. huw. voorw. get. m. Henderikus Jan Beck en Hendrikus Aalerd Groen, assistent-uitvoerder te Groningen z. huw. voorw. get. m. Arendina Johanna Wester. (De teboekstelling wordt op dezelfde dag doorgehaald wegens verkoop naar het buitenland.)
1973-03-00: Classed BC until 3/73, then HR.
1988-08-01: Op 01-08-1988 te Piraeus aangekomen en opgelegd.
1989-01-00: Final Fate:
Verkocht voor de sloop naar Perama, Griekenland.

Afbeeldingen


Omschrijving: Patria 1938.
Gemaakt door: Lindenborn, M. (Marien)

Omschrijving: Patria 1938.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: 'Patria' 1938
Gemaakt door: Hocquard, D.P. (Dave)

Omschrijving: Aspa 1938 ex Georgios Hatzioannou ex Patria.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Barba-Giorgos 1938 ex Elenitsa ex Aspa ex Georgios Hatzioannou ex Patria.
Gemaakt door: Anderiesse, Piet J.

Omschrijving: Metis 1938 ex Barba-Giorgos 1938 ex Elenitsa ex Aspa ex Georgios Hatzioannou ex Patria.
Gemaakt door: Bosschaart, Louis
Algemene informatie

 

NvhN 091257
PATRIA aan de grond - Groninger kustvaarders in moeilijkheden.
Het heeft in het afgelopen weekend nogal gespookt op zee en verschillende schepen zijn in moeilijkheden geraakt. De Groninger kustvaarder PATRIA is in de baai van Sheephaven in Noordwest Ierland aan de grond gelopen. De kapitein W. v. Houten en de acht leden van de bemanning zijn gered.
Zaterdagavond zocht de PATRIA de beschutting van de kust op en enkele leden van de bemanning gingen aan land. Omdat de storm toen al hevig was vreesden de overgebleven bemanningsleden dat de anderen omgekomen waren en begonnen een zoektocht. De mannen aan de wal seinden naar de PATRIA dat het schip te dicht onder de kust kwam en de PATRIA koerste daarop naar dieper water waar werd geankerd. Zondagmorgen nam de storm in kracht toe. Het anker begon te krabben en de PATRIA werd naar de rotsachtige kust toe gestuwd waar het aan de grond liep. De leden van de bemanning die nog aan boord waren sprongen over boord. De PATRIA zit nu hoog op het strand voor de Ierse kust. Het schip was eigendom van de heer H. Groen.