Inloggen
PASCHOLL - ID 5066

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1931
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5238872
Nat. Official Number: 1518 Z GRON 1931
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Noord-Nederlandsche Scheepswerven, Groningen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 135
Launch Date: 1931-08-00
Delivery Date: 1931-10-22
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 3
Power: 150
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 5239 Type T (240x360)
Speed in knots: 8.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 250.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 155.00 Net tonnage
Deadweight: 325.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 18000 Cubic Feet
Bale: 17000 Cubic Feet
 
Length 1: 39.91 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 37.35 Meters Registered
Beam: 6.54 Meters Registered
Depth: 2.73 Meters Depth, moulded
Draught: 2.62 Meters Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-1944
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofdmotor: 2tew 4 cil 220 Pk Crossley Nr. 133237 Type (320x410), 7,5 mijl.

Ship History Data

Date/Name Ship 1931-10-24 PASCHOLL
Manager: Firma H. van der Eb, London, Great Britain
Eigenaar: Kornelis Eeftingh Tzn., Gasselternijveen, Drenthe, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Gasselternijveen / Netherlands
Callsign: PNSV
Additional info: Fl. 64.000. 1934 callsign PGRH. From 18-05-1937 homeport Groningen.

Date/Name Ship 1937-12-21 PASCHOLL
Manager: Freight Express Ltd, London, Great Britain
Eigenaar: Klaas Schipper Jzn., Stadskanaal, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PGRH
Additional info: Volgens bronnen Kornelis Eeftingh Tzn 80%, niet volgens Kadaster.

Date/Name Ship 1948-03-01 PASCHOLL
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Dirk Kooiman (fabrikant), Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Dordrecht / Netherlands
Callsign: PGRH

Date/Name Ship 1955-11-17 VOLENTE
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Kustvaartrederij 'Volente', Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder: Marius Mulder en Cornelis Theodorus Bervoets (koopman Delfzijl)
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PIHW
Additional info: Elk 1/2 deel.

Date/Name Ship 1963-08-28 MOKHA
Manager: Halal Shipping Co. Ltd., London, Great Britain
Eigenaar: Halal Shipping Co. Ltd., London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Aden / Great Britain
Additional info: HFl. 200.000,--

Date/Name Ship 1968-00-00 MOKHA
Manager: The Halal Shipping Co. Aden Ltd, Aden, Yemen (South)
Eigenaar: The Halal Shipping Co. Aden Ltd, Aden, Yemen (South)
Shareholder:
Homeport / Flag: Aden / Yemen (South)

Date/Name Ship 1969-00-00 MOKHA
Manager: A. Besse & Co. (Somalia) Ltd, Mogadishu, Somali Republic
Eigenaar: A. Besse & Co. (Somalia) Ltd, Mogadishu, Somali Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Mogadishu / Somali Republic

Date/Name Ship 1974-00-00 MOKHA
Manager: National Shipping Company, Aden, Yemen (South)
Eigenaar: National Shipping Company, Aden, Yemen (South)
Shareholder:
Homeport / Flag: Aden / Yemen (South)

Ship Events Data

1931-10-14: Op 14-10-1931 als PASCHOLL, zijnde een motorschip, groot 729.13 m3, liggende te Groningen, door J. Gerrits, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Kornelis Eeftingh, schipper te Gasselte, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1518 Z GRON 1931 op het achterschip op de luchtkap motorkamer, stuurboordzijde.
1931-10-23: NvhN 23-10-1931: Scheepsbouw. Gisteren heeft met goed gevolg op de Eems te Delfzijl proefgestoomd het nieuwe motorschip „PASCHOLL", gebouwd onder klasse Bureau Veritas en Scheepvaart-Inspectie, groote kustvaart op de werf van de N.V. Noord-Nederlandsche Scheepswerven te Groningen voor rekening van kapt K. Eefting te Gasselternijveen Het heeft de volgende afmetingen: lengte over de stevens 37.30 M., breedte op buitenkant grootspant 6.60 M. holte in de zijden 2.85 M ; het is groot, netto 166 Reg ton en bruto 258 Reg. ton Voor de voortstuwing is in de machinekamer een 150 e.pk. twee tact Bronsmotor opgesteld Verder bevindt zich hier een 5 pk. Schlüter-motor voor aandrijving van een dynamo, compressor en lens ballast pomp. Aan dek zijn twee motordeklieren opgesteld met ieder een 8-10 p.k. Vanerien Hanseat motor-, de voorste hiervan kan tevens voor het snelheffen der ankers gebruikt worden Het schip, dat geheel electrisch verlicht wordt, is uiterst modern en geriefelijk ingericht en werd dan ook na de proefvaart met volle tevredenheid door den kapitein overgenomen
1940-05-16: Ingeschreven bij de Netherlands Shipping & Trading Committee te Londen en bevracht door Freight Express, Londen, later John Carter (Polle) Ltd, Poole. Nam van 26 mei tot 1 juni 1940 deel aan de operatie 'Dynamo' (evacuatie van Duinkerken) en redde 695 personen. Op 1 juni 1945 weer terug aan de voormalige eigenaren.
1951-11-08: NvhN 19-05-1952: De stranding van de PASCHOLL. Groninger kapitein veroordeeld. Op 8 November van het vorig jaar strandde het 275 brt. metende m.s. Pascholl van de heer D. Kooiman uit Dordrecht — op weg met een volle lading gezaagd hout van Skoghall naar Delfzijl — in het Kattegat op het Deense eiland Hesselo. Wegens zijn schuld aan de stranding, die volgens de Raad voor de Scheepvaart te Amsterdam te wijten is aan onzorgvuldige navigatie, is thans de 28-jarige kapitein Jan J. de V. uit Groningen door deze raad de bevoegdheid om als kapitein te varen op zeeschepen ontnomen voor de tijd van drie maanden. Het onderzoek naar deze stranding is door de Raad op 9 April j.l. gehouden te Amsterdam in tegenwoordigheid van de inspecteur voor de scheepvaart J. Metz. De kapitein zelf was niét verschenen, zodat zijn zaak bij verstek behandeld werd. „Hoewel niet van invloed op deze stranding," zo staat o.a. in de uitspraak vermeld, „valt het de raad op, dat op de Pascholl de eigenaar van het schip als schepeling voer. De raad moet deze toestand veroordelen." Op de bewuste avond in November naderde het schip het eiland Hesselo. De kapitein peilde het vuur van Hesselo omstreeks 19 uur en meende het eiland op voldoende afstand te passeren. Hij heeft niet laten loden en gaf er zich geen rekenschap van, „dat het vuur snel doorzette". Om 19.15 uur liep de Pascholl aan de grond. Even tevoren had de kapitein branding gezien en order gegeven „hard bakboord". Het gelukte niet met schroef- en roermanoeuvres vlot te komen. Tijdens het vastzitten zag de kapitein boei nr. 4. Aan de vuurtorenwachter, die met een bootje langszij kwam, werd verzocht een sleepboot te bestellen. De volgende middag om 17.15 uur maakte de sleepboot Ivava vast en twee uur later slaagde deze er in het gestrande schip vlot te trekken. Het schip bleek geen water te maken, maar werd voor onderzoek naar Hundested gesleept.
Uitspraak Raad voor de Scheepvaart naar aanleiding van de stranding van het motorschip Pascholl op eiland Hesselö tijdens reis van Skoghall naar Delfzijl met een volle lading gezaagd hout. Het lukte niet met eigen middelen vlot te komen. Op 9 november om 19.00 uur slaagde de sleepboot Ivava er in de Pascholl vlot te trekken. Het schip bleek geen water te maken maar werd voor onderzoek naar Hundested gesleept. Na het ontvangen van een Bewijs van Zeewaardigheid werd op 10 november de reis vervolgd. Op 14 november 1951 arriveerde de Pascholl te Delfzijl. Oordeel van de Raad is dat het aan de grond lopen van de Pascholl moet worden geweten aan onzorgvuldige navigatie van kapitein de Vroeg. Hoewel enige uren tevoren was gebleken dat het schip op een heel andere plaats was gekomen dan men volgens de opgegeven koers mocht aannemen, was dit voor de kapitein geen aanleiding om daarna speciale aandacht te besteden aan de behouden koers. Toen Hesselö in zicht kwam werd nagelaten de peiling in de kaart te zetten en deze te combineren met een loding of de gegiste afstand na Kattegat Zuid. Het vuur moet snel zijn door gezet en dit had de kapitein er ook op attent moeten maken dat hij te dicht in stond. Hoewel niet van invloed op deze stranding valt het de Raad op, dat de eigenaar van de Pascholl als schepeling mee voer.
De Raad straft kapitein Jan J. de Vroeg, geboren 5 januari 1924, wonende te Groningen, wegens zijn schuld aan de stranding, door hem de bevoegdheid om als kapitein te varen op zeeschepen, te ontnemen voor de tijd van drie maanden. Gepubliceerd in de Nederlandse Staatscourant op 15 mei 1952.

1975-01-00: Final Fate:
0pgelegd te Aden. In maart 1976 door de havenautoriteiten overgenomen. Op 20 juli 1976 begonnen met sloop te Aden en op 11 augustus 1976 sloop voltooid.

Afbeeldingen


Omschrijving: Pascholl 1931
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Pascholl 1931
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: Pascholl 1931.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Pascholl 1931 in de haven van Delfzijl.
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: Volente 1931 ex Pascholl.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Volente 1931 ex Pascholl.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Volente 1931 ex Pascholl op 21-06-1959 te Waddinxveen.
Gemaakt door: Hoogerwaardt, P. (Paul)

Omschrijving: Mokha 1931 (ex Pascholl)
Gemaakt door: Unknown