Inloggen
PARKLAAN - ID 5062

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1962
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5270777
Nat. Official Number: 11113 Z ROTT 1962
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Half shelterdeck
Masten: Two masts
Rig: 4 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Gebr. Suurmeijer, N.V. Scheepswerf 'Vooruitgang', Foxhol, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 194
Launch Date: 1961-11-02
Delivery Date: 1962-01-12
Technical Data

Engine Manufacturer: Werkspoor N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 870
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Werkspoor nr. 2199 Type TMABS336 (330x600)
Speed in knots: 12
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 304.00 Net tonnage
Deadweight: 936.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 58870 Cubic Feet
Bale: 56820 Cubic Feet
 
Length 1: 64.03 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 60.91 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.64 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.63 Meters Depth, moulded
Draught: 3.73 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1962-01-12 PARKLAAN
Manager: Johannes Uittenbogaart, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Rederij 'Hannah' N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PGRB

Date/Name Ship 1969-02-11 IRIDE
Manager: Luigi G. Melloni, Savona, Italy
Eigenaar: Luigi G. Melloni, Savona, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Savona / Italy
Callsign: IMMG

Date/Name Ship 1972-00-00 MONTE RAMA
Manager: Societa Pimentel S.p.A., Savona, Italy
Eigenaar: Societa Pimentel S.p.A., Savona, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Savona / Italy
Callsign: IMMG

Date/Name Ship 1974-00-00 MONTE RAMA
Manager: Michele Scotto S.n.C. di Luigi Scotto di Santolo E.C., Naples, Italy
Eigenaar: Michele Scotto S.n.C. di Luigi Scotto di Santolo E.C., Naples, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Naples / Italy

Date/Name Ship 1976-00-00 MONTE RAMA
Manager: Vincenzo Scotto di Carlo, Naples, Italy
Eigenaar: Vincenzo Scotto di Carlo, Naples, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Naples / Italy
Callsign: IMMG

Date/Name Ship 1980-00-00 MONTE RAMA
Manager: Gennaro Schiano di Cola, Naples, Italy
Eigenaar: Gennaro Schiano di Cola, Naples, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Naples / Italy
Callsign: IMMG

Ship Events Data

1961-11-03: Het Vrije Volk 03-11-1961: 'PARKLAAN' te water. (Van een onzer.verslaggevers) Op de scheepswerf Vooruitgang van de gebroeders Suurmeijer in Foxhol is gisteren het motorvrachtschip 'PARKLAAN' te water gelaten. Het schip, dat 950 ton meet, werd gebouwd voor rekening van de rederij Hannah N.V. te Rotterdam. De doopplechtigheid verrichtte, een familielid van een van de reders, mevrouw R. van Rhee-Rademakers. De stapelloop verliep vlot, hoewel een stevige wind het schip naar lager wal drukte. De 'PARKLAAN' is de tweede coaster van de Rotterdamse rederij. Het is nog niet bekend voor welke vaart het schip wordt gebruikt. Op de scheepswerf is inmiddels de kiel gelegd voor een shelterdekschip van 800 ton, voor rekening van de Scheepvaart en Steenkolenmaatschappij N.V., ook te Rotterdam.
1962-01-12: Op 12-01-1962 als "PARKLAAN", zijnde een motorschip, metende 1416.11 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 12405 d.d. 03-01-1962, liggende te Delfzijl, door C.J.A. Matthijssen, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 11113 Z ROTT 1962 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in de achterkant van het dekhuis op de kampanje, 3.65 m. uit hekplaat, 1.60 m. uit de lengteas en 1.35 m. uit dek.
1963-01-21: De Volkskrant 19-01-1963: Drie Nederlandse schepen in nood. (Van onze correspondent) Rotterdam, 19 jan. — Twee Nederlandse schepen zijn vrijdag in moeilijkheden gekomen tijdens stormweer in de Golf van Biskaje. De Nederlandse kustvaarder Parklaan, 500 ton groot en eigen- dom van de rederij N.V.Nannah te Rotterdam, heeft vrijdagavond omstreeks zes uur gemeld, dat het schip in de Golf van Biskaje met 40 graden slagzij ronddreef, 60 mijl ten zuid-westen van het Franse eiland Ouessant. De Nederlandse zeesleepboten Tyne en Friesland voeren uit om assistentie te verlenen. Ken man van de Parklaan was overboord geslagen, maar de bemanning was erin geslaagd om deze opvarende weer op te pikken. De motor van het schip draait nog langzaam. Het 500 ton metende Nederlandse schip Hada 2 dreef vrijdag ongeveer veertig mijl ten noorden van Ouessant met een gebroken roer rond; een der reddingboten bleek onklaar te zijn gemaakt. De Nederlandse sleepboot Utrecht, die in Brest lag, voer uit om hulp te bieden. Later deelde de Utrecht mee het schip nog niet te hebben gevonden. Een Brits en een Fins schip waren ook op weg naar de laatste door Hada 2 opgegeven positie. De thuishaven Hada 2 is Rotterdam; de rederij J. Sint's scheepvaartbedrijf. Een Britse reddingboot is vrijdag uitgevaren om hulp te verlenen aan de Nederlandse kustvaarder Whitsun, die gevaar liep naar de kust van Kent te drijven in een felle zuidooster storm. De kustwacht deelde mee, dat de Whitsun voor de kust van Deal voor anker ging, klaarblijkelijk met machineschade. Toen de wind ging opsteken, sleepte het schip zijn anker mee en dreef het tot nog geen 200 meter uit de kust. De reddingboot van Walmer hield zich gereed. Het was niet bekend hoeveel man zich aan boord van de kustvaarder bevindt.
NvhN 21-01-1963: Schuivende lading. De coaster PARKLAAN met gezagvoerder A. van der Veen uit Winschoten werd zaterdagavond door de zeesleper Friesland uit IJmuiden de haven van Lorient binnengesleept. Zoals bekend raakte de Parklaan vrijdagavond bij een oosterstorm in de Golf van Biskaje in nood; de lading koolzaad ging verschuiven en het schip maakte zwaar slagzij. Voordat de Friesland de sleepkabel kon vastmaken, had deze sleper van Bureau Wijsmuller een zeer felle strijd moeten leveren met de Tyne van Smit en Co. uit Rotterdam. De race tussen de beide zeeslepers om 't eerst bij de PARKLAAN te zijn, die bijstand van de eerstaankomende sleepboot zou accepteren, duurde twintig uur.
1969-06-00: Classed LR until 6/69.
1982-04-09: Final Fate:
Gestrand bij Baia. Total loss verklaard en op 2 september 1983 te Baia aangekomen en gesloopt door Cantiere Navale Nettuno. Einde sloop 07-1984.

Afbeeldingen


Omschrijving: PARKLAAN op proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: De PARKLAAN op proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: PARKLAAN
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: PARKLAAN
Gemaakt door: Monteny, G.

Omschrijving: PARKLAAN bij de kompaspaal, Waalhaven. Voorjaar 1966.
Gemaakt door: Goudriaan, J. (Koos)
Onderwerp: Havenopname