NvhN 210174 De 600 ton metende kustvaarder PARIS van de Groninger reder T. Tammes maakt water voor de Ierse zuidkust. Nadat in de machinekamer een leiding sprong, zond kapitein Wagenaar uit Enschede noodseinen uit. De zes opvarenden zijn door een reddingboot van boord gehaald. De operatie voltrok zich bij rustig weer. Enkele bemanningsleden zijn later op het schip, dat van Rotterdam onderweg was naar de Ierse haven Fenit, teruggekeerd. Men acht de kans aanwezig dat het schip blijft drijven.
NvhN 230174 De Groninger kustvaarder PARIS van reder T. Tammes heeft het gehaald. Vannacht heeft het schip al pompende de Ierse haven Crookhaven ten zuiden van Cork bereikt. Gisteren meldden wij dat de machinekamer tijdens een storm, maandag water maakte en de bemanning aanvankelijk het schip had moeten verlaten. Enkelen zijn later van de reddingboot teruggestapt aan boord. Ze zijn er in geslaagd het schip drijvende te houden met hulp van de bemanning van een sleepboot, nadat men eers tbang was dat het onherroepelijk zou zinken. In de haven zit de PARIS nu aan de grond. De lading kunstmest is echter droog gebleven. Kapitein Wagenaar en zijn zes bemanningsleden maken het goed.
NvhN 280174 De Groninger kustvaarder PARIS (600 ton) wordt op bevel van het hooggerechtshof in Dublin aan de ketting gelegd, omdat de eigenaar en een berger het niet eens kunnen worden over de betaling van het bergloon voor schip en lading, plastic zakken met kunstmest. De schipper van de Ierse sleepboot BRANDON BAY zegt daar recht op te hebben omdat hij op 21 en 22 januari voorkwam dat de PARIS voor de kust van Cork verging. Het schip werd naar de haven van Crookhaven gesleept. De verzekering “Oranje” in Groningen had een overeenkomst met de eigenaar van de sleepboot, maar de kapitein daarvan diende buitendien nog een rekening in. Gesproken wordt over een bergloon van 50.000 pond (NLG 300.000). Een vertegenwoordiger van “Oranje” is voor overleg naar Ierland vertrokken. Het hooggerechtshof gaf zaterdag bevel tot het vasthouden van de PARIS, toen het schip na het uitvoeren van enkele reparaties op het punt stond weer uit te varen.