Inloggen
PARIS - ID 5053


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1954
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5270686
Nat. Official Number: 3278 Z GRON 1954
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Shelterdeck open
Rig: 2 derricks, 2 winches
Lift Capacity: 3 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Noord-Nederlandsche Scheepswerven, Groningen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 274
Launch Date: 1954-07-21
Delivery Date: 1954-09-28
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 395
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 10158 Type 6ED (290x450)
Speed in knots: 9.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 380.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 215.00 Net tonnage
Deadweight: 600.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 42043 Cubic Feet
Bale: 40041 Cubic Feet
 
Length 1: 54.50 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 51.59 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.92 Meters Breadth, extreme
Depth: 3.25 Meters Depth, moulded
Draught: 3.201 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1954-09-28 PARIS
Manager: N.V. Scheepvaartkantoor Groningen, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Rederij 'Paris', Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder: Cornelis Tammes (Groningen), Cornelis Tammes (Bilthoven), Jan Tammes (Groningen), Noord-Nederlandse Kustvaart N.V.
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PGRD

Date/Name Ship 1960-12-16 PARIS
Manager: N.V. Scheepvaartkantoor Groningen, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Rederij 'Paris', Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder: Cornelis Tammes (Groningen), Jan Tammes (Groningen) en Cornelis Tammes (Bilthoven)
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PGRD

Date/Name Ship 1967-02-00 PARIS
Manager: N.V. Scheepvaartkantoor Groningen, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Rederij 'Paris', Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder: Cornelis Tammes (Bilthoven), Jan Tammes (Groningen), Noord-Nederlandse Kustvaart N.V. (Noord-Nederl. Scheepswerven)
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PGRD

Date/Name Ship 1974-03-21 PARISI
Manager: Miramo-Maritime Co. Ltd., Limassol, Cyprus
Eigenaar: Miramo-Maritime Co. Ltd., Limassol, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Limassol / Cyprus
Callsign: C4AK

Date/Name Ship 1975-08-04 ANGELIKI
Manager: Ch. Kamsaris & Co., Piraeus, Greece
Eigenaar: Ch. Kamsaris & Co., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SV3475

Date/Name Ship 1980-00-00 ANGELIKI
Manager: G. Flamourakis & Co., Piraeus, Greece
Eigenaar: G. Flamourakis & Co., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SV3475

Date/Name Ship 1983-00-00 RAMONA
Manager: Seawave Shipping Co. Ltd., Valletta, Malta
Eigenaar: Seawave Shipping Co. Ltd., Valletta, Malta
Shareholder:
Homeport / Flag: Valletta / Malta
Callsign: 9HBA2

Ship Events Data

1954-07-21: NvhN 21-07-1954: Tewaterlating m.s. PARIS. Bij de Noord- Nederlandse Scheepswerven N.V. te Groningen werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Paris, dat wordt gebouwd voor rekening van de heren Tammes te Groningen. De Paris is van het shelterdektvpe, meet 600 ton d.w. en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 54 m., lengte tussen de loodlijnen 50 m., breedte 7.90 m. en holte 3.25 m. De voortstuwing zal geschieden door een zes cylinder 395 P.K. motor, terwijl voorts in de machinekamer twee hulpmotoren zullen worden geplaatst. De uitrusting zal bestaan uit een mast met twee laadbomen met een hijsvermogen van drie ton, lieren met hulpmotoren, electrische lichtinstallatie van 110 Volt, centrale verwarming, radiotelefonie, richtingzoeker enz. Het schip is weer geheel electrisch gelast en is ingericht voor de vaart op Parijs (lage kruiplijn). De bouw geschiedt onder Klasse Bureau Veritas met certificaat Scheepvaartinspectie voor de onbeperkte vaart. Op de vrij gekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een kustvaartulg van het shelterdektype groot 1000 ton D.W, uit te rusten met een 750 P.K. motor voor rekening van de heer H. van Nood.
1954-09-25: Als "PARIS", zijnde een motorschip, metende 1076.61 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 9599 d.d. 21-09-1954, liggende te Groningen, door A. Jonkers, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 3278 Z GRON 1954 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in het dek van de schacht van de motorkamer, 7.75 m. uit hekplaat, 0 m. uit de lengteas en 0.45 m. uit dek.
1954-09-29: NvhN 29-09-1954: Proefvaart m.s. Paris. Op de Eems heeft de goed geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Paris, dat bij de Noord-Nederlandse Scheepswerven N.V. te Groningen werd gebouwd voor rekening van de rederij Tammes te Groningen. De Paris is van het shelterdektype en meet 60Ö ton d.w. De voortstuwing geschiedt door een 395 p.k. motor, waarmede het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van plm. 10 mijl. Het schip is weer geheel electrisch gelast en is ingericht voor de vaart op Parijs (lage kruiplijn).
1957-08-10: Uitspraak Raad voor de Scheepvaart naar aanleiding van de aandrijving van het motorschip Paris met het vuurschip Vinga, terwijl de Paris, gestopt liggende, wachtte op een loods. De Paris was leeg op weg van Malmö naar Gothenburg. De wind was W.N.W. 6/7 met af en toe zware regenbuien met slecht zicht. Kapitein Werlich, hij maakte zijn eerste reis met de Paris, was vrijwel voortdurend op de brug. Op 10 augustus, te 01.30, werd het vuurschip Vinga goed aangelopen. De kapitein zag enkele grote schepen komen uit de richting Kaap Skagen en meende ook de loodsboot te zien. Ook de aanwezige roerganger meende de loodsboot te zien. De kapitein wist niet zeker waar vandaan de loodsboot zou komen. Hij seinde geregeld om een loods, afwisselend naar het vuurschip en naar Botto. Toen de kapitein gedurende enige tijd naar Botto had uitgekeken, viel het hem plotseling op dat de Paris het vuurschip zeer dicht genaderd was. Hij sloeg direct volle kracht achteruit maar men bleef het vuurschip naderen. Daarom gaf hij nu volle kracht vooruit en hard s.b. roer. Het schip draaide nu goed maar de kapitein kon niet voorkomen dat te 01.45 uur het b.b. achterschip ter hoogte van de sloepdavids langs de rechte voorsteven van het lichtschip schampte. Het achterschip had enige schade aan sloep en reling. Oordeel van de Raad is dat zij het aanvaren van een vuurschip een ernstig geval acht. De Paris heeft het vuurschip tijdig verkend en had rondom ruimte genoeg om vrij daarvan te blijven. De kapitein betoonde geen goed zeemanschap door zijn lege schip bij krachtige wind, bovenwinds en bovenstrooms van het vuurschip, bij nacht gaande te houden en daarbij niet alle aandacht aan dat vuurschip te besteden. De Raad acht de fout van de kapitein zo ernstig dat het kapitein A. Werlich, geboren 16 juni 1903, wonende te Amsterdam, straft door hem de bevoegdheid om als kapitein te varen op zeeschepen te ontnemen voor de tijd van één week. Gepubliceerd in de Nederlandse Staatscourant op 27 mei 1958
1974-01-21: Onderweg met een lading kunstmest in zakken van Rotterdam naar Fenit maakte het schip ter hoogte van Cork water in de machinekamer. Waarschijnlijk lekkage in de zoutwaterkoelinlaat. Op 22/23 januari Cork binnengesleept en daar aan de grond gezet om zinken ter voorkomen. 25 januari aan de ketting gelegd i.v.m. een verschil over het bergingsloon. De rederij deed afstand van het schip. Werd daarna gerechtelijk verkocht.
1982-05-00: Aan de ketting gelegd vanwege betalingsproblemen.
1983-08-10: Final Fate:
Tijdens een reis met ammonium van Piraeus naar Alexandrië in de Aegeische Zee zware schade in de machinekamer ten gevolge van waterlekkage. Teruggesleept naar Piraeus en daar opgelegd. In augustus 1983 onder arrest opgelegd te Pylos. In augustus 1984 stond de machinekamer vol water. 1996 vlag en registratie vervallen. 1999 Lloyd's laat de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is. Het wrak lag in juni 2004 nog in het noordelijk gedeelte van de Baai van Navarino. (zie hoofdsstuk 34 van het boek 'De schippers Mulder')

Afbeeldingen


Omschrijving: De tewaterlating op 21 juli 1954
Collectie: Tammes, T.P.
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving: De doop van de PARIS door Mevr. Grietje Johanna Tammes - de Wit op 21 juli1954.
Collectie: Tammes, T.P.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Paris proefvaart
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: PARIS
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Skyfotos Ltd.
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: PARIS
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: PARIS
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: De PARIS voor de wal bij Machinefabriek Olthof te Capelle ad IJssel.
Collectie: Goudriaan, J. (Koos)
Vervaardiger: Goudriaan, J. (Koos)

Omschrijving: PARISI 23 april 1974 Antwerpen
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Anderiesse, Jan H.

Omschrijving: RAMONA
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: RAMONA
Collectie: Onbekend
Vervaardiger: Schmaal, G.J. (Gerrit)
Algemene informatie

 

NvhN 210174
De 600 ton metende kustvaarder PARIS van de Groninger reder T. Tammes maakt water voor de Ierse zuidkust. Nadat in de machinekamer een leiding sprong, zond kapitein Wagenaar uit Enschede noodseinen uit. De zes opvarenden zijn door een reddingboot van boord gehaald. De operatie voltrok zich bij rustig weer. Enkele bemanningsleden zijn later op het schip, dat van Rotterdam onderweg was naar de Ierse haven Fenit, teruggekeerd. Men acht de kans aanwezig dat het schip blijft drijven.

NvhN 230174
De Groninger kustvaarder PARIS van reder T. Tammes heeft het gehaald. Vannacht heeft het schip al pompende de Ierse haven Crookhaven ten zuiden van Cork bereikt. Gisteren meldden wij dat de machinekamer tijdens een storm, maandag water maakte en de bemanning aanvankelijk het schip had moeten verlaten. Enkelen zijn later van de reddingboot teruggestapt aan boord. Ze zijn er in geslaagd het schip drijvende te houden met hulp van de bemanning van een sleepboot, nadat men eers tbang was dat het onherroepelijk zou zinken. In de haven zit de PARIS nu aan de grond. De lading kunstmest is echter droog gebleven. Kapitein Wagenaar en zijn zes bemanningsleden maken het goed.

NvhN 280174
De Groninger kustvaarder PARIS (600 ton) wordt op bevel van het hooggerechtshof in Dublin aan de ketting gelegd, omdat de eigenaar en een berger het niet eens kunnen worden over de betaling van het bergloon voor schip en lading, plastic zakken met kunstmest. De schipper van de Ierse sleepboot BRANDON BAY zegt daar recht op te hebben omdat hij op 21 en 22 januari voorkwam dat de PARIS voor de kust van Cork verging. Het schip werd naar de haven van Crookhaven gesleept. De verzekering “Oranje” in Groningen had een overeenkomst met de eigenaar van de sleepboot, maar de kapitein daarvan diende buitendien nog een rekening in. Gesproken wordt over een bergloon van 50.000 pond (NLG 300.000). Een vertegenwoordiger van “Oranje” is voor overleg naar Ierland vertrokken. Het hooggerechtshof gaf zaterdag bevel tot het vasthouden van de PARIS, toen het schip na het uitvoeren van enkele reparaties op het punt stond weer uit te varen.