Inloggen
PARAAT - ID 5049


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1940
Classification Register: British Corporation Register of Shipping and Aircraft (BC)
IMO nummer: 5393945
Nat. Official Number: 1964 Z GRON 1940
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf 'Delfzijl' v/h Gebr. Sander, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 164
Launch Date: 1940-01-09
Delivery Date: 1940-04-12
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 195
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 5786 Type T (240x360)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 305.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 142.00 Net tonnage
Deadweight: 370.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 18600 Cubic Feet
Bale: 17600 Cubic Feet
 
Length 1: 40.38 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 37.87 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.20 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.39 Meters Depth, moulded
Draught: 2.81 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1951
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofdmotor: 4tew 4 cil 240 Pk Brons Nr. 10077 Type 4ED (290x450).

Datum 00-00-1957
Type: Shiptype/category changed
Omschrijving: Bij Pot te Bolnes verbouwd als moederschip voor de visserij.

Datum 00-00-1960
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofdmotor: 2tew 4 cil 310 Pk Alpha Type (230x400) 9,5 Kn.

Ship History Data

Date/Name Ship 1940-04-12 PARAAT
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Einte Holwerda (Gass), Gasselternijveen, Drenthe, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Gasselternijveen / Netherlands
Callsign: PGRA

Date/Name Ship 1940-08-00 HILFSSCHIFF 63
Manager: Kriegsmarine, Berlin, Germany
Eigenaar: Kriegsmarine, Berlin, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Berlin / Germany

Date/Name Ship 1942-08-30 S.A.T. 8
Manager: Kriegsmarine, Berlin, Germany
Eigenaar: Kriegsmarine, Berlin, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Berlin / Germany

Date/Name Ship 1946-04-00 PARAAT
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Einte Holwerda (Gass), Gasselternijveen, Drenthe, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Gasselternijveen / Netherlands
Callsign: PGRA

Date/Name Ship 1957-10-09 PARAAT
Manager: Southern Sea Fishing Enterprises (Pty) Ltd., Cape Town, South Africa
Eigenaar: Southern Sea Fishing Enterprises (Pty) Ltd., Cape Town, South Africa
Shareholder:
Homeport / Flag: Cape Town / South Africa
Callsign: ZTQG

Date/Name Ship 1960-11-00 PARAAT
Manager: Thesen's Steamship Company (Pty.) Ltd, Cape Town, South Africa
Eigenaar: Thesen's Steamship Company (Pty.) Ltd, Cape Town, South Africa
Shareholder:
Homeport / Flag: Cape Town / South Africa
Callsign: ZTQG

Date/Name Ship 1961-00-00 XHOSA COAST
Manager: Thesen's Steamship Company (Pty.) Ltd, Cape Town, South Africa
Eigenaar: Thesen's Steamship Company (Pty.) Ltd, Cape Town, South Africa
Shareholder:
Homeport / Flag: Cape Town / South Africa
Callsign: ZTQG

Date/Name Ship 1967-00-00 XHOSA
Manager: Thesen's Steamship Company (Pty.) Ltd, Cape Town, South Africa
Eigenaar: Thesen's Steamship Company (Pty.) Ltd, Cape Town, South Africa
Shareholder:
Homeport / Flag: Cape Town / South Africa
Callsign: ZTQG

Date/Name Ship 1968-00-00 MASASI
Manager: United Impact Ltd., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: United Impact Ltd., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HPXF

Date/Name Ship 1968-00-00 MASASI
Manager: Rajpar Shipping Corporation Ltd., Dar es Salaam, Tanzania
Eigenaar: Rajpar Shipping Corporation Ltd., Dar es Salaam, Tanzania
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HPXF

Date/Name Ship 1974-01-00 SAMZ PIONEER
Manager: Samz Shipping Co., Abu Dhabi, United Arab Emirates
Eigenaar: Samz Shipping Co., Abu Dhabi, United Arab Emirates
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HPXF

Ship Events Data

1940-04-03: Op 03-04-1940 als PARAAT, zijnde een motorvrachtschip, metende 864.18 m3 bruto inhoud, volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 6175 d.d. 28-03-1940, liggende te Delfzijl, door A. Kraaijema, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1964 Z GRON 1940 op het achterschip aan S.B. zijde in het achterkant dekhuis op verhoogd dek, 2.80 m. van de hekplaat, 0.33 m. uit lengteas en 1.70 m. boven het dek.
1940-04-13: Nieuwe provinciale Groninger Courant: 13-04-1940: Proefvaart. Donderdag had alhier een in alle opzichten goed geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe motorschip „PARAAT". Dit schip is gebouwd voor rekening van kapt. E. Holweida te Gasselternijeveen, onder klasse British Corporation en Scheepvaart Inspectie, groote kustvaart, bij de N.V. Scheepswerf „Delfzijl" voorheen Gebroeders Sander te Delfzijl. Het heeft een afmeting van 37.80 X 7.20 X 2.39 X 3.249 m. En het is voorzien van een 195 pk. Brons motor en een 8 pk. Lister motor als hulpmotor voor het aandrijven van de dynamo en de pompen.
1941-08-00: In Harlingen in beslag genomen door de Duitse Kriegsmarine (Hilfsschiff 63)en in februari 1941 bij Schiffswerft C. Luhring in Hamburg verbouwd tot Schwere Artillerie Träger. (SAT 8) Op 18 mei 1945 teruggevonden in Hamburg en vanaf juli bij Sander Delfzijl weer verbouwd tot kustvaartuig.
00.00.1941 erfaßt.[4] - 07.04.1941 Gemäß Fahrzeugliste KMD Rotterdam vom OKM als für Umbau zum SAT mit einem 12,7-cm Geschütz brauchbar an KMD Wilhelmshaven gemeldet.[4] - 20.05.1942 SAT PARAT bei der 4. Gruppe der 17. Landungsflottille gemeldet.[3] - 30.08.1942 SAT "Paraat" für 17. Landungsflottille in Wesermünde in Dienst gestellt, Kommandant: Sdf (Strm.) Mitschke.[2] - 28.05.1943 Unterstellungswechsel SAT "Paraat" von 23. Landungsflottille zur 13. Landungsflottille.[1]
- 09.10.1943 SAT PARAAT und LAT WILHELM JORDAN in größerem Geleit von Kiel ausgelaufen, um zu zbV-Aufgaben dem Admiral Polarküste zugeführt zu werden. LAT WILHELM JORDAN ist wenig später im Altafjord beim Flakschutz der TIRPITZ gemeldet, wird daneben aber auch zum Geleitschutz (z. B. von Kabellegern) eingesetzt.[3]
- 29.03.1944 SAT PARAAT in der 1. Gruppe der 13. Landungsflottille für einen Einsatz im Rahmen des Unternehmen „Tanne“ vorgesehen.[3]
- 01.12.1944 SAT PARAAT bei der 1. Gruppe der 13. Landungsflottille.[3] - 01.01.1945 an die 3. Artillerieträgerflottille übergeben.[4] - 07.-09.02.1945 SAT JOOST und PARAAT brechen in beiden Nächten von Pillau über den Seekanal nach Königsberg durch und übernehmen dort bzw. von unterwegs angetroffenen Kleinfahrzeugen und Behelfen Flüchtlinge, die in Pillau abgesetzt bzw. am 09.02. nach Gotenhafen mitgenommen werden. Auf der Hin- und Rückfahrt werden jeweils Feindziele am Nordufer beschossen.[3] Querllen: [1] A.d.S.-Tagesbefehl Nr. 20/1943 [2] Geh. Nordseestationstagesbefehl Nr. 48/1942 [3] Kugler: Chronik der amphibischen Verbände [4] Archiv Theodor Dorgeist Bron: Historisches MarineArchiv, Duitsland
1948-11-28: Op 28-11-1948 dreef het m.s. In Spé (1918 ex Nora), eigenaar de heer M. Vlap, met motorschade in de Noordzee. De In Spé werd naar Delfzijl gesleept door het m.s. Paraat
1957-06-00: Liggend in het Vänermeer (Zweden) verhinderde een landverschuiving nabij Lila Edet de doorvaart door het Götakanaal. (Zelfs een halve papierfabriek werd meegesleurd in het kanaal.) Samen met een veertigtal andere schepen kon pas na zes weken wachten (er moest eerst een nieuwe doorgang worden gebaggerd) de reis worden voortgezet.

Samenstelling uit meerdere krantenberichten (door Ben Scholten). 11-06-1957. Drie doden. Miljoenen schade. Aardverschuiving splitst sulfaatfabriek in tweeën.
Gothenburg, Zweden (UP) — Drie mensen zijn gedood bij een aardverschuiving, die in de omgeving van Gothenburg plaats vond. Zij waren te laat weggegaan uit de grote sulfaatfabriek, die door de verschuiving letterlijk door midden werd gesneden. Een scheur in de grond, die steeds wijder werd had de 250 arbeiders al enkele uren voor de eigenlijke verschuiving gewaarschuwd voor het dreigende gevaar. Twee arbeiders werden ernstig gewond. De schade zal, volgens een schatting van deskundigen in de miljoenen lopen. De wal van de rivier de Göta werd door de verschuiving over een lengte van anderhalve kilometer in het water geschoven. Het scheepsverkeer op deze waterweg tussen Gothenburg en het meer Vänern, waar elke dag ongeveer 60 schepen gebruik van maakten, zal maandenlang gesloten moeten worden. Naar schatting liggen nu ongeveer 60 schepen opgesloten in het Vänern meer, die daar zullen moeten wachten tot de aardmassa's uit de rivier verwijderd zijn. Hierbij zijn 14 Groninger kustvaarders, die hout kwamen laden en door de gedwongen ligging grote schade aan hun reders berokkenen. De schepen zijn: Bruiser, Confidence, Egbert Wagenborg, Henriëtte B, Jan, Makkum, Paraat, Admiraal de Ruyter, Soli Deo Gloria, Tuko, Wilja B, IJsselborg, Taifoen. Een ernstig probleem is verder, dat olie uit de opslagplaatsen bij de sulfaatfabriek in de rivier stroomt die drinkwater levert aan de haven Gothenburg. Men is onmiddellijk gestart met pogingen dit wegvloeien van olie stop te zetten, maar niemand kan zeggen of men succes zal hebben. Deskundigen waarschuwen ervoor, dat men nieuwe verschuivingen kan verwachten. Ongeveer 30 families werden uit hun huizen geëvacueerd. De schade aan de sulfaatfabriek wordt geschat op ongeveer elf miljoen gulden. Verder kwamen meldingen binnen van grote schade op verschillende plekken langs de rivier, waar een achttien voet hoge vloedgolf op de oevers beukte.
11-06-1957: Van onze correspondent) Stockholm, dinsdag. Twaalf Nederlandse kustvaarders zijn na de aardverschuiving, die vrijdag bij het dorp Lilla Edet, 55 km noordelijk van Gothenburg plaatsvond en waardoor het scheepvaartverkeer op de Götarivier volledig lag gestremd, in de haven rondom het Vänermeer ingesloten. Dit lot wordt door 21 Zweedse, 16 Duitse en 2 Russische schepen en een Noors schip gedeeld. De namen der Nederlandse, voornamelijk uit de provincie Groningen afkomstige schepen, die bezig waren hout te laden, zijn: Tuko, Makkum, Paraat, Wilja B, Soli deo Gloria, IJsselborg, Henriëtte B, Confiance,' Egbert Wagenborg. Jan, Bruiser en Admiraal de Ruvter, die in totaal een thans tot werkeloosheid gedoemde bemanning van ten minste 130 knapen hebben.
05-07-1957 (Van onze correspondent) Gothenburg. donderdag. Kapiteins en bemanningen van de 94 kustvaarders van zes nationaliteiten hebben donderdagmiddag vier uur een zucht van verlichting geslaakt. Op dat moment werd bekend, dat de vaargeul door de logge leemmassa, die tijdens de aardverschuiving van 7 juni de 80 km lange Göta-rivier volledig had gestremd, eindelijk gereed was gekomen. Vier uur later deed de kustvaarder „Paraat" zijn naam eer aan door als eerste van de 14 Nederlandse schepen, die met 70 lotgenoten van andere landen een maand in het Vaner-meer ingesloten zijn geweest, door de 40 m brede vaargeul langs het gebied van de ramp richting Gothenburg te stevenen. Onmiddellijk daarna kwam de beurt aan de Soli Deo Gloria". Vrijdagmorgen omstreeks vier uur zullen de „IJsselborg". de „Bruiser" en de „Jan" volgen en daarna komt de beurt aan „Egbert Wagenborg", „Confiance", „Admiraal de Ruyter" en „Duurt". Daarachter lagen donderdagavond: „Taifoen", „Bab T", „Henriëtte B", „Tuko" en „Makkum",
05-07-1957 (Van onze Zweedse correspondent) Donderdagmiddag vier uur is de voorlopige vaargeul door de Gota rivier op de plaats waar deze op 7 juni vijftig kilometer noordelijk van de Zweedse havenstad Gotenburg door een aardverschuiving volledig werd gestremd, gereedgekomen. Drie uur later kon de eerste van de veertien Nederlandse kustvaarders die een maand lang in de havens rond het Vänermeer ingesloten zijn geweest, uit zijn isolement worden verlost. Dat was de „Paraat",' die, onmiddellijk door de „Soli Deo Gloria gevolgd, die richting Gothenburg, het gebied van de ramp passeerde. Deze twee Nederlandse schepen lagen er het gunstigst voor. De maar al te welkome „bevrijdingsactie" duurde tot donderdagavond negen uur. Men achtte het niet verantwoord de vaartuigen na het invallen van de duisternis door de vrij gebrekkige vaargeul te loodsen.. Vanmorgen. is het verkeer opnieuw geopend. Voor Nederlandse kustvaarders de „Bruiser", de „IJsselborg" en de „Jan", „Egbert Wagenborg", de „Confiance", de „Admiraal de Ruyter" en de „Duurt". De positie van „Bab I', „Taifoen", Tuko", „Henriëtte B." en „Makkum" is minder goed en het was de vraag, of deze schepen vandaag Gotenburg nog zouden kunnen bereiken. In totaal verdrongen zich donderdag op het Trollhatten kanaal tussen Lilla Edit en Trollhatten niet minder dan 94 schepen, veertien Nederlandse, 24 Duitse, 52 Zweedse, twee Russische, een Deen en een Noor die na in vier sluizen te zijn geschut een voor een door de vaargeul moeten gaan. Hiermee is vanzelfsprekend veel tijd gemoeid. Zodra donderdagmiddag het startsignaal voor het eerste schip, een kleine Zweedse tanker , werd gegeven, ging onder de bemanning van alle vaartuigen een gejuich op. „De hemel zij dank, eindelijk", zo riep men in zes talen.
1957-09-23: NvhN 23-09-1957: Kustvaarder PARAAT verkocht. Moederschip voor vissersschepen. De 370 ton d.w. metende kustvaarder Paraat van rederij Holwerda te Heerenveen is verkocht aan de Southern Seafishing Enterprise Ltd te Kaapstad. Het schip zal te Rotterdam worden ingericht tot moederschip voor Zuid-Afrikaanse vissersschepen. Daar de Wota het vorig jaar naar Madagaskar vertrok, heeft rederij Holwerda nu nog alleen na-oorlogse schepen t.w. de Holland. Drente en Hendrik Holwerda. Bovendien zal de vloot in de toekomst nog worden uitgebreid met een tweetal bij de scheepswerf Harlingen bestelde kustvaarders van 600 ton d.w.
1968-00-00: In 1968 is er een foto van dit schip gemaakt met de naam 'Unipex'.
1969-04-00: Classed BC until 4/69.
1974-01-19: Final Fate:
Op weg van Kuwait naar Abu Dabi met een lading zwavelzuur na zware brand in de machinekamer gezonken bij Kharg Eiland in pos. 28.49.N - 49.52. O. De bemanning werd gered door de tanker 'Amoco Brisbane'. Een overleed en de rest werd in Kuwait aan land gezet.

Afbeeldingen


Omschrijving: In Hambueg: De Paraat 1940 als S.A.T. 8 in WO II uitmonstering. De middelste coaster de "S.A.T 13 " ex Joost 1941 en de de coaster buiten op is de "S.A.T 18" Ostsee ex Oostzee 1935.
Collectie: Grootenboer, Ton
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Paraat 1940 at Härnösand in 1952
Collectie: Scholten, B.W. (Ben)
Vervaardiger: Boman, J. Robert

Omschrijving: 'Paraat'
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Skyfotos Ltd.
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: Paraat 1940.
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: De 'Paraat' in Zuid-Afrikaanse wateren.
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: World Ship Photo Library

Omschrijving: Paraat 1940
Collectie: Goudriaan, J. (Koos)
Vervaardiger: Shiphoto International, South Africa

Omschrijving: Xhosa Coast 1940 ex Paraat
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Xhosa Coast 1940 ex Paraat
Collectie: Goudriaan, J. (Koos)
Vervaardiger: Shiphoto International, South Africa

Omschrijving: Paraat 1940.
Collectie: Scholten, B.W. (Ben)
Vervaardiger: Hill, Charlie A.

Omschrijving: Masasi 1940 ex Xhosa ex Xhosa Coast ex Paraat.
Collectie: Scholten, B.W. (Ben)
Vervaardiger: Shiphoto International, South Africa

Omschrijving: Unipex 1940 ex Xhosa ex Xhosa Coast ex Paraat.
Collectie: Scholten, B.W. (Ben)
Vervaardiger: Unknown
Algemene informatie

 

NvhN 270957
PARAAT verkocht.
Rederij  E. Holwerda te Gasselternijveen heeft het motorschip PARAAT verkocht aan de Southern Seafishing Enterprise Ltd. te Kaapstad Het schip zal door de nieuwe eigenaars aldaar worden verbouwd en ingericht tot moederschip voor een aantal Zuidafrikaanse vissersschepen. De PARAAT meet 370 ton deadweight en behoort tot het raised quarterdeck type. Het schip werd in 1940 gebouwd bij de N.V. Scheepswerf Gebr. Sander te Delfzijl. In de machinekamer staat een 220 pk motor opgesteld.