Inloggen
PANEH - ID 5043

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1939
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Categorie: Tanker
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: Tanker, Edible Oil
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Zeehaven en Kolenstation 'Sabang', Sabang, Indonesia
Delivery Date: 1939-03-00
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 3
Power: 150
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 5742 Type T (240x360)
Speed in knots: 8.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 154.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 81.00 Net tonnage
Deadweight: 200.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 13000 Cubic Feet
 
Length 1: 112.6 Feet (British) Registered
Beam: 23.10 Feet (British) Registered
Depth: 7.20 Feet (British) ***Unknown***
Configuration Changes

Datum 00-00-1950
Type: Remeasurement
Omschrijving: GRT 173

Ship History Data

Date/Name Ship 1939-03-00 PANEH
Manager: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Eigenaar: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands East Indies
Callsign: PKTM

Date/Name Ship 1942-05-00 IKUTA MARU
Manager: Gouvernement of Japan, Tokyo, Japan
Eigenaar: Gouvernement of Japan, Tokyo, Japan
Shareholder:
Homeport / Flag: Tokyo / Japan

Date/Name Ship 1945-08-00 PANEH
Manager: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Eigenaar: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands East Indies
Callsign: PKTM

Date/Name Ship 1949-01-03 PANEH
Manager: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PGQX

Date/Name Ship 1958-06-11 RIMBA
Manager: Straits S.S. Co. Ltd., Singapore, Singapore
Eigenaar: Straits S.S. Co. Ltd., Singapore, Singapore
Shareholder:
Homeport / Flag: Singapore / Singapore
Callsign: ZQKC

Ship Events Data

1938-12-23: De Indische Courant 24-12-1938: Het motortankschip „PANEH." Tewaterlating te Sabang. Sabang, 23 Dec. (Aneta). Hedenmorgen werd van de helling vam de Sabang Mij. met goed gevolg te water gelaten het motortankschip „PANEH", dat in opdracht van de K.P.M, werd gebouwd voor het vervoer van palmolie ter Oostkust van Sumatra. Jonkvrouwe Gockinga-Meyer, de echtgenoote van den agent der K.P.M., verrichtte den doop. De plaatselijke autoriteiten en Europeesche schoolkinderen waren op de feestelijk versierde werf aanwezig. Na het vlotte van stapel loopen van het schip, kwam men op het kantoor bijeen om de Sabang Mij. en haar bouwmeester, ir. Selmeyer, geluk te wenschen. De hoofdadministrateur Baron Van der Feltz, dankte betoonde belangstelling.
1942-03-03: Te Tjilatjap door de bemanning tot zinken gebracht. In mei 1942 door de Japanners gelicht en gerepareerd en weer in de vaart. Na de oorlog in augustus 1945 teruggevonden op Billiton. Na herstel weer in de vaart.
1949-01-03: Op 03-01-1949 als PANEH, zijnde een motorvrachtschip, groot 436.92 m3, liggende te Tandjong Priok, door H. Geeuw, scheepsmeter te Tandjong Priok, voorzien van een nieuw brandmerk door het inbeitelen van 2278 Z AMST 1948 op bakboordzijde motorkamerkap. (Opm.: Geen andere merken van teboekstelling aanwezig bevonden.)
1958-05-30: Leeuwarder Courant 30-05-1958. K.P.M. verkocht negen schepen. Van de in Singapore liggende en ten verkoop aangeboden achttien schepen van de K.P.M. met een gezamenlijke tonnage van 24.261 brt zijn de volgende negen schepen met een gezamenlijke tonnage van 14.439 brt verkocht: „Tasman" (5.172 brt), „Van der Lijn" (2464 brt), „Valentijn' (2071 brt), deze drie schepen zijn voor de sloop bestemd, „Janssens" (2071 brt), „Toba" (983 brt). „Rokan" (535 brt). „Atjeh" (518 brt), „Paloh" (452 brt), en „Paneh" (173 brt). De laatste zes zijn bestemd voor de vaart. De sloopschepen werden aan een maatschappij in Hongkong verkocht, de schepen voor de vaart aan Chinezen in Singapore. De opgebrachte prijzen waren conform de verwachtingen, aldus de directie van de K.P.M, in Amsterdam.
1963-11-00: Final Fate:
Gesloopt te Singapore door Chin Young Ltd.