Inloggen
PAMIR - ID 5039

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1950
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5269340
Nat. Official Number: 2520 Z GRON 1949
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 winches, 2 derricks
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma J.G. Bröerken - Scheepswerf "Westerbroek", Westerbroek, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 134
Launch Date: 1949-11-03
Delivery Date: 1950-01-03
Technical Data

Engine Manufacturer: D. & Joh. Boot N.V., Motorenfabriek 'De Industrie', Alphen aan den Rijn, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 195
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Industrie nr. 3442 Type 4VD6A (280x400)
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 300.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 172.00 Net tonnage
Deadweight: 360.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 18000 Cubic Feet
Bale: 17000 Cubic Feet
 
Length 1: 42.49 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 39.54 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.44 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.06 Meters Depth, moulded
Draught: 2.74 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1950-01-05 PAMIR
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Harmannus Oorburg, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PGQS

Date/Name Ship 1961-00-00 PAMIR
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Erven Harmannus Oorburg (H. Oorburg-Vegter, Jacob & Geert Harmannus Oorburg), Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PGQS

Date/Name Ship 1963-00-00 PAMIR
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Hinderkien Vegter (wed. Harmannus Oorburg), Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PGQS

Date/Name Ship 1966-02-11 PAMIR
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Geert Harmannus & Jacob Oorburg, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PGQS
Additional info: Elk 1/2 deel.

Date/Name Ship 1974-03-18 PAMIR
Manager: J. Wiseman, Ipswich, Great Britain
Eigenaar: J. Wiseman, Ipswich, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Ipswich / Great Britain

Date/Name Ship 1974-12-00 PAMIR
Manager: Jossfield Ltd.
Eigenaar: Russell Shipping Co. Ltd., Limassol, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Famagusta / Cyprus
Callsign: C4BE
Additional info: Homeport later: Limassol

Date/Name Ship 1980-00-00 PAMIR
Manager: Anguilla Shipping Co. , Georgetown, Cayman Islands
Eigenaar: Anguilla Shipping Co. , Georgetown, Cayman Islands
Shareholder:
Homeport / Flag: Georgetown / Cayman Islands

Ship Events Data

1949-11-04: Algemeen Handelsblad: 04-11-1949: M.S. PAMIR te water gelaten. Van de werf Broerken te Westerbroek Is een coaster van 365 ton te water gelaten. Het is de Pamir, bestemd voor de heer H. Oorburg te Groningen. Op de werf zal nu een coaster van 750 ton voor Franse rekening worden gehouden.
1949-12-24: Op 24-12-1949 als PAMIR, zijnde een stalen motorschip, groot 849.35 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 27-12-1949 no. 7932, liggende te Westerbroek, door J. Frik, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2520 Z GRON 1949 op het achterschip in achterkant dekhuis op verhoogd achterdek, 5.70 m. uit hekplaat, op de lengteas en 1.58 m. boven dek.
1950-01-04: NvhN 04-01-1950: Proefvaart m.s. PAMIR. Het motorschip PAMIR, gebouwd in opdracht van kapitein H. Oorburg bij scheepswerf Broerken te Westerbroek, heeft de Eems een welgeslaagde proeftocht gemaakt. Dit schip is van het gladdektype, klasse S.I. en Lloyds is 375 ton d.w. met afmetingen 39.54 x 7.44 x 2.56 meter. Bij de mast staan Bodewes lieren met Ruston dekmotoren, terwijl de hoofdmotor 195 p.k 4 cyl 4 tact Industrie het vaartuig een snelheid bezorgde van 10 mijl. In de machinekamer is voorts een Ruston hulpmotor opgesteld. De PAMIR is verder modern ingericht en uitgerust.
1979-08-31: Classed BC until 31/8/79.
1980-05-00: Final Fate:
Voor de sloop verkocht aan Fa. van der Marel, Zierikzee echter doorverkocht aan Anguilla Shipping Co., Georgetown, Cayman Eilanden.
1985-00-00: In 1985 als Pamir met thuishaven Bridgetown en Barbados vlag door de authoriteiten van Barbados als kunstmatig rif tot zinken gebracht: The Pamir wreck, is a 155 foot freighter that, was also intentionally scuttled in 1985 to attract fish. She lies completely intact in 50 feet of water about 100 yards offshore. Located on the northwest side of the island, this wreck can be visited by boat, or divers can reach her by swimming from the beach.

Afbeeldingen


Omschrijving: De PAMIR op proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: De PAMIR bij overdracht
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Overdracht

Omschrijving: PAMIR
Gemaakt door: Lindenborn, M. (Marien)

Omschrijving: PAMIR
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Kade

Omschrijving: PAMIR bij Maassluis.
Gemaakt door: Zee, T. van der (Teun)

Omschrijving: PAMIR
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: PAMIR
Gemaakt door: Unknown