Inloggen
PALEMBANG - ID 5025

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1921
Nat. Official Number: 13435 ROTT 1921
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo
Type Dek: Full scantling
Material Hull: Steel
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: Bonn & Mees, Rotterdam/Katendrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 280
Launch Date: 1921-00-00
Delivery Date: 1921-02-00
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Koninklijke Maatschappij 'De Schelde', Flushing (Vlissingen), Zeeland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 3750
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 29 3/16, 48 & 82,5-54 + LD turbine.
Speed in knots: 12.5
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 7070.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 4475.00 Net tonnage
Deadweight: 10255.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 523000 Cubic Feet
Bale: 464000 Cubic Feet
 
Length 1: 445.8 Feet (British) Registered
Beam: 54.3 Feet (British) Registered
Depth: 34.2 Feet (British) Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
0 0 0 0 0 12
Configuration Changes

Datum 00-00-1930
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: De PALEMBANG werd in 1930 bij de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij, Rotterdam, voorzien van een Bauer-Wach-Turbine voor afgewerkte stoom, waardoor het vermogen aanzienlijk toenam. Aan de T.E. machine werden geen wijzigingen aangebracht. Nu 4990 ipk - 13,5 knopen.

Ship History Data

Date/Name Ship 1921-02-00 PALEMBANG
Manager: Firma Wm Ruys & Zonen, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Rotterdamsche Lloyd, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PNRD

Ship Events Data

1927-04-14: Op 14.04.1927 liggende te Rotterdam van een nieuw brandmerk voorzien: 648 Z ROTT 1927
1944-11-06: Op reis met een lading katoen van Alexandria naar Groot-Britannië liep de PALEMBANG op 6 november 1944, kort na het verlaten van de haven van Alexandria, aan de grond op de Great Shoal Bank. Op 7 november 1944 moesten alle opvarenden het schip verlaten en op 15 november 1944 moest de PALEMBANG als verloren worden beschouwd.
1950-08-00: Final Fate:
Het wrak werd in augustus 1950 ter plaatse gesloopt.

Afbeeldingen


Omschrijving: PALEMBANG
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: PALEMBANG
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: PALEMBANG
Gemaakt door: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: PPALEMBANG in 1944
Onderwerp: Schade

Omschrijving: PALEMBANG 1944 bij Alexandrië
Gemaakt door: Onbekend *
Onderwerp: Schade

Omschrijving: PALEMBANG 1944
Gemaakt door: Onbekend *
Onderwerp: Schade