Inloggen
PACIFIC LILY - ID 5008


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1978
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 7508324
Nat. Official Number: 17026 Z ROTT 1984
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: Koelschip
Type Dek: Shelterdeck closed
Masten: Two masts
Rig: 3 derricks
Lift Capacity: 2 x 12,5 tons 1 x 10 tons
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Mazagon Dock Ltd, Bombay, India
Werfnummer: 448
Launch Date: 1977-09-27
Delivery Date: 1978-07-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Alpha Diesel A/S, Frederikshavn, Denmark
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 12
Power: 3180
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Power kw: 2339
Eng. additional info: B&W Alpha nr. 13533 Type 12U28-VO (280x320) 775 rpm.
Speed in knots: 14.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1533.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 782.00 Net tonnage
Deadweight: 3674.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 91.19 Meters Length overall (Loa BB)
Length 2: 83.60 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 14.74 Meters Breadth, extreme
Depth: 7.80 Meters Depth, moulded
Draught: 5.579 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1984
Type: Lengthened
Omschrijving: In 01.1984 bij de Nederlandse Scheepsbouw Mij B.V. te Amsterdam verlengd (door het plaatsen van een sectie) en omgebouwd tot koelschip. Brt 3624, Nrt 1931, Dwat 4348, Loa (BB)107,68 Ll 100,49.

Ship History Data

Date/Name Ship 1978-00-00 BALAKRAM
Manager: Common Bros. Ltd., Newcastle on Tyne, Great Britain
Eigenaar: Gomba Shipping Ltd., Jersey, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Jersey / Great Britain
Callsign: GXYE

Date/Name Ship 1979-00-00 GOMBA NILE
Manager: Denholm Maclay Co. Ltd.
Eigenaar: Gomba Shipping Ltd., Jersey, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Jersey / Great Britain
Callsign: GXYE

Date/Name Ship 1979-00-00 GOMBA NILE
Manager: Denholm Maclay Co. Ltd.
Eigenaar: Gomba Nile Corp., Monrovia, Liberia
Shareholder:
Homeport / Flag: Monrovia / Liberia
Callsign: ELACA

Date/Name Ship 1980-00-00 PACIFIC LILY
Manager: Primlaks B.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Primlaks 'Pacific Violet' B.V., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO3632

Date/Name Ship 1984-01-16 PACIFIC LILY
Manager: Primlaks B.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Primlaks 'Pacific Lily' B.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PGQQ

Date/Name Ship 1989-00-00 PACIFIC LILY
Manager: Primlaks Columbia B.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Primlaks 'Pacific Lily' B.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PGQQ

Date/Name Ship 1990-09-05 PACIFIC LILY
Manager: Primlaks Columbia B.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Pacific Lily Ltd., Limassol, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Limassol / Cyprus
Callsign: P3UV3

Date/Name Ship 1991-00-00 PACIFIC LILY
Manager: Univan Ship Management Ltd.
Eigenaar: Pacific Lily Ltd., Limassol, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Limassol / Cyprus
Callsign: P3UV3

Date/Name Ship 1994-00-00 GREEN LILY
Manager: Nomadic Management AS, Norway
Eigenaar: Green Lily Corp., Nassau, Bahamas
Shareholder:
Homeport / Flag: Nassau / Bahamas
Callsign: C6MT3

Date/Name Ship 1997-00-00 GREEN LILY
Manager: Green Management A/S
Eigenaar: Green Lily Corp., Nassau, Bahamas
Shareholder:
Homeport / Flag: Nassau / Bahamas
Callsign: C6MT3

Ship Events Data

1977-09-27: In 1977 te water als "Gomba Endeavour". Tijdens de afbouw herdoopt.
1990-12-06: Het Vrije Volk 06.12.1990: Bemanning PACIFIC LILY volledig over haar toeren. Rotterdam. „We zijn allemaal aardig over onze rooie. De stress ziet er diep in. Maar zwaargewonden zijn er niet," zegt kapitein Jaap van Duyn uit Katwijk van de Pacific Lily van de Rotterdamse rederij Primlaks. Het schip werd op de rede van San Salvador om tien over twee plaatselijke tijd in de nacht van zondag op maandag overvallen door zeerovers. Via Radio Scheveningen vertelt de kapitein: „Ze hebben ons kort en klein geslagen, mij als kapitein in het bijzonder. Ik beheer, namelijk de-safe. Met geweerkolven ben ik op mijn kop geslagen. De linkerkant van mijn hoofd ligt aardig in elkaar. Nu hebben ze mijn hoofd weer dichtgenaaid. Maar ik ben al mijn zaagsel kwijt hoor." De hele 'bank' werd leeggeroofd. 10.500 Dollar is er meegenomen, persoonlijke bezittingen niet meegerekend. De waarde daarvan is waarschijnlijk het dubbele. De bemanning heeft tweeëneenhalf uur vastgezeten en is stevig geboeid geweest. De eerste stuurman is een Nederlander. Aan boord bevinden zich vijf Nederlandse officieren, de tweede stuurman is een Duitser, de radio-officier is Engelsman, de rest van de bemanning bestaat uit Filipijnen. "Alle bemanningsleden hebben ze samengedreven en in mijn hut op de grond gelegd," verteld Van Duyn verder. „De armen werden vastgebonden met allerlei draden. Af en toe werden er paar rake klappen uitgedeeld. Toen ze weg gingen hebben ze geprobeerd de boel op slot te draaien maar dat lukte niet erg. Wel hadden natuurlijke angst dus hebben we een uurtje gewacht voordat we naar buiten gingen. De bemanning is er slecht aan toe. Ik heb vanmiddag een dokter aan boord besteld, een psychiater. We zijn flink over onze toeren. Van mijn eerste stuurman hangt zijn halve hand erbij. Ongeveer een halve kilometer buiten de haven lagen we voor anker, op de rede. De zeven of acht piraten moeten met kleine bootjes naar ons toe zijn gekomen. Zonder problemen konden ze aan boord komen. Dat kan natuurlijk. We blijven hier niet meer liggen. Er bevindt zich hier in de haven nog een ander Nederlands schip, de Parkgracht, van rederij Spliethoff uit Amsterdam. Die kapitein is met ons begaan. Samen met nog vier, vijf andere schepen gaan we 's avonds naar buiten. We blijven 's avonds niet meer op de rede liggen in verband met het gevaar. 's Morgens om zeven uur zijn we dan weer terug." Het Rotterdamse koelschip kwam uit de Walvisbaai, Zuid Afrika en vervoerde een lading bevroren vis naar El Salvador. Komende maandag vertrekt het naar Argentinië. „We gaan gewoon door, we laten ons niet kennen. We zijn zeelui," zegt de kapitein. De wateren van Midden-Amerika staan niet bekend om piraterij. Van Duyn: „Twintig jaar heb ik ervaring op West-Afrika, met alle piraterij vandien. Maar nu waait het over naar Zuid-Amerika."
1997-00-00: Final Fate:
Op 19.11.1997, onderweg van Lerwick naar Las Palmas met een lading bevroren vis, ten gevolge van een motorstoring ten oosten van de Shetland Eilanden in de problemen geraakt. Op sleeptouw genomen door de sleepboot/supply “Gargano” maar verspeeld. In slecht weer gestrand in pos. 60º.08' N. - 00º.03' W. De bemanning werd gered, maar de winchman van de helicopter sloeg overboord en verdronk. Gebroken en verloren gegaan.

Afbeeldingen


Omschrijving: BALAKRAM Gravesend
Collectie: -
Vervaardiger: Scott, Bob
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: PACIFIC LILY before conversion and lengthening
Collectie: Tuil, J. (Jan)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: PACIFIC LILY
Collectie: -
Vervaardiger: PWR
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: PACIFIC LILY
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: PACIFIC LILY
Collectie: Tuil, J. (Jan)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: PACIFIC LILY
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: PACIFIC LILY
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: PACIFIC LILY
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: PACIFIC LILY
Collectie: -
Vervaardiger: Coster, Ruud
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: PACIFIC LILY
Collectie: -
Vervaardiger: Coster, Ruud
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: GREEN LILY 21 april 1995 op de Westerschelde
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Anderiesse, Jan H.

Omschrijving: GREEN LILY
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: GREEN LILY
Collectie: -
Vervaardiger: PWR
Onderwerp: Havenopname