Inloggen
PACIFIC - ID 4997


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1938
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Nat. Official Number: 1857 Z GRON 1938
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Noord-Nederlandsche Scheepswerven, Groningen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 164
Delivery Date: 1938-08-30
Technical Data

Engine Manufacturer: Motoren Werke 'Mannheim' A.G. (MWM), Mannheim, Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 265
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MWM Type (285x420)
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 362.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 150.00 Net tonnage
Deadweight: 400.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 22000 Cubic Feet
Bale: 20800 Cubic Feet
 
Length 1: 43.28 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 40.13 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.01 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.97 Meters Depth, moulded
Draught: 2.88 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1938-08-30 PACIFIC
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Cornelis Tammes, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PGQC

Ship Events Data

1938-08-19: Als PACIFC, zijnde een motorvrachtschip, groot 1025.09 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 16-08-1938 no. 5748, liggende te Groningen, door J.L. Kleijn, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1857 Z GRON 1938 op het achterschip aan BB zijde in achterkant dekhuis naast ingang kombuis.
1938-08-31: NvhN 31-08-1938: Delfzijl. Op de Eems vond de goed geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe m.s. PACIFIC, gebouwd bij de NV. Noord Nederlandsche Scheepswerven te Groningen voor rekening van kapt. C. Tammes te Groningen onder klasse Bureau -Veritas en Scheepvaart-Inspectie groote kustvaart. Het schip is van het gladdek type met plaat voorsteven en met kruiser hek. Midscheeps is de stalen mast opgesteld met de twee twee tons laadboomen, voor welks bediening twee motorlieren opgesteld zijn, die elk door een Benz motor van 12 p.k. aangedreven worden. De ankerlier wordt aangedreven door een Benz motor van 7 p.k. Het schip heeft afmetingen van 45—7.10—3.07 M. met een d. w. van 420 ton. De tonnage bedraagt bruto 361,86 Reg. ton en netto 149.98 Reg. ton. Voor de voortstuwing is in de motorkamer een Benz motor van 300 p.k. geplaatst, waarmee het schip in ballast ean snelheid van ruim 10 mijl behaalde. Verder staat hier een Benz motor van 12 p.k. als hulpmotor opgesteld voor het aandrijven van de pompen en de dynamo.
1939-10-05: Vanwege de dreigende oorlogshandelingen werd het schip in Groningen opgelegd. Werd in maart 1940 weer in de vaart genomen.
1940-05-16: Ingeschreven bij The Netherland’s Shipping & Trading Committee te Londen. Bevrachting door Freight Express Ltd. te Londen. Op 22 mei onder Britse vlag gebracht. Nam van 26 mei tot 1 juni 1940 deel aan de Operatie 'Dynamo' en evacueerde 945 personen uit Duinkerken. Nam vervolgens deel aan de operatie 'Cycle' (evacuatie van Le Havre). Daarna weer onder Nederlandse vlag. Nam deel aan de operatie 'Neptune' (invasie van Normandië).
1945-03-26: Final Fate:
Tijdens een reis van St. Maryport naar Penryn met een lading kolen varende in konvooi BTC 108 in de baai van Falmouth in pos 49.56. N - 6.16. W getorpedeerd door de Duitse Onderzeeboot 'U 399'. De bemanning en twee Britse kanonniers kwamen hierbij om het leven. (Zie hoofdstuk 34 in het boek 'De schippers Mulder') De 'U 399' werd na die aanval met dieptebommen van het Britse schip HMS DUCKWORTH tot zinken gebracht. Hierbij kwamen 46 opvarenden om het leven, 1 overlevende.

Aan boord van de PACIFIC bevinden zich 10 personen in de leeftijd variërend van 18 tot 40 jaar. Binnen twee minuten is het schip onder water verdwenen, er liggen 6 schepelingen en 1 kanonnier in het water. De 6 schepelingen worden door een Engelse bergingsvaartuig en een Amerikaanse sleepboot aan wal gebracht, de kanonnier is waarschijnlijk verdronken. Een Engelse matroos (J. Culshaw) is tijdens overbrenging naar Falmouth overleden. Tijdens de explosie zaten kanonnier John Hutson en matrozen Van Oosten en Van Driel in het vooronder, deze zijn niet meer gezien en waarschijnlijk om het leven gekomen. Ongeveer 8 weken later was de Tweede Wereldoorlog in Europa ten einde. In 1968 zijn duikers bij het schip geweest, het bleek totaal uitelkaar geslagen te zijn en het ligt op een diepte van 67 meter.

Afbeeldingen


Omschrijving: Pacific 1938
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Unknown