Inloggen
OUD-BEIJERLAND - ID 4973


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1930
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5383897
Nat. Official Number: 4522 Z ROTT 1930
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Industrieële Maatschappij 'De Noord', Alblasserdam, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 460
Delivery Date: 1930-01-16
Technical Data

Engine Manufacturer: Humboldt-Deutz Motoren A.G., Cologne (Köln), Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 195
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz Nr. 2334.69/72 Type (280x450)
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 402.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 240.00 Net tonnage
Deadweight: 550.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 25800 Cubic Feet
Bale: 24500 Cubic Feet
 
Length 1: 47.50 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 45.38 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.70 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.80 Meters Depth, moulded
Ship History Data

Date/Name Ship 1930-01-16 OUD-BEYERLAND
Manager: T. den Hartigh, Antwerp, Belgium
Eigenaar: N.V. Scheepvaart-Maatschappij 'Oud-Beijerland', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PNMW
Additional info: 1934 call sign PGPN

Date/Name Ship 1951-02-19 WESTERDOK
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Rederij 'Westerdok', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder: Marten Knevel (Bussum), Cornelis de Jongh (commissionair effecten Koog a/d Zaan), Albertus Gerardus Warner Berends (Nieuw-Amsterdam)
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PINU

Date/Name Ship 1952-10-21 WESTERDOK
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Holland-Coasting', Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Rederij 'Westerdok', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder: Marten Knevel & Albertus Gerardus Warner Berends (Dalkey)
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PINU

Date/Name Ship 1954-07-15 OOSTERDOK
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Holland-Coasting', Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Rederij 'Westerdok', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder: Marten Knevel & Albertus Gerardus Warner Berends (Dalkey)
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PGNE

Date/Name Ship 1955-05-07 OOSTERDOK
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Holland-Coasting', Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Marten Knevel, Lodewijk Meijer (Haren), Arend Vast (Loppersum), Bussum, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PGNE

Date/Name Ship 1956-05-25 VREDE
Manager: Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Rederij m.s. 'Vrede', Haren, Groningen, Netherlands
Shareholder: Lodewijk Meijer (Haren) & Arend Vast (Loppersum)
Homeport / Flag: Haren / Netherlands
Callsign: PIIY

Date/Name Ship 1956-06-06 VREDE
Manager: Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Rederij m.s. 'Vrede', Haren, Groningen, Netherlands
Shareholder: Lodewijk Meijer (Haren), Arend Vast (Loppersum), Pieter Hoekstra (machinist, Wymbritseradeel), Gerrit van der Zwan (employe, Den Haag)
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PIIY

Ship Events Data

1930-01-09: Als OUD BEIJERLAND, zijnde een schroefmotorschip, metende 658.39 m3, liggende te Alblasserdam, door F. Meijer, asp. scheepsmeter te Rotterdam, ten verzoeke van de Naamlooze Vennootschap Scheepvaart Maatschappij Oud Beijerland te Rotterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 4522 Z ROTT 1930 op het achterschip aan S.B. zijde naast handkaapstand in het dek.
1940-05-00: Tijdens het uitbreken van WO II te Vlissingen. Uitgeweken naar Nantes en vervolgens op 16 juni 1940 naar Engeland. Ingeschreven bij The Netherland's Shipping & Trading Co. te Londen.
1956-03-27: Uitspraak Raad voor de Scheepvaart naar aanleiding van het stoten op een wrak
voor de Belgische kust door het motorschip Oosterdok tijdens een reis van
Zeebrugge naar Londen, beladen met 409 ton aardappelen. Op 27 maart 1956
om 20.00 uur vertrok de Oosterdok van Zeebrugge. Het was goed zicht; de
stroom liep om de west. De boeien werden op korte afstand aan bakboord
gepasseerd. Het was de kapitein niet bekend dat een lichtboei bij een wrak, zoals
vermeld op de kaart, was verlegd naar een wrak ½ mijl om de N.W. Toen de
kapitein deze boei op een kabelafstand aan bakboord wilde passeren, stootte het
schip te 20.50 op het wrak dat deze boei nu dekte. De snelheid bij het stoten
was 7 1/2 mijl, de westgaande stroom 1 ½ mijl. Het schip bleef vastzitten en
tank bakboord 3 bleek enig water te maken. Door het rijzende water kwam de
Oosterdok te 22.00 uur weer vlot en keerde terug naar Zeebrugge. De kapitein
verklaarde dat hij nooit het B.A.Z. gezien heeft waarin de verplaatsing van de
bewuste boei werd vermeld. Ook bleek dat meerdere B.A.Z. ’s niet bijgewerkt
waren op de kaarten. Hoewel de Oosterdok haar reis mocht voortzetten, bleek
later, dat de bodem ernstig was beschadigd. De kapitein geeft te kennen dat hij
zijn kaarten voor bijwerking te Rotterdam aan de wal had moeten geven.
Oordeel van de Raad is dat kapitein Koster, wonende te Kampen, schuldig is aan
het stoten van de Oosterdok en straft hem door hem de bevoegdheid te
ontnemen om als kapitein op zeeschepen te varen voor de tijd van twee weken.
Gepubliceerd in de Nederlandse Staatscourant op 28 juni 1956.
1961-06-19: NvHN 19-06-1961: Drie Groninger coasters hadden motorpech. Enige kustvaarders uit de provincie Groningen hadden gistermiddag met motormoeilijkheden te kampen. Op ongeveer tien mijl ten noordwesten van Landsend dreef in het Sint-Georgekanaal de coaster Vrede van L. Meyer uit Groningen rond. Het schip, dat 398 ton d.w. meet, voer in time-charter. De Vrede is aan wal gebracht. Op veertig mijl ten noorden van Essel meldde de coaster Juno uit Delfzijl eveneens motorpech. Dit schip, dat 560 ton d.w. meet, vaart voor de rederij J. Wiltens te Delfzijl en was onderweg met een lading kolen van Engeland naar Zweden. De Juno kon langzaam op eigen kracht Den Helder bereiken. De kustvaarder Sirius (191 ton) uit Groningen moest ook melding maken van motorschade. De Sirius lag voor de Westerschelde. Het schip was leeg onderweg van New Castle naar Antwerpen. De sleepboot Scaldis uit Vlissingen sleepte de Sirius de Vlissinger haven binnen.
1962-02-28: Coastal Shipping, maart 1962. De VREDE liep nabij Portsmouth machineschade op en werd op sleeptouw genomen door de Portugese sleper PRAIA DA ADRAGA (1952), die de sleep op 1 maart overgaf aan de sleepboot SIMSON van Wijsmuller. Deze bracht het schip naar Amsterdam voor reparatie. (LJ)
1962-08-10: Coastal Shipping, Aug. 1962: Het m.s. 'Vrede' kwam in de ochtend van de 10de augustus in de Westerschelde ter hoogte van Terneuzen in aanvaring met het 6000 brt metende Amerikaanse s.s. 'Hurricane'. De 'Vrede' liep een groot gat op in een van de zijden. De 27-jarige machinist P.J. Schlosser uit Enschede raakte in de machinekamer beklemd en verdronk. De overige acht opvarenden van de Groningse coaster, waaronder vrouw en kind van de omgekomen machinist konden worden gered. De 62-jarige eerste stuurman, de heer Hotskes uit Rotterdam, liep een hersenschudding, een gebroken linkerarm en ribkneuzingen op bij de aanvaring. Volgens sommige berichten wordt een opvarende van de 'Hurricane' vermist. De 'Vrede', in ballast onderweg van Rotterdam naar Antwerpen, werd aan de grond gezet en later naar de Westhaven van Terneuzen gesleept. De Amerikaan, die met zijn boeg tegen het achterschip van de 'Vrede'was gevaren, liep nauwelijks schade op.
1963-05-18: 18-05-1963 m.s. VREDE af Groningen, 398 B.R.T. På rejse fra Antwerpen til Svendborg med milocorn. Grundstødt d. 18. maj i farvandet S. for Fyn. Strandingsindberetning dat. 18. maj. Kl. 0700 grundstødte V. under en V.-lig kuling på Rødlok grund. D. 19. maj kom V. flot ved hjælp af et bjærgningsfartøj. Anm. Årsagen til grundstødningen angives at være fejlnavigering.
1965-10-00: Final Fate:
Wegens ouderdom en gebreken afgekeurd voor de zeevaart. Op 8 februari 1966 verkocht aan Metaalhandel en Sloopwerken Heuvelman Ooltgensplaat N.V. Op 12 mei 1967 verkocht aan Gerardus van Vliet, schipper te Amsterdam en op 12 januari 1968 als 'Ger-Cor' in de binnenvaart met brandmerk 12509 B ROTT en verlengd tot 63,12 meter en gehermotoriseerd: 4tew 6 cil 500 SKL Type 6NVD26aA, motornummer 57509 aan de bovenzijde van het carter(x). Op 07-01-1968 als Ger-Cor, zijnde een motorbeunschip, metende 515.344 m3 verplaatsing volgens binnenmeetbrief afgegeven te Amsterdam no. A21455N d.d. 15-12-1967, door M.A. Schouwenaar, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Amsterdam, van een nieuw brandmerk voorzien, door het inbeitelen van 12509 B ROTT 1968 op het achterschip aan S.B zijde in achterwand roef, 2.58 m. uit hekplaat, 0.80 m. uit lengteas en 1.40 m. uit dek. (Opm.: De door de bewaarder vermelde oude merken zijnde 4522 Z ROTT 1930 zijn door verbouwing vernietigd.) In 1978 voorzien van een 390 PK SKL motor, bouwjaar 1977, 6 cylinder 1000 omw/min type 6NVD26A3, motor nummer 584727 aangebracht bovenzijde carter. 19-08-1985 verkocht aan Cornelis Hendrik Adriaanse, Ouderkerk aan de IJssel en hernoemd 'Condor’. In 1986 gehermotoriseerd: 4tew 8 cil 331 kW (450 Pk) Caterpillar Type 3408 DITA motornr. 99U4898 aangebracht op het motorblok, 1800 rpm. Op 14 juli 1998 'Cornelis Sr.' van V.o.f. Kuup Cornelis Sr. te Werkendam. B.V. Op 26 januari 2001 'Rianne' van B.V. Zandzuig- en Transportbedrijf v/h J. van Wijgerden en Zonen te Vuren. Op 20 januari 2004 te Rotterdam openbaar verkocht en wordt eigendom van Bodemgoed B.V. te Amsterdam. Op 13 oktober 2004 van Arend van Meerten te Ede. 30 December 2004 'Hebbes' van Matheus Petrus Leonarus Fikke (Fikke Scheepvaartbedrijf) te Raamsdonk. Op 12 juli 2005 verkocht aan Skyline Barge Ravestein B.V. te Deest. 17 september 2007 'Hebbes' van Sleep en Bergingsbedrijf FBT te Geertruidenberg.
Op 27 mei 2008 van Hebbes Holding B.V. te Druten. Staat in december 2010 nog zo bij het Kadaster teboek.

Afbeeldingen


Omschrijving: Verklaring Scheepsmetingsdienst 04-02-1930.
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: OUD-BEYERLAND
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: WESTERDOK
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Skyfotos Ltd.
Onderwerp: Dok

Omschrijving: OOSTERDOK
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Dok

Omschrijving: VREDE
Collectie: -
Vervaardiger: Hill, Charlie A.
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: VREDE
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Skyfotos Ltd.
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: VREDE
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: Het zwaar beschadigde achterschip van de VREDE na de aanvaring op de Westerschelde met het Amerikaanse s.s. 'Hurricane' op 10 aug. 1962.
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Schade

Omschrijving: VREDE
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: De voormalige VREDE verbouwd tot binnenschip (beunschip) en herdoopt in CONDOR - foto Ouderkerk a/d IJssel, januari 1992.
Collectie: Goudriaan, J. (Koos)
Vervaardiger: Goudriaan, J. (Koos)
Onderwerp: Dok

Omschrijving: De voormalige VREDE verbouwd tot binnenschip (beunschip) en herdoopt in CONDOR - foto Ouderkerk a/d IJssel, januari 1992.
Collectie: Goudriaan, J. (Koos)
Vervaardiger: Goudriaan, J. (Koos)
Onderwerp: Dok

Omschrijving: CONDOR
Collectie: -
Vervaardiger: Zee, Teun van der
Onderwerp: Luchtfoto