Inloggen
ORCA - ID 4948


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1943
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
Nat. Official Number: 7425 Z ROTT 1949
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Standaard scheepstype: LCS (Landing Craft, Support)
Type Dek: Shelterdeck open
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: G. Brown & Co. (Marine) Ltd, Greenock, Great Britain
Delivery Date: 1943-00-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Davey Paxman & Co. Ltd, Colchester, Great Britain
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 12
Power: 500
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: 2 x 6 cil., 180x195
Speed in knots: 9.50
Number of screws: 2
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 331.00 Net tonnage
Deadweight: 450.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 23000 Cubic Feet
Bale: 21500 Cubic Feet
 
Length 1: 61.75 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 57.40 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.20 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.08 Meters Depth, moulded
Configuration Changes

Datum 07-01-1948
Type: Rebuilt
Omschrijving: Gesleept te Harlingen aangekomen, gekocht door N.V. Orca (Jan Cremer & Jan Westers) en verbouwd bij Scheepswerf Welgelegen te Harlingen.Te water: 6 december 1948. Oplevering 13 september 1949.

Datum 01-10-1949
Type: Rebuilt
Omschrijving: Op haar eerste reis van IJmuiden naar Gdynia bij Kiel op een mijn gelopen. Naar Nakskov gesleept voor tijdelijke reparatie en vervolgens naar Scheepswerf 'De Waal' in Zaltbommel. Omdat het schip stabiliteitsproblemen had weer de brug van midscheeps naar achteren verplaatst en kreeg tevens één nieuwe hoofdmotor: 4tew 6 cil 500 PK MAN 340x500, 9,5 Kn. Daarom moest ook het achterschip worden verbouwd omdat ook de twee schroeven werden vervangen door een. Na de verbouwing was het uiterlijk van het schip totaal veranderd. Gereed op 17 maart 1951. Proefvaart op 11 april.

Ship History Data

Date/Name Ship 1943-00-00 LCS(R) 12
Manager: Royal Navy, London, Great Britain
Eigenaar: Royal Navy, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Greenock / Great Britain

Date/Name Ship 1949-09-13 ORCA
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: N.V. Motorschip 'Orca', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder: Jan Westers Fzn & Jan Cremer
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PGOR

Date/Name Ship 1951-03-29 NIGERIA
Manager: Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Motorschip 'Orca', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder: Jan Westers Fzn & Jan Cremer
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PGGZ

Date/Name Ship 1957-03-18 NIGERIA
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: V.o.F. Rederij Van den Brink & Zonen V.o.F. (Cornelis, Everardus en Hendrik Everardus van den Brink), Hilversum, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hilversum / Netherlands
Callsign: PGGZ

Ship Events Data

1943-00-00: In 1943 als "LCS-R 12" gebouwd een Landing Craft (Rocket-Support) voor de Royal Navy.
1949-08-30: Op 30-08-1949 als ORCA, zijnde een stalen motorschip, groot 1416.27 bruto inhoud volgens meetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 7557 d.d. 15-12-1948, liggende te Harlingen, door J.L. Kleijn, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 7425 Z ROTT 1949 op het achterschip aan B.B. zijde in achterkant achterste dekhuis, 6.10 m. uit hekplaat, 2.00 m. uit lengteas en 1.58 m. boven dek.
1949-10-01: Op 01-10-1949, tijdens de reis van IJmuiden naar Gdynia, Polen met een lading tractoren, in de Kielerbocht bij Fehmarn Belt ongeveer 60 mijl voorbij Kiel op een mijn gevaren, waarbij de roerganger gewond raakte (klem tussen het roer en de vloer) Door haar sterke constructie zonk het schip niet (tot grote spijt van de eigenaren) alhoewel de machinekamer wel water maakte. Op 02-10-1949 door sleepboot ENAK naar Nakskov, Denemarken gesleept voor noodreparatie en lossen lading.
1949-10-03: De Telegraaf 03-10-1949: “Orca” door mijn opengereten. Bemanning (veilig in Nakskov) beleefde spannende momenten. De opvarenden van het Nederlandse motorschip „Orca",. dat met een lading bulldozers op weg van Amsterdam naar Gdynia in de Fehmarnbelt op een mijn liep, hebben angstige ogenblikken doorgemaakt. Het geweld van de explosie reet het schip aan stuurboordzijde open, zodat het weldra 30 graden slagzij maakte. De bemanning, die uit negen koppen bestaat, verloor baar tegenwoordigheid van geest niet, maar sloot onmiddellijk de waterdichte schotten, sleepte in allerijl bedden en matrassen aan en poogde daarmede het binnendringende water te stuiten en bet schip drijvend te houden tot hulp kwam opdagen. Voortdurend gaf men lichtsignalen om de aandacht van de bewoners van de Duitse kust te trekken. Ten slotte had dit succes: enkele Duitse sleepboten uit Hamburg stoomden op volle kracht naar de plaats van de ontploffing en terwijl zij de „Orca" met haar pompen drijvende hielden, slaagden zij er in het zwaar geteisterde schip in de haven van Nakskov, op de Westelijke punt van het Deense eiland Laaland, binnen te slepen. De reddingspogingen werden al die tijd in spanning gevolgd door de wachters op de vuurtoren van Kjelds, eveneens een plaatsje aan de kust van Laaland. De explosie trof het schip zo hevig, dat aan dek vrijwel alles vernield werd. Roerganger Luikens, uit Rotterdam werd door rondvliegende brokken getroffen en tamelijk zwaar gewond aan de kaak. Zo goed en zo kwaad als het ging, verleende men hem de eerste hulp, doch na aankomst in Nakskov achtten twee daar wachtende medici zijn overbrenging naar het ziekenhuis noodzakelijk. Drie andere leden van de bemanning, die eveneens verwondingen hadden opgelopen, konden, na in hetzelfde ziekenhuis te zijn behandeld, zich weer bij de rest van de opvarenden voegen. De enige vrouw aan boord (de echtgenote van de scheepskok) bleef ongedeerd. De „Orca", een schip van 498 bruto registerton, is een omgebouwde landingsboot. Het schip maakte zijn tweede reis. Het is eigendom van de rederij Cremers en Westers te Groningen.
1951-03-09: Op 09-03-1951 als ORCA, thans genaamd NIGERIA, zijnde een stalen motorschip, groot 1416.27 bruto inhoud volgens meetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 7557 d.d. 15-12-1948, liggende te Zaltbommel, door T. Tromp, scheepsmeter te Rotterdam, opnieuw van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 7425 Z ROTT 1949 op het achterschip aan B.B. zijde in achterwand achterste dekhuis op kampanje, 4.75 m. uit hekplaat, 1.00 m. uit lengteas en 1.60 m. boven dek.
1955-11-00: Class LR withdrawn at Owners request 11/55 , therafter BV
1957-06-00: In 06-1957 lag de NIGERIA met schade aan de motor te drijven ter hoogte van Cabo Sao Vincente - Portugal, op 15 juni heeft de sleepboot NOORD-HOLLAND vastgemaakt en het schip naar Vigo gesleept.
1958-06-00: Final Fate:
De coaster ms 'NIGERIA' (1943) van C. van den Brink uit Hilversum, op weg van Aden naar Karachi (Pakistan) geladen met munitie, loopt op 130 mijl ten zuidwesten van Karachi aan de grond bij Vanka (India). Het schip vliegt daarna in brand door een explosie in de lading munitie en brandt vervolgens geheel uit. De bemanning zwom naar de wal en werd gered. In 1960 werd het wrak door een plaatselijke sloper gesloopt.
1958-11-22: Leeuwarder courant 22-11-1958: Nog geen conclusie in raad voor scheepvaart. Kustvaarder brandde uit na explosie voor Indiase kust. Voorzitter: „Navigatie van lik-mijn-vestje". De Raad voor de Scheepvaart heeft gisteren een begin gemaakt met het onderzoek naar de oorzaak van de stranding op 21 juni jl. van het 490 brt metende motorschip „Nigeria" in de Golf van Kutch aan de noord-westkust van India. Vijf uur na de stranding zagen de kapitein en de eerste machinist bij een onderzoek dat de uit explosieven bestaande lading rookte. De vijf leden van de bemanning, die toen nog aan boord waren, sprongen onmiddellijk in zee. Toen zij even later de wal hadden bereikt, volgden hevige explosies, waarna het schip totaal uitbrandde. Gisteren werden de 29-jarige kapitein H.E. van den B. uit Hilversum en de 36-jarige machinist H. Krans uit Rotterdam (als getuige) gehoord. Op een nader te bepalen datum zal de raad ook de broer van de kapitein, de 25-jarige eerste stuurman E. van den B. als betrokkene in deze zaak horen. Daarna zal de hoofdinspecteur voor de scheepvaart zijn conclusie nemen. De Indiase autoriteiten stonden in juni - zo werd ter zitting medegedeeld - argwanend tegenover deze scheepsramp. Er werd een uitvoerig onderzoek ingesteld, wij werden doorgezaagd, zo zei machinist Krans. Men meende, dat het schip na de stranding op eigen kracht los had kunnen komen. Voorts had men aan dek geen sporen gevonden van de - volgens de verklaringen, van de kapitein en de machinist - verbrande reddingboten en tenslotte hadden de autoriteiten verklaard dat men op een munitieschip wel eerst een ontploffing en dan pas rook kan verwachten en niet omgekeerd. Naar aanleiding hiervan vroeg de voorzitter van de raad, de kapitein: „Is die Indiase verdenking ongegrond?". De kapitein antwoordde bevestigend, waarop de voorzitter verklaarde: „U zou het beter nu kunnen zeggen, want er zijn 10 man aan boord geweest en dan komt het vroeg of laat toch uit". De „Nigeria" was 's nachts om twee uur op een harde zandbank gelopen. Bij het aanbreken van het daglicht bleek, dat men slechts 200 meter uit de totaal verlaten kust zat. In de tussenliggende tijd was de reder met drie man van boord gegaan om te trachten aan land hulp te krügen, maar na enkele uren zwerven kwamen de mannen onverrichterzake terug. Zü hadden geen levend wezen gezien. Inmiddels was de kapitein met de eerste machinist afgedaald In het achterste ruim. Toen zij het luik naar het onderste ruim openden, zagen zij rook. De kapitein kon zich de kleur van de rook niet herinneren. De machinist dacht, dat het een donkergrijze kleur was geweest. Onmiddellijk besloot men naar de kust te waden, waar men vanachter een duin op de verdere gebeurtenissen gade sloeg. Het duurde niet lang of er ontstonden ontploffingen en even later was het schip één vuurzee. De hele bemanning is toen op weg gegaan naar de bewoonde wereld, die pas na vele uren bereikt werd. De deskundige in de raad sprak zijn twijfel uit over de verschijnselen. „Het enige deel van de lading, dat rook zou kunnen produceren zonder een ontploffing (rookgranaten) is er in Lissabon uit gegaan. Ik acht het onmogelijk, dat zich tijdens het stampen van het schip in de eerste uren van de stranding op de zandbank een ontploffing zou hebben voorgedaan, die niet bemerkt zou zijn", zo zei hij tijdens het verhoor. Ter zitting bleek, dat de laatste tien uur voor de stranding de log niet meer was afgelezen. De kapitein was nog nooit in deze streken geweest. De zeilaanwijzingen had hij wel aan boord, maar hij had ze niet ingekeken. „U hebt eigenlijk helemaal niet genavigeerd. U hebt vier dagen maar raak gevaren. U hebt voor het diploma de beginselen van de navigatie geleerd. Waarom hebt u die beginselen niet toegepast?" zo vroeg de deskundige. „Het was een navigatie van lik-mijn-vestje", zo besloot de voorzitter.
1959-02-13: Gereformeerd gezinsblad 13-02-1959: Ondergnag „NIGERIA" door verkeerde navigatie. (Van onze correspondent) De Raad voor de Scheepvaart heeft thans schriftelijk uitspraak gedaan over de oorzaak van het stranden van de Nigeria op 21 juni 1958 in de Golf van Kutch (India). Uit het onderzoek is gebleken dat zowel de kapitein als de stuurman ernstig gefaald hebben bij het bepalen van de koers. De daarvoor beschikbare controlemiddelen werden uit nonchalance niet gebruikt. Hierdoor waande men zich op volle zee toen het stranden plaats vond. Nadat het schip vast zat is op onverklaarbare wijze brand uitgebroken waardoor de „Nigeria" als totaal verlies moest worden beschouwd. Beide betrokkenen werden hiervoor gestraft met schorsing in hun bevoegdheid als resp. kapitein en stuurman te varen voor de tijd van acht resp. twee maanden.

Afbeeldingen


Omschrijving: Orca (ex LCS (R)12) during rebuilding in 1948 at Scheepswerf Welgelegen Harlingen.
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Werf

Omschrijving: Orca (ex LCS (R)12) during rebuilding in 1948 at Scheepswerf Welgelegen Harlingen.
Collectie: Tuil, J. (Jan)
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Werf

Omschrijving: De proefvaart en oplevering van de Orca op 13 sept. 1949.
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Nigeria (ex Orca, ex LCS(R) 12)
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Skyfotos Ltd.
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: Nigeria (ex Orca, ex LCS(R) 12)
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Hocquard, D.P. (Dave)

Omschrijving: Nigeria 1943 ex Orca.
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Unknown