1955-09-22: |
Leeuwarder courant 22-09-1955: Op de scheepswerf van de firma C. Amels en Zonen te Makkum waanden we ons tijdens de tewaterlating van een kustvaarder haast in onze oostelijke buur-provincie, zoveel Gronings werd er gesproken. Dat is kenmerkend voor het verschil tussen deze twee gewesten op scheepvaartgebied, waarbij Friesland maar al te zeer „achteraan hinkt", omdat de belangstelling voor de kustvaart er buitengewoon gering is, al zijn er tekenen, dat er toch wat meer interesse voor komt. De activiteit bij de scheepsbouw neemt toe en ook liet tempo bij het bouwen. Zo zette men bij Amels half April de Oranjeborg op stapel en gistermorgen ging dit schip al te water. De bouw was dus zeer vlot verlopen. Het was trouwens een spannend moment, want het water was vrij laag, omdat de wind niet mee zat, en de coaster moest daarom van de dwarshelling een „sprong" maken, waarbij het vele toeschouwers warm om het hart werd, of 't wel goed zou gaan. De ingewijden twijfelden echter geen moment aan 'n goede gang van zaken. En natuurlijk ging het goed. Even was het, of de „Oranjeborg" een moment boven het water aarzelde. De shelterdekker helde en kwam daarna met een enorme plons in z|jn element, terwijl stukken hellinghout en stutbalken wegspoten en een paar flinke, rollende golven storm liepen op de overzijde van de haven. Daar stond een enthousiaste menigte het schone schouwspel gade te slaan. Het hele dorp was uitgelopen en ieder leefde mee met dit gebeuren. Ja, eigenlijk zou iedere Fries dit eens moeten zien om — op slag — scheepvaart-„minded" te worden. Zevende schip.De „Oranjeborg" is het zevende schip, dat van Amels dwarshelling liep. Direct er achter aan komt een sleepboot op stapel, die over vier weken de helling al zal verlaten, zo men hoopt. Dat is razend snel, maar er is een foefje bij: grote delen van de sleepboot liggen al „pre-fabricated" klaar en moeten nog in en aan elkaar worden geklonken, een soort montagebouw dus. De sleepboot — twintig meter lang, 6.50 meter breed, 550 pkmotor — is, evenals de „Oranjeborg", bestemd voor de N.V. Wagenborg's Scheepvaart- en Expeditiebedrijf te Delfzijl en wordt speciaal ingericht voor ijsbreken.De Oranjeborg is, zo deelde de ontwerper, ingenieur P. Lalleman uit Amsterdam mee, 57 meter lang tussen de loodlijnen en 64,58 meter over alles, bij een breedte van 9,70 meter. De holte tot het shelterdek is 5,70 en de holte tot het hoofddek 3,60 meter. Het draagvermogen is ongeveer 875 ton; rekent men het schip echter als "closed" shelterdekker, dan is het deadweight zo'n veertienhonderd ton. De snelheid zal plm. 11,7 mijl bedragen. De hoofdmotor kan 750 pk ontwikkelen; met oplading 1145 pk. De doopplechtigheid werd verricht door mevrouw l.G. Vuursteen-Rosén, een schoondochter van de heer L. Vuursteen, een der directeuren van de N.V. Wagenborg. Vanzelfsprekend was ook directeur G. Wagenborg aanwezig, evenals burgemeester A. Oosterhoff en andere vertegenwoordigers van de gemeente Wonseradeel (waarvan Makkum deel uitmaakt). De belanghebbenden en de kenners prezen de lijn van het schip om het hardst en waren van mening dat er van de scheepsbouw in Friesland een goede roem uitgaat. De heer Lalleman toonde zich uitermate tevreden over de afwerking van de coaster. Vooral het keurige klinkwerk beviel hem. Op vele werven elders laat dat nogal eens wat te wensen over, volgens deze deskundige die daarmee de scheepsbouwers in Friesland ongevraagd een compliment gaf dat voor de toekomst het beste mag doen verwachten. |