Inloggen
ORANIA - ID 4934

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1922
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Passenger-/cargovessel
Type Dek: Shelterdeck closed
Material Hull: Steel
Dekken: 4
Construction Data

Scheepsbouwer: Workman, Clark & Co. Ltd., Belfast, Great Britain
Werfnummer: 379
Contractor: none
Launch Date: 1921-10-21
Delivery Date: 1922-02-23
Technical Data

Engine Manufacturer: Workman, Clark & Co. Ltd., Belfast, Great Britain
Motor Type: Steam, Turbine
Power: 5700
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: two sets of steam turbines
Speed in knots: 14
Number of screws: 2
 
Gross Tonnage: 9762.80 Gross tonnage
Net Tonnage: 5759.89 Net tonnage
Deadweight: 7370.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 260142 Cubic Feet
Bale: 239694 Cubic Feet
 
Length 1: 450.3 Feet (British) ***Unknown***
Beam: 59.4 Feet (British) ***Unknown***
Depth: 40.9 Feet (British) ***Unknown***
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
406 0 0 910 0 1316
Configuration Changes

Datum 1922-00-00
Type: Additional Ship Data
Omschrijving: het aantal van 406 passagiers is het totaal aantal hutpassagiers, in eerste, tweede en derde klasse. De verdeling is nog niet bekend.

Datum 1927-03-04
Type: Remeasurement
Omschrijving: Liggende te Amsterdam voorzien van een nieuw brandmerk: 398 Z AMST 1927

Ship History Data

Date/Name Ship 1922-00-00 ORANIA
Manager: N.V. Koninklijke Hollandsche Lloyd, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Koninklijke Hollandsche Lloyd, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PNLK
Additional info: call sign from 01-01-1934: PGOB

Ship Events Data

1922-03-15: Vertrok 15 maart 1922 voor haar eerste reis van Amsterdam naar Buenos Aires.
1934-12-19: Final Fate:
Op reis van Zuid-Amerika naar Amsterdam arriveerde de ORANIA, met aan boord 121 passagiers en een bemanning van 158 personen, op 19 december 1934 om 07.00 h. voor de haven van Leixoes (Portugal) ter ontscheping van passagiers. Om 13.30 h. lag men ten anker en werd begonnen met de ontscheping van passagiers. Plotseling zag men het Portugese stoomschip LOANDA de haven binnenstomen en recht op bakboordszijde van de ORANIA aanhouden. De LOANDA bleek een aanvaring niet te kunnen vermijden en trof de ORANIA aan bakboordszijde, waardoor midscheeps een gat ontstond van promenadedek tot onder de waterlijn. De ORANIA maakte terstond water en begon naar bakboord over te hellen. Allen verlieten veilig en in goede orde het schip, dat 40 - 50 minuten na de aanvaring geheel plat lag. Het schip was niet meer te bergen. De Britse firma Cox & Danks kreeg opdracht het wrak op te ruimen en pas eind 1936 was het opruimen voltooid.

Afbeeldingen


Omschrijving: Een luchtfoto van de ORANIA, varend in het Noordzeekanaal, foto uit 1926
Gemaakt door: KLM Aerocarto
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown