Inloggen
ORA ET LABORA - ID 4928


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1896-00-00 / 1931-00-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1895
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Nat. Official Number: 1023 DORD 1897
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Tjalk
Masten: One mast
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Niestern & te Velde, Martenshoek, Groningen, Netherlands
Delivery Date: 1895-11-00
Technical Data

Gross Tonnage: 80.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 67.00 Net tonnage
Deadweight: 125.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 27.75 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 24.75 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 4.96 Meters Breadth, extreme
Depth: 2.04 Meters Depth, moulded
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1897
Datum agenda: 1897-09-23
Register nr: 0
Scheepsnaam: ORA ET LABORA
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Veen, J. van
Plaats: Dordrecht
Opmerkingen: eerste
1897-09-23, uitreiking65-

Ship History Data

Date/Name Ship 1896-00-00 ORA ET LABORA
Manager:
Eigenaar: Jan van der Veen Kzn, Stadskanaal, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Stadskanaal / Netherlands
Callsign: PNLG

Date/Name Ship 1898-00-00 ORA ET LABORA
Manager:
Eigenaar: Einte Holwerda (Stadsk), Stadskanaal, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Stadskanaal / Netherlands
Callsign: PNLG

Date/Name Ship 1902-00-00 ORA ET LABORA
Manager:
Eigenaar: Jan Holwerda, Gasselternijveen, Drenthe, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Gasselternijveen / Netherlands
Callsign: PNLG

Date/Name Ship 1907-00-00 ORA ET LABORA
Manager:
Eigenaar: Herwig de Boer, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PNLG

Date/Name Ship 1933-00-00 FRIEDA POLLMANN
Manager:
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Germany
Callsign: DGJM

Ship Events Data

1896-09-16: Algemeen Handelsblad 17-09-1896: Delfzijl, 16 sept. vertrokken: ORA ET LABORA, van der Veen, naar Emden.
1897-09-26: NvhN 29-09-1897: Delfzijl, 26 sept. vertrokken: van der Veen, ORA ET LABORA, naar Wangeroog.
1897-10-16: NvhN 19-10-1897: Binnengekomen Delfzijl 16-10-1897: van der Veen, ORA ET LABORA, van Wangeroog.
1898-07-21: NvhN 24-07-1898: Gepasseerd Brunsbuttel 21-07-1898: Holwerda, ORA ET LABORA, van Westerwijk naar Norden.
1899-09-18: Nieuw van de Dag 18-09-1899: ORA ET LABORA, Holwerda, van Memel naar Itzehoe.
1900-10-08: Algemeen Handelsblad 10-10-1900: Cuxhaven 08-10-1900: Vertrokken: ORA ET LABORA, Holwerda naar Mühlheim.
1906-03-02: Algemeen Handelsblad 05-03-1906: Harburg: 02-03-1906 Aangekomen: ORA ET LABORA, Holwerda, van Hamburg.
1907-01-22: NvhN 22-01-1907: Delfzijl: Aangekomen Holwerda, ORA ET LABORA van Norden.
1907-02-06: PGC 06-02-1907 : Delfzijl 5 feb. Het ijzeren tjalkschip ORA ET LABORA, kapt. J. Holwerda, liggend in het Eemskanaal alhier is dezer dagen onderhands verkocht voor NLG 7300 aan de heer H. de Boer, thans kapitein van het tjalkschip WELVAART. De WELVAART, liggend te Bremen, zal nu ter verkoop worden aangeboden.
1913-09-25: Nieuws van de Dag 25-09-1913: Hamburg, aangekomen 23-09-1913: ORA ET LABORA, de Boer, Sonderborg.
1913-10-22: NvhN 22-10-1913: Holtenau gepasseerd 17-10-1913: ORA ET LABORA, de Boer van Apenrade naar Delfzijl.
1917-05-03: NvhH 08-05-1917: ORA ET LABORA, de Boer, 3 mei te Holback van Kopenhagen
1921-02-17: Hypotheekakte 17-02-1921 verleden voor notaris D. Kolk te Delfzijl. Hendrik en Herwig de Boer, beiden schipper en gedom. te Delfzijl. Geldlening Hfl. 16.000,- ad 5½%. Verband op ORA ET LABORA, 149 m³, 1023 DORD 1897.
1922-05-12: Algemeen Handelsblad 16-05-1922: ORA ET LABORA, de Boer, 12-05-1922 van Aarhus te Holtenau.
1924-10-24: Rotterdamsch Nieuwsblad 25-10-1924: Vlieland, aangekomen 24-10-1924 ORA ET LABORA, de Boer, van Zweden.
1926-10-11: Leeuwarder Nieuwsblad 11-10-1926: Harlingen, II Oct. Tengevolge van den storm kon het tjalkschip „ORA ET LABORA", schipper S. de Boer, dat geladen was met hout, de haven niet binnenkomen. De stoomboot „Prins- Hendrik", komende van Amsterdam, heeft toen het schip op sleeptouw genomen en veilig binnen gebracht.
1928-09-20: Op 20-09-1928 als ORA ET LABORA, zijnde een talkschip, groot 226.44 m3, liggende te Groningen, door D. Loorbach, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Herwig de Boer, schipper te Delfzijl, voorzien van een nieuw brandmerk door het inbranden van 1205 Z DORD 1928 op 't achterschip in de lijst lichtkap bij de achtersteven. (Opm.: Brandmerk 1023 DORD 1897 niet meer aanwezig bevonden.)
1930-05-02: NvhN 03-05-1930: Delfzijl, 2 mei vertrokken: ORA ET LABORA , de Boer, naar Brunsbuttelkoog.
1931-00-00: In 1931 uit de Wad- en Sontvaart. (Op de Kadasterkaart staat: "Vermoedelijk naar Duitsland verkocht", echter zonder vermelding van datum.)

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J. v/d Veen als gezagvoerder gedurende:

*   1895 t/m 1896 van de stalen koftjalk “Ora et Labora”, gebouwd in 1895 te Stadskanaal, 114 ton n.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Stadskanaal.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1895
Kapitein: Veen, J. v/d

Monsterrollen

Opgemaakt Delfzijl
Datum: 1902-03-27
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: ORA ET LABORA
Schipper: Holwerda, J.
Scheepstype: tjalk
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Afbeeldingen


Omschrijving: Germ. Lloyd overzicht.
Collectie: Scholten, B.W. (Ben)
Vervaardiger: Unknown
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten