Inloggen
OOSTERSCHELDE - ID 4902

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1918
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5347221
Nat. Official Number: 11538 ROTT 1919
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Aux. Sailing Vessel
Type: Schooner
Masten: Three masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: H. Appelo & Zonen, Zwartsluis, Overijssel, Netherlands
Werfnummer: 120
Launch Date: 1917-10-26
Delivery Date: 1918-00-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Firma Joh. Boot, Motorenfabriek 'De Industrie', Alphen aan den Rijn, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Engine, Hot bulb (gloeikop)
Number of Cylinders: 2
Power: 120
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Industrie (Gloeikop), 15 3/4-17 1/4
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 260.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 177.38 Net tonnage
Deadweight: 350.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 19200 Cubic Feet
Bale: 18200 Cubic Feet
 
Length 1: 38.08 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 36.33 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.53 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.29 Meters Depth, moulded
Configuration Changes

Datum 1930-00-00
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Gehermotoriseerd: 2tew 2 cil 130 Pk Industrie, 14 13/16-17 5/16, 9 Kn. Motor vervangen bij de fabriek te Alphen aan de Rijn. GRT 269, NRT 191

Datum 1931-00-00
Type: Rebuilt
Omschrijving: Verbouwd en brug geplaatst bij Scheepswerf Jonker & Stans te H.I. Ambacht.

Datum 1942-00-00
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofdmotor: 2tew 4 cil 200 Pk Frederikshavn.

Datum 1951-00-00
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofdmotor: 2tew 4 cil 240 Pk Frederikshavn Type (230x400) 8 Kn.

Datum 1980-00-00
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofdmotor: 280 Pk Deutz

Datum 1986-00-00
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofdmotor: 4tew 6 cil 221 Pk Cummins Type NT855M (140x152) 8 Kn

Datum 1991-00-00
Type: Rebuilt
Omschrijving: Ombouw tot zeilend passagiersschip (1991 gereed)

Ship History Data

Date/Name Ship 1918-12-31 OOSTERSCHELDE
Manager: N.V. Hollandsche Algemeene Atlantische Scheepvaartmaatschappij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Hollandsche Algemeene Atlantische Scheepvaartmaatschappij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PGMX
Additional info: Bouwkosten HFL 108.000,--

Date/Name Ship 1921-09-29 OOSTERSCHELDE
Manager: Warnder Kramer, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Warnder Kramer, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PNKQ
Additional info: Aankoopsom Hfl. 30.000,-. Sinds 1931 Groningen

Date/Name Ship 1939-05-12 FUGLEN II
Manager: A.M. Espensen, J. Hansen Albertsen, J. Hansen en J.V. & J.J. Rasmussen, Aerøskøbing, Denmark
Eigenaar: Rederi A/S Fuglen, Aerøskøbing, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Aerøskøbing / Denmark
Callsign: OZBX

Date/Name Ship 1949-00-00 FUGLEN II
Manager: N.M. Lauritzen, Aerøskøbing, Denmark
Eigenaar: Rederi A/S Fuglen, Aerøskøbing, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Aerøskøbing / Denmark

Date/Name Ship 1951-00-00 FUGLEN
Manager: N.M. Lauritzen, Aerøskøbing, Denmark
Eigenaar: Rederi A/S Fuglen, Aerøskøbing, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Aerøskøbing / Denmark
Callsign: OZBX

Date/Name Ship 1954-00-00 SYLVAN
Manager: Sam Pettersson, Skärhamn, Sweden
Eigenaar: Sam Pettersson, Skärhamn, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Skärhamn / Sweden
Callsign: SEQP
Additional info: Aankoopsom Hfl. 70.000,- (220.000,- Zweedse kronen )

Date/Name Ship 1963-00-00 SYLVAN
Manager: Fru Judith Inberg, Skärhamn, Sweden
Eigenaar: Fru Judith Inberg, Skärhamn, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Skärhamn / Sweden
Callsign: SEQP
Additional info: Aankoopsom Hfl 100.000,-

Date/Name Ship 1965-00-00 SYLVAN
Manager: Dennis F.V. Ingberg, Skärhamn, Sweden
Eigenaar: Dennis F.V. Ingberg, Skärhamn, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Skärhamn / Sweden
Callsign: SEQP

Ship Events Data

1918-00-00: Opdracht voor de bouw van de “OOSTERSCHELDE “ kwam van Scheepswerf Lucas Mulder te Martenshoek.
1918-06-01: Dagregister deel 22 nummer 1599. Negen Januari 1900 negentien. Bijlbrief. De ondergeteekenden H. Appelo & Zonen, scheepsbouwers te Zwartsluis, verklaren te hebben volbouwd en van de werf te hebben afgeleverd een stalen driemastmotorschoenerschip genaamd `Oosterschelde`, groot bruto 260,22 register tonnen en netto 501,64 M3 of 177,38 register tonnen. Het schip bovengenaamd behoort in eigendom aan den heer Luc. Mulder te Groningen, Zwartsluis, 1 juni 1918. Geteekend H. Appelo & Zn. (In de kantlijn staat bijgeschreven: Gebrand met 11538 ROTT 1919 door den scheepmeter H. Dansen te Rotterdam.)
1920-00-00: In 1920 werd de vloot van H.A.A.S. (Dir. De Haas & Spliethoff) opgelegd in de Waalhaven te Rotterdam. In 1921 werd de rederij geliquideerd.
1925-00-00: Eind 1925, tijdens de reis van Safi met 400 ton graan in zakken naar Casablanca, machineschade opgelopen. Het boven carter van de tweede cylinder geëxplodeerd. Na 21 dagen zeilen Casablanca binnengelopen. Na twee maanden van wachten op onderdelen en reparatie weer vertrokken
1927-05-11: Op 11-05-1927 als OOSTERSCHELDE, zijnde een motorzeilschip, groot 260.22 R.T. liggende te Slikkerveer, door C. van Silfjout, scheepsmeter te Rotterdam, ten verzoeke van Warnder Kramer, kapitein te Groningen, van een nieuw brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1960 Z ROTT 1927p[ het achterschip aan S.VB. zijde in de verschansing. (Opm. De vroeger brandmerken zijnde 11538 ROTT 1919 zijn verwijderd.)
1928-11-00: Voorwaarts 30-11-1928: Bijna een maand over tijd. Een Hollandsche schoener in den storm. De Hollandsche motorschoener „OOSTERSCHELDE" met kapitein Cramer liep vandaag de haven van Cowes (eiland Wight) binnen. De schoener kwam van Oslo en was een maand onderweg geweest; in normale omstandigheden duurt de reis vier en een halven dag. Het schip had op zee met hevige orkanen geworsteld, waarbij een anker en 120 vaam ketting werden verspeeld, de zeilen hingen bij het blnnenloopen in de haven aan flarden.
1939-05-09: NvhN 09-05-1939: De „OOSTERSCHELDE” verkocht. Het m.s. „OOSTERSCHELDE", groot 268 ton bruto, gebouwd in 1918, van W. Kramer te Groningen, is verkocht aan de Rederi Aktieselskabt „Fuglen"' te Aerösköbing in Denemarken.
1940-00-00: 1940: Was tijdens WO II in de Oostzee.
1943-03-29: In konvooi op weg van Aalborg naar Skagen met een lading 350 ton cement in zakken voor de Duitse Kriegsmarine, met een Duitse coaster “Wotan“ en twee Duitse voorpostkotters de “ZUKUNFT“ en de “INGERTA“, 's avonds tegen half zes op twee mijl van Skagen haven verwijderd, op een mijn gelopen. Direct daarna een zware explosie onder het achterschip. De machinekamer maakte water en de motor begon zwaar te roken, waarna ze vast liep. De “FUGLEN II“ onder kapitein Krissenden, stuurman Niels Jensen en lichtmatroos Leif Haagens Hansen werd door de “Wotan“ op sleeptouw genomen en naar Skagen gesleept. Aldaar aangekomen stond het water al op het achterdek, met drie motorpompen werd de machinekamer leeg gepompt en de twee gaten in het vlak gedicht met cement. Op 7 april werd het schip door de stoomsleepboot “BRAGE “ van berggingsbedrijf Svitzer naar Svendborg werf te Svendborg gesleept, een zware tocht in zeer slecht weer. Op 9 april aldaar aangekomen en op 11 april in dok drooggezet. Na inspectie bleek dat maar liefst 45 huidplaten vernieuwd of gerepareerd moesten worden, verder schade aan de hoofdmotor en het roefdek. Op 17 augustus is het schip weer gerepareerd (kosten reparatie 167.763,84 Dkr )
1943-10-00: Muiterij op de "Fuglen 11". Herfst 1943, toen ze ten anker lag in de Sont, werden de kapitein en de stuurman in hun hut opgesloten door de drie matrozen, die wilden vluchten naar vrij Zweden. Twee matrozen is het gelukt per boot Zweden te bereiken, de derde viel in het water, is gered en aan boord weer opgesloten.
1945-00-00: Tegen het einde van de oorlog voer het schip in de Noorse fjorden voor het vervoer van vis.
1954-00-00: Rederi Fuglen koopt na verkoop van de “FUGLEN “ de Nederlandse coaster “TOOS“ van 3 jaar oud, 450 ton, en deze wordt weer gedoopt in “FUGLEN".
1963-12-10: Kwam in de Limfjord in aanvaring met het m/s A.N.P. (Købnhavn, 299 B.R.T. Bouwjaar 1961), die onderweg was van Thisted naar København.
1987-06-30: Laatste vrachtreis gemaakt, daarna opgelegd te Skärhamn. In 1987, door bemiddeling van de heer Frits Loomeijer wordt het schip voor Fl 325.000,-- aangekocht door Hovax B.V., Rotterdam. In 1987 doorverkocht aan T. Jansen (Tall Ships B.V.) te Nijmegen, de naam “Sylvan“ behouden. In 1988 verkocht aan Dick van Andel, Rotterdam, herdoopt OOSTERSCHELDE (PGNP), nieuw brandmerk 17774 Z ROTT 1988.
1990-07-13: Leeuwarder Courant 13-07-1990: Leeuwarder restaureert laatste driemastschoener. 'Je moet hiervoor denken zoals vroeger' door Herman Broers
Leeuwarden - „Dit werk is te specialistisch voor een groot scheepsbouwbedrijf. Je moet voor zo'n klus denken, zoals de mensen vroeger dachten. En dat kan alleen maar als je een klein bedrijf bent." Gerard Kroes (37), directeur van het Leeuwarder scheepsrestauratiebedrijf Kroes aan de Harlingertrekweg, heeft de opdracht gekregen de laatstgebouwde en tot voor kort varende driemastschoener van Nederland, de OOSTERSCHELDE uit 1918, weer in zijn oude staat terug te brengen. Een bijzonder restauratieproject dat ongeveer f 1,5 miljoen moet kosten. Dat het geen simpele klus is, wordt duidelijk als men de huidige vorm van het schip vergelijkt met de foto's van de driemaster, die uit de oude doos zijn gekomen. Alleen de romp zal bij de restauratie intakt blijven. De rest van wat is geworden tot een ordinair zeeschip waarvan er zoveel zijn, wordt gesloopt. „Daar is overleg voor nodig", aldus Kroes, die inmiddels een reputatie in de Nederlandse scheepsrestauratie heeft opgebouwd. De zeilschoener werd in 1918 op de werf Appelo in Zwartsluis gebouwd, in opdracht van een Rotterdamse rederij. In 1920 ging de rederij failliet en de Oosterschelde werd verkocht aan een schipper, die er mee op de Middellandse Zee ging varen. Rond 1930 werd het schip uitgerust met een motor, waarna het aftuigen begon. Daarna werd het schip verkocht aan een Deense vrachtvaarder. Via omzwervingen in Scandinavië kwam de schoener, die intussen Fuglen heette, terecht bij een Zweed, die hem omdoopte in Sylvan. De nieuwe eigenaar verbouwde de voormalige zeiler grondig. In 1960 kwam er op het achterschip een extra scheepsdek bij, met daar bovenop een stuurhuis. De zogenaamde schoenerkop werd vervangen door een rechte steven. Tot 1987 bleef het schip in de vaart als coaster, voornamelijk op de Oostzee. Een Nederlandse projectontwikkelaar ontdekte twee jaar geleden dat de voormalige Oosterschelde te koop stond. Hij kocht het schip en verkocht het op zijn beurt aan Dick van Andel, een Rotterdammer, die het initiatief tot de restauratie heeft genomen.
1991-03-11: Leeuwarder Courant 11-03-1991: Restauratie schip 'OOSTERSCHELDE' in Leeuwarden gereed. Leeuwarden - De 75 jaar oude, gerestaureerde driemastschoener OOSTERSCHELDE wordt op 21 maart bij scheepswerf Gerard Kroes aan de Harlingertrekweg officieel overgedragen aan de eigenaar, Reederij Oosterschelde. De werf en scheepstimmerbedriif Siep de Lang heboen het metaalwerk van het schip geheel gerestaureerd. Deze klus kon niet in het westen van het land worden geklaard. Eind maart wordt de schoener naar Rotterdam gebracht, waar het houtwerk onder handen wordt genomen. Stichting het Rotterdamse Zeilschip, die net geld voor de restauratie bijeen heeft gebracht, heeft onlangs de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Friesland benaderd met als doel de twee kleine Leeuwarder bedrijven in het zonnetje te zetten. Met een bijeenkomst op de genoemde datum wil men aandacht schenken aan het feit dat met de restauratie van dit schip, die in totaal ongeveer f 1,7 miljoen kost, een bijzondere opdracht voor Friesland in de wacht is gesleept. De zeilschoener werd in 1918 in Zwartsluis gebouwd. In de jaren twintig werd ermee op de Middellandse Zee gevaren. Rond 1930 kreeg het schip een motor. Daarna is het schip verkocht aan een Deense vrachtvaarder. De schoener voer een tijdlang in Zweedse wateren en later op de Oostzee. Twee jaar geleden stond de Oosterschelde te koop. De Rotterdammer Dick van Andel van rederij Oosterschelde heeft vervolgens het initiatief tot de restauratie genomen. De Oosterschelde zal in de toekomst dienst doen bij officiële gelegenheden.
1998-00-00: Deelnemer aan Delfsail 1998 en 2003.
2016-02-08: Schuttevaer 13-02-2016: Oosterschelde redt solozeiler. De Rotterdamse driemaster Oosterschelde heeft midden op de Atlantische Oceaan een Italiaanse solozeiler gered. De man dreef rond op zijn ontmaste en stuurloze jacht, dat bovendien water maakte. Kapitein Maarten de Jong werd maandag 8 februari rond 8 uur van de noodsituatie op de hoogte gebracht door het Maritime Rescue Coordination Centre Roma. De Oosterschelde bevond zich op dat moment op 90 mijl afstand van het zinkende jacht en verlegde onmiddellijk haar koers naar het jacht, de in België geregistreerde Tarabaralla. Toen het rescue enkele uren later het contact met het jacht verloor werd de situatie kritisch, getuige het bericht aan de kapitein van de Oosterschelde. MRCC Roma: The vessel Taraballa reports that the situation becomes very dangerous. Please proceed in maximum speed and try to contact the vessel on satphone. Om 2.45 uur UTC arriveerde de Oosterschelde bij de Tarabaralla en kon de enige opvarende veilig van boord halen
Het jacht werd prijsgegeven aan de zee. De Oosterschelde vervolgde haar reis naar Martinique, waar ze 14 februari wordt verwacht.

Afbeeldingen


Omschrijving: De te water lating van de Oosterschelde
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Na de te water lating
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: De OOSTERSCHELDE, op 20 maart 1922 de haven van Cardiff binnenlopend (opm: dus al eigendom van Kramer)
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: De OOSTERSCHELDE, liggend te Cardiff op 20 maart 1922
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Fuglen II 1918 (ex Oosterschelde)
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Fuglen ex Fuglen II ex Oosterschelde.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Fuglen ex Fuglen II ex Oosterschelde.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Sylvan 1918 ex Fuglen ex Fuglen II ex Oosterschelde.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Sylvan 1918 ex Fuglen ex Fuglen II ex Oosterschelde in her homeport Skärhamn, Sweden on August 22 1987, shortly before being delivered to her new Dutch owners.
Gemaakt door: Inberg, Bengt-Rune

Omschrijving: Oosterschelde 1918 ex Sylvan ex Fuglen ex Fuglen II ex Oosterschelde on 10.09.1989 Haringvliet, Rotterdam.
Gemaakt door: Zee, T. van der (Teun)

Omschrijving: Sylvan 1918 ex Fuglen ex Fuglen II ex Oosterschelde at Leeuwarden the 21th April 1990
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: Oosterschelde 1918 Krantenartikel van 10.1996.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Oosterschelde 1918 krantenartikel 16-05-1998
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Oosterschelde 1918 ex Sylvan ex Fuglen ex Fuglen II ex Oosterschelde on 02.06.2010 Nieuwe Waterweg.
Gemaakt door: Goudriaan, J. (Koos)

Omschrijving: Oosterschelde 1918 ex Sylvan ex Fuglen ex Fuglen II ex Oosterschelde on 02.06.2010 Nieuwe Waterweg.
Gemaakt door: Goudriaan, J. (Koos)

Omschrijving: Oosterschelde 1918 ex Sylvan ex Fuglen ex Fuglen II ex Oosterschelde on 02.06.2010 Nieuwe Waterweg.
Gemaakt door: Goudriaan, J. (Koos)

Omschrijving: Oosterschelde 1918 ex Sylvan ex Fuglen ex Fuglen II ex Oosterschelde on 02.06.2010 Nieuwe Waterweg.
Gemaakt door: Goudriaan, J. (Koos)

Omschrijving: Oosterschelde 1918 ex Sylvan ex Fuglen ex Fuglen II ex Oosterschelde on 16.04.2015 Kalkhaven, Dordrecht.
Gemaakt door: Zee, T. van der (Teun)
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: Oosterschelde on River Eems inbound Delfzijl for 'Delfsail' the 30th June 2016.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)
Algemene informatie

De Telegraaf  080235
Amsterdam, 7 februari. De Raad voor de Scheepvaart heeft uitspraak gedaan in zake het aan de grond varen tijdens mist van het motorzeilschip OOSTERSCHELDE aan de Westkust van Frankrijk bij Laux Moutons. De Raad is, met de inspecteur-generaal, van oordeel, dat dit ongeval aan de schuld van de betrokkene is te wijten, die lengte- in plaats van breedteminuten op de kaart heeft afgezet en bovendien nog het licht van Ile de Penfret verkeerd heeft geobserveerd. Nu deze kapitein, voor zoverre de Raad bekend, nog geen ongevallen tot zijn last heeft, meent de Raad thans met een berisping te kunnen volstaan.