Inloggen
OOSTERBURGH - ID 4889


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1953
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5263786
Nat. Official Number: 8708 Z ROTT 1953
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Half shelterdeck
Masten: One mast
Rig: 4 winches, 4 derricks
Lift Capacity: 1 x 7 and 3 x 3 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Arnhemsche Scheepsbouw Maatschappij N.V., Arnhem, Gelderland, Netherlands
Werfnummer: 355
Date Laid Down: 1953-03-02
Launch Date: 1953-08-29
Delivery Date: 1953-12-04
Technical Data

Engine Manufacturer: Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg A.G., German Federal Republic
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 760
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MAN nr. 432285 Type G8V42A (285x420)
Speed in knots: 11
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 225.00 Net tonnage
Deadweight: 760.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 48000 Cubic Feet
Bale: 43500 Cubic Feet
 
Length 1: 54.75 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 51.01 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.24 Meters Breadth, moulded
Depth: 6.10 Meters Depth, moulded
Draught: 3.874 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1953
Type: Remeasurement
Omschrijving: volgens bestek van de bouwwerf waren de afmetingen: lengte over alles 54,47 meter, lengte tussen de loodlijnen 50,30 meter, breedte 9,20 meter, holte tot hoofddek 3,96 meter en tot half shelterdek 6,10 meter.

Ship History Data

Date/Name Ship 1953-12-04 OOSTERBURGH
Manager: Wm H. Müller & Co. N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Wm H. Müller & Co. N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PGNR

Date/Name Ship 1966-03-15 OOSTERBURGH
Manager: Wm H. Müller & Co. (Batavier) N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Wm H. Müller & Co. (Batavier) N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PGNR

Date/Name Ship 1970-11-00 OOSTERBURGH
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Kroonburgh', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Kroonburgh', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder: KNSM Group N.V.
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PGNR

Date/Name Ship 1972-11-17 VOLISSOS
Manager: S. Panchrantos, C. Ferousis, A. Adriotakis & A. Kannes, Piraeus, Greece
Eigenaar: S. Panchrantos, C. Ferousis, A. Adriotakis & A. Kannes, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SYME

Date/Name Ship 1975-00-00 PANAGIA PAXON
Manager: C. Leccas, Piraeus, Greece
Eigenaar: C. Leccas, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SV3844

Date/Name Ship 1978-00-00 MARIA I
Manager: Stavros G. Ioannides, Piraeus, Greece
Eigenaar: Stavros G. Ioannides, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SV3844

Date/Name Ship 1979-00-00 TOYLA
Manager: Stavros G. Ioannides, Piraeus, Greece
Eigenaar: Stavros G. Ioannides, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SV3844

Date/Name Ship 1979-00-01 IFIGENIA
Manager: Compania Naviera Gupsella S. de R.L., Puerto Torres, Honduras
Eigenaar: Compania Naviera Gupsella S. de R.L., Puerto Torres, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: Puerto Torres / Honduras
Callsign: HQCR

Ship Events Data

1953-11-19: Als "OOSTERBURGH", zijnde een motorschip, metende 1414.27 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 9268 d.d. 24-11-1953, liggende te Rotterdam, door C. van Asperen, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Rotterdam, van brandmerk 8708 Z ROTT 1953 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in achterwand dekhuis op verlengde kampanje, 4.08 m. uit hekplaat, 0.80 m. uit de lengteas en 1.50 m. uit dek.
1962-11-05: NvhN 05-11-1962: Nederlands schip in Oostzee aan de grond gelopen. Het 499 ton metende Nederlandse vrachtschip OOSTERBURGH (N.V. Muller en Co, Rotterdam) is zaterdagochtend gestrand bij Arkösund, aan de ingang van de vaargeul naar Norrköping, in zuidoost-Zweden. Volgens radioberichten van het schip had het een gebroken roer. Schip en bemanning liepen geen gevaar. Het Zweedse bergingsschip Ajax was naar de OOSTERBURGH op weg.
1964-06-24: Het Vrije Volk 24-06-1964: Kustvaarder zinkt na aanvaring met de Kloosterdyk. (Van een onzer verslaggevers) In dichte mist heeft zich vannacht op de Schelde bij Antwerpen een scheepsdrama afgespeeld, waarbij de Nederlandse kustvaarder OOSTERBURGH, enkele minuten nadat het schip door de Kloosterdyk van de Holland-Amerika Lijn midscheeps was geramd en overvaren, kapseisde en zonk. De elf opvarenden, tien bemanningsleden en een loods, konden spoedig worden gered dank zij het snelle en doortastende optreden van de bemanning van de Antwerpse sleepboot Michel Gerling. De aanvaring gebeurde omstreeks drie uur. Het was heiig en hier en daar hingen boven de Schelde honderden meters grote mistbanken, waarin men geen hand voor ogen kon zien. De Kloosterdijk (5635 brt.) had kort tevoren de vaste ligplaats van de HAL in de Antwerpse haven verlaten en koerste naar zee. Het eerste gedeelte werd de vrachtvaarder gesleept door de Michel Gerling van de Union de Remortage et de Saüvetage. De 499 brt. ton metende OOSTERBURGH- eigendom van Wm. H. Muller en Co, te Rotterdam, kwam uit Zweden en was op weg naar Antwerpen. Hoe de aanvaring is ontstaan, staat nog niet vast. In Antwerpen - nam men vanmorgen voorlopig aan, dat de OOSTERBURGH de koers is kwijtgeraakt en dicht onder de rechter Schelde-oever in het vaarwater van de Kloosterdijk is geraakt. De botsing was er voordat iemand er op berekend was. De coaster kreeg een enorm gat, begon direct water te maken en te zinken. De opvarenden hadden ternauwernood tijd; zwemvesten en gordels om te doen en overboord te springen. In de dikke mist begonnen zij rond te zwemmen. De Michel Gerling was nog in de buurt; de sleepboot had juist losgegooid en- lag nog even uit te kijken. Plotseling zag, een van de bemanningsleden rode waarschuwingslichten opflikkeren, ongeveer op de plaats waar de Kloosterdijk zich op dat moment moest bevinden. Gevaar! Sleperkapitein Jos de Koninck uit Antwerpen aarzelde geen ogenblik en voer voorzichtig in de richting van de rode lichten. Dichterbij gekomen hoorde hij hulpgeroep, in het licht van schijnwerpers zag hij drenkelingen. In korte tijd slaagde de Michel Gerling erin negen man uit de Schelde op te pikken.'Van de Kloosterdijk was inmiddels een sloep gestreken om naar, mensen te zoeken. Twee opvarenden-van de OOSTERBURG mistte men ten slotte. Men vond de mannen echter spoedig. Ze waren op de rode boei nummer 104 geklommen; dicht-bij de plaats van de aanvaring. De Michel Gerling, bracht de elf mannen naar de vaste wal, waar ze met drie ziekenauto's naar het ziekenhuis Stuivenberg werden vervoerd. Niemand van hen is gewond. Kapitein van de OOSTERBURGH was de heer Maarten Zuurmond, een 44 jarige Hagenaar. Voor hij overboord sprong slaagde hij er nog in. de scheepspapieren te bemachtigen. Loods was de 42-jarige Jaak Patteer uit Vlissingen. Verder bestond de bemanning uit Maarten Koning (43) Scheveningen, Albert Plugge (18) Den Haag; Adriaan van den Oever (26), Rotterdam; Klosinski Siegfried. (24) Dettum, Duisland; Hendrik (25) Rotterdam; -Frans Henrichs (25) Rotterdam; Arië de Jong (42) Rotterdam; Huibert Schaap (40) Den Haag en Willem Rozeboom (30) Schiedam., De tien bemanningsleden zouden in de loop van de dag huiswaarts keren. Voor hun vertrek zijn ze in de nieuwe kleren gestoken. Verschillenden van hen sprongen -in pyjama - overboord. De Kloosterdyk kreeg een gat van ongeveer meter in de boeg. Niemand aan boord liep letsel op. Na de botsing werd afgemeerd bij boei 112, tegen het middaguur werd de reis naar Rotterdam hervat. Men verwacht de Kloosterdyk vanavond om 9 uur thuis. Hoeveel vertraging de ophanden zijnde vaart naar Duitsland en Amerika zal hebben staat nog niet vast...
1964-06-24: Het Vrije Volk 24-06-1964: Geredden van OOSTERBURGH: We danken leven aan mooi weer. (Van een onzer verslaggevers) De redding van de elf schipbreukelingen van de coaster Oosterburgh, die gisterennacht in de Schelde voor Antwerpen door de Kloosterdyk is overvaren, is wel voor een groot deel te danken aan het gelukkig uitstekende weer. Frans Ziekman (19), die als leerling-machinist eigenlijk zijn eerste doop als zeeman kreeg (en wat voor een doop) zat vanmorgen op zijn bed het verhaal te doen van het rustige weer, geen golfslag, wel deining, waardoor de in het water gesprongen mannen zich drijvende hebben kunnen houden. Ook die ene matroos Arie, die niet zwemmen kon, die wel de reddingsgordel om had en die op een laddertje was blijven drijven. "De mannen van de Belgische sleepboot Michel Gerling hebben het best gedaan", vertelt Frans, die nog wel onder de indruk van deze schipbreuk is, maar die er nu toch met een licht tikje humor over vertelt. U had ons met z'n allen moeten zien, toen wij in de benauwd kleine kombuis van de sleper bij elkaar zaten. "Net de Beatles," had er één geroepen dat wees op de verwilderde haardos van allemaal, op de druipende pyjamabroeken, die velen aan hadden, op de met olie besmeurde gezichten. "Ik was beneden, 's nachts om bijna half drie en hield het manoeuvreerboekje bij. De laatste order was "volle kracht achteruit". Ik kon die order niet eens meer opschrijven, want toen kwam de klap en ik heb ineens begrepen, wat dat op zee meestel betekent "volle kracht achteruit." Ik sloeg achterover, een stoeltje was omgevallen en ik zette het weer rechtop. Gekke dingen doe je in zulk soort situaties. Ik wist niet wat er gebeurd was en ik.... schreef verder, nota bene. "Schoenen halen" Toen werd er naar beneden geroepen: "Kom er uit, ga ze halen." De kapitein stond al met zijn zwemvest aan te schreeuwen. Ik ging naar het sloependek. De boot ging overhellen. En ik pakte mijn reddingsvest, maar ik moest eerst nog en Frans wijst op zijn voorhoofd, de schoenen van de machinist halen. Zo dwaas doe je dan. Op handen en voeten ging ik door de gang. Af en toe moest ik op de binnenkant van het scheepshuis lopen, zo helde de boot al over. En de Oosterburgh zonk steeds dieper weg. Toen ik weer boven kwam lag er nog twee meter tussen het scheef weggezonken dek en de water. Ik ging overboord, kwam te liggen bij de eerste machinist en de kapitein. Ik ben een goed zwemmer, gelukkig en ik zwom naar een door de Kloosterdyk uitgeworpen reddingsboei die ik in de stroom zoveel mogelijk op zijn plaats hield, terwijl ik naar de machinist en de kapitein riep: Laat je hierheen drijven. Nu, dat is allemaal goed gelukt. De loods en de stuurman, die het langst aan boord waren gebleven, namen met ons drieën, wisten de vaste boei 114 te bereiken en zich daaraan vast te klemmen. Toen dook spoedig de Michel Gerling op, de sleper, die met zijn zoeklicht over het water scheerde, ons allemaal ten slotte keurig aan boord heeft gehesen. En daar hebben we koffie uit een bloemenvaasje en uit een asbak gedronken." Frans Ziekman heeft het wel geweten, deze eerste reis per zeeschip, die hij maakte om een beetje meer praktijk van het zeemansvak op te doen....
1991-00-00: Final Fate:
Uit Lloyd's Register verdwenen omdat het bestaan twijfelachtig was.

Afbeeldingen


Omschrijving: OOSTERBURGH op proefvaart
Collectie: Maritiem Museum Rotterdam collectie Arense/Lazet
Vervaardiger: Foto Teunissen, Maassluis
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: OOSTERBURGH op proefvaart
Collectie: Maritiem Museum Rotterdam collectie Arense/Lazet
Vervaardiger: Foto Teunissen, Maassluis
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: OOSTERBURGH
Collectie: Collectie P. van Wissen
Vervaardiger: Monteny, G.

Omschrijving: Oosterburgh 1953
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Reinecke, H-J. (Hans-Joachim)

Omschrijving: Oosterburgh 1953
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Oosterburgh 1953
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Monteny, G.

Omschrijving: OOSTERBURGH
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: OOSTERBURGH
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: OOSTERBURGH
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: OOSTERBURGH
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: OOSTERBURGH 1971 in Kroonvlag / KNSM dienst
Collectie: Grootenboer, Ton
Vervaardiger: Onbekend **
Onderwerp: Kade

Omschrijving: Panagia Paxon
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Ifigenia 01-05-1983 at Preveza.
Collectie: Goudriaan, J. (Koos)
Vervaardiger: Mikkelsen, Bent

Omschrijving: Ifigenia 01-05-1983 at Preveza.
Collectie: Goudriaan, J. (Koos)
Vervaardiger: Mikkelsen, Bent