Inloggen
OOST-VLAANDEREN - ID 4883

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1931
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Nat. Official Number: 5047 Z ROTT 1931
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepswerf Firma J. Smit & Zoon, Foxhol, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 74
Delivery Date: 1931-02-11
Technical Data

Engine Manufacturer: Deutz A.G., Motorenfabrik, Cologne (Köln), Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 195
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz Type (280x450)
Speed in knots: 7
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 421.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 286.00 Net tonnage
Deadweight: 625.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 30300 Cubic Feet
Bale: 28250 Cubic Feet
 
Length 1: 45.17 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 42.35 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.84 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.98 Meters Depth, moulded
Draught: 2.67 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1931-01-29 OOST-VLAANDEREN
Manager: Govert Frederik Pieter van der Peijl, Terneuzen, Zeeland, Netherlands
Eigenaar: Govert Frederik Pieter van der Peijl, Terneuzen, Zeeland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Terneuzen / Netherlands
Callsign: PNKR

Date/Name Ship 1931-10-06 OOST-VLAANDEREN
Manager: T. den Hartigh, Antwerp, Belgium
Eigenaar: N.V. Scheepvaart-Maatschappij 'Limburg', Terneuzen, Zeeland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Terneuzen / Netherlands
Callsign: PNKR
Additional info: Call sign 1934: PGNC

Ship Events Data

1931-01-31: Op 31-01-1931 als OOST VLAANDEREN, zijnde een motorschip, groot 421.01 ton, liggende te Foxhol, door J. Gerrits, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Govert Frederik Pieter van der Peijl, koopman te Terneuzen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 5047 Z ROTT 1931 op het achterschip op de luchtkap motorkamer, naast de schoorsteen, bakboordzijde.
1931-02-00: De Eemsbode 13.02.1931: Op de Eems werd eergisteren een welgeslaagde proeftocht gehouden met het nieuwe motorschip 'OOST-VLAANDEREN'. Dit schip, groot ca. 600 ton d.w., is gebouwd bij de firma J. Smit en Zn. te Foxhol, onder klasse Scheepvaart-Inspectie en Bureau Veritas. De motor is een 200/240 Pk Deutz Diesel, waarmee een snelheid van plm. 8, 5 mijl werd gevaren. Bij het aanleggen aan de kade na de proeftocht bekwam de 'Oost-Vlaanderen' een deuk in het voorschip.
1935-12-19: DC 20.12.1935: Londen, 19 december. Het van Middlesbro komende Nederlandse motorschip OOST-VLAANDEREN is tijdens mist nabij Redcar gestrand en blijven zitten.
Londen, 20 december. Het motorschip OOST-VLAANDEREN, dat, van Middlesbro komend, nabij Redcar strandde, is in de afgelopen nacht met assistentie van een sleepboot vlot gekomen. Het heeft, ogenschijnlijk onbeschadigd, de reis voortgezet.
1940-05-00: Final Fate:
Tijdens WO II in bezet gebied achtergebleven. Op 16 januari 1942 gevorderd en in dienst als Kanalinselverzorger voor de Organisation Todt. Op 23 mei 1943 ten gevolge van een Engelse luchtaanval tussen Guernsey en de Franse kust verloren gegaan. (Pos: 49°26' NB en 02°30' WL)

Very little was known about this ship until her arrival off St. Peter Port Harbour, Guernsey on 23rd May, 1943. Apparently she arrived, laden with cement and a few guns, in convoy with about seven other vessels but before being able to berth was attacked by the R.A.F, at 08.20 hours where a hit was received on the port side forward of No. 1 hatch. Unfortunately for the vessel the bomb damage was on the waterline and her forward hold quickly filled sinking her in about five minutes. A report of the sinking states: "she quickly filled up in the for'd well and the bow disappeared beneath the waves with only her stern hanging on for a while, but, just before her final plunge, the stern rose again and down she went vertically. A local diver confirmed that she has bad creases about the bow area caused when she hit bottom and today the vessel lies upright facing south in a position between St. Peter Port Harbour and the Lower Heads Buoy in about 80 feet of water. Since the war, divers and diving clubs have dived on this wreck and salvaged many relies for their collections. In 1975, some of her cargo of guns and mountings were raised, by the Blue Dolphin Club of Guernsey and are now on display at the German Occupation Museum, Forest, Guernsey.

Afbeeldingen


Omschrijving: Oost Vlaanderen 1931
Gemaakt door: Duncan, Alex