Inloggen
ONEGO MERCHANT - ID 4876

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 2004
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 9277321
Nat. Official Number: 7268 Z G 2004
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo, Multi Purpose
Masten: Gearless
Rig: 2 NMF deckcranes
Lift Capacity: 40 tons each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Bodewes Scheepswerven B.V., Hoogezand, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 620
Launch Date: 2004-00-00
Delivery Date: 2004-04-29
Technical Data

Engine Manufacturer: M.A.K. Caterpillar Motoren G.m.b.H., Kiel, Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 5222
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MAK Type 8M32 ( 320x480)
Speed in knots: 15
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 4941.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 2786.00 Net tonnage
Deadweight: 7750.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 9415 Cubic Meters
Teu: 379
 
Length 1: 118.55 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 111.85 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 15.2 Meters Breadth, extreme
Depth: 8.45 Meters Depth, moulded
Draught: 6.7 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 2004-04-29 ONEGO MERCHANT
Manager: Feederlines B.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: C.V. Scheepvaartonderneming Vriesendiep, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PHAP

Date/Name Ship 2008-08-11 ONEGO MERCHANT
Manager: Feederlines B.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Beheermaatschappij Vriesendiep B.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PHAP

Date/Name Ship 2010-10-00 VRIESENDIEP
Manager: Feederlines B.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Beheermaatschappij Vriesendiep B.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PHAP

Date/Name Ship 2015-07-02 TIP COPENHAGEN
Manager: Liberty One Shipmanagement GmbH & Co. K.G., Bremen, Germany
Eigenaar: TIP Copenhagen GmbH & Co. K.G., Bremen, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Valletta / Malta
Callsign: 9HA3943

Date/Name Ship 2019-09-25 SMALAND
Manager: Schiffahrtskontor Tom Worden GmbH & Co K.G., Oldendorf, Germany
Eigenaar: Smaland G.m.b.H. & Co. K.G, Madeira, Portugal
Shareholder:
Homeport / Flag: Madeira / Portugal
Callsign: CQAV8

Ship Events Data

2003-00-00: Aanvankelijk "Vriesendiep".
2004-08-11: 11-08-2004 in ballast varend in de Sognefjorden, Noorwegen bij Larvik op de rotsen gelopen, loods was aan boord. Van een door de politie uitgevoerde alcoholtest was de uitslag negatief. 11-08-2004 met de hulp van een sleepboot vlot gebracht.
2013-11-27: Schuttevaer 27-11-2013. Kapitein ziek van gronding. Geen tuchtmaatregel voor stuurfout VRIESENDIEP. Kapitein P.H. B. acht niet uitgesloten hij door een stuurfout zijn schip 'Vriesendiep' op 18 december 2012 bij Finland aan de grond heeft laten gelopen, maar het Tuchtcollege voor de Scheepvaart ziet af van een tuchtmaatregel. De ervaren kapitein is letterlijk en figuurlijk zo ziek geworden van deze gronding, dat hij tot nu toe niet meer heeft kunnen werken. Het tuchtcollege vond dat daar geen tuchtmaatregel meer overheen hoefde. Het verklaarde bovendien een deel van de klachten van de minister van Infrastructuur en Milieu tegen deze kapitein ongegrond. De zitting die het college op 11 oktober aan deze zaak wijdde, werd er een die voor het eerst achter gesloten deuren gebeurde. Dat kan als daar zwaarwegende redenen voor zijn. De raadsman van de betrokkene, kapitein F.J. van Wijnen van de kapiteinsvereniging NVKK, was er blij mee. Net zoals met de uitspraak. Hij hoopt dat zijn cliënt nu binnenkort weer zover zal zijn dat hij zijn werk kan hervatten bij zijn rederij, Feederlines. De rederij zag in deze gronding, met schade, ook geen reden hem te ontslaan, aldus Van Wijnen. De gronding ontstond uit een samenloop van omstandigheden. Er was onder meer sprake van sterke wind, stuurlastigheid en een loodsorder om (te) dicht langs de rand van de vaargeul te varen. Het tuchtcollege vat de gebeurtenis als volgt samen: Op 18 december 2012 omstreeks 01.00 uur (lokale tijd) is het Nederlandse zeeschip 'Vriesendiep' in de Månäs-vaargeul in Finse wateren op een ondiepte geraakt. Betrokkene stuurde op dat moment het schip onder loodsaanwijzing. Het schip was niet lang tevoren vertrokken uit de haven van Valko. Bij het ontmeren had betrokkene met het schip gemanoeuvreerd in de koude op de brugvleugel. De besturing was daarna overgezet naar het stuurhuis, waar de eerste stuurman het schip stuurde. Bij het maken van de bocht naar stuurboord, naar de ingang van de nauwe vaargeul, heeft betrokkene het roer overgenomen van de eerste stuurman. ‘Vlak daarna, nadat de loods een koerswijziging had opgegeven van 165 graden naar 170 graden en betrokkene deze koerswijziging uitvoerde, is het schip blijven doordraaien naar stuurboord. Deze beweging werd niet tijdig gestopt. Het schip is aan de westelijke zijde buiten de vaargeul gekomen en heeft daar de stenige ondiepte geraakt. Daarbij ontstonden gaten en scheuren bij de stuurboord kimkiel, waardoor water enige ballasttanks instroomde. Er is geen sprake geweest van waterverontreiniging. Persoonlijke ongelukken hebben zich niet voorgedaan. Ten aanzien van de reisvoorbereiding is niet gebleken dat deze onvoldoende was. En: ‘Het lijkt erop dat de door de loods aangegeven wijze van aansturen op- en insturen van de nauwe vaargeul te krap is geweest, erg kort om de eerste boei heen. Daardoor moest de draai snel worden gemaakt om goed uit te komen. Deze wijze van varen is echter vooral het beleid van de loods, die bekend moet zijn met de bijzonderheden van het vaarwater ter plaatse. Betrokkene kan worden verweten dat hij tijdens deze draai het roer heeft overgenomen van de eerste stuurman. Door dit ongelukkig gekozen moment was zijn aandacht in de eerste plaats gericht op het sturen zelf en was hij onvoldoende in staat de aanwijzingen van de loods te controleren en de door deze opgegeven navigatie nauwkeurig te volgen. Hij heeft aldus zijn aandacht niet volledig kunnen richten op de navigatie en heeft niet goed overzicht kunnen houden op de situatie bij het invaren van de vaargeul.’ Het Tuchtcollege is van oordeel dat betrokkene is tekortgeschoten in zijn verantwoordelijkheden als kapitein. Ten aanzien van het overnemen van het roer is het verband met de gronding onvoldoende duidelijk geworden. Door de stuurfout is de veiligheid van het schip met haar lading en de omgeving in gevaar gebracht’, aldus de uitspraak, vorige week 15 november gedaan door plaatsvervangend voorzitter mr. A.N. van Zelm van Eldik. Tegen de uitspraak kan nog in hoger beroep worden gegaan.

Afbeeldingen


Omschrijving: 4876 ONEGO MERCHANT (2004) 02 Tijdens het transport van de bouwwerf naar Delfzijl - photo: Eemskanaal, Groningen, April 2004.
Gemaakt door: Johannes, L.M. (Leo)
Onderwerp: Werf

Omschrijving: 4876 ONEGO MERCHANT (2004) foto 8 september 2005.
Gemaakt door: Zee, T. van der (Teun)

Omschrijving: 4876 ONEGO MERCHANT (2004) 12 maart 2007 river Eems
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: 4876 VRIESENDIEP (2004) 2 01 passing Istanbul on 01-06-2011.
Gemaakt door: Krüsmann, Jochen, Goch (BRD)

Omschrijving: 4876 SMALAND (2004) 4 01 29 oktober 2019 op de Oude Maas bij Heerjansdam
Gemaakt door: Scheurwater, Jan

Omschrijving: 4876 SMALAND (2004) 4 02 29 oktober 2019 op de Oude Maas bij Heerjansdam
Gemaakt door: Scheurwater, Jan