Inloggen
OMLANDIA - ID 4864

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1951
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5415078
Nat. Official Number: 2642 Z GRON 1951
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Half shelterdeck
Masten: Two masts
Rig: 3 derricks, 3 winches
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Bodewes Scheepswerven N.V., Martenshoek, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 390
Launch Date: 1951-09-06
Delivery Date: 1951-10-17
Technical Data

Engine Manufacturer: Maschinenbau Kiel A.G., Kiel, German Federal Republic
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 750
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MAK Nr. 10504 Type MSU581 (390x580) 750 rpm
Speed in knots: 11
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 498.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 314.00 Net tonnage
Deadweight: 1000.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 55000 Cubic Feet
Bale: 52000 Cubic Feet
 
Length 1: 60.00 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 54.48 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.54 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.04 Meters Depth, moulded
Draught: 3.86 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1951-10-17 OMLANDIA
Manager: Cornelder's Scheepvaart Maatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Geertje Albers-Panjer, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hoogezand / Netherlands
Callsign: PGMQ

Date/Name Ship 1952-12-19 OMLANDIA
Manager: N.V. Cornelder's Scheepvaart Bedrijf, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Scheepsexploitatie Maatschappij Omlandia'', Hoogezand, Groningen, Netherlands
Shareholder: Geertje Albers-Panjer
Homeport / Flag: Hoogezand / Onbekend
Callsign: PGMQ

Date/Name Ship 1954-12-22 MYNELIS
Manager: D. Lijnzaad N.V. Transport- & Handelmaatschappij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: D. Lijnzaad N.V. Transport- & Handelmaatschappij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PGCB

Date/Name Ship 1960-04-23 BLANC PIGNON
Manager: Guy Garrouste, Bordeaux, France
Eigenaar: Transports Maritimes du Sud-Ouest, Bordeaux, France
Shareholder:
Homeport / Flag: Bordeaux / France
Callsign: TKXA

Date/Name Ship 1969-00-00 COLONNELLO ASSENSO
Manager: Vincenzo Assenso, Gaeta, Italy
Eigenaar: Vincenzo Assenso, Gaeta, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Gaeta / Italy
Callsign: IJEN

Date/Name Ship 1969-00-00 BLANCPIGNON
Manager: Nicolo Assenso, Ceuta, Italy
Eigenaar: Nicolo Assenso, Ceuta, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Ceuta / Italy
Callsign: IJEN

Date/Name Ship 1975-00-00 COLONNELLO ASSENSO
Manager: Pasquale Colandrea, Naples, Italy
Eigenaar: Pasquale Colandrea, Naples, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Naples / Italy
Callsign: IJEN

Ship Events Data

1951-07-24: Op 24-07-1951 als schip, nog zonder naam, zijnde een stalen motorschip in aanbouw, nog niet gemeten, liggende te Martenshoek, door A. Jonkers, scheepsmeter te Groningen, van brandmerk 2642 Z GRON 1951 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in het achterschot van het dekhuis op de verlengde kampanje, 4.55 m. uit hekplaat, 1.70 m. uit de lengteas en 1.32 m. uit dek.
1951-09-06: NvhN 06-09-1951: De tewaterlating van de Omlandia. Aan boord was een strijkje waarbij zich ook "Zwaarde Hinne", de boetengewoon Orkestdierkteur" had gevoegd. Na het zingen van het lijflied „Vivat Omlandia" vertrok het versierde schip. Hoofddierkteur H. D. Hamming arriveerde zowaar in jacket met een bakfiets met turf. „Ik wist nait meer of snikke wel eulie genog ' had, nou ken hai altied nog op törf lopen" was zijn verklaring. -Een der Omlandialeden, die een jaar in Amerika heeft vertoefd, werd vanmorgen door zijn medeleden zeer enthousiast begroet. — Hou wast in Amerika? — Best, 'n hoop whiskey, moar bic ons is cultuur beder. Na een voorspoedige, hoewel door aanleggen bij verschillende
pleisterplaatsen ietwat langdurige reis, arriveerde men in Martenshoek, waar een overweldigende publieke belangstelling voor de tewaterlating van de Omlandia bleek te bestaan. De studenten verzamelden zich op de werf van de Gebr. Bodewes, waar de Omlandia-direksie de schroef van
het schip en de balken duchtig met geestrijk vocht „smeerde". Hoofddierkteur Hamming hield een geestdriftige rede, waarin hij de wapenfeiten van de oude Omlandia memoreerde en de trots van het Bittergenootschap uitsprak, dat de grootste coaster, welke hier ooit gebouwd werd, naar hem genoemd is. Vervolgens doopte hij met een fles champagne het schip met de naam Omlandia en wenste het een behouden vaart.
Hoofddierkteur Hamming wierp de fles zo krachtig weg, dat deze wat ver weg tegen de romp van het schip sloeg vlak boven het hoofd van de persfotograaf, die een groot deel der champagne over zijn pak kreeg. „Pietje Omlandia" noemen zijn collega's hem nu, omdat hij behalve het doopsel toch ook de naam van het schip moet delen.
Ondanks het vroege uur was er vrij veel belangstelling voor de afvaart van de „snik" — de gewone motorboot — naar Martenshoek, waarop zich leden van het studentenbittergenootschap Omlandia inscheepten om de tewaterlating bij te wonen van de grootste coaster ooit in Noord- Nederland gebouwd, die de naam Omlandia zal dragen. Langzaam en statig gleed de Omlandia daarna van de werf af en onder luid gejuich bereikte het schip rechtstandig het natte element. Een grote golf water uit het Winschoterdiep spoelde aan de overzijde over de weg en bedreigde daar de talloze toe-
schouwers. Vervolgens was er voor de leden van Omlandia met de scheepsbouwer en de eigenaar een bittersteek. Hoofddierkteur H. D. Hamming wierp met een forse zwaai de fles champagne tegen de boeg van de Omlandia, daarmee het schip zijn naam gevend.
Bij de afvaart van de „snikr' naar Martenshoek, waar de nieuwe coaster Omlandia te water werd gelaten, was de penningmeester van het gelijknamige studenten-bittergenootschap, de heer J. Albers, in vol ornaat. Zijn vader, de heer KI. Albers te Hoogezand, die ook de eerste Omlandia bezat, liet de nieuwe coaster bouwen.
1951-10-19: De Heerenveensche Courier 19-10-1951: Geslaagde proefvaart van grootste coaster ter wereld. De grootste coaster van 500 b.r.t. ter wereld, n.l. het m.s. "OMLANDIA", dat een laadvermogen heeft van 1038 ton d.w. heeft op de Eems op geslaagde wijze proef gevaren. De 750 P.K. M.A.K. Dieselmotor gaf het schip tijdens de proefvaart een snelheid van 12 1/2 mijl. De „OMLANDIA" is van het halfshelterdek-type en werd bij Bodewes' Scheepswerven N.V. te Martenshoek (Gr.) gebouwd voor rekening van de heer K. Albers, reder te Hoogezand, onder hoogste klasse Lloyds (100 A I) met certificaat Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte zeevaart (met speciaal certificaat, voor de houtvaart). De „OMLANDIA" zal voor haar eerste reis te Delfzijl zout laden met bestemming Helsinki.
1971-01-00: LR class withdrawn - Owners request 1/71, then RI.
1981-02-26: Opgelegd te Gaeta.
1983-06-00: Final Fate:
Gesloopt door Navalsider S.r.L., Gaeta (Napels), Italië.

Afbeeldingen


Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Omlandia 1951 on her day of delivery 17.10.1951.
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving:
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.

Omschrijving: 'Mynelis' (ex 'Omlandia')
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Blancpignon 1951 ex Mynelis ex Omlandia.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Colonnello Assenso 1951 ex Blancpignon ex Mynelis ex Omlandia.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Colonnello Assenso 1951 ex Blancpignon ex Mynelis ex Omlandia.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Colonnello Assenso 1951 ex Blancpignon ex Mynelis ex Omlandia.
Gemaakt door: Unknown