Inloggen
OLWE - ID 4858

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1940
Classification Register: British Corporation Register of Shipping and Aircraft (BC)
IMO nummer: 5227081
Nat. Official Number: 1967 Z GRON 1940
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf 'Vooruitgang' (L.J. Mulder & J. Suurmeijer) (1924 - 1940), Foxhol, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 111
Launch Date: 1939-12-30
Delivery Date: 1940-04-28
Technical Data

Engine Manufacturer: D. & Joh. Boot N.V., Motorenfabriek 'De Industrie', Alphen aan den Rijn, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 195
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Industrie nr. 3163 Type 4VD (280x400)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 288.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 126.00 Net tonnage
Deadweight: 325.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 16800 Cubic Feet
Bale: 15800 Cubic Feet
 
Length 1: 41.55 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 38.08 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.03 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.43 Meters Depth, moulded
Draught: 2.65 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-09-1952
Type: Lengthened
Omschrijving: Verlengd bij Scheepswerf 'Welgelegen' in Harlingen: Brt 335, Nrt 187, Dwat 425. Loa 47,47 Ll 44,00. Grain 20500, Bale 19000.
De Heerenveensche Courier 30-09-1952: Kustvaarder zes meter verlengd. Harlingen: Zaterdagmiddag heeft de coaster OLWE van de rederij Olthuis te Groningen proefgevaren. Dit schip is aan de werf Welgelegen een maand geleden doorgesneden, en ter hoogte van ruim 2 is er 6 meter tussen gebouwd. Het laadvermogen van de Olwe is nu met ca. 100 ton vergroot. Tijdens de proefvaart vond de overdracht plaats waarna het schip in de loop van Zaterdag koers zette naar Hamburg.


Datum 00-00-1960
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofdmotor: 4tew 6 cil 300 Pk Jastam Type (250x350)

Ship History Data

Date/Name Ship 1940-04-28 OLWE
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Johannes Olthuis, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PGMO

Date/Name Ship 1958-07-18 MARTINA
Manager: Caspar Wessels, Haren/Ems, German Federal Republic
Eigenaar: Caspar Wessels, Haren/Ems, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Haren/Ems / German Federal Republic
Callsign: DCKH

Date/Name Ship 1963-00-00 MARTINA
Manager: Maria Wessels, Haren, Groningen, German Federal Republic
Eigenaar: Maria Wessels, Haren, Groningen, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Haren / German Federal Republic
Callsign: DCKH

Ship Events Data

1940-04-18: Op 18-04-1940 als OLWE, zijnde een motorvrachtschip, metende 815.98 m3 bruto inhoud, volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 6201 d.d. 15-04-1940, liggende te Groningen, door H. Christerus, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1967 Z GRON 1940 op het achterschip aan B.B. zijde achterkant dekhuis op verhoogd achterdek, 3.95 m. van de hekplaat, 0.85 m. uit lengteas en 1.48 m. boven het dek.
1941-02-24: Door de Duitsers in Amsterdam in beslag genomen en in Flensburg verbouwd tot kabelschip voor de Oostzee (in dienst van de Norddeutsche Seekabelwerke A.G.), later op de Kanaaleilanden. Juni 1945 terug in Delfzijl en bij Gebr. Bodewes in Martenshoek weer tot kustvaarder verbouwd.
1972-08-24: Final Fate:
Onderweg van Rotterdam naar Hartlepool met een lading mais ten gevolge van slagzij gezonken in pos. 54.29.06. N. - 00.26.12. W. De bemanning werd gered door de reddingsboot van Whitby.
Die Meppener Tagespost von 26-08-1972 berichtete: Von Unglück verfolgt wird offensichtlich die Harener Schiffahrtsfamilie Wessels aus der Emsstrasse 44. In der nacht zum gestigen Freitag sank aus bisher ungeklãrter Ursache 14 Kilometer vor der englischen Küste in Höhe der stadt Whitby der Frachter “MARTINA”. Der Harener Famillienbetrieb had damit innerhalb von 17 Jahren sein drittes Schiff verloren. Die “MARTINA” war mit Getreide beladen, als die Besatzung uber Funk “SOS” meldete. Die Mannschaft, Kapitän Hubert Wessels, ein Matrose aus Köln und ein Holländer, wurde nach Mitteilung der enlischen Küstenwache ebenso wie der Bordhund von brittischen Fischern gerettet, die die Schiffbrüchigen an Deck nahmen. Kapitän Caspar Wessels hatte bereits ein gleichnamiges Schiff verloren. Jene “Martina” sank in der Nordsee, die Besatzung überlebte das Ünglück ohne Schaden. Zwei Jahre zuvor, 1956, war das erste Schiff der Wessels in der Elbe gesunken. Von der “Anna” konnte seinerseits eines der Besatzungsmitglieder das rettende Ufer nicht mehr erreichen.

Afbeeldingen


Omschrijving: De proefvaart en oplevering van de Olwe op 28-04-1940
Gemaakt door: Foto Schepel, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: De OLWE in oorlogstijd. Zie het beschermde stuurhuis.
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Oorlogsschildering

Omschrijving: Olwe 1940 - Tekening voor de verbouwing tot kabelschip.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Olwe 1940 - Tekening voor de verbouwing tot kabelschip.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: De OLWE in de Demey-sluis te Oostende (B)
Gemaakt door: Corveleyn, Oostende (B)

Omschrijving: De Olwe na de verlening in 1952.
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: OLWE
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Martina 1940 ex Olwe.
Gemaakt door: Monteny, G.