Inloggen
OLIVIER VAN NOORT - ID 4857

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1952
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5262691
Nat. Official Number: 8232 Z ROTT 1952
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks, 2 winches
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Martenshoekster Scheepsbouw, Martenshoek, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 77
Launch Date: 1952-09-02
Delivery Date: 1952-11-06
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 375
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons nr. 10111 Type 6ED (290x450)
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 469.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 244.00 Net tonnage
Deadweight: 615.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 34000 Cubic Feet
Bale: 32500 Cubic Feet
 
Length 1: 51.65 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 48.24 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.44 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.95 Meters Depth, moulded
Draught: 3.08 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1952-11-06 OLIVIER VAN NOORT
Manager: Scheepvaartkantoor Liberg. Rederij en Bevrachting V.o.F., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Hendrik Liberg, Raamsdonksveer, Noord-Brabant, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PGML

Date/Name Ship 1965-04-02 OLIVIER VAN NOORT
Manager: Scheepvaartkantoor Liberg. Rederij en Bevrachting V.o.F., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: V.o.F. Gebr. Liberg (Cornelis, Jan en Hendrik), Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PGML

Date/Name Ship 1967-08-22 OLIVIER VAN NOORT
Manager: Scheepvaartkantoor Liberg. Rederij en Bevrachting V.o.F., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Hendrik Liberg, Raamsdonksveer, Noord-Brabant, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PGML

Date/Name Ship 1970-03-00 CAPRICORN
Manager: Rotterdamse Bevrachtings- & Scheepvaart Maatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Rederij Viking C.V.o.A., Willemstad (NA), Netherlands Antilles
Shareholder: Maarten Moerman
Homeport / Flag: Willemstad (NA) / Netherlands Antilles
Callsign: PJNK

Date/Name Ship 1972-10-00 SEAFORTH TRADER
Manager: Bulk Cargo Handling Services Ltd, Liverpool, Great Britain
Eigenaar: Bulk Cargo Handling Services Ltd, Liverpool, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Liverpool / Great Britain
Callsign: GROK

Date/Name Ship 1974-00-00 SEAFORTH TRADER
Manager: N.C. Tibbles, D.J.O. Graham en M.M. Sharp, Liverpool, Great Britain
Eigenaar: Benlow Shipping Co., Liverpool, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Liverpool / Great Britain
Callsign: GROK

Date/Name Ship 1975-00-00 BENLOW TRADER
Manager: N.C. Tibbles, D.J.O. Graham en M.M. Sharp, Liverpool, Great Britain
Eigenaar: Benlow Shipping Co., Liverpool, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Liverpool / Great Britain
Callsign: GROK

Date/Name Ship 1976-00-00 BENLOW TRADER
Manager: St. Swithins Shipping Co. Ltd, Liverpool, Great Britain
Eigenaar: St. Swithins Shipping Co. Ltd, Liverpool, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Liverpool / Great Britain
Callsign: GROK

Date/Name Ship 1977-00-00 ARGUS PROGRESS
Manager: St. Swithins Shipping Co. Ltd, Liverpool, Great Britain
Eigenaar: St. Swithins Shipping Co. Ltd, Liverpool, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Liverpool / Great Britain
Callsign: GROK

Date/Name Ship 1978-00-00 LEK UNITY
Manager: Marine Management Corp., Singapore, Singapore
Eigenaar: Marine Management Corp., Singapore, Singapore
Shareholder:
Homeport / Flag: Singapore / Singapore
Callsign: 9V2823

Date/Name Ship 1979-00-00 UNITY
Manager: Marine Management Corp., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Marine Management Corp., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO3219

Ship Events Data

1952-09-04: NvhN 04-09-1952: Tewaterlating m.s. OLIVIER VAN NOORT. Bij de N.V. Martenshoekster Scheepsbouw te Hoogezand werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig „OLIVIER VAN NOORT", dat wordt gebouwd voor rekening van de heer H. Liberg te Raamsdonkveer. De „OLIVIER VAN NOORT" is van het gladdektype, meet 640 ton d.w. (460 b.r.t.) en heeft de volgende afmetingen: lengte o.a. 51.65 m., lengte tussen de l.l. 47.45 m, breedte op de spanten 8.40 m. en holte in de zijden 3.40 m De beladen diepgang is 3.12 m. Het schip zal worden uitgerust met een 360/390 p.k. 6 cyl. 4 tact motor. In de machinekamer zijn tevens twee hulpmotoren van 30 p.k. opgesteld. De uitrusting bestaat uit: één mast met twee laadbomen, elk met een hijsvermogen van twee ton, laad- en ankerlieren, waarbij drie hulpmotoren van 15 p.k., stuurmachine, radiotelefonie, echoloodinstallatie, richtingzoeker, electrische lichtinstallatie van 110 volt, electrische ruimventilatie, olie gestookte centrale verwarming, olie gestookt fornuis, warm en koud stromend water enz. Het schip is speciaal ingericht voor het vervoer van groente en fruit. De ruiminhoud bedraagt 33000 cft. grainspace en 32000 cft. balespace. De bunkercapaciteit is: waterballast 142 ton, brandstof (olie) 30 ton en drinkwater 10 ton. De bouw geschiedt onder toezicht van Klasse Lloyds met certificaat Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart en speciaal certificaat voor de houtvaart. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelégd voor een coaster van het gladdektype, groot 450 ton d.w. voor rekening van de heer O. van Wattum te Groningen. Dit schip zal worden voorzien van een 300 p.k. motor. (m.s. FIONA)
1952-10-29: Op 29-10-1952 als "OLIVIER VAN NOORT", zijnde een motorschip, metende 1328.72 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 8925 d.d. 23-10-1952, liggende te Martenshoek, door J. Matthijssen, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 8232 Z ROTT 1952 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in achterwand dekhuis op verhoogd achterdek, 2.50 m. uit hekplaat, 0.50 m. uit de lengteas en 1.50 m. uit dek.
1954-07-24: Het Vrije Volk 24-07-1954: Nederlandse zeeman dood gevonden, Vrijdagavond is op een spoorweg te Liverpool de 20-jarIge Nederlandse zeeman J. J. Backers uit Amsterdam dood gevonden. Hij behoorde tot de bemanning van het Nederlandse motorschip „OLIVIER VAN NOORT".
1980-12-31: Te Londen opgelegd. 3 Augustus 1981 weer in de vaart.
1982-10-00: Aankomst te Haifa en aldaar opgelegd.
1985-00-00: Final Fate:
Door onbekende slopers in Israel gesloopt.

Afbeeldingen


Omschrijving: De OLIVIER VAN NOORT op proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: De OLIVIER VAN NOORT op proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: De OLIVIER VAN NOORT
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: OLIVIER VAN NOORT op 01-06-1953
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: OLIVIER VAN NOORT
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: CAPRICORN
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: CAPRICORN
Gemaakt door: Hill, Charlie A.

Omschrijving: SEAFORTH TRADER
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Kade

Omschrijving: BENLOW TRADER
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: UNITY
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: UNITY
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Kade