Inloggen
OLIVIER - ID 4856

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1986
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 8515283
Nat. Official Number: 5508 Z GRON 1986
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Masten: Gearless
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Nieuwe Noord-Nederlandsche Scheepswerven, Groningen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 411
Launch Date: 1986-08-09
Delivery Date: 1986-09-11
Technical Data

Engine Manufacturer: Wärtsilä Finland Oy, Turku, Finland
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 2005
Power Unit: kW
Eng. additional info: Wärtsilä Nr. 3693 Type 6R32BC (320x350)750 rpm
Speed in knots: 12.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1999.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1187.00 Net tonnage
Deadweight: 3960.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 4345 Cubic Meters
Bale: 4321 Cubic Meters
 
Length 1: 88.02 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 84.51 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 13.16 Meters Breadth, moulded
Depth: 6.66 Meters Depth, moulded
Draught: 5.30 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1986-09-15 OLIVIER
Manager: Seasand B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Seasand B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PGML

Date/Name Ship 1998-00-00 OLIVIER
Manager: Thunship Management Holland, Farmsum, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Thun II B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PGML

Date/Name Ship 2004-03-00 OLIVIER
Manager: Northern Victory Shipping, Limassol, Cyprus
Eigenaar: Northern Victory Shipping, Limassol, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Limassol / Cyprus
Callsign: P3SM9

Date/Name Ship 2008-02-00 PALLAS OCEAN
Manager: Pallas Shipping AB, Hallevikstrand, Sweden
Eigenaar: Pallas Shipping AB, Hallevikstrand, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Bridgetown / Barbados
Callsign: 8PVF

Date/Name Ship 2014-11-00 FURKAN
Manager: Emiroğlu Deniz Nakliyati ve Ticaret Limited Şirketi, Istanbul, Turkey
Eigenaar: Bosphorus Maritime & Intl., Istanbul, Turkey
Shareholder:
Homeport / Flag: Port Vila / Vanuatu
Callsign: YJUB2

Date/Name Ship 2016-00-00 CONSTANTINO KOCHIFAS CARCAMO
Manager: Transmarko S.A., Puerto Montt, Chile
Eigenaar: Transmarko S.A., Puerto Montt, Chile
Shareholder:
Homeport / Flag: Puerto Montt / Chile
Callsign: CA5439

Ship Events Data

1986-00-00: Het schip in aanbouw werd op 27-02-1986 teboekgesteld met als eigenaar Noordster B.V. te Groningen. Afbouw door Ice Star B.V., (Sandfirden), Groningen, omdat de NNNS failliet was gegaan. Daarom op 12-08-1986 als eigenaar Icestar B.V., gevestigd te Haren, en op 15-09-1986 na voltooiing van Seasand C.V. ook gevestigd te Haren.
1986-02-28: Op 28-02-1986 als schip nog zonder naam, bouw no. 411 Nieuwe Noord Nederlandse Scheepswerven B.V. Te Groningen, zijnde een motorvrachtschip in aanbouw, nog niet gemeten, liggende te Groningen, door K. den Besten, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 5508 Z GRON 1986 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in onderkant kampanjedek, tussen spant 23 en 24, - m. uit hekplaat, 0.50 m. uit de lengteas en - m. uit dek.
1986-08-11: NvhN 11-08-1986: Directeur Sandfirden bij tewaterlating nieuw schip: 'Overheid moet rederijen helpen'. Van een onzer verslaggevers
Haren — De Nederlandse overheid moet de loonkosten voor rederijen terugbrengen door de sociale lasten en belastingen voor zeevarenden te verlagen. Deze maatregel is noodzakelijk om een verdere uitholling van de concurrentiepositie van de Nederlandse reders ten opzichte van hun buitenlandse collega's te voorkomen. Dit vindt directeur Sebo Vedder van rederij Sandfirden BV in Haren. ln september neemt deze jonge rederij een nieuw schip in de vaart. Deze gleed zaterdagmiddag van de helling bij de in maart van dit jaar failliet verklaarde Nieuwe Noord Nederlandse Scheepswerven BV (NNNS) in Groningen. De OIivier, werd daar in eigen* beheer door de rederij afgebouwd. De Olivier gaat onder Nederlandse vlag en met een Nederlandse bemanning varen. Sebo Vedder: "Bij dit schip hebben we op jaarbasis voor de bemanning een loonpost van 8 ton. Zouden we met buitenlanders gaan varen, wat we overigens niet van plan zijn, dan scheelt dat 3,5 ton per jaar. De netto salarissen van zeevarenden daar moeten we als reder afblijven. Maar de overheid moet in de vorm van een 'dispensatie sociale; lasten - en belastingen die wij betalen terugbrengen . Dat komt de concurrentiepositie van de Nederlandse reders ten goede." Zoals gemeld gaat het niet best in de kleine en grote handelsvaart. De vrachtprijzen zijn laag en het vrachtaanbod gering. Een aantal rederijen is daardoor in de problemen geraakt. In totaal 146 schepen zijn de afgelopen driejaar onder-buitenlandse vlag en met een buitenlandse bemanning gaan varen, om de kosten te drukken. Hierdoor gingen duizenden arbeidsplaatsen verloren. De malaise in de scheepvaart heeft, volgens Vedder, ook een sterk negatieve invloed op de werven, omdat nieuwbouworders uitblijven. - Vedder: "De rente in ons land is momenteel laag. Voor de bouwprijzen van nieuwe schepen geldt hetzelfde. Als de personeelskosten voor reders met hulp van de overheid omlaag worden gebracht, dan profiteren ook de werven hiervan omdat nieuwbouworders niet zullen uitblijven.
Gezien het vakmanschap dat bij de Nederlandse zeevarenden aanwezig is kunnen ze de concurrentie met hun buitenlandse collega's volgens Vedder prima aan. Het aanwezige vakmanschap is volgens de Sandfirden één van de redenen waardoor het goed gaat met deze jonge rederij. Vedder heeft de afgelopen maanden overwogingen nog een schip in eigen beheer op de failliete NNNS bouwen. Hij wilde echter eerst een langdurig lading contract voor het eventueel nieuw te bouwen schip afsluiten. Vedder: "Het zou toch jammer zijn als het vakmanschap dat aanwezig is bij de NNS verloren zou gaan. Ik heb in gesprekken gevoerd en mondeling waren we overeen gekomen dat er -opnieuw een zusterschip van de Olivier zou worden gebouwd. Twee dagen na dit gesprek kreeg de ladingproducent surceance van betaling zodat op het laatste moment de zaak niet door kon gaan." Vedder blijft zoeken naar mogelijkheden alsnog een schip op de werf te bouwen al schat hij de kansen zelf niet erg hoog in. Wel overweegt de reder de aankoop tegen een zeer lage prijs van een 1 jaar oud schip van 6000 ton uit een faillissement.
2014-12-20: The Vanuatu-flagged "Furkan" was detained in Castellon, Spain in Dec 20, 2014. This was the third detention in the Paris MoU region within the last
24 months.

Afbeeldingen


Omschrijving: OLIVIER in aanbouw op 29-06-1986.
Gemaakt door: Bolhuis, Riemer J. van
Onderwerp: Werf

Omschrijving: OLIVIER te water op 09-08-1986.
Gemaakt door: Strojenga, M. (Martin)
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving: OLIVIER op 11-09-1986 Delfzijl Zeehavenkanaal.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: OLIVIER
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: OLIVIER in 1991.
Gemaakt door: Zee, Teun van der

Omschrijving: PALLAS OCEAN op 10-06-2011 in het Zeehavenkanaal, inkomend Delfzijl.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: PALLAS OCEAN op 10-06-2011 in het Zeehavenkanaal, inkomend Delfzijl.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: PALLAS OCEAN op 10-06-2011 in het Zeehavenkanaal, inkomend Delfzijl.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: PALLAS OCEAN op 21-07-2012 op de Nieuwe Waterweg.
Gemaakt door: Goudriaan, J. (Koos)

Omschrijving: PALLAS OCEAN op 21-07-2012 op de Nieuwe Waterweg.
Gemaakt door: Goudriaan, J. (Koos)